Glijpartij in de proef, oordeel jury?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Percy

Berichten: 12069
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Glijpartij in de proef, oordeel jury?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-09-04 23:05

Gisteren reed ik een proef op gras en helaas had het de avond ervoor flink geregend. Bij het losrijden op het gras ernaast was er niets aan de hand maar in de ring zelf maakte mijn paard een flinke glijder toen ik in de rechtergalop op de volte ging, we lagen bijna plat maar herstelden ons en hebben de volte gewoon doorgereden. Ook linksom ging het bijna fout. Mijn paard heeft helaas (nog) geen ijzers met schroefgaten en ik had deze gladheid ook niet verwacht.
Ik was niet de enige met een flinke glijpartij, er vlogen er heel wat uit de bocht.

Ik had meteen een 4 (zonder commentaar) voor mijn volte terwijl hij verder netjes de volte doorliep.
Een van de andere uitglijders had een 5 met als opmerking "paard slingert". Tja, paard was blij dat hij zich nog net kon redden Knipoog

Goed, aan de ene kant denk ik: niet eerlijk, hij maakt een schuiver, we herstellen meteen en reden netjes verder. Aan de andere kant zou je kunnen stellen dat ik en de anderen er op voorbereid hadden moeten zijn en voor de zekerheid schroeven hadden moeten zetten.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar meningen van anderen. Zelf ben ik net weer begonnen met wedstrijden na 16 jaar en dit probleem heb ik ook nooit eerder aan de hand gehad. Later op de dag was het gras ook weer genoeg opgedroogd en heb ik zelfs aan het oefenspringen mee kunnen doen zonder risico.

Uiteindelijk hadden we toch nog 156 punten.


Ragne
Berichten: 1931
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 23:13

Tja Percy, dát is nou wat men noemt vette pech.
Ik heb hetzelfde meegemaakt op de Regiokampioenschappen, waar het terrein zó glad was dat ik mét stiften weggleed in de volte in middengalop. En toen kreeg ik ook gewoon een 4, ondanks die bodem (en die was écht beroerd!).

Fijn dat je nog een punt had! volgende keer gewoon ijzers met stiftgaten en de stiften indoen als je het niet vertrouwd. Ik rij op gras sowieso altijd met stiften. suc6 volgende keer! OK dan!

www.dressagedirect.com
Ragne eindstand Z1+3 :D --> nu met pensioen *\o/* nieuwe heldin = Wallenka! Nu M1+5

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 08:34

glijer?.......... welke glijer? ..... Knipoog Haha!:D:D:D:D

Alles wat ik hier te melden heb berust op totale onzin en dient als dusdanig te worden opgevat. (Tendentieus, ongefundeerd en buitengewoon kwetsend)

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 10:28

Pech, maar een jury kan daar toch ook niet overheen kijken, dat lijkt me ook raar. En het is jouw verantwoordelijkheid om je paard op stiften te hebben staan.

8-) Misschien klein van stuk, maar niet klein te krijgen. 8-)

Frankinero

Berichten: 2779
Geregistreerd: 17-06-02
Woonplaats: Rozenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 10:45

Ik denk dat het pech is, ik had een keer met Frank dat hij elke teruggang naar stal of halthouden zijn achterbenen vergat of liet staan. Dat doen wel meerdere paarden en daar kreeg ik ook commentaar op. Terwijl hij het voor de kar nog veel erger doet en dan krijgen we er nooit commentaar op.
Gelukkig had je nog een wp, is het allemaal niet voor niks geweest.

Bonte kanjer Frank (Ed King Hill) Z2 + 5
Zanou (Kingston) Z2 + 4
Darco Z1 + 2

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 11:07

Marliesje schreef:
Pech, maar een jury kan daar toch ook niet overheen kijken, dat lijkt me ook raar. En het is jouw verantwoordelijkheid om je paard op stiften te hebben staan.


