ik heb een dravers paard van 7jaar oud

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
diana17
Berichten: 18
Geregistreerd: 13-04-02
Woonplaats: amersfoort

ik heb een dravers paard van 7jaar oud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-04-02 12:01

hallo met diana ik heb een dravers paard van 7 jaar oud wand hij heeft last van zijn knieschijfen die glijd langs olkaar heen en blijf niet haken wand kan ik er nog wat aan doen ik heb geen zin om me paard in te laten slapen moet ik hem berijden en moed ik heb merrustlaten laten rusten in de land of moet ik hem longleren wat moed ik doen wil hem niet kwijt bij de dokter hoef ik niet meer trug te komen
Laatst bijgewerkt door diana17 op 20-09-02 11:12, in het totaal 1 keer bewerkt


carola

Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-02 12:12

Nou, nu nog lang niet! Een jonge pony moet gewoon op de wei staan met leeftijdsgenootjes, en lekker kunnen ontwikkelen. Over 1,5 / 2 jaar (afhankelijk van de geestelijke en lichamelijke ontwikkeling) kun je misschien rustig aan gaan beginnen met longeren en voor de eerste keer een bitje in.
Nog even wachten dus.....

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)


verania

Berichten: 2061
Geregistreerd: 09-04-02
Woonplaats: Zaltbommel

hoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-02 15:53

Hoi,

Ik heb zelf een hengst gehad en ik ben begonnen toen hij 1,5 jaar geweest was.( eentje van toen al 1.65 )
Een hengst is vaak toch wat lastiger dan een merrie (al heb je daar ook darmen van).
Bij ons beginnen ze met de hengsten eerder dan met de merrie's/ruinen.
Ik ben eerst 1 x per week gaan longeren en toen hij bijna 2 was 2 a 3 keer en toen hij 2,5 jaar was om de dag en 1 keer per week rijden.
Het is heus niet erg om met 1,5 jaar te beginnen.
Bij ons op stal doen ze het allemaal op die leeftijd.
Tenzei het een watje is.

gr.

carola

Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Re: hoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-02 16:05

jarno schreef:
Hoi,

Ik heb zelf een hengst gehad en ik ben begonnen toen hij 1,5 jaar geweest was.( eentje van toen al 1.65 )
Een hengst is vaak toch wat lastiger dan een merrie (al heb je daar ook darmen van).
Bij ons beginnen ze met de hengsten eerder dan met de merrie's/ruinen.
Ik ben eerst 1 x per week gaan longeren en toen hij bijna 2 was 2 a 3 keer en toen hij 2,5 jaar was om de dag en 1 keer per week rijden.
Het is heus niet erg om met 1,5 jaar te beginnen.
Bij ons op stal doen ze het allemaal op die leeftijd.
Tenzei het een watje is.

gr.


Vooral met grotere paarden moet je oppassen, die hebben vaak meer tijd nodig om goed uit te kunnen groeien. Het argument van 'hij was toen al 1.65' slaat dus helemaal nergens op.
Tja, tuurlijk kan je het doen. Het is immers jouw paardje, niet de mijne. Maar ik ben er heel erg op tegen. Die jonge dieren hebben nog niet de botten, spieren en pezen om dat gedraai aan de longe goed te kunnen verwerken. Je krijgt dan later, als het paard écht belast wordt, een veel grotere kans op slijtages of kreupelheden. Zonde toch?
Wacht gewoon nog even en laat je paard opgevoedt worden door leeftijdsgenootjes. Iets beters kan gewoon niet op die (kwetsbare) leeftijd.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

verania

Berichten: 2061
Geregistreerd: 09-04-02
Woonplaats: Zaltbommel

hoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-02 16:09

Hoi

Ja wel makkelijk om te zeggen maar waar wou je een hengst kwijt bij ons in de buurt en 1x per week is niet erg heb eerst mijn va er over gesproken die vond het geen probleem hij heeft zelf ook hengsten waar hij vroeg mee begint.
En kijk op een hengsten keuring wat denk je dat hun doen (met ook de toekomstige toppaarden) Ze worden niet vanzelf zo gespierd.
Als dat zo was wil ik dat middel ook wel.

carola

Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-02 16:13

Inderdaad, tuurlijk heb je gelijk als je zegt dat jonge paarden op een keuring niet vanzelf gespierd raken. Maar of het ook goed is, dat is een hele andere vraag. Houdt er rekening mee dat die gespierde, jonge keuringspaarden van eigenaren zijn die een commercieel doel (geld!) nastreven. Bij hun is het belangrijk hoe het jonge paard op dat moment eruit ziet en presteerd, en niet hoe ie er over 5, 10 of 15 jaar bijloopt.

