singel met voorbeenvrijheid

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

singel met voorbeenvrijheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-04 17:33

Voor degene die IDS hebben, er zat een foldertje van horselover bij en daar stond een kieffersingel in die meer vrijheid van de voorbenen zou geven.

Deze vorm heeft ie :

/-------------\

Wie heeft er zo'n singel en wat vinden jullie ervan?

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-04 13:16

Niemand dit zien staan in de horselover mini catalogus of al eens gezien/ gebruikt?

Justy

Berichten: 31631
Geregistreerd: 26-02-04
Woonplaats: Waar het altijd vakantie is

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 13:27

Wel gezien, maar geen idee of dat nou echt werkt... Kan me er ergens wel wat bij voorstellen.

Skipper

Berichten: 2111
Geregistreerd: 28-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 13:38

Ik weet niet wat je precies bedoeld, maar ik heb een kieffer die heeft uitsparingen waar de voorbenen zitten. Het is dus anatomisch gevormd naar het paardenlichaam. Mij bevallen ze prima, ik zou niet anders willen, echter ik heb jaren ook met normale gereden en nooit geen problemen onder vonden. Ik weet niet of je deze bedoeld?

Het lijkt me iig wel lekkerder als de singel vlak achter de achterbenen schuift dat hij dan niet steeds met de benen tegen de singel stoot maar nu meer ruimte hiervoor is.

maar of het ook werkelijkheid is of alleen maar inbeelding Verward

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-04 13:40

Skipper schreef:
Ik weet niet wat je precies bedoeld, maar ik heb een kieffer die heeft uitsparingen waar de voorbenen zitten. Het is dus anatomisch gevormd naar het paardenlichaam. Mij bevallen ze prima, ik zou niet anders willen, echter ik heb jaren ook met normale gereden en nooit geen problemen onder vonden. Ik weet niet of je deze bedoeld?

Het lijkt me iig wel lekkerder als de singel vlak achter de achterbenen schuift dat hij dan niet steeds met de benen tegen de singel stoot maar nu meer ruimte hiervoor is.
maar of het ook werkelijkheid is of alleen maar inbeelding Verward



dit stukkie snap ik niet echt... Verward


Denk wel dat we het over dezelfde singel hebben. Deze singel zou iets meer richting buik liggen dan richting voorbenen. Heb je der een plaatje van?

Jij voelt dus geen verschil ermee?

Skipper

Berichten: 2111
Geregistreerd: 28-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 13:53

Uhmmm Bloos nogal heel vaag opgeschreven.
moet ook niet snel willen typen! Sorry! Oeps!

Maar ik bedoel eigenlijk dat het me wel voor het paard fijner lijkt dat hij met zijn voorbenen niet tegen de singel aanstoot als het ware. Maar echt verschil merk ik niet persoonlijk als je erop zit, maar logisch beredeneerd moet het voor het paard wel fijner zijn en zou hij makkelijker moeten stappen.

Ik durf alleen niet te zeggen of het daadwerkelijk zo is of ik me dat alleen maar zelf inbeeld. Dat ik denk dat het effect heeft.

Ik vind het iig beter dan normale singels en het lijkte me fijner voor het paard.

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-04 13:55

Dat leek me ook zo, daarom dat ik achter reacties vroeg, maar blijkbaar hebben niet veel mensen zo'n singel. K'zal het zelf moeten uitproberen denk ik........Haha! Spijtig dat dat ding zoveel kost, moest ik nou een nieuwe nodig hebben zou'k het direct proberen, maar de mijne is nog zo goed als nieuw *LOL*

ikke

Berichten: 37541
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 14:35

kattebeest schreef:
K'zal het zelf moeten uitproberen denk ik........Haha! Spijtig dat dat ding zoveel kost, moest ik nou een nieuwe nodig hebben zou'k het direct proberen, maar de mijne is nog zo goed als nieuw *LOL*

Daarom brengen ze dit soort zkaen met enige regelmaat op de markt. Men mikt op die volksstammen die meteen naar de wnkel vliegen omdat nieuw beter is en ze dat dus moeten hebben.

Skipper

Berichten: 2111
Geregistreerd: 28-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 14:37

Die dingen zijn er al langer dan vandaag trouwens en ik heb weinig volksstammen er mee zien rijden die kiezen nog steeds allemaal voor neopreen, maar ach die singels lijken me meer nut hebben voor het paard dan al die verschillende anky dekjes.

prompter

Berichten: 11068
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 15:26

Ik zag hem in de folder staan, het idee erachter klinkt goed maar inderdaad, of het ook zo werkt... Jammer dat we hier nog geen ervaringsdeskundigen hebben Haha!.

ikke

Berichten: 37541
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 08:46

promptertje schreef:
Ik zag hem in de folder staan, het idee erachter klinkt goed maar inderdaad, of het ook zo werkt... Jammer dat we hier nog geen ervaringsdeskundigen hebben Haha!.