Aan het aantal punten te zien viel het reuze mee
Toch vind ik dat een jury daar soms best wel even rekening mee mag houden.
Ik heb het zelf een aantal jaar terug ook meegemaakt in een M proef.
Het was ook op gras en het was een grote blubzooi. Ik had op dat moment een paard bij welke een paar maandjes drachtig was en dus al niet al te makkelijk door de bochten te krijgen was omdat ze ook nog eens vrij fors is.
De ringen lagen een kwartier stappen van de trailer vandaan en ik was mijn schroeven vergeten in te draaien. Ik had nog maar een 20 minuten, dus halen ging niet meer. Het losrijden op zich ging nog wel, maar de ring was een grote glijbaan. Nu is de merrie al vrij voorzichtig van zichzelf, en dus durfde ze geen uitgestrekte gangen te laten zien, durfde niet goed door de bochten en had angst in galop. Toch hadden we heel netjes gereden, maar konden we gewoon niets laten zien zonder schuivers en een paard wat super voorzichtig liep. Dan denk je dat een jury daar rekening mee houd maar nee hoor, we hadden 129 punten en waren 6de (niet gek want het was gewoon niet goed), maar nummer 1 had ook maar 141 punten. Er zaten 23 ruiters in mijn ring, dus je wil echt niet weten wat de laagste punten waren.
Ik vind dat een jury er best rekening mee mag houden dat zoiets gewoon niet te doen is, en een winstpunt hoeft dan ook niet perse, maar zo ontzettend laag had niet gehoeven vind ik.
Mijn paard had gewoon haar best gedaan, voor mij hoeft een winstpunt niet, als mijn paard daarvoor zijn nek moet breken.

GeJe

Berichten: 2493
Geregistreerd: 12-06-04
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 11:09

Vind dat je als jurylid best een beetje rekening mag houden met de gesteldheid van de bodem. Heb 1 keer een ring laten verleggen omdat 'ie gewoon zo slecht was... zijn ze natuurlijk niet blij mee...maar achteraf was iedereen wel blij dat ze het gedaan hadden.
Het indraaien van stiften/proppen of kalkoenen kan helaas niet voorkomen dat je toch wegglijdt met je paard. Logisch denken levert al snel op dat een gewicht van circa 600 kg zich echt niet laat houden door 4 x 2 stiften van ieder 1 vierkante centimeter.

fresco

Berichten: 4163
Geregistreerd: 23-07-04
Woonplaats: Akersloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 11:42

Ik moest laast rijden in een blubberbak, bij A aangekomen moest ik halthouden en achterwaarts gaan.
Nou je raad het al tijdens het hh zoog de grond m'n ponyhoefjes vast en op het moment dat ik achterwaarts wou, stonden we vast: resultaat 4!
Ik na afloop van de wedstrijd naar de jury en die zei dat als ze dat gezien had ze me een 6 gegeven had. Pech gehad!

Buur's Palusha: kleinste Lichte Tour NRPS pony van Nederland!
Loopt nu Intermediaire 1, al 65,39% gescoord!!
http://www.stalbuur.nl
BUUR'S PALUHSA NATIONAAL KAMPIOEN NRPS 2011!
ONZE SPONSOR: MB RUITERSPORT!!

WestBest
Berichten: 2458
Geregistreerd: 19-12-03
Woonplaats: A1-lokatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 12:54

Een oefening hoort nu eenmaal niet getoond te worden met een schuiver erin. Komt bij dat het vaak voorkomen kan worden door stiften in te draaien of het paard goed op het achterbeen en meer in balans te houden. Ik kan toch niet iemand dezelfde punten geven voor een oefening met schuiver, als iemand die het paard volledig in balans en op het achterbeen een oefening zonder schuiver laat zien?

Zie een 'glij-baan' als uitdaging voor het tonen van je rijkunst!

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 13:01

Ragne schreef:
vette pech


Precies wat ik dacht, nog voordat ik jouw reactie gelezen had Haha!

Ik heb afgelopen weekend gereden op een hele zware bodem. Mijn grote stamper ploegt er wel doorheen, een iel ding heeft er heel wat meer moeite mee, moet die dan maar hogere punten krijgen bij een vergelijkbaar uitgevoerde oefening? Lijkt me niet!

Nulla tenaci invia est via

Suusjeher
Berichten: 3701
Geregistreerd: 28-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 13:21

Dat is gewoon pech hebben. Had afgelopen zondag ook een wedstrijd gereden, mijn paard glee ook weg in de galop. Tja en ik was ook niet de enige, ook de paarden die ijzers met stiften in hadden deden precies het zelfde.
Volgende keer maar weer beter.