En juíst hengsten kunnen goed worden opgevoedt in een kudde met andere jonge hengsten.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

verania

Berichten: 2061
Geregistreerd: 09-04-02
Woonplaats: Zaltbommel

hoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-02 16:19

HOi

Natuurlijk is het ook perfect om ze met hun leeftijds genootjes te laten dartelen in de wei.
Maar tegenwoordig met al die rompslomp en wetten laten ze heus een jonge hengst niet op die leeftijd naar de keuring gaan.
Als het echt zo slecht was hadden ze er allang iets aan gedaan.

Wij kopen heel vaak hengsten van de keuring en er is er geen 1 die niet goed was of is.

Kijk naar al die dekhengsten. die zijn er ook ooit geweest.

Maar goed als zij inderdaad wei heeft laat hem dan daar lopen maar als hij lastig is zou ik toch eerder beginnen.
Anders kom je straks in de problemen of laat ze hem castereren?

carola

Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Re: hoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-02 16:36

jarno schreef:


Als het echt zo slecht was hadden ze er allang iets aan gedaan.




Mmmm.... sorry, maar dan wil ik toch even die plaat voor je hoofd weghalen, want helaas zit deze wereld niet zo in elkaar.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

verania

Berichten: 2061
Geregistreerd: 09-04-02
Woonplaats: Zaltbommel

haha

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-02 16:40

hahahahahahahaha

lees jij wel eens wat?
kom je wel eens ergens?
aan je reactie te zien niet.
hoe oud ben je?

maar goed laat maar hier komen wij toch niet uit.
meningen verschillen .

mirkip

Berichten: 6394
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: (Oost) Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-02 16:46

ik ben met mareska ook al vroeg begonnen met dingetjes leren, zoals longeren enz.
je kunt ze wel 24 uur per dag in de wei laten staan, maar dan is mijn ervaring dat ze erg mensenschuw worden.Nu ik zo vroeg begonnen ben met longeren heb ik er alleen maar profijt van, ze luister kei goed naar mijn stem en ze is haast nergens bang van. Je kunt je paard toch ook 23 uur per dag in de wei zetten en 1 uurtje per dag ermee bezig zijn, poesten, weet ik veel wat. je kunt ook z'n halster aan doen en hem dan nog gewoon laten grazen ofzo, weet ik veel, of dat je 'm gaat poetsen in de wei. maar ik vind het zonde als je je paard alléén maar in de wei laat staan. Dan kun je pas net zo goed een paard kopen als ie 4 jaar oud is.
ieder zijn eigen mening, en dit is de mijne.......

pmarena

Berichten: 47931
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-02 16:49

Hoi ,

Ik denk dat je het beste een beetje de middenweg aan kunt houden ,
natuurlijk is de eenzijdige belasting op een volte "rondjes draaien" niet
geweldig voor een paard dat nog volop in de groei is ,
maar laat je 'm 1 x in de week 10 minuutjes wat stappen en draven dan zal dat nooit veel kwaad kunnen en je hebt dan vast een mooi opstapje
om later mee verder te gaan .

Je paard tot z'n 3 e jaar laten verwilderen en dan ineens er mee aan het werk gaan kan meer kwaad mijns inziens....

Maar waarom zou je al gaan longeren , je kunt dat jonge spul nog zoveel
anders leren , buiten overal mee naartoe nemen zodat ze niks eng meer
vinden enzo.....

Maar ik zou ook pas met ruim anderhalf eens een keertje aan de longe laten lopen , en pas met 2,5 echt voorbereidend werk doen aan de longe.

