Balansprobleem?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
e_horse

Berichten: 2907
Geregistreerd: 15-03-03
Woonplaats: Rustenburg

Balansprobleem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-09-04 19:09

Mijn haflinger loopt makkelijk aan de teugel. Hij luistert nu ook goed naar mijn zit en been. Ik kan hem in stap al rijden zonder teugels. Sturen gaat in draf ook bijna alleen op zit.

Wanneer ik hem wil rijden met meer aanleuning en ik de teugels aanneem, lijkt het wel of zijn balans wegvalt.
Ik ben 1,5 jaar geleden begonnen met inrijden en hij lijkt nog steeds wel zijn balans te moeten zoeken.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik sinds kort pas zelf rechter ben gaan zitten. Ik denk dat hij mij probeert op links te zetten, omdat hij wat scheef is (en ik ook.. was, hoop ik).
Ik werk nu veel aan soepeler worden met wijken en schouderbinnenwaards, dat doe ik dan met wat meer aangenomen teugels totdat hij het snapt, dan steeds minder hulpen en steeds zachter.

Oja, de bocht om in de bak is in galop erg moeilijk: ik moet heel erg opletten dat ik goed recht boven hem blijf, anders valt hij uit galop in de bocht. De bocht voor het weer op de hoefslag komen, bedoel ik dan, van de hoefslag af gaat wel.

Ik hoop dat ik het zo duidelijk heb uitgelegd. Heeft iemand tips?
(Dit bij western, omdat ik graag westerntips wil.)
Laatst bijgewerkt door e_horse op 22-09-04 19:19, in het totaal 1 keer bewerkt

www.paardenbuitenhouden.nl
Geef je paarden zelf de keus of ze binnen of buiten willen lopen!

Nieuwe website! http://www.ruiterburcht.nl
Equitherapie en paardencoaching.


e_horse

Berichten: 2907
Geregistreerd: 15-03-03
Woonplaats: Rustenburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-09-04 19:16

Ter verduidelijking: mijn paardje galoppeerd rechtsom beter, linkergalop begint langzaam te komen aan de longe. Onder het zadel nog niet zo goed. Springt rechts aan en gaat weer in draf in de bocht, omdat het blijkbaar toch niet voegt. Doordrijven lukt niet, dan vliegen we de bocht uit..

www.paardenbuitenhouden.nl
Geef je paarden zelf de keus of ze binnen of buiten willen lopen!

Nieuwe website! http://www.ruiterburcht.nl
Equitherapie en paardencoaching.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 19:19

Mijn advies: eerst balans in galop laten vinden aan longeerlijn, eventueel later met pessoa-set. Dan pas weer onder het zadel proberen. Veel buiten op rechte stukken proberen te schakelen in galop. Het hielp bij de Haf die ik af en toe rijd.

e_horse

Berichten: 2907
Geregistreerd: 15-03-03
Woonplaats: Rustenburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-09-04 19:22

Dus voorlopig niet onder het zadel? Beide kanten op niet in galop?
En wat voor oefeningen kan ik doen om zijn balans te verbeteren? Juist los voor of aan de teugel (of heel licht)?

www.paardenbuitenhouden.nl
Geef je paarden zelf de keus of ze binnen of buiten willen lopen!

Nieuwe website! http://www.ruiterburcht.nl
Equitherapie en paardencoaching.


Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 19:29

Wel galop onder het zadel, maar buiten op een mooie rechte lijn. Galop op een cirkel even niet onder het zadel. En als ze het moeilijk vinden mag je ze best ondersteunen in het begin hoor (dat vind ik tenminste). Zolang je je been er dan ook maar bij houdt.

e_horse

Berichten: 2907
Geregistreerd: 15-03-03
Woonplaats: Rustenburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-09-04 19:30

Is het normaal dat het zo lang duurt bij een paard, omdat ik al 1,5 jaar oefen (pas half jaar wat serieuzer werk). Is zeker gewoon een kwestie van heel veel doen.

www.paardenbuitenhouden.nl
Geef je paarden zelf de keus of ze binnen of buiten willen lopen!

Nieuwe website! http://www.ruiterburcht.nl
Equitherapie en paardencoaching.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 19:33

Volgens mij hangt dat van het paard en de training af, maar ik ben ook geen expert hoor. Wel valt mij op dat Haffen geen natuurlijke galoppeerders zijn, dat zijn dravers van oorsprong. Dus die zullen er wat meer moeite mee hebben denk ik dan pakweg quarters, die zowat gefokt zijn op hun galop.

Maar nogmaals, ik ben absoluut geen expert. Ik heb toevallig bij een haf ditzelfde probleem gehad.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 bezoekers