endurance

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
summerfeel

Berichten: 1290
Geregistreerd: 18-10-02
Woonplaats: den bosch

endurance

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-09-04 12:01

ik heb de laatste tijd er vaak over zitten denken om met mijn verzorgpony aan endurance te gaan doen. maar ik kan eigenlijk niet veel informatie over deze sport vinden en ook maar een site. van DER.
zijn er hier toevallig nog ruiters die mij hier vanalles over kunnen vertellen of informatie hebben voor mij. want het lijkt me een leuke tak van de paarden sport. mijn verzorgpony is een arabiertje en is echt werkwillig en zou zelfs voor je door het vuur gaan. door haar ben ik eigenlijk een beetje op dit idee gekomen... ik zou het heel fijn vinden hier wat meer te weten over te komen.
Groetjes Joyce


hobbelheks

Berichten: 8841
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 12:22

zoek even in de huiskamer
het erste endurancetopic geeft de 1e honderd pagina echt heel veel goede tips en ideeën

hobbelheks

Berichten: 8841
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 12:23


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 12:30

Zo'n lap tekst is eigenlijk niet zo uitnodigend om te lezen...

Wat weet je eigenlijk al van endurance? Het gaat voornamelijk om afstanden af te leggen in verschillende klasse's, met uiteindelijk ook een beetje op snelheid. In het begin, kan je nog wel te langzaam rijden, omdat je daar erg aan moet wennen.
Daarnaast wordt er ook veel gecontroleerd op de hartslag en conditie van je paard, loopt ie nog goed enzo.

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 12:39

Endurance is redelijk goed te vergelijken met het marathonlopen voor mensen. Ook daar heb je een verdeling in afstanden: kwart, halve en hele marathons. In de endurance rijd je ook verschillende afstanden en dat bouw je langzaam op: je begint in klasse 1 (25-40 km) en als je daarin drie wedstrijden goed hebt uitgereden, mag je een klasse hoger starten (maar het moet niet, net zoals bij marathonlopen voor mensen).

Afstanden zijn in eerste instantie belangrijker dan hoge snelheden: eerst zorgen dat je een afstand van zo'n 30 km netjes kunt afleggen, dan kun je later de snelheid gaan opvoeren. Start je een klasse hoger, dan geldt weer hetzelfde. En het gaat er ook om dat je de krachten van het paard goed verdeelt: loopt hij zich in de eerste 10 km finaal leeg, dan heb je dus geen reserves meer voor de laatste 20 km. Een zoveel mogelijk gelijkmatig tempo is het meest efficient.

Je paard wordt voor, tijdens en na de wedstrijd gekeurd door dierenartsen. Daarbij wordt o.a. gecontroleerd op hartslag, ademhaling, turgor (simpel gezegd: de mate van 'uitdroging') en locomotie (onregelmatigheden in het lopen). De kunst is om een goede snelheid neer te zetten en tegelijkertijd de signalen van je paard goed in de gaten te houden. Want je kunt wel als eerste over de finish komen, maar als vervolgens je paard wordt afgekeurd, dan heb je de hele rit voor niets zo hard gescheurd. Knipoog

Tja, en zoek verder eens op 'endurance' hier op Bokt. Er is inmiddels al zoveel over geschreven...

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

summerfeel

Berichten: 1290
Geregistreerd: 18-10-02
Woonplaats: den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-09-04 16:45

okeej bedankt!! dat was inderdaad een heel groot topic. daar had ik inderdaar wel veel informatie aan.
maar ik woon in brabant ( den bosch ) maar weet iemand of daar ook wel eens wedstrijden in de buurt worden gehouden??

qwinty

Berichten: 2212
Geregistreerd: 16-02-04
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 17:23

dat heb ik ook es gedaan is wel leuk omte doen maar ik ging meteen beetje te ver haha dus was heel erg langzaam!

Lenneke_
Berichten: 18614
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Garderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 19:18

Voor de wedstrijden kan je op www.deronline.nl kijken. Daar kan je ook een infopakket aanvragen, daar staat alles in wat je moet weten. Ik heb een keer meegedaan en vond het geweldig!


summerfeel

Berichten: 1290
Geregistreerd: 18-10-02
Woonplaats: den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-09-04 19:35

oow hoe kan ik dan een info pakket aanvragen?? want dat kan ik eigenlijk niet vinden...

summerfeel

Berichten: 1290
Geregistreerd: 18-10-02
Woonplaats: den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-09-04 19:39

sorry laat maar ik heb het al gevonden Bloos

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 20:25

summerfeel schreef:
maar ik woon in brabant ( den bosch ) maar weet iemand of daar ook wel eens wedstrijden in de buurt worden gehouden??


Het weekend van 16 en 17 oktober a.s. is er een enduranceweekend bij het oude NKB-centrum in Wanroij. Op 16 oktober wordt er een recreatierit gereden (niet op tijd, maar de paarden worden wel veterinair gekeurd zoals bij een echte wedstrijd) en op 17 oktober is de echte wedstrijd. Misschien kun je daar gaan kijken of zelfs meerijden om de sfeer eens te proeven?

Zie voor info www.peelrand.tk - ook is op die site informatie te vinden over endurance in het algemeen.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: agesus, marga1, nowylover, Rijsa en 38 bezoekers