koliek - "virus"???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

koliek - "virus"???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-09-04 14:26

Vorige week woensdag kreeg een oude merrie (28) opeens een zware koliek aanval.
Vijf dagen lang is de dieren arts 2x per dag geweest, elke avond twee spuiten en smiddags een spoeling door de neus met parafine om de mest wat smeuiger te maken, want de mest kwam er niet af.
Zaterdag op zondagnacht had ze eindelijk een paar keer gemest, beestje keek weer wat vrolijker uit haar ogen. Het gaat inmiddeld goed met haar.

Toen ik gister thuis kwam stond tot mijn grote verbazing de auto van de dierenarts er weer. Dus ik met mn hart in mn keel naar de stal....
Nu was het een jonge pony die een koliek aanval heeft gehad.
De dierenarts vond het toeval maar ik geloof dit niet zo, kan er een soort virus in de lucht hangen??

She's my lady Lovers


Let_be
Berichten: 7796
Geregistreerd: 25-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 14:28

Hebben ze geen ander voer, ander hooi of stro ingekocht?

Want een virus is het volgens mij niet....

Savannah (Z2) :):) & Aldate <3 & Giorado :~ !
http://www.horse4u.nl

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 14:31

Hahah koliek een virus?. Virus die de darmen afsluit?.

Je hebt idd de kans dat de kwaliteit stro anders is of hooi. Denk dat het meer toeval is dan een virus.

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

Sosha

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Rhenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 15:38

Prisca schreef:
Hahah koliek een virus?.


Wat is daar nou zo gek aan Verward mensen kunnen ook buikgriep krijgen.. waarom paarden dan niet Verward

Niet dat ik er ooit van gehoord heb, maar er kunnen altijd nieuwe of veranderde virussen ontstaat dus........... wie weet Tong uitsteken

Zal ik het dan maar eerlijk zeggen?
Het is allemaal mijn schuld :o

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 15:39

Nee gelukkig bestaat er nog geen koliek virus, ik denk idd dat ander stro de oorzaak kunnen zijn.
Ander voer geeft niet direct verstoppings koliek.

Kijk voor de zekerheid ook de waterbakken eens na, maar kijk uit, wij hebben in het land een keer een stroomlint los gehad die vrijwel onzichtbaar tegen een drinkbak aanhing.
Binnen 24 uur had ik een heel koppel opgetrokken, koliekerige paarden en geen mens die er iets van snapte, ook de VA niet.

Ik kwam er achter toen ik de lepel van de drinkbak controleerde en mezelf meteen van de grond kon oprapen.!! Boos! Boos!
Laatst bijgewerkt door Kitten op 21-09-04 15:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Sosha

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Rhenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 15:40

Sosha schreef:
Wat is daar nou zo gek aan Verward mensen kunnen ook buikgriep krijgen.. waarom paarden dan niet Verward

Niet dat ik er ooit van gehoord heb, maar er kunnen altijd nieuwe of veranderde virussen ontstaat dus........... wie weet Tong uitsteken


maar twee paarden op een stal.... lijkt meer toeval, koliek komt nu eenmaal veel voor.

Zal ik het dan maar eerlijk zeggen?
Het is allemaal mijn schuld :o

ellepel

Berichten: 47325
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 16:00

wij hebben took wel eens gehad, in ene week tijd drie stuks met koliek, er was niks verander, alleen had t erg geregend en aten de paarden vrij veel nat gras, daardoor kwam toen de koliek....

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 17:17

Kan idd van nat gras komen als ze daarna op stal droog voer eten. Ze hebben dan veel vocht binnen gehad en vergeten te drinken terwijl dit wel nodig is. Je kan dit voorkomen door het ruwvoer goed nat te maken.


UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 16:43

Trouwens de periode voor de koliek komt er weer aan de paarden gaan dan van het land naar stal op paddock die overgangen veroorzaakt vaak koliek. Is altijd een drukke periode in de klinieken.

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 17:51

Hou op, schei uit. Je zou het haast gaan denken! Bij mij op stal was het in mei-juni continu raak bij de paarden. Hopelijk hoeven ze dat niet meer mee te maken.

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 18:59

Ja in mei/juni is denk ik meer van de overgang naar het (malse) gras. Maar misschien dat het iid nu meer te maken heeft met minder beweging. Omdat met dit weer de meeste paarden wat meer op stal staan.

