Verdovingkorrels??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
toscana

Berichten: 1120
Geregistreerd: 08-08-04
Woonplaats: Apeldoorn

Verdovingkorrels??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-09-04 17:15

Ik lees hier vaak over verdovingskorrels of over muisjes. Verward
Maar wie kan mij vertellen wat het is, hoe het werkt en waar te krijgen en hoeveel het kost??
Hier bij een ruitersportzaak in Apeldoorn kan ik ze niet vinden tenzij het dat duurdere poeder is van Equi Nervo. Maar dat is ten eerste niet te betalen ( hier 35 euro ) en ten tweede was ze al een paar maanden overdatum. Dus wie kan mij het uitleggen ik zelf gebruik namelijk altijd tranquigel en wil dus wel eens wat anders proberen. *LOL*

*Maak mij niet gek dat kan ik zelf veel beter*


qwinty

Berichten: 2212
Geregistreerd: 16-02-04
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 17:29

Volgens mij kun je dat bij de DA krijgen!
Waar gebruik je het voor dan tranguigel?

Judith_W

Berichten: 2769
Geregistreerd: 02-11-02
Woonplaats: Leersum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 18:39

Tja, het ligt op het puntje van mijn tong..... maar het komt er niet vanaf. Het zijn ieder geval gele korrels en het heet geen equi nervo

Gebruikersnaam veranderd van Mackie in Judith_W


toscana

Berichten: 1120
Geregistreerd: 08-08-04
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-09-04 20:46

* Schraapt het van Mackie de tong af.. *

*Maak mij niet gek dat kan ik zelf veel beter*

kiana
Berichten: 1646
Geregistreerd: 29-06-04
Woonplaats: brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 01:47

vetranquil bedoelen jullie.......
mag niet meer "vrij" verkocht worden, net als Sedalin.
Misschien nog wel via de dierenarts.

Weer het gevolg van de gekte van de wet.

Judith_W

Berichten: 2769
Geregistreerd: 02-11-02
Woonplaats: Leersum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 06:01

kiana schreef:
vetranquil bedoelen jullie.......
mag niet meer "vrij" verkocht worden, net als Sedalin.
Misschien nog wel via de dierenarts.

Weer het gevolg van de gekte van de wet.



Ja, dat is het!! , mag niet meer?? Ook al niet?? Wie heeft die wet bedacht? Boos!

Gebruikersnaam veranderd van Mackie in Judith_W

vhnele
Berichten: 126
Geregistreerd: 09-01-04
Woonplaats: belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 12:02

Misschien omdat het een geneesmiddel is met bijwerkingen die problemen kunnen veroorzaken wanneer het door leken wordt gegeven?

toscana

Berichten: 1120
Geregistreerd: 08-08-04
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-09-04 12:13

vhnele schreef:
Misschien omdat het een geneesmiddel is met bijwerkingen die problemen kunnen veroorzaken wanneer het door leken wordt gegeven?


Weet je toevallig ook wat die bijwerkingen zijn??

*Maak mij niet gek dat kan ik zelf veel beter*

vhnele
Berichten: 126
Geregistreerd: 09-01-04
Woonplaats: belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 13:04

Acepromazine
Neurolepticum uit de groep van de fenothiazines.
Indicaties: agressie, kalmering tijdens vervoer, bij stress
Contra-indicaties: hypotensie, hypothermie, epilepsie, bloedarmoede
Bijwerkingen: hypotensie, verhoging adem-en hartfrequentie, spierslapte, soms excitatie. Bij katten tevens tremoren.

vhnele
Berichten: 126
Geregistreerd: 09-01-04
Woonplaats: belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 13:05

acepromazine is het werkzame produkt in vetranquil en sedalin

Unity
Berichten: 2116
Geregistreerd: 14-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 13:27

Sedalin mag niet meer in verband met het reg nl. nr. Dit moet een dergelijk middel hebben en deze zijn niet bepaald goedkoop.

De korrels zijn nog wel in de handel, tenminste je kunt ze krijgen bij de veearts. Als ze uit de handel genomen worden komt er wel weer een vervanger. Voor sedalin zijn inmiddels ook tal van alternatieven.

Equinervo is iets heel anders. Dit is een oplossing voor nerveuze paarden op langere termijn. Bijv wedstrijden, stress bij trainingen enz. Het vlakt de scherpe kantjes er een beetje af(tenminste dat zou het moeten doen)

Mendi

Berichten: 2287
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 13:45

Vetranquil lijkt precies op die muisjes die je op je brood strooit, maar dan zijn ze geel. Dus oppassen en niet zelf een bammetje nemen Knipoog
Ik heb nog een pot staan, gelukkig niet meer nodig. Het spul werkt goed, maar pas op dat je niet te veel geeft, dan loopt je paard echt te zwalken. Mijn paard had een peesblessure afgelopen winter en moest zich rustig houden wat met vetranquil goed ging (ik had het alleen in het weekend nodig als het krioelde van de kinderen en loslopende honden bij ons op stal Schijnheilig ). De korreltjes zijn idd alleen via de DA verkrijgbaar.
Mag ik vragen waarom je dit wilt gebruiken? Nieuwsgierig... Haha!

