te korte vacht voor de winter??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jes

Berichten: 12155
Geregistreerd: 12-11-02
Woonplaats: Frankrijk

te korte vacht voor de winter??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-04 18:49

hallo, mijn paard lijkt wel een kortere vacht te krijgen nu, de zomer haren die nu loslaten zijn langer als de nieuwe vacht??? is dit normaal??, ze heeft het 's winters altijd wel erg koud (300grams waterdichte deken met hals en nog koud hebben) maar dit was me eerder nog niet opgevallen...... hebben meer paarden dit, of alleen die van mij??? p.s. ze is pas 8 jaar... xxx

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 18:52

Misschien lijkt het alleen zo? En die winterharen zullen nog wel groeien hoor. Dat zie je als het koud is en gaat vriezen; bij de meeste paarden wordt het haar dan vanzelf langer ook al hebben ze een deken op. Zou me dus nog geen zorgen maken. Het is nog niet koud en geen echt koude nachten.

Sosha

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Rhenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 21:51

Een van mijn paarden krijgt ook niet echt lange haren in de winter.... toch heeft ze het eigenlijk nooit koud en staat zonder deken. Wel lijkt het of haar vacht 's-winters veel "voller" is.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 23:06

Die van mij valt ook erg uit, maar hij wordt wel pluiziger. Het duurt alleen ff. De nieuwe haren moeten nog verder groeien denk ik.

navaja
Berichten: 971
Geregistreerd: 14-05-04
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 08:24

Idd, dat zie ik bij mijn paarden ook...die waren een 1 week geleden keihard aan het verharen, maar nu beginnen ze bolletje wol te worden.

Hoe ben je erbij gekomen dat je paard het koud heeft? Heb je hem nu al onder deken staan?Zo ja, dat gaat zijn wintervacht ook niet echt groeien natuurlijk.

ellepel

Berichten: 47338
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 08:44

klopt wel, het lijkt zo, de mijne heeft het ook, hij verhaart heel erg. en allemaal kort haar.
t komt wel goed.
niet te snel een dek opdoen asl je juist wilt dat de wintervacht lang wordt

dovish

Berichten: 2978
Geregistreerd: 25-05-01
Woonplaats: Oldekerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 20:23

hoe weet je dat je paard het koud heeft? verteld hij je dat?
volgens mij is juist gebleken dat paarden zich het préttigst voelen bij temperaturen van -10 tot +5 graden... en ik denk dat het dikkere haar vanzelf komt, als je er tenminste nu nog geen dikke deken op hebt liggen.

iniak

Berichten: 532
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 21:18

kijk ns op www.paardnