sporenplekken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Riaa_
Berichten: 1454
Geregistreerd: 20-10-01

sporenplekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-04-02 17:04

Ja ik heb niet echt van die lange benen, en ben zit dus vaak met m'n sporen lekker te prikken, wat ik heel slecht van mezelf vind, maar weet iemand hoe ik dat echt eruit krijg bij mezelf....en ook hoe ik die sporenplekken op lars snel weer weg krijg????

bedankt...liefs rianne


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-02 17:11

Sporen uitlaten
en dan zitlessen volgen of iig dan veel opjezelf letten dat je, je benen stil houd, en goed je tenen naar binnen draait.
iig niet zo door rijden want dan is je paardje dadelijk afgestompt op de hulpen en ben je verder van huis.

carola

Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-02 17:20

Ja, inderdaad... Ik zal als ik jou was maar heeeeeeeel snel die sporen van je voeten afhalen! En als ie zonder sporen niet voorwaarts genoeg is, ga dan met zweep rijden, maar absoluut niet met sporen. Je stompt je paard gigantisch af als ie elke pas een por met de spoor krijgt. En dan bereik je natuurlijk nooit het ideaal van een fijn, gevoelig dressuurpaard dat op de miniemste hulp al reageerd...

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-02 17:23

Het voegt eigenlijk niet zoveel mee toe: maar ik zou ook de sporen eraf laten, of langzaam afbouwen. Gewoon een zweepje erbij nemen en goed op je beenhulpen letten. Succes!

Riaa_
Berichten: 1454
Geregistreerd: 20-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-04-02 19:59

ik heb net vanavond al zitlessen gehad aan de logeerlijn, heb al mijn sporen af gedaan, maar het ideaal is er al bij mijn paard, hij is namelijk z2 en reageert op de fijnste hulpen, maar het probleem is dat ik die nog niet helemaal heb gevonden, en ik kan niet goed blijven doorzitten in de draf... het gaat wel heel goed in de stap en in de galop, maar de draf blijft een probleem helemaal als hij zo hoog opgooit...

ik weet niet wat ik daar dus aan moet gaan doen, maar hoelang moet je zitlessen gaan volgen totdat je het goed onder de knie hebt? heeft iemand daar dan ervaring mee?

ikke

Berichten: 37457
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-02 21:23

Rianne schreef:
ik heb net vanavond al zitlessen gehad aan de logeerlijn, heb al mijn sporen af gedaan, maar het ideaal is er al bij mijn paard, hij is namelijk z2 en reageert op de fijnste hulpen, maar het probleem is dat ik die nog niet helemaal heb gevonden, en ik kan niet goed blijven doorzitten in de draf... het gaat wel heel goed in de stap en in de galop, maar de draf blijft een probleem helemaal als hij zo hoog opgooit...

ik weet niet wat ik daar dus aan moet gaan doen, maar hoelang moet je zitlessen gaan volgen totdat je het goed onder de knie hebt? heeft iemand daar dan ervaring mee?


Dan vraag ik mij toch voorzichtig af wat je al die tijd met sporen op dat paard hebt zitten doen? OPf is dat bij jullie op dit moment mode? Bij ons op de manege hadden ze ook van die vlagen, dan moest opeens iedereen dit of dat en na een paar weken was het weer allemaal anders Verward

Zitles heb je nodig zolang je op een paard zit. Je moet namelijk altijd weer terug kunnen naar de basis, en dat ook regelmatig doen, controleren of alle knopjes nog werken zoals het hoort. Zitten is een van die knopjes.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

carola

Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-02 21:29

ikke schreef:
Zitten is een van die knopjes.


En volgens mij wel het belangrijkste knopje....

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-02 21:31

Ik zie het verband tussen niet zulke lange benen hebben en dus constant met je sporen porren niet helemaal....

Nulla tenaci invia est via

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-02 21:40

Margreet schreef:
Ik zie het verband tussen niet zulke lange benen hebben en dus constant met je sporen porren niet helemaal....

Ik ook niet...ik heb ook lange benen en heb nergens last van Haha!

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-02 21:54

Maar zij heeft juist niet zulke lange benen.
Je beenlengte heeft toch geen zak te maken met het al dan niet stil kunnen houden van je onderbeen en dus je sporen van je paard af kunnen houden op het moment dat je ze niet nodig hebt.

Nulla tenaci invia est via

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-02 21:59

Oh sorry Haha! *tis al laat* Maargoed, ik ben dus ook van mening dat de lengte van je benen niets te maken hebben met het feit of je ze nu wel of niet stil kunt houden. Dat ligt volledig aan je houding, en je moet meegaan met het ritme van het paard. En ja, zitlessen bieden hier uitkomst.