Bessy, Neala, Hazel

toscana

Berichten: 1120
Geregistreerd: 08-08-04
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-09-04 16:38

Ik moet een paard zadelmak maken maar het is nogal een opgewonden en snel paniekerig beessie. Alles is nieuw en eng voor hem (komt zo uit de wei is zo groen als gras en zelfs voetje optillen was dus nieuw )dus wil ik het rustig aandoen en hem ook rust geven en normaal gebruik ik daar tranquigel voor. Doordat je voor zulke paarden een lichte verdoving gebruik nemen ze snel alles op en haal je de paniekerige en spanningsgevoel weg zodat worden het geen gestresste zenuwpezen. Het gebruik ervan duurt een maandje daarna zijn ze al aan het meeste gewent en heb je niet meer nodig. De eerste indrukken werken door en bepalen hoe een paard op alles gaat reageren is mijn ervaring. Verdovingsmiddelen doe ik wel dan onder het wakende oog van een dierenarts hoor voordat iemand daarover valt.

*Maak mij niet gek dat kan ik zelf veel beter*

Tenfold
Berichten: 1267
Geregistreerd: 04-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 16:45

vhnele schreef:
Misschien omdat het een geneesmiddel is met bijwerkingen die problemen kunnen veroorzaken wanneer het door leken wordt gegeven?


Nee, omdat niet duidelijk wat er in het 'weefsel' achterblijft. Dit ivm mogelijke menselijke consumptie.

Never argue with an idiot, they'll drag you down to their level and beat you with experience!

toscana

Berichten: 1120
Geregistreerd: 08-08-04
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-09-04 16:45

vhnele schreef:
acepromazine is het werkzame produkt in vetranquil en sedalin


Dat zit in tranquigel ook per dosis 35 mg acepromazine base. Alleen het geven in korrelvorm door het voer heen mengen is iets handiger dan steeds in de mond te moeten spuiten.

*Maak mij niet gek dat kan ik zelf veel beter*

Tenfold
Berichten: 1267
Geregistreerd: 04-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 16:46

Acepromazine zit in zowel vetranquil, sedalin, calmivet en misschien nog wel meer potjes/tubes. Overal gelden dezelfde regels voor: niet vrij verkrijgbaar. Er zijn wel dierenartsen die het verkopen, maar het mag dus niet.

Never argue with an idiot, they'll drag you down to their level and beat you with experience!

toscana

Berichten: 1120
Geregistreerd: 08-08-04
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-09-04 16:48

Tenfold schreef:
Nee, omdat niet duidelijk wat er in het 'weefsel' achterblijft. Dit ivm mogelijke menselijke consumptie.


Dat lijkt mij niet want tranquigel is nog gewoon vrij verkrijgbaar in de winkel.

*Maak mij niet gek dat kan ik zelf veel beter*

toscana

Berichten: 1120
Geregistreerd: 08-08-04
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-09-04 16:49

Ik haal mijn tranquigel gewoon bij een boerenwinkel. Daar ligt het gewoon in de schappen en is daar goedkoper als bij de veearts

*Maak mij niet gek dat kan ik zelf veel beter*

Unity
Berichten: 2116
Geregistreerd: 14-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 20:37

Tenfold schreef:
Acepromazine zit in zowel vetranquil, sedalin, calmivet en misschien nog wel meer potjes/tubes. Overal gelden dezelfde regels voor: niet vrij verkrijgbaar. Er zijn wel dierenartsen die het verkopen, maar het mag dus niet.


Zoals ik al eerder gezegd heb, sedalin is uit de handel genomen omdat ze het reg nl. nr niet wilde aanvragen/verlengen.
Dit kost nl klauwen vol met geld.

Vetranquil, tranquigel enz. enz. zijn zelfs in de ruitersportzaak verkrijgbaar.

annevdberg
Berichten: 1
Geregistreerd: 01-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 20:38

Ik weet dat dit een hele oude topic is, dus jullie zullen dit waarschijnlijk niet meer lezen. Maar voor de nieuwe lezers zoals ik; wat hier gezegd werd was niet juist. Vetranquil werk niet als "ontspanner" die de paniek wegneemt. Zelfs de makers zelf waarschuwen daarvoor. Het lichaam wordt sloom en daardoor zullen ze rustig blijven, maar ze voelen nog wel paniek. Dit geven aan een gespannen paard tijdens het inrijden is een slecht idee want wel paniek voelen maar er niet op kunnen reageren is juist vreselijk voor vluchtdier. Ook zorgt het voor minder balans en dat is voor zo'n jong beessie nou net niet handig. Bouw gewoon rustig vertrouwen op of doe veel grondwerk, ga er niet gelijk medicijnen in pompen...


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 85 bezoekers