paard met botverkalking nog te rijden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
alette

Berichten: 208
Geregistreerd: 13-04-04
Woonplaats: Leeuwarden

paard met botverkalking nog te rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-04 22:30

Hallo!

Een tijdje geleden kreeg ik te horen dat ik een lieve 5-jarige Fries mocht gaan rijden. T was een leuke merrie om te zien, en een schatje om te rijden. Dus je snapt: ik was helemaal gelukkig.
Totdat de merrie kreupel werd en bleef. Wij naar de kliniek in Wolvega. Daar werd botverkalking geconstateerd. Ze staat nu op speciaal beslag; met rubberen zooltje en syliconen tussen de hoef en de hoefijzer.
Er werd gezegt dat als ze met dit beslag lekker liep ik haar kon blijven rijden.
Maar nu heb ik haar laatst weer gereden en ze liep niet kreupel, maar ook niet 100 procent lekker. Nu kan dat ook komen omdat ze al een jaar heeft stilgestaan en gewoon stijf is.
Wat te doen? Doorrijden en trainen om haar losser door haar lijf te krijgen, of juist heel rustig aan doen om haar botten te ontzien?
Ik hoop dat iemand hier ervaring mee heeft.

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 23:18

Rustig opbouwen en af gaan op je gevoel.

Zelf denk ik dat er veel stijvigheid en verkeerd gebruik van lichaam er bij zit. Probeer dus in stap veel losmaak oefeningen te pakken voordat je gaat draven.

Mist

Berichten: 9486
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 16:28

Heel goed op het paard letten. Ik weet niet wat je precies wil dressuur of buitenritjes ? Bij dressuur iig lange warming-up niet te veel of te kleine voltes rijden, beperkte zijgangen. En de trainingen/buitenritten langzaam opbouwen natuurlijk. Verder de merrie zoveel mogelijk laten bewegen (overdag in de wei op z'n minst) en het liefst nog in een uitloopstal. Op tijd naar de smid etc.

melissa19
Berichten: 31
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 18:35

dit p[aard heeft dus arthrose of niet??
mijn paard had dit ook dus weet hoe dat gaat de ene wek gaat het super en de andere week gaat het voor geen meter.
maar je moet wel een beetje uitkijken met trainen en het niet overbelasten.
als dat gebeurd kan de kreupelheid heel lang duren.
ik gaf mijn paard er iets homeopatisch voor dat heet arhri-aid.
dat is vloeibaar en werkt om de ergere ontkalking te voorkomen.
ik was daar erg mee geholpen hij liep 10x beter en had geen pijn.
ik hoop voor je dat het zo goed blijft gaan .

alette

Berichten: 208
Geregistreerd: 13-04-04
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-04 19:28

nou, t is dus niet botontkalking, maar juist botverkalking
verder wil ik wel graag dressuur gaan rijden. het probleem is echter dat het paard heel veel voor me doet. zelfs als t te zwaar is voor haar.
maar ik zal t eens rustigaan proberen. de eigenaar zou ook contact opnemen met de kliniek om ernaar te vragen.
dus we zien t wel

xCarlyx

Berichten: 2359
Geregistreerd: 24-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 17:25

ik heb laatst ook te horen gekregen dat het paard van een vriend van mij ook botverkalking heeft!! daar is helaas niks meer aan te doen . het was een springpaard. springen zal hij nooit meer kunnen doen. dat was al zeker. dressuur lag aan het paard maar hoog in de dressuur zou hij niet meer kunnen komen. recreatie was de enige oplossing (dachten wij ) bij de meeste paarden kan dat ook gewoon. maar bij hem niet. tijdens de buitenrid bleef hij maar kreupel lopen!!

het ligt dus idd aan het paard. maar ik raad ze zeer zeker af om met hem/haar te gaan springen.

succes!