[RT-HAW] Supergave rijfoto's van Rongo (AdB manier)
Waarom denkt iedereen dat door die kop maar omlaag te trekken, die rug gelijk ontspant?
Wie een paard zoekt zonder gebreken, kan beter te voet gaan.
Als je twijfelt, doe dan wat het vriendelijkste is.

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 07:07

Prisca schreef:
Trouwens de periode voor de koliek komt er weer aan de paarden gaan dan van het land naar stal op paddock die overgangen veroorzaakt vaak koliek. Is altijd een drukke periode in de klinieken.


Toch zit hier wel iets in, ik herrinner me 2 paarden die erg veel last hadden van die seizoens wissel, beiden waren flink aan het wisselen. Uiteindelijk bleken ze alle twee een lading zand in de darmen te hebben.

Dat oudje zal misschien door haar leeftijd ook "anders" eten en die pony kan misschien ook aan het wisselen zijn, waarom ze dan meer zand binnenkrijgen, weet ik eerlijk gezegd ook niet. Maar misschien dat je de mest daar eens op moet controleren?

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 07:19

ik heb er wel eens 20 in een uur gehad met koliek, nadat ik hooi gevoerd had, niet moeilijk te bedenken hoe dat nou kwam.

koliek een virus??? dat is nieuw voor me....

ik kwam als kind op een manege waar op maandag het koliek"virus" altijd uitbrak, maar dat was achteraf ook weer niet vreemd, aangezien die manege op zondag dicht was en de paarden hun box niet uit kwamen en wel gewoon voer kregen.

Henriette
Berichten: 725
Geregistreerd: 30-01-02
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 08:27

Koliek kan ook door verandering van bewegingspatroon komen.
Paarden hebben in de zomer veel buiten gestaan en zijn nu weer veel meer binnen.

Er zijn eigenlijk veel oorzaken voor koliek.

Maar wat veel mensen niet weten, is dat kou ook een oorzaak kan zijn.
Mijn paard heeft afgelopen maandag ook koliek gehad, waarschijnlijk van een combinatie koude wind (dus kou op de buik) en 10 min. nat gras eten.
Ze had echt heel veel pijn, maar gelukkig knapte ze binnen 2 uur weer op nadat de dierenarts 2 spuiten had gegeven.

Een virus is het gelukkig niet, maar het kan naturlijk wel zo zijn dat er meerdere paarden op dezelfde oorzaak (meer binnen, slecht hooi, zand eten, grote verandering in voer, enz.) reageren.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 08:36

Het kan een hele berg oorzaken hebben, mijn eerste pony kreeg standaard koliek bij de eerste nachtvorst.......... heel wazig, maar je kon de klok erop gelijk zetten.

Als er meerdere dieren op een stal achter elkaar koliek krijgen ligt het vaak aan een veranderde samenstelling van voer of ander stro.

MIsschien zijn beide paarden gevoellig voor weersveranderingen?

Maar het kan inderdaad ook gewoon puur toeval zijn

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 09:37

Op mijn vorige stal ook een periode gehad van eerst onduidelijke gevallen van koliek. Bleek achteraf veroorzaakt door slecht ontwormen. Vele hadden niet of nauwelijks ontwormt, plus men dacht dat het niet hoefde als ze niet in het land kwamen. Ze waren vergeten dat ze vaak in de paddock stonden die gedeeld werd met meerdere. Van de 24 zeker 6 koliek gehad, de dierenarts wist vrij snel waar hij zelf de koffie kon halen...Knipoog
Ook een geval gehad van verandering van uren land naar box, had teveel stro gegeten. Verandering van kwaliteit stro kan tot meer eten van stro geven.

Janski

Berichten: 6498
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 11:48

Koliek is inderdaad natuurlijk geen virus. Wij hebben er nu 3 achterlekaar gehad waar van twee tegelijk en een iets later. De dag voor de koliek was de nieuwe lichting stro gekomen .. blijkbaar lekker stro dus, want ze zaten alledrie hartstikke verstopt.

Als de paarden bij ons weer van het land binnen komen doen we ook zo voorzichtig mogelijk maar ja van de wei ineens in een stal vol schoon stro is met sommige paarden gewoon vragen om koliek de beweging is ander het voer is anders. En daarnaast is het ene paard er weer veel gevoeliger voor dan het andere.