Nu is het nog een klein kind en daar moet 'ie van kunnen genieten ,
maar hij mag best regelmatig eens een beetje "werk" doen ,
meer spelenderwijs gehoorzaamheid kweken dan Knipoog

verania

Berichten: 2061
Geregistreerd: 09-04-02
Woonplaats: Zaltbommel

hoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-02 17:21

Hoi

Ik longeerde ook met 1,5 jaar nou ja hij was 1 jaar en 7 maanden.
Ik deed het 1x per week en dan maar 10 a 15 minuten en geen toeters en bellen eraan.
Gewoon wat over gangen. En daarna lekker wandelen al was da niet altijd lekker hoor.

gr.

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-02 18:54

Toen Pinky 1 was heb ik hem ook af en toe op de longe gezet. Longeren kun je het nog niet noemen, het is stomweg rondjes lopen.
Toen hij 2,5 was ben ik weer een beetje begonnen (1 maal in de week) en nu is hij 3 en train ik ongeveer 2 maal per wek (nu pas is het echt longeren,. Dubbele longe ed).

een veulen in de wei flikkeren vind ik slecht. Ik heb hiervan helaas teveel voorbeelde gezien waarbij dit enorm fout is gegaan.
Gelukkig mag iedereen voor zichzelf weten hoe hij/zij het doet.

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!

MarijeR

Berichten: 24924
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-02 19:06

Suleika schreef:
je kunt ze wel 24 uur per dag in de wei laten staan, maar dan is mijn ervaring dat ze erg mensenschuw worden.

maar ik vind het zonde als je je paard alléén maar in de wei laat staan. Dan kun je pas net zo goed een paard kopen als ie 4 jaar oud is.
ieder zijn eigen mening, en dit is de mijne.......


Als je ze gewoon 1 of 2 keer per dag controleerd worden ze echt niet mensenschuw.

En idd vraag ik mij soms af waarom mensen een veulen of jong paard kopen als ze er meteen mee aan de gang willen. Spaar dan even door en koop dan ook een volwassen dier.
Hier loopt het jonge spul in de zomer altijd 24/7 buiten. In de winter alleen overdag en wordt er verder niets mee gedaan.
Ze zijn absoluut niet mensenschuw en zodra ze met 3 of 4 jaar beleerd worden zijn ze juist veel makkelijker dan pony's/paarden waar veel mee getut is. Ze zijn niet verwend, hebben geleerd wat rangorde is en passen zich daarom veel makkelijker aan.

Maar ja, das mijn mening...

carola

Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Re: haha

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-02 22:54

jarno schreef:

lees jij wel eens wat?
kom je wel eens ergens?
aan je reactie te zien niet.
hoe oud ben je?



Dat wou ik nou juist aan jou vragen... Haha!

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

DiamondCheckers
Berichten: 1724
Geregistreerd: 22-03-02
Woonplaats: Thief River Falls, Minnesota, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-02 23:10

Wel, ik zal wel een klap tegen me kop krijgen maar hier gaan we dan. Ik ben begonnen met DC te longeren toen ze 10 maanden oud was. Natuurlijk een paar rondjes en we waren klaar. Nu gaat het er een beetje meer intensief aan toe. Hier in Amerika longeren we heel vroeg omdat er veel wedstrijden gehouden worden voor veulens. Ik weet dat daar veel mensen op tegen zijn, maar ieder zijn mening. We gaan zelfs binnenkort beginnen met een heel licht zadeltje op haar rug te leggen voor een paar minuutjes. Gewoon het idee van wennen! Dit zal nu wel weer op een heftige discussie komen maar we zullen toch elkaars mening moeten respecteren! De ene doet het niet graag als ze heel jong zijn, de andere wel!

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-02 09:03

DiamondCheckers schreef:
We gaan zelfs binnenkort beginnen met een heel licht zadeltje op haar rug te leggen voor een paar minuutjes. Gewoon het idee van wennen! Dit zal nu wel weer op een heftige discussie komen maar we zullen toch elkaars mening moeten respecteren! De ene doet het niet graag als ze heel jong zijn, de andere wel!