Percy

Berichten: 12069
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-09-04 13:36

CGJ12 schreef:
glijer?.......... welke glijer? ..... Knipoog Haha!:D:D:D:D


Die slidingstop CGJ12 Cool

Natuurlijk is het gewoon pech, ben er ook niet door ontstemd of wat dan ook maar ik was simpelweg even benieuwd hoe anderen daarover denken, daar is zo'n forum weer handig voor nietwaar? Knipoog

Want zelf vind ik dat de jury er wel wat rekening mee mag houden maar denk ik ook dat je er zelf rekening mee moet houden door kalkoenen te zetten maar ook die bieden geen garantie natuurlijk.

Tja, volledig in balans waren we even niet meer daarna natuurlijk en de rechtergalop is inderdaad nog niet zijn sterkste kant omdat ik hem de laatste twee jaar nauwelijks gereden heb door omstandigheden en hij in de tussentijd beleerd is voor de wagen maar die achterhand zat er wel onder en hij gleed ook van achter door.

Verder ben ik best tevreden, de andere proef ging beter, die baan was ook minder glad, en zo werden we in deze proef nog derde (de rest was natuurlijk ook uitgegleden Knipoog ) en in de ander eerste met uiteraard wat meer punten. Dus dit is echt geen klaagzang van mijn kant.

LadyLuna

Berichten: 3681
Geregistreerd: 09-02-04
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 16:29

fresco schreef:
Ik moest laast rijden in een blubberbak, bij A aangekomen moest ik halthouden en achterwaarts gaan.
Nou je raad het al tijdens het hh zoog de grond m'n ponyhoefjes vast en op het moment dat ik achterwaarts wou, stonden we vast: resultaat 4!
Ik na afloop van de wedstrijd naar de jury en die zei dat als ze dat gezien had ze me een 6 gegeven had. Pech gehad!


Had ik ook op de Utrechtse, stond ze met eenvoudige wissels stil naar de overgang terug want ze zat beetje vast
in de modder, das dus wel jammer, achja mocht toch nog door naar NL! Haha! Wel vervelend hoor blubberzooi!

verwijderd09
Berichten: 1358
Geregistreerd: 18-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 17:07

iedereen in jouw ring had er dan tog last van, er zullen er vast wel meer zijn uitgegleden. waar je wel wat aan kan doen is de stiften.

Ellebel
Berichten: 4202
Geregistreerd: 15-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 17:48

Tja, soms denk je wel eens:"halloooo, let even op de bak!?!" Ik heb 1x gehad dat ik in een baan reed die tegen een bult op lag (een behoorlijk steile ook nog), stond er bij de 1e keer middendraf over diagonaal "paard loopt bergaf" en een 4, tweede keer "mooi omhoog gereden" en een 8....

Bloos! Excuse me, ziet u die berg in de baan mevrouw t jurylid !? Bloos!

Only two things are infinite: the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former - Albert Einstein

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 19:09

Dit soort dingen is niets aan te doen
Zo reed ik laatst op een SGW in een heel slechte dressuurbaan.
Vooral de diagonaal was verschrikkelijk. Zakte tot over zijn knieën weg in de prut en was aan het einde al blij dat ik nog steeds vier ijzers onder mijn paard zijn voeten had zitten.
Kreeg ik 2 keer een 2 voor de middendraf op de diagonaal, met als commentaat 'niet getoond'. Nee, zodra hij zijn voeten neerzette leek het wel of ik de handrem aantrok...Haha!

Verder was er trouwens super gejureerd, maar bij zo'n bodem vind ik een 2 voor de middendraf wel heel zwaar aangerekend...

(en de week erna krijg je een vijf terwijl je paard na vier passen in galop springt Clown )



Ellebel, dat commentaar klopt toch heel goed bij wat je liet zien Schijnheilig

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

Ellebel
Berichten: 4202
Geregistreerd: 15-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 19:19

Haha ja dat wel....maar dan hoop ik volgende keer toch dat allebei de keren middendraf bergop zijn....want anders hebben we daar bijna nooit een 8 voor Bloos!

