De harde werkelijkheid; lage kwaliteit fokkers?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Magique

Berichten: 1098
Geregistreerd: 28-01-04
Woonplaats: Rotterdam

De harde werkelijkheid; lage kwaliteit fokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-04 09:03

De harde werkelijkheid; fokkers leveren weinig kwalitatief goede paarden.

Na al dat gejammer hier van de "fokkers" over de lage prijzen van veulens en paarden kunnen we het nu ook eens omdraaien: De Nederlandse gebruiker van het paard heeft slechts een zeer beperkte keuze voor een kwalitief goed veulen of paard en vertikt om voor een "gewoon" beest nog geld neer te leggen .......

De prijzen van de prinsjesdag veiling en ook bv van de Dutch Sporthorse veiling logen er niet om: Kwaliteit wordt duur betaald ! Het blijkt dus dat er gewoon een zeer matig aanbod is van kwaliteit anders kom je niet aan die (veel te) hoge prijzen !

En ook uit mijn eigen omgeving hoor ik keer op keer de vraag naar "aparte" veulens of paarden.

Wat is de oorzaak van de matige kwaliteit ? Zijn de fokkers zelf de oorzaak ? komt het door het KWPN ? Of is er misschien helemaal niks mis met de kwaliteit ?

Code
titel aangepast. TS vraagt zich iets af, feit is niet bewezen. JvG

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 09:15

moet je dan niet eerst onderscheid maken tussen de verschillende kopers?
zij die een OS paard willen hebben voor weinig
zij die een hobbypaard willen hebben voor weinig
zij die bereid zijn een bedrag te betalen voor een potentieel toppaard maar geen zin hebben om te zoeken.
zij die geen veulen willen vanwege de risico's en de kosten die dat met zich meebrengt.
en de mensen die bedonderd willen worden...

LDRD

Berichten: 9869
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 09:24

Wat is de oorzaak van de matige kwaliteit? Wat IS matige kwaliteit cq wat is superkwaliteit? Denk dat je eerst dat eens duidelijk moet krijgen om er een zinnig woord van te kunnen zeggen. Zijn alle duurbetaalde paarden ook zo kwaliteitsvol?

petraaken

Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 09:36

Kan alleen maar meegaan met de vragen van Alane en LDRD. Wat is een goed paard en een slecht paard. Wat voor de één een superdier is, is voor de ander maar een matige knol in zijn ogen.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 09:37

Magique schreef:
En ook uit mijn eigen omgeving hoor ik keer op keer de vraag naar "aparte" veulens of paarden.

Wat is de oorzaak van de matige kwaliteit ? Zijn de fokkers zelf de oorzaak ? komt het door het KWPN ? Of is er misschien helemaal niks mis met de kwaliteit ?


Zou jij een voorbeeld willen noemen van wat voor jou een apart door jou te betalen paard is. Wat wil jij bijvoorbeeld betalen voor een veulen of een 3 jarig paard???
Dat is het probleem namelijk, niet de kwaliteit is slecht, ga maar eens naar keuringen ik heb op heel wat centrale keuringen genoten van de topkwaliteit.
Het probleem is dat de kosten van de fokker tegen de prijs die men wil geven niet in verhouding ligt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 09:45

Magique schreef:
De harde werkelijkheid; fokkers leveren weinig kwalitatief goede paarden.

Na al dat gejammer hier van de "fokkers" over de lage prijzen van veulens en paarden kunnen we het nu ook eens omdraaien: De Nederlandse gebruiker van het paard heeft slechts een zeer beperkte keuze voor een kwalitief goed veulen of paard en vertikt om voor een "gewoon" beest nog geld neer te leggen .......

De prijzen van de prinsjesdag veiling en ook bv van de Dutch Sporthorse veiling logen er niet om: Kwaliteit wordt duur betaald ! Het blijkt dus dat er gewoon een zeer matig aanbod is van kwaliteit anders kom je niet aan die (veel te) hoge prijzen !

En ook uit mijn eigen omgeving hoor ik keer op keer de vraag naar "aparte" veulens of paarden.

Wat is de oorzaak van de matige kwaliteit ? Zijn de fokkers zelf de oorzaak ? komt het door het KWPN ? Of is er misschien helemaal niks mis met de kwaliteit ?


Veilingen zijn niet representatief voor de gemid. Veulenprijs. Veilingen worden meestal opgeklopt en de vraag is bij wie het diertje in de stal eindigt.

Een veulentje met veel kwaliteit is ook voor 3 a 3500 te vinden.!

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 09:54

Magique schreef:
De harde werkelijkheid; fokkers leveren weinig kwalitatief goede paarden


Overigens vind ik dit een zeer denigrerende titel en opvatting en ik vraag me af op welke wetenschap je dit baseert.

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 10:13

Magique schreef:
En ook uit mijn eigen omgeving hoor ik keer op keer de vraag naar "aparte" veulens of paarden.

Wat is de oorzaak van de matige kwaliteit ? Zijn de fokkers zelf de oorzaak ? komt het door het KWPN ? Of is er misschien helemaal niks mis met de kwaliteit ?