ik heb er helemaal niets op tegen,ik heb mijn jaarling ook al een keer een zadel op gelegd (nog niet met singel natuurlijk, maar voor het gedacht dat er langst haar iets te zien was en dat er een gewichtje op der rug ligt) nou vond ze helemaal niet erg hoor.
Als je later een braaf paard wilt hebben waar je bij wijze van spreken met op de tram wilt kunnen stappen dan moet je ze het nu leren.
Ik ben trouwens ook al bezig met mijn jaarling "te longeren" ("stomme" rondjes lopen aan een touw en ze mag zelf weten hoe hard)Dat zijn overigens nooit genoeg rondjes om er spieren van te kweken of er moe van te worden en als we zo iets 1 keer in de 2 weken doen is het al veel (belast wordt ze dus ook al niet, een veulen kan overigens goed bochten pakken hoor kijk maar eens als ze uit hun dak gaan in de wei) Dat rondjes lopen slecht zou zijn voor spieren en pezen omdat die nog niet hard genoeg zijn is onzin zolang je er geen werk van maakt (dus niet een half uur gaan staan longeren maar maar 3 rondjes op iedere kant en dan alweer een pauze nemen om hem/haar te knuffelen en prijzen dat ze het goed doet en niet overdrijft kan een veulen dat best wel aan...
het is trouwens gezonder als je dagelijks een kwartiertje of half uurtje op de baan gaat wandelen met je veulen dan hem angstvallig 24/dag binnen te houden op de wei (in het wild lopen ze ook heel de dag rond op zoek naar eten en water dus het is niet ongezond dat half uur stappen).Een veulen groeit wel op een wei maar pezen en hoeven worden er niet hard van.De trillingen die door het been gaan als ie over een stuk weg loopt maken z'n benen van beton (das bewezen)En hij wordt ook meteen verkeersmak mooi toch?
Ik ga hier dus misschien ook wel een klap tegen m'n kop krijgen maar ik sluit me aan bij DiamondCheckers dat het allemaal best wel kan, en ik respecteer even goed iemand anders z'n visie zolang ze dat ook met mij doen.

i_love_sil

Berichten: 114
Geregistreerd: 14-04-02
Woonplaats: GROU CITY

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-02 18:10

ik snap soms niet waarom mensen soms zo zeuren.
Iedereen moet toch zewlf weten wanneer hij waar mee begint.
Mijn jaarling is 1 jaar en 3 maand.
En 1x per weer loopt hij ook wat stomme rondjes.
Als hij 2 is wil ik het wat gaan opbouwen.
Sil snapt alleen niet dat hij rondjes moet lopen.
je zet hem aan de longe en hij blijft stil staan.
Als je hem vooruit krijgt ben je echt knap.
Terwijl hij als je hem in de bak doet en je hebt hem vast gewoon voor je staat testeigeren.
hoe moet ik het hem leren?
Steeds er naast lopen doen we al 2 maand maar hij snapt het nog steeds niet

Paardrijden: vallen en weer op staan
BEKIJK PLEASE MIJN PROFIEL EN MISSCHIEN KEN JE GELDERBLOM

DiamondCheckers
Berichten: 1724
Geregistreerd: 22-03-02
Woonplaats: Thief River Falls, Minnesota, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-02 18:32

Het duurd dus aardig lang vooraleer een veulen of jaarling doorheeft wat je van hem/haar vraagt. DC begin al aardig te stappen aan de linkerhand, maar het kost ons grote moeite om haar aan de rechterhand te laten stappen. Mijn dochter houd het longeertouw beet en ik ga meestal naast haar staan met de zweep. Gebruik ik dus niet! Ik heb het gewoon naast me. Eenmaal DC door heeft dat het rondjes lopen is dan blijf je op een afstandje van haar kont. Een beetje moeilijk uit te leggen. Ik blijf zeggen dat ze een goed paardje is en zodoende krijgt ze meer (confidence) in haarzelf. Ik denk dat het beter afgaat als je met zijn tweeen bent. Gewoon proberen zou ik zeggen. Word AUB niet gefrustreerd als het niet lukt. Blijf haar/hem tonen hoe het moet en binnenkort zullen ze heus wel begrijpen wat je van hen vraagt. Word ook niet boos als je paardje het niet begrijpt. Het word een angst voor je paard als jij boos wordt tijdens het longeren.

Some love last a lifetime...Some love last forever!!!
http://www.freewebs.com/martellstables
Profiel is weer aangepast!!

