Discussie: lokaal accent op nationale reclame`s

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Discussie: lokaal accent op nationale reclame`s

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-09-04 17:21

Moet dat kunnen, of moet zoiets gewoon in het ABN?

Naar aanleiding van ons Mutsentopic in HK open ik dit topic. Op de radio en tv is sinds een poosje de reclame van de SNS Bank te zien, waar je dus iemand hoort spreken met een zwaar zuidelijk accent. Ik erger me er persoonlijk best aan. Ik vind dat je voor reclame`s en andere publieke media gewoon iemand met ABN moet inhuren. Ik heb het niet over lokale zenders, daar is het normaal dat je zoiets hoort. Maar nationaal, nee dat vind ik echt niet kunnen...


Nadir

Berichten: 12692
Geregistreerd: 12-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 17:22

Ik erger me er ook al een tijdje aan inderdaad...
Niet dat ik iets tegen die mensen heb, integendeel... Maar het is verdomd irritant, die reclame...

~ The world is a book and those who do not travel read only one page ~

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 17:22

Ik ben er ook niet enthousiast over, maar ik hoorde laatst op tv, dat ze het doen om de reclame menselijker te maken, alsof je buurvrouw of tante het in had gesproken. Tja... zit wel wat in denk ik, maar ik had het zelf niet zo gezien.

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-09-04 17:23

Tessebes schreef:
Ik ben er ook niet enthousiast over, maar ik hoorde laatst op tv, dat ze het doen om de reclame menselijker te maken, alsof je buurvrouw of tante het in had gesproken. Tja... zit wel wat in denk ik, maar ik had het zelf niet zo gezien.



Behalve als je in het Noorden woont, dan klinkt dit achterlijke Brabantse accent gewoon erg boers en dus niet erg geloofwaardig.

jeanie

Berichten: 2072
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 17:25

Haha! Haha! Haha! En die noordelingen dan ik versta ook geen Fries of Gronings Bloos Knipoog

Ik heb een race tinker.......

Wederom welkom terug SP en onterechte ban voor Marreke

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 17:26

Dat is gewoon een presentatrice. Ze heeft ook een programma gepresenteerd waarin ze oude ex-vriendjes gingen opzoeken van de gast. Volgens mij heette het de liefde van je leven ofzo

Cathelijne

Berichten: 2411
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: Vieux Village sur Mer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 17:26

Ik heb er geen problemen mee. 80/90 % van de tv presentatoren spreekt in dialect: het Goois (met zo'n rrrrrwww Knipoog ). Zolang 't verstaanbaar is, hoor je mij niet klagen

Nadir

Berichten: 12692
Geregistreerd: 12-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 17:28

Koortje schreef:
Behalve als je in het Noorden woont, dan klinkt dit achterlijke Brabantse accent gewoon erg boers en dus niet erg geloofwaardig.

Boers? Buitenlands zul je bedoelen... Haha! Clown

~ The world is a book and those who do not travel read only one page ~

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-09-04 17:28

Dat lijkt nog meer op ABN als Brabants!!

Trouwens net weer de reclame op 538! Boos!

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-09-04 17:29

xtwisterx schreef:
Boers? Buitenlands zul je bedoelen... Haha! Clown


Onderhand wel! Rolleyes

Lydiia

Berichten: 5623
Geregistreerd: 29-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 17:29

jeanie schreef:
:D Haha! Haha! En die noordelingen dan ik versta ook geen Fries of Gronings Bloos Knipoog


Howwotal? Liekt joen mooi om te goan dikdoun in toene? Cool

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 17:33

Ik vind die reclame van de SNS bank (als brabander, bijna limburger) ook uiterst irritant hoor. Ik vind het een beetje nep-limburgs en inderdaad ook wat zeurderig.

Ik vind die reclame van: Et gi njet (met dat schaatsen) dan weer wel heel erg leuk.

Ik denk ook dat de gemiddelde mens meer van het noordelijk accent houd, dan van het zuidelijke (zeurderige) accent.

[RT-HAW] Supergave rijfoto's van Rongo (AdB manier)
Waarom denkt iedereen dat door die kop maar omlaag te trekken, die rug gelijk ontspant?
Wie een paard zoekt zonder gebreken, kan beter te voet gaan.
Als je twijfelt, doe dan wat het vriendelijkste is.

Caritas

Berichten: 4431
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Tussen plassen en A2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 17:33

Die SNS reclame is gewoon stom, met dat mens van Hawinkels.
Deze vind ik wel leuk, maar dat is omdat het ludiek is. http://www.hetnieuwerijden.nl/ en dan doorklikken naar commercials. "Moderne tiedn, tied fort nije riedn"

Snuitmans (B+14, pr 205) (L1+2)

eefke

Berichten: 864
Geregistreerd: 03-09-03
Woonplaats: Kessel-Eik (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 17:33

ik weet precies welke reclame je bedoelt, maar voor mij klinkt dat gewoon als n limburger die "probeert" goed nederlands te praten.. als ik sommige reclames of gewoon mensen uit het noorden van nederland hoor praten, klinkt dat bij mij echt zo bekakt nederlands..

dat komt gewoon omdat ik dat limburgs accent gewend ben, en "jullie" het voor mij "bekakte accent"

en tja dat is voor iedereen anders natuurlijk Knipoog

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 17:34

@ Roos, die reclame kan ik dus echt niet verstaan. Dat liedje dan. Sommige stukken lukken me nog wel, maar de rest

[RT-HAW] Supergave rijfoto's van Rongo (AdB manier)
Waarom denkt iedereen dat door die kop maar omlaag te trekken, die rug gelijk ontspant?
Wie een paard zoekt zonder gebreken, kan beter te voet gaan.
Als je twijfelt, doe dan wat het vriendelijkste is.