Only two things are infinite: the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former - Albert Einstein

Blackje
Berichten: 7118
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: In de wolken..........

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 19:38

tja is een lastige.
Maar toch ga ik voor dat de jury er geen rekening mee hoeft te houden, mits de bodum echt heel slecht is.
Toch jouw verantwoordelijkheid om toch met kalkoenen te rijden(en jammer genoeg had je nu geen gaten..) gelukkig toch nog punte, gefeliciteerd!

♥ Iets met diepe dalen en hoge bergen!

Percy

Berichten: 12069
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-09-04 00:24

Ellebel schreef:
Tja, soms denk je wel eens:"halloooo, let even op de bak!?!" Ik heb 1x gehad dat ik in een baan reed die tegen een bult op lag (een behoorlijk steile ook nog), stond er bij de 1e keer middendraf over diagonaal "paard loopt bergaf" en een 4, tweede keer "mooi omhoog gereden" en een 8....

Bloos! Excuse me, ziet u die berg in de baan mevrouw t jurylid !? Bloos!


Deze vind ik wel erg komisch *LOL* Ach, 8 + 4 = 12, had je toch nog een 6 gemiddeld Knipoog

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 09:49

een glijpartij is een lastig verhaal. Maar op dat moment wordt er een oefening gevraagd, jouw paard glijdt weg, dus kan een jury moeilijk een 8 geven voor de uitvoering ervan.
ja, dikke pech dus Lachen

:){


Zesiram

Berichten: 8480
Geregistreerd: 29-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 12:03

Eigenlijk vind ik het ook dikke pech.
Met mijn vorige paard heb ik ook eens een schuiver gemaakt bij het aanspringen in galop in de L1. Zijn achterhand gleed weg (ik had wel stiften onder), en hij was aardg over zijn toeren. Ik heb rustig een volte tien meter gereden en toen opnieuw aangesprongen. Ik had gewoon een zes, en het jurylid is later naar me toe gekomen om te zeggen dat ik het zo mooi had opgelost. Maar ik had één groot voordeel; ik was een heel klein meisje van dertien op een nogal enorme Thorwald ruin. Ze vond het al heel wat dat ik hem rond kon sturen, laat staan dat ik er een L-proef mee kon rijden. Ik denk dat ik nu gewoon een dikke vette onvoldoende had gekregen Knipoog

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 13:05

missmuts schreef:
Een oefening hoort nu eenmaal niet getoond te worden met een schuiver erin. Komt bij dat het vaak voorkomen kan worden door stiften in te draaien of het paard goed op het achterbeen en meer in balans te houden. Ik kan toch niet iemand dezelfde punten geven voor een oefening met schuiver, als iemand die het paard volledig in balans en op het achterbeen een oefening zonder schuiver laat zien?

Zie een 'glij-baan' als uitdaging voor het tonen van je rijkunst!


Volledig mee eens.

8-) Misschien klein van stuk, maar niet klein te krijgen. 8-)

yatoucha83

Berichten: 150
Geregistreerd: 19-08-04
Woonplaats: goeree overflakkee (onder rdam zuidholland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 18:18

rotjury!!!!hahaha ja meis is gewoon pech.....DRESSUUR IS EEN JURYSPORT!!!!!

onderschrift? o, dat! uhm, heb me kleine teentje gebroken........oooowww en wil zo graag me pony rijden...............dat gaat m niet worden.........

Useful

Berichten: 1483
Geregistreerd: 14-06-04
Woonplaats: Middelburg & Zwartewaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 18:23

Gewoon pech..! Gelukkig heb ik het nooit meegemaakt..!

    06-03-1997 Peppertree 15-06-2004, Rust zacht
Use B+10
Zazou B+11, L1+13, L2+14

UumsJarig

Berichten: 6777
Geregistreerd: 07-07-03
Woonplaats: Het nuchtere noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 18:23

CGJ12 schreef:
glijer?.......... welke glijer? ..... Knipoog Haha!:D:D:D:D


Hahaha, de wind waait dus uit die hoek

Z dressuur met mijn prachtige Groninger :)
Auteur van onder meer paardenboek De Groningin en Schoem: http://www.greunenkriek.nl/


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Iris_123 en 23 bezoekers