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

Ethelate

Berichten: 21113
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-02 22:52

Leg mij even uit,....
Citaat:
hij is namelijk z2 en reageert op de fijnste hulpen

Waarom zijn er da sporen nodig?
Is dat cool ofzo? Verward

Sporen zijn juist om een paard dat niet goed op het been reageerd, een beetje meer gevoelig te laten zijn...
Maar als jij je paardje een beetje lek zit te prikken in het wildeweg... succes!

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-02 08:06

Ethelate schreef:
Sporen zijn juist om een paard dat niet goed op het been reageerd, een beetje meer gevoelig te laten zijn...


Dacht het niet! Sporen zijn om je hulpen te verfijnen. Niet om ze grover te geven als je paard niet reageert, helaas worden ze daar wel vaak voor gebruikt.

Nulla tenaci invia est via

pferdtje
Berichten: 688
Geregistreerd: 22-03-02
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-02 12:35

En daar gaan we weer weer een paard dat het niet nodig heeft om met sporen gereden te worden die gereden word door iemand die zijn benen niet eens stil kan houden (jezelf niet aangevallen voelen)

Het gebeurt veel te veel mensen weten niet waar ze het over hebben maar doen het toch maar. Je kan pas sporen gaan gebruiken als je je benen helemaal stil kan houden en je paard alleen raakt als het nodig is (wat helaas niet gebuert)

Dus sporen af misschien helpt iets verder achterover zitten in draf (niet helemaal plat ofzo maar gewoon iets meer) En verder gaan emt je zitles is overal goed voor!

Vooruitgang is dat alle eskimo's centrale verwarming krijgen. En zich vervolgens kapot moeten werken om een koelkast te kopen.

Rhys
Berichten: 6351
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-02 13:35

Nouja, ik weet niet of jullie weleens op een (te) klein paard/pony hebben gezeten, maar het is dan wel moeilijker om je benen stil te houden (voor mij wel iig, op het paard heb ik m'n benen veel stiller dan op de pony/klein paard). Dát is echter nog geen reden om met je spoor te gaan zitten prikken. Korter spoortje misschien of een poosje helemaal geen spoor, tot je je benen stiller hebt? (concentreer je op je zit, voel wat er beweegt en hoe het beweegt, dan proberen het stil je houden maar toch 'los' te blijven zitten. zonder beugels rijden helpt ook, zitles is helemaal goed)
Hoe lang het duurt voor je de boel echt voor elkaar hebt.....nooit! je blijft altijd schaven, je zit moet je 'bijhouden', en je zit nooit perfect. Zoveel mogelijk verbeteren kan altijd!

Van die sporenplekjes dat kán ook komen door dat je paard aan het verharen is, tenminste, dan lijkt het erger.

Enne Pferdje, hoe kun jij nou weten dat dat paard niet met sporen gereden moet worden?

Es könnte alles so einfach sein
Ist es aber nicht

~Die fantastischen Vier~


mirkip

Berichten: 6394
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: (Oost) Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-02 16:57

om maar even geen commentaar te geven: je vroeg toch ook hoe die plekken sneller weg gaan? Volgens mij kan dat niet echt, maar door er uierzalf op te smeren wordt de huid wel wat soepeler, zodat het ook niet helemaal uitdroogt.

Riaa_
Berichten: 1454
Geregistreerd: 20-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-04-02 17:06

het zou fijn zijn als ook iemand mijn profiel had gelezen, ik heb het paardje pas, en ik weet dat ik ook niet de perfecste houding heb, ik heb hem pas 3 weken, en merk dat in die drie weken die sporenplekken zijn ontstaan en heb meteen die sporen af gedaan. Het is alleen dat ik mijn benen niet goed stil kan houden in de draf met doorzitten, verder gaat alles harstikke goed.
Ik moet het paardje ook nog leren kennen, en al heb ik al een aantal paarden gehad een z2 paard is heel anders, en ook wel makkelijk als je een paard hebt die al alles kent.

enne ethelate Sporen zijn helemaal niet cool ofzo, als jij dat denkt moet je ze maar eens af gaan doen...

Ik denk wel degelijk dat het iets te maken heeft met mijn dikke korte bovenbenen, die ik gewoon niet goed aan kan klemmen, en daarom vraag ik weet iemand daar een oplossing voor> behalve afvallen...

het zou handiger zijn als iedereen eerst even goed informeerd of in mijn profiel kijkt, voordat je zomaar gaat oordelen over mij.....