Justy

Berichten: 31631
Geregistreerd: 26-02-04
Woonplaats: Waar het altijd vakantie is

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 17:34

Het is echt wel een echte Limburgse die dat spotje ingesproken heeft hoor Haha!:D

Maar ik kan me er ook wel aan storen ja

Die van Roos vind ik dan wel weer leuk, maar daar doen ze het erom, dat vind ik weer wat anders.

[UK][SONG] Witness Kom je even luisteren? :)ddd

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 17:36

eefke schreef:
ik weet precies welke reclame je bedoelt, maar voor mij klinkt dat gewoon als n limburger die "probeert" goed nederlands te praten..


Ik vind het meer klinken als een 'Nederlander' die limburgs probeert te praten. Mijn familie komt uit Limburg en die kunnen echt gewoon goed Nederlands. Maar als ik probeer Limburgs te praten krijg ik ongeveer hetzelfde effect als dat mens in die reclame.

En bij die film: "van God los" heb je hetzelfde. Echt zo'n nep limburgs Misselijk

[RT-HAW] Supergave rijfoto's van Rongo (AdB manier)
Waarom denkt iedereen dat door die kop maar omlaag te trekken, die rug gelijk ontspant?
Wie een paard zoekt zonder gebreken, kan beter te voet gaan.
Als je twijfelt, doe dan wat het vriendelijkste is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 17:40

Ik vind het eigenlijk wel meevallen die accenten. Ik erger me er niet aan. Het enige waar ik me echt aan kan ergeren zijn die verschrikkelijke "rrrw" en . Zolang het maar verstaanbaar blijft.

eefke

Berichten: 864
Geregistreerd: 03-09-03
Woonplaats: Kessel-Eik (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 17:41

Vonnie84 schreef:
Ik vind het meer klinken als een 'Nederlander' die limburgs probeert te praten. Mijn familie komt uit Limburg en die kunnen echt gewoon goed Nederlands. Maar als ik probeer Limburgs te praten krijg ik ongeveer hetzelfde effect als dat mens in die reclame.

En bij die film: "van God los" heb je hetzelfde. Echt zo'n nep limburgs Misselijk



ja dat klopt.. met van god los ben ik helemaal met je eens.. dat klonk echt nergens na..

maar volgens mij is die vrouw van de sns echt uit limburg of niet Scheve mond
don´t shoot me if i´m wrong Knipoog

ik kan wel gewoon nederlands.. en hier tussen allemaal limburgers zul je niet horen denk ik.. maar denk dat als ik in het noorden naar school zou gaan ofzo.. dat het bij mij echt goed te horen zou zijn dat ik een limburger ben Haha!

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-09-04 17:42

Ik vind dat iedereen normaal ABN moet kunnen praten. Daar is niks moeilijks aan! Accent doe je maar in je vrije tijd. Dat komt ook op je werk niet profesioneel over, vind ik. Als je als Limburger of Brabander ooit in de Randstad solliciteert, word je echt niet aangenomen als je niet normaal kan praten. Je hebt er alleen je zelf maar mee!

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 17:44

Ik vind het dus ook niet kunnen
Om het te laten klinken of je buurvrouw het heeft ingesproken, is dit regionaal idd heel handig. Nationaal, bereik je zodoende dus maar een heel select groepje. Dat is gewoon jammer...

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk


Siempie

Berichten: 30293
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 17:48

Wat dachten jullie dan van die reclame van de Blokker, over de fotoservice? Ook zo'n vreselijk accent

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-09-04 17:52

Richtje schreef:
Ik vind het dus ook niet kunnen
Om het te laten klinken of je buurvrouw het heeft ingesproken, is dit regionaal idd heel handig. Nationaal, bereik je zodoende dus maar een heel select groepje. Dat is gewoon jammer...



Brabanders en beleggen... Nagelbijten / Gniffelen
Allemaal zuunige boeren hier! Zoiets is meer iets voor de Randstad. Ze hebben er dus geen kaas van gegeten bij de SNS! Wat jammer dat dat nou net onze hypotheekbank is... Scheve mond

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 17:54

Ik vind het ook echt zwaar irritant, van die fake-accenten.
Net als in ' Volle Maan" proberen ze ook twents/drents whatever te spreken.
Nou het klinkt nergens naar...zo nep.
( heb er zowiezo een hekel aan als mensen die je dialect niet spreken dit na proberen te doen, want dat is zo grappig....)

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 17:58

Zolang ik niet kan verstaan wat ze zeggen, is het indd erg irritant.
En als ze ècht niet om het Limburgs heen kunnen in die reclame, zorg dan voor de niet-Limburgers voor ondertiteling o.i.d....


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AmyII, Chita, Eapy, Googlebot, karinsd, Lisselot, Mondy, mriek1990, Muga, sasja0705, secricible, supervon78 en 62 bezoekers