Quest

Berichten: 764
Geregistreerd: 13-01-02
Woonplaats: In Duitsland naast mijn paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-02 08:44

Ik heb dus een hengst van bijna 1 jaar en ik haal hem iedere dag even uit de wei, al dan niet stal bij bar slecht weer.
Hij heeft tot half december dag en nacht buiten gelopen en staart nu nog een paar nachten op stal, dan staat hij weer 24/7 buiten.
Op dit moment poets ik hem ( niet alle dagen) als hij staat te eten en dan krab ik zijn hoeven ook uit. Af en toe gooi ik hem in de bak en jaag ik hem op, en daar heeft hij echt lol in. Zodra je met de longeerzweep aankomt en deze voor hem houudt rent hij er onder door en begint hij je licht uit te dagen en zodra de zweep weer weg is weet hij dat het spel over is.
Ook ga ik af en toe met hem langs de weg of even een woon wijk in. Ik kan niet zeggen dat hij er slecht op wordt...als hij in de wei staat weet hij dat hij vrij is om te gaan waar hij wil en in de bak idem dito. Maar zodra ik heb vast heb staan aan het halstertouw weet hij ook dat het goed is en als hij zijn eten krijgt of ik ben er bij dan staat hij los en blijft vaak ook staan.
Ik wil hem niets opleggen en wil alles rustig aan doen, maar als ik zie dat hij ergens van leert of ergens lol in heeft dan zal ik het niet laten.
Op dit moment ben ik erg blij met mijn kanjer, ik heb hem sinds Oktober en als ik hem roep komt hij, hij geeft op 1 na alle voetjes,heeft respect voor mensen en kent het verkeer redelijk goed. Meer hoeft hij niet te kennen en te weten, ik wil volgend jaar pas beginnen met rustig aan liongeren en over 2 jaar wil ik hem zadelmak beginnen te maken. Ik heb met opzet voor een veulen gekosen omdat ik graag wil weten wat er met hem gebeurd en dat het tijd kost, who cares, dat wist ik van het begin af aan en ik moet zeggen ik heb er nog geen moment spijt van gehad!!

Maar iedereen het zijne er over!! Pling Haha! Schijnheilig

carlijn83

Berichten: 3514
Geregistreerd: 11-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-02 09:00

Ik zou persoonlijk ook pas beginnen met ongeveer 2 / 2,5 jaar.
Geef die paarden lekker de tijd om zich te ontwikkelen!
Tuurlijk kun je van te voren op jongere leeftijd wel wat met ze doen, wandelen, borstelen enz.
Er gaan zo veel veulens het land op en die verwilderen echt niet hoor! Als je er maar regelmatig naar toe gaat (2x per dag) worden ze echt niet mensen schuw hoor.
Wij hebben ook 1 jaarling en 1 2-jarige op stal staan. De 2-jarige is vorig zomer t land al op geweest en de jaarling gaat dit jaar mee.
Lekker in t land met nog wat jonge paarden. Wij gaan er dan ook 2 x per dag heen, denk maar niet dat ze schuw zijn hoor!
's winters zijn ze wel bij huis en gaan ze gewoon met de anderen mee naar buiten overdag.
Dus doe lekker rustig aan met je jonge paardje!
En als je perse wat te doen wilt hebben, ga dan kijken voor een tijdelijk verzorgpaard ofzo.

Corona

Berichten: 781
Geregistreerd: 01-08-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-02 10:16

pmarena schreef:
Hoi ,


Je paard tot z'n 3 e jaar laten verwilderen en dan ineens er mee aan het werk gaan kan meer kwaad mijns inziens....