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-02 17:13

Rianne schreef:
Ik denk wel degelijk dat het iets te maken heeft met mijn dikke korte bovenbenen, die ik gewoon niet goed aan kan klemmen, en daarom vraag ik weet iemand daar een oplossing voor> behalve afvallen...


Aanklemmen? Stop eerst maar eens met dat te proberen! Door aanklemmen ga je je spannen, is het dus moeilijker om met de bewegingen van je paard mee te gaan en dus moeilijker om je benen stil te houden t.o.v. je paard.
Ontspannen en je been lang af laten hangen, meer is het niet (al is dat nog zo moeilijk!). Juist met doorzitten ga je stuiteren als je aanklemt en spant, gewoon ontspannen en meedeinen. Oefenen aan de longe, stijgbeugels uit, ogen dicht, meetellen en volgen.

Nulla tenaci invia est via

paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-02 17:17

Suleika schreef:
om maar even geen commentaar te geven: je vroeg toch ook hoe die plekken sneller weg gaan? Volgens mij kan dat niet echt, maar door er uierzalf op te smeren wordt de huid wel wat soepeler, zodat het ook niet helemaal uitdroogt.


ik zou er geen uierzalf opdoen, want wij hebben ook een bij mijn moeder haar paard vaseline erop gedaan en toen werd de huid zo zacht dat het tijdens het rijden zelfs open is gegaan, zonder sporen!

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-02 17:22

Zinkzalf

Nulla tenaci invia est via

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-02 17:25

Ten eerste,
Het is juist makkelijker om een paard open te halen als je pony te klein is of je benen te lang. De meeste hebben dan de neiging om hun been + spoor op te trekken en zo rijdt je je paard eerder open dan wanneer je been rustig afhangt.
Zowieso moet je nooit sporen omdoen met een onrustige beenligging.

En verder Rianna, bijna niemand leest eerst een profiel voordat hij/zij antwoord op een vraag. Dan ben je zo lang bezig!!

Sporen afdoen en wat uiercreme, dus geen vettige uierzalf, maar CREME erop smeren, dun laagje en dat dagelijks herhalen.

Where Life begins and Love never ends <3
6-5-2015 papa en mama geworden van Hanne

Riaa_
Berichten: 1454
Geregistreerd: 20-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-04-02 09:15

maar ik ben juist niet te groot voor hem ik ben juist heel klein en hij heel groot, dat is het probleem....

Maar ik vind het heel moeilijk om me los te laten in het zadel, zonder aan te klemmen, je moet toch wel wat met je benen aanklemmen? waar dan? ik heb eigenlijk nooit echt problemen gehad met doorzitten, maar nu heb ik een paard die heel erg hoog opgooit wat heel erg moeilijk is....

bedankt voor alle reacties! rianne

xThalyx

Berichten: 4097
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-02 09:35

hallo

ik heb het in je profiel gezien!!
ik zou als ik jouw was een keertje gewoon langs een dierenwinkel gaan die zouden je verder vast wel kunnen helpen!
En dit moet ik nog even kwijt!! GAAF BEESSIE!!!!!

Riaa_
Berichten: 1454
Geregistreerd: 20-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-04-02 11:27

hartstikke bedankt nemo, maar hoe bedoel je langs een dierenwinkel, ik ben echt geen dierenbeul ofzo hoor.....volgens mij begrijpen we elkaar niet helemaal.

Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-02 11:37

Ik heb net je profiel gezien.

Jullie zijn een goed paar.
Alleen dat zitten he. Daar moet je gewoon aan werken.
Het heeft ff de tijd nodig en als je het eenmaal hebt moet je het af en toe bij houden.
Inderdaad longe lessen nemen en desnoods zo nu en dan eens zonder zadel rijden.

Ik rijd ook regelmatig zonder zadel alleen om een goede zit te behouden. soms stap ik alleen en dan draaf ik weer eens wat, maar het helpt wel degelijk. Ga voltes rijden en andere figuren en ga eens voelen hoe je paard beweegt. Let ook goed op je ademhaling Haha! is ook heel belangrijk voor ontspanning
Haal je sporen er voorlopig af en neem een zweepje.
Als de plekken alleen kaal zijn(afgeschuurde haren ) heeft vaseline ofzo echt geen zin. Alleen als je een wondje hebt is het wel nuttig.
Haren groeien vanzelf weer aan.


Als je een paard echt met sporen moet rijden is er duidelijk iets mis in de basis. Sporen zijn alleen voor verfijning.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 bezoekers