Tja Magique. ik denk toch dat je het niet begrepen hebt. Je kan natuurlijk weer terugvallen in het verschijnsel van "vroeger toen de lucht nog schoon en sex vies was" idee, maar daar heb je niks aan.

Mijn aanname (en ik denk dat die door iedere ervaren en objectieve fokker onderschreven wordt) is dat de meetlat tegenwoordig een stuk hoger ligt dan vroeger.

Vroeger had je inderdaad een stel paarden die heel hoog boven het maaiveld uitstaken, zo hoog dat ze zelfs nu nog mee zouden kunnen doen. Het probleem is niet dat die toppers er niet meer zijn, het maaiveld is hoger geworden. De "grijze massa" is vele malen beter dan vroeger, waardoor het moeilijker is geworden je te onderscheiden van die grijze massa.

Je kan dat "aparte" veulen of paard dus moeilijker vinden. Dat is de "schuld" van de hoge kwaliteit van fokkers. Draai dus alstublieft de wereld niet om. Je betoog klinkt alsof: "Sorry agent, die boom kwam in een keer heel hard voor mijn auto en botste toen met een vaart van 100 km per uur tegen mijn auto aan." Kan zelfs kloppen met de relativiteitstheorie van Einstein, maar daar trapt geen agent in Knipoog

Magique

Berichten: 1098
Geregistreerd: 28-01-04
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-04 10:18

sarabande schreef:
Overigens vind ik dit een zeer denigrerende titel en opvatting en ik vraag me af op welke wetenschap je dit baseert.


Heel simpel; het gemiddelde paard in Nederland is gewoon een kromme bok, ga maar eens kijken bij een wedstrijdje hier of daar. Misschien wat zwart wit maar van de 10 paarden die je ziet, zitten er dan echt maar 1 of 2 bij die evt fysiek in staat zouden zijn om hoger dan Z te kunnen lopen.

Met kwalitatief bedoel ik ieder geval een paard dat de potentie heeft om fysiek en geestelijk op top niveau mee kan draaien.

Een veiling is een plaats waar serieuze kopers zijn omdat deze voorgeselecteerd zijn en de meest kromme er tussen uit zijn gehaald. Als een potentiele koper 10 x bij iemand aan huis is geweest, die volgens eigen zeggen een geweldig veulen of paard, heeft hij echt geen zin meer om de 11e keer uberhaupt nog te gaan kijken voor niks.

Magique

Berichten: 1098
Geregistreerd: 28-01-04
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-04 10:21

joostvangestel schreef:
Je kan dat "aparte" veulen of paard dus moeilijker vinden. Dat is de "schuld" van de hoge kwaliteit van fokkers.


Zo kan je het ook bekijken ja.

Ik bekijk het liever zo:

Omdat er zo veel aanbod is, kan en mag je best hoge eisen stellen.

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 10:21

Magique schreef:
Heel simpel; het gemiddelde paard in Nederland is gewoon een kromme bok, ga maar eens kijken bij een wedstrijdje hier of daar. Misschien wat zwart wit maar van de 10 paarden die je ziet, zitten er dan echt maar 1 of 2 bij die evt fysiek in staat zouden zijn om hoger dan Z te kunnen lopen.


Dat kan best zijn, hoe was die situatie 30 jaar geleden? Had toen ieder paard genoeg talent om hoger dan Z te lopen?

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 10:23

Zou je dan om dat uit te leggen mijn vragen willen beantwoorden, dan weten we waar jouw kriteria voor prijs versus kwaliteit verhouding ligt.

Het blijven van die abstracte kreten zo.

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 10:26

Magique schreef:
Wat is de oorzaak van de matige kwaliteit ? Zijn de fokkers zelf de oorzaak ? komt het door het KWPN ? Of is er misschien helemaal niks mis met de kwaliteit ?

De oorzaak ligt in het feit dat de DEFINITIE van kwaliteit niet vast staat, maar de norm verschoven wordt.............

De paarden van 2000 zijn gemiddeld beter voor de sport dan de paarden van 1970...........

Echter de norm die ruiters stellen aan paarden is een norm uit 2020 en de fokkerij is nu pas in 2004.
Ruiters / kopers zijn dus (te) kritisch geworden.
Nederlandse kopers zijn per defintie zeikerds geworden.
Daarom verkoopt met die (sub)toppers ook liever naar het buitenland. Krijg je ze in ieder geval niet meer terug.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 10:28

joostvangestel schreef:
Dat kan best zijn, hoe was die situatie 30 jaar geleden? Had toen ieder paard genoeg talent om hoger dan Z te lopen?


We kunnen allemaal wel paarden willen die op dat nivo minimaal kan lopen, maar kan de gemid. nederlandse ruiter dat nivo wel rijden Verward

Himyar

Berichten: 4538
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 10:32

Pipo schreef:
We kunnen allemaal wel paarden willen die op dat nivo minimaal kan lopen, maar kan de gemid. nederlandse ruiter dat nivo wel rijden Verward


Nou echt niet dat ze dat kunnen!