Knipoog

Daar ben ik het niet mee eens. Onze hengsten worden tot 6 maanden op stal gehouden met mams en dan het land ingegooid. Nu staat er een hengstenkudde met 4 jaarlingen, 1 twenter en 2 3-jarigen. Op hun derde worden de hengsten gecastreerd en op 3,5 jaar beginnen we met longeren. Als dat goed gaat een zadeltje op en zo verder inrijden.
Dat kan echt geen kwaad, de hengsten hebben heel goed de mogelijkheid gehad om lekker uit te bouwen. Hebben veeeeel beweging gehad (een hengstenkudde is altijd erg levendig) en zijn totaal niet verwilderd. En dat terwijl ze dus echt 3 jaar geen halster hebben gezien.
We hebben heel veel succes met deze methode.
Maar iedereen moet het inderdaad zelf weten. Al vind ik het persoonlijk heel slecht voor een veulen, (tw)enter om hem/haar 23 uur per dag op stal te houden.
En onze hengsten zijn trouwens super gespierd na drie jaar van stoeien, vechten, steigeren, rennen en bokken in het land.

Bon Jovi rules!

Raja

Berichten: 7160
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-02 12:09

Als je je paard in het land zet is dat juist goed voor hem/haar!!
Zo wordt het opgevoed door z'n soort genoten en zal het geen asociaal verwend kreng worden wat denk alles maar te kunnen maken!! }>
Net als bij honden hebben paarden ook een rangorde en de jongere paarden staan onderaan!! Das heel duidelijk!!
Dus zet hem maar lekker met of jaargenoten of gewoon andere paarden van alle leeftijden lekker op het land en ga rond die tijd dat hij 2,5 is eens een keer wat met hem doen als longeren. Voor die tijd kun je natuurlijk ook wel iets doen zoals een beetje laten wennen aan poetsen en het halster om doen en dat soort kleine dingetjes.
Maar overhaast het echt niet want dan kun je straks je 8jarige paard naar de slacht brengen omdat er overal slijtage en weet ik niet wat opspeeld...

Maar goed iedereen moet het idd. zelf weten maar dit is mijn mening!! Haha!

*\o/* Va Bene's Roy L2 + 2 *\o/*



SF STABLES: MIJN ERVARING!! LEES DIT!!![/size]

DiamondCheckers
Berichten: 1724
Geregistreerd: 22-03-02
Woonplaats: Thief River Falls, Minnesota, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-02 15:29

En goed dat we een eigen mening hebgen he! Haha!
DC staat op een wei met sugar, een 15 jarige merrie. Het is echter niet dat ik uren besteed om DC te laten werken. Ik werk met haar een half uurtje aan allerlei dingen die goed voor haar zijn en ik kan duidelijk zien dat ze het fijn vind. De rest van de dag staat ze dus in de wei en kan ze doen en laten wat ze zelf wilt. Ik vind het dus wel heel belangrijk om met je paardje bezig te zijn. Er zijn zoveel dingen die je paardje moeten leren en ik denk hoe eerder je start te beter. Inderdaad, je moet het natuurlijk niet overdoen! Ik vind het wel een beetje onterecht om te zeggen dat als je iets wilt gaan doen om een verzorgerspaard te gaan zoeken. Dat betekend dus dat ik mijn geld besteed aan een paard waar ik niets mee doe. Dat slaat dus nergens op. Maar goed, zoals ik al zei, ieders zijn mening en dat respecteer ik. Het ligt er dus alleen aan hoe je zelf erover denkt en wat jij het beste vind voor eht paard.

Some love last a lifetime...Some love last forever!!!
http://www.freewebs.com/martellstables
Profiel is weer aangepast!!

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-02 15:36

Pinky_girl schreef:
een veulen in de wei flikkeren vind ik slecht. Ik heb hiervan helaas teveel voorbeelde gezien waarbij dit enorm fout is gegaan.
Gelukkig mag iedereen voor zichzelf weten hoe hij/zij het doet.


Helaas Pinky kom ik een hoop paarden tegen die dat dus niet hebben gehad. Ze zijn VERWEND, lastig en gevaarlijk. Deze paarden zijn dan vanaf het begin af aan door handen gegaan en zijn absoluut niet sociaal naar andere paarden.

Zo heeft iedere zijn voor en tegens hiermee?

Een kind moet genieten zo ook een paard. De veulens staan tot een 2de jaar in de wei (met de andere hengsten) met 2 komen ze binnen en wordt er gekeken of ze oke zijn ja of nee. Degene die niet voldoen worden verkocht met de rest wordt rustig gewerkt. Ik zie absoluut geen problemen. Ze leren vaak snel en zitten al mooi in de spieren en bouw.

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot en 43 bezoekers