Ik heb hier eerlijk gezegd wat twijfels bij. Krachten laten zich niet ongestraft om het hoekje leiden. De ligging van de singel wordt bepaald door de vorm van de buik. De singel gaat liggen op de plek waar de lijn tussen de singelsloten het kortste is.
Als je van opzij naar je paards buiklijn kijkt dan hebben de meeste paarden een vlak stukje achter de voorbenen. Op deze plek ligt de singel.
Sommige paarden missen dit vlakke stukje (o.a. veel IJslanders), de singel zal dan verder naar voren willen dan mogelijk is door het voorbeen. Deze paarden hebben vaak problemen met naar voren schuivende zadels, schuurplekken bij de elleboog en soms ook problemen bij de schouder. men heeft waarschijnlijk deze paarden in gedachten gehad bij het ontwerp van deze singel. Ik ben wel erg benieuwd naar het krachtenverloop in de singel, op basis waarvan de singel dus wel op z'n bedoelde plek zou moeten blijven.

Skipper

Berichten: 2111
Geregistreerd: 28-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 11:38

ze zijn toch ontworpen om die ellebogen de vrijheid te geven zodat ze niet meer schuurplekken krijgen en niet zozeer om de ligging te verbeteren, dat ze beter blijven liggen?

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-04 12:38

Inderdaad Skipper.

K'vraag me dan wel af of ie wel op de 'goede plaats' ligt. Een singel ligt nog steeds het best ( volgens mij dan ), zoals ikke zegt, op de plek waar de lijn tss de singelstoten het kortst is.

En zo'n singel kan heus wel meer vrijheid creëren voor het voorbeen maar die komt dan ook wel 'midden om z'n buik' te liggen. ( om maar even te overdrijven ).

Of dat dan comfortabel is voor het paard????? Heb je der iets van gemerkt skipper?

Skipper

Berichten: 2111
Geregistreerd: 28-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 13:23

Ik weet niet precies of ik het helemaal goed heb wat je bedoeld en ik heb ook een zadel met singelstoten in een V vorm dat kan misschien ook nog van invloed zijn ten opzichte van 'rechte / reguliere ' stoten.

Je moet gewoon zorgen dat je de juiste lengte hebt anders heb je weinig aan die anatomische vorm. Ik had een neopreen van 75 maar heb een 70 van deze genomen. (ik wilde een leren nl ivm openschuren door neopreen stof en deze was de enige dus heb hem niet speciaal voor zijn voorbeen vrijheid oid aangeschaft maar vind het wel mooi mee genomen achteraf).

Bij deze lengte zorg ik ervoor dat hij op de gaatjes gewoon gelijk zit bij mij is dit het 6e gaatje aan beide kanten (soms ene kant 5e gaatje) en zo liggen de 'uitsnijdingen' voor de elleboog precies waar ze horen.

Het draait dus vooral om de juiste lengte dus ik zou ook graag de mogelijkheid hebben om die singel om te ruilen. Je kan dat pas zien in de praktijk of hij ook goed ligt. Met een normale singel maakt het nietzoveel uit in principe. Geeft niet als hij aan ene kant op 3e en andere kant op 8e zit. Hier komt het dus wel wat precieser maar dat is kwestie van inschatten en uitproberen

Qua verschil merk ik er weinig van waar de singel ligt en hoe hij ligt. Alleen je ziet duidelijk bij de beweging dat het paard als de singel op het 'platte' stuk ligt hij wat meer bewegingsvrijheid bij zijn elleboog ligt. Hij stoot zich niet aan de singel. Dus dat lijkt me comfortabeler.

Echter als ik mijn zadel leg zoals hij behoort te liggen ligt mijn singel nooit op het platte stuk, teminste niet met mijn dresuurzadel. Hij ligt er net iets achter. Daar blijft hij goed liggen,.

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-04 15:45

En als ie dààr ligt denk ik dat het minder comfortabel is voor het paard.

Net alsof ze een broeksriem boven je navel aanspannen. Niet?

Skipper

Berichten: 2111
Geregistreerd: 28-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 15:52

Dat is dan bij een 'normale' recht singel ook, daar zit niet zo heel veel breedte verschil in en ter compensatie is het stuk op de buik weer iets breder.

Maar echt mega strak aanspannen doe ik al nooit dus dat scheelt ook misschien, als je hem echt strak aanspant dat het minder comfi is.

Pff,het blijft maar giswerk, misschien zelf eens proberen om te voelen dat je het dan zeker weet Knipoog Haha! Haha! Haha!

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-04 15:57

Dank je wel alvast voor je uitleg. Vind het spijtig dat niet meer mensen met zo'n singel reageren ( als die er zijn ) Haha!