Toch snap ik wel dat je het zo denkt. In het weekeinde dat bij ons die twee koliek kregen kwam de DA dus om te laxeren en die zei "het is dit weekeinde echt koliekweer je bent al nummer 6 van vandaag, het zit vast in de lucht" dat was natuurlijk een grapje maar het lijkt soms inderdaad in de lucht te hangen.

WWW.EQUINOVUM.NL
Millie (v Manhattan) drachtig van Van Gogh delivery date: 1 juli 2013 http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=229&t=1714289

Nicky74
Berichten: 197
Geregistreerd: 23-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 19:06

Ik dacht het zelfde dat het misschien wel in de lucht zat.
Waar ik een paard voor rij is een oudere merrie overleden na koliek (bijna 4 weken geleden). de merrie had een veulen van 3 weken oud bij zich lopen ( weet het, vrij laat voor een veulen)
helemaal geen veranderingen in het voer en vrij laat in het seizoen dus echt veel gras was er niet om te eten bovendien ging het stel elke avond weer naar binnen.
Ok dat is nummer 1
nummer 2 was de pleegmoeder van het veulen
omdat haar eigen moeder was overleden moest er een pleegmoeder komen.
van een kennis komt er een merrie waarvan het veulen oud genoeg is om van de merrie af te kunnen. ideaal dus. nu staat deze een weekje op stal bij het veulen. en ja hoor ook koliek. niet zo heftig en gauw weg.
nummer 3: kon niet uitblijven het veulentje zelf. ook koliek. ook niet zo heel erg en met een spuit zo weer weg.
nummer 4: sportpaard van de kennis die de pleegmoeder heeft geleverd
koliek. zware aanval. moest met spoed naar kliniek om operatie te ondergaan.
helaas 10 minuten voor de kliniek een zware bok in de vrachtwagen. paard dood.
dan begin je wel te denken dat het in de lucht zit?????

Hoe behandel je het onderwerp tolerantie bij een inburgeringscursus.

loesje

Janski

Berichten: 6498
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 08:57

En toch moet er een andere oorzaak zijn Nicky, er zla zonder dat het is opgevallen misschien schimmel in het voer hebben gezeten of een bepaalde vorm van stress aanwezig zijn. De oorzaak is soms nieteens te vinden wat het kan ik kleine dingetjes zitten.
Maar ja als het zoveel gevallen van koliek is dan is toeval niet waarschijnlijk. Feit blijft dat het geen virus is natuurlijk er moet iets anders zijn.

WWW.EQUINOVUM.NL
Millie (v Manhattan) drachtig van Van Gogh delivery date: 1 juli 2013 http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=229&t=1714289

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 11:18

Wij hebben op stal ook vrij veel koliek gehad. En ook om de kleinste dingen.
Een paard heeft een aantal keer koliek gehad. Eerst omdat hij teveel stro at, dus kreeg hij meer hooi over de dag verdeelt.
Toen hadden we grote schoonmaak op stal en hadden we de paarden in andere stallen gezet. Daar heeft hij waarschijnlijk de drinkbak niet helemaal gesnapt en koliek gekregen omdat hij te weinig gedronken heeft.
Daarna had hij op een andere wei gestaan (langs d'r normale wei), heeft ze koliek gekregen door de andere weide samenstelling.
Het zijn dus echt de kleine dingen die bij sommige paarden al koliek veroorzaken.

[RT-HAW] Supergave rijfoto's van Rongo (AdB manier)
Waarom denkt iedereen dat door die kop maar omlaag te trekken, die rug gelijk ontspant?
Wie een paard zoekt zonder gebreken, kan beter te voet gaan.
Als je twijfelt, doe dan wat het vriendelijkste is.

Suzan1

Berichten: 1506
Geregistreerd: 10-02-03
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 19:08

kijk de wei goed na. Wat is er anders dan de vorige maanden. Toevallig beukenootjes of appels op de grond? Omdat er nu bijna geen gras meer staat gaan paarden anders eten. Het weer is nu ook anders (natter) Het beste is nu wel hooi of kuil in de wei bij te voeren.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Trendiction en 58 bezoekers