Magique

Berichten: 1098
Geregistreerd: 28-01-04
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-04 10:35

Himyar schreef:
Nou echt niet dat ze dat kunnen!


Ruiter hoeft dat niet te kunnen maar paard mag wel de potentie hebben, toch ?
KWPN staat toch voor kwaliteit ?

Magique

Berichten: 1098
Geregistreerd: 28-01-04
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-04 10:38

@ Joost

Titel was een stelling, volgens mij hoefen die niet op feiten te berusten.

Himyar

Berichten: 4538
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 10:40

Magique schreef:
Ruiter hoeft dat niet te kunnen maar paard mag wel de potentie hebben, toch ?
KWPN staat toch voor kwaliteit ?


Beetje jammer van zo'n goed paard alleen.

Ik vergelijk het altijd maar met de fokkerij van renpaarden, die hebben veelal allemaal een super afstamming. Worden al 300 jaar heel selectief op een bepaald doel gefokt en hoeveel echte uitschieters heb je? Er worden vette bedragen betaald voor paarden die nooit wat laten zien, zowel op de baan niet als in de fokkerij en er worden soms kleine bedragen betaald voor paarden die het dan op alle fronten boven verwachting doen. Er zijn hele reeksen boeken geschreven over het fokken van Volbloeden en er zijn een tigtal theorieen, maar paarden die gewoon even tien grote rennen achter elkaar winnen of meer zijn een speld in een hooiberg. Hoe komt dat?
Laatst bijgewerkt door Himyar op 22-09-04 10:45, in het totaal 1 keer bewerkt

pretty

Berichten: 4110
Geregistreerd: 12-06-03
Woonplaats: België,West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 10:40

ik geloofde net dat het BWP in Belgie juist wel tevreden was met de doorsnee kwaliteit van de veulens(zal wel meer in springgebied liggen)

Gertje
Berichten: 14
Geregistreerd: 22-09-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 10:42

Lekkere discussie word hier opgestart!!!
Er zijn genoeg veulens te krijgen waar je veel plezier van kan hebben, en daar gaat het volgens mij allemaal om.
Als je beweert dat er maar weinig paarden Z of hoger kunnen lopen heb je gelijk, maar er zijn nog minder mensen die dat aankunnen.
Wanneer mijn pony / paardje gewoon geniet van het werk wat ie moet doen, heb ik er ook veel plezier in.

PS. op ponymarkten zijn veel leuke pony's te koop; mijn paardje komt er vandaan, en mijn vader heeft op dit moment 2 leuke hengsten in bezit via een markt!!

petraaken

Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 10:42

waarom dan dat gezeur over de slechte kwaliteit van de paarden. Het gemiddelde paard is in kwaliteit veel beter dan vroeger. Dus waarom dat gezeur dan? Verward

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 10:43

sarabande schreef:
Zou jij een voorbeeld willen noemen van wat voor jou een apart door jou te betalen paard is. Wat wil jij bijvoorbeeld betalen voor een veulen of een 3 jarig paard???
Dat is het probleem namelijk, niet de kwaliteit is slecht, ga maar eens naar keuringen ik heb op heel wat centrale keuringen genoten van de topkwaliteit.
Het probleem is dat de kosten van de fokker tegen de prijs die men wil geven niet in verhouding ligt.



Nogmaal Magique zou je hier op willen antwoorden, dat maakt jouw stelling duidelijker

Magique

Berichten: 1098
Geregistreerd: 28-01-04
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-04 10:44

Himyar schreef:
Beetje jammer van zo'n goed paard alleen.


Waarom ?

Een paard wat fysiek en geestelijk hoger kan lopen dan Z zit beter in elkaar en dus minder last van blessures.

Himyar

Berichten: 4538
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 10:47

Magique schreef:
Waarom ?

Een paard wat fysiek en geestelijk hoger kan lopen dan Z zit beter in elkaar en dus minder last van blessures.


Alleen moet je er dan wel een pak geld voor neer willen tellen en dat willen de meesten dus niet. Het bekende dubbeltje op de eerste rang.

Ik vergelijk het altijd maar met de fokkerij van renpaarden, die hebben veelal allemaal een super afstamming. Worden al 300 jaar heel selectief op een bepaald doel gefokt en hoeveel echte uitschieters heb je? Er worden vette bedragen betaald voor paarden die nooit wat laten zien, zowel op de baan niet als in de fokkerij en er worden soms kleine bedragen betaald voor paarden die het dan op alle fronten boven verwachting doen. Er zijn hele reeksen boeken geschreven over het fokken van Volbloeden en er zijn een tigtal theorieen, maar paarden die gewoon even tien grote rennen achter elkaar winnen of meer zijn een speld in een hooiberg. Hoe komt dat?
Laatst bijgewerkt door Himyar op 22-09-04 10:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 10:47

of juist veel blessures door het gepruts van zijn/haar ruiter die die kwaliteiten mist....