Welke paardenboeken móet ik gelezen hebben?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mocca
Berichten: 17970
Geregistreerd: 10-01-04

Welke paardenboeken móet ik gelezen hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-04 10:19

Okee: de standaard vraag. Ik ben over een aantal maandjes jarig en wil graag een mooi paardenboek waar ik ook echt wat aan heb. Wie heeft er tips over mooie boeken die met rijden oid te maken hebben?

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 10:35

In de categorie oid vind ik 'paardenbenen' van Evert Offereins een must have... verder vind ik zelf 'van veulen tot volwassen paard' een erg leuk boek (die heb ik gekocht toen mijn merrie drachtig was, dus voor mij was het ook een praktisch boek) en ik heb (lees: had, volgens mij ligt het nog bij een vriendin...grrrr...) ook een erg leuk boek van Linda Tellington Jones. Mijn aller aller allergrootste musthave is echter "Arabian legends" ... maar dat zal lang niet iedereen met me eens zijn... Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 11:47

* De aard van het Paard door Stephen Budiansky, Echt een aanrader!
* Paardentaal door Henry Blake (bestaat uit de twee boeken Denken met paarden en Praten met paarden) Gewoon leuk om eens te lezen.
* Natuurlijk paardrijden van Klaus Ferdinand Hempling kan ook een aardig boek zijn om te lezen.

Verder heb ik eigenlijk alleen naslagwerken, dus ben benieuwd wat er verder nog hieruit komt Lachen

Norma

Berichten: 215
Geregistreerd: 16-07-04
Woonplaats: Heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 11:49

Ik kan alleen maar zeggen: Ruiters en Rechters... prachtig boek.
Heb er heel veel van geleerd, het grappige is dat toen ik het voor het eerst las, ik nog nooit een paard had gereden, wat ik kon laten nageven, door en met het boek is me dat op een gegeven moment gelukt (uiteraard ook met de juiste instructie). Nu jaren later, als ik het boek weer lees, leer ik gewoon weer nieuwe dingen en vallen een heleboel kwartjes op de juiste plaats.... echt een aanrader!

ikke

Berichten: 37539
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 12:35

Norma schreef:
Ik kan alleen maar zeggen: Ruiters en Rechters... prachtig boek.

Zowel deel 1 als deel 2. Het is een bijbel voor elke ruiter, MOET in elke paardenminnende boekenkast staan.
Ik heb beide in twee-voud en nee, die zijn NIET te koop.
Centered riding van Sally Swift, ook deel 1 en 2.

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 13:34

Beetje afhankelijk van waar je interesse ligt?

Norma

Berichten: 215
Geregistreerd: 16-07-04
Woonplaats: Heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 14:12

ikke: ik wist niet eens dat er een deel 2 is.... VERTELLLLLLL!
Wat is het verschil met deel 1?

Mocca
Berichten: 17970
Geregistreerd: 10-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-04 15:30

Ik zoek een beetje informatie over dat boek, ruiters en rechters, en overal staat maar 1 boek hoor Verward

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 15:59

Geen echt informatief boke maar ik vind 'Shy Boy' van Monty Roberts nog altijd erg leuk. Maar dat ligt natuurlijk aan je interesses en ook aan de manier waarop je een boek leest. Het kan namelijk erg leerzaam zijn (dit boek) maar dan moet je het op de juiste manier lezen.

bloemkooltje

Berichten: 2143
Geregistreerd: 18-04-02
Woonplaats: Paterswolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 18:05

Het eerste boek van Monty Roberts (ben de naam kwijt) is ook erg mooi En vind zelf het (eerste) boek van Emiel Voest goed. Maar ook bij deze boeken geldt: ligt waar je interesses liggen..

En de Pocketboekjes van de Black Stallion blijven leuk Schijnheilig

Fredt

Berichten: 7984
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 20:49

Ik vond vroeger de boekjes van de Zilverhengst erg mooi Tong uitsteken

prompter

Berichten: 11068
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 20:54

Een goed anatomieboek - de meeste mensen hebben geen idee hoe hun paard in elkaar zit, en hoe weinig bijv. de wervelkolom kan bewegen...

Ruiters en rechters 1 vind ik ook een prima boek, over 2 ben ik wat minder te spreken Haha!.

Sooff
Berichten: 2987
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Voorburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 21:35

Bij de Kruidvat is er een paardenencyclopedie in de aanbieding, voor maar 12,- Dat boek heb ik zelf ook, en eht si een leuk boek:)

Mocca
Berichten: 17970
Geregistreerd: 10-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-04 22:26

Ik zoek echt een boek waar ik dingen uit kan leren, geen leesboeken of informatie boeken voor de beginnende ruiter.

Ik heb wel eens iets gehoord over boeken van Nathalie Penquit (?). Deze boeken lijken me ook erg interessant. Heeft iemand die gelezen?

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 22:28

Heb een goed boek thuis liggen. Een rood, rechthoekig boek met heel groot "DRESSUUR" erop. Maar het is meer dan alleen dressuur, ben alleen even de naam kwijt. De auteur is Richard Davidson Verward Héél leerzaam en fijn boek!!!

Fannytje
Berichten: 335
Geregistreerd: 15-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 22:29

Paardrijden met gevoel daar kun je veel uithalen

ikke

Berichten: 37539
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 22:53

tamaraatjuh schreef:
Ik zoek een beetje informatie over dat boek, ruiters en rechters, en overal staat maar 1 boek hoor Verward

Klopt, maar er zijn er echt twee. Als je heel goed gaat zoeken heb je nog kans het te vinden, maar het wordt (voorlopig) niet meer herdrukt.
Deel twee was oorspronkelijk een samenvatting van de briefwisselingen die Ernest had, naar aanleiding van zijn artikelen in de Hoefslag (wat de basis van deel 1 was), later is het bewerkt tot een aaneengesloten verhaal wat ingaat op allerlei interesante details, met name voor de hogere dressuur.
Het zijn geen gemakkelijke boeken om te lezen, maar ze zijn de moeite meer dan waard om je erdoor te werken, elke keer weer (ik heb ze niet zonder reden in twee-voud Haha! ).

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 23:17

Tja er zijn echt heel veel paardenboeken.. en de meeste die hier worden gezegd heb ik ook wel eens gelezen. Degene die ik net uit heb is Paardrijden met gevoel. Alle antwoorden op rijkunstige vragen. Geschreven door Wim Bonhof en Tessa van Dallen en is een uitgave van Bit. Worden aantal 'problemen' behandeld die elke ruiter wel heeft. Heel erg duidelijk en praktisch. Je krijgt antwoorden op vragen zoals 'Hoe voorkom ik dat mijn paard onder mij uitloopt?' en 'Wat moet ik doen als mijn paard steeds uit de contragalop valt?'

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 23:18

Dallen moet Daalen zijn, sorry typfout

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 23:41

"True Horsemanship through feel" van Bill Dorrance en Leslie Osmond.

Afbeelding

En de boeken van Mark Rashid (deel 1 tm 3 kan ik aanbevelen deel 4 is erg zweverig).

Alet

Berichten: 5512
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Yde

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 23:45

tamaraatjuh schreef:
Ik zoek echt een boek waar ik dingen uit kan leren, geen leesboeken of informatie boeken voor de beginnende ruiter.

Ik heb wel eens iets gehoord over boeken van Nathalie Penquit (?). Deze boeken lijken me ook erg interessant. Heeft iemand die gelezen?


Ik zou je deze ook net aan gaan raden!
Ligt helemaal in mijn straatje hoe zij te werk gaat Lachen
Ze heet Penquitt met 2 t's. Ze heeft naar mijn weten 2 boeken uitgebracht: Paardrijden met Nathalie P. en Paardenschool.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 07:32

Longeren van Lammert Haanstra
Paardenmassage van Renate Ettl
Verder kijk ik regelmatig in "het aangespanen paard" van J.A.C Bartels
Fahren van Max Pape
Driving a tandem van Paul Dolivuex
Maar als mennen niet je hobby is heb je daar weinig aan Haha!
Zelf zou ik nog wel eens een goed boek over kleuren en vererving willen hebben.

Humphrey

Berichten: 655
Geregistreerd: 29-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 10:44

Cassidy schreef:
En de boeken van Mark Rashid (deel 1 tm 3 kan ik aanbevelen deel 4 is erg zweverig).


Deel 4 is idd iets te veel van het goede

fresco

Berichten: 4163
Geregistreerd: 23-07-04
Woonplaats: Akersloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 10:59

dressuur met kyra, van Kyra Kyrklund!
vindt ik erg goed, en makkelijk te lezen

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 11:15

Okkie1 schreef:
Heb een goed boek thuis liggen. Een rood, rechthoekig boek met heel groot "DRESSUUR" erop. Maar het is meer dan alleen dressuur, ben alleen even de naam kwijt. De auteur is Richard Davidson Verward Héél leerzaam en fijn boek!!!



Volgens mij was het: De belangrijkste aspecten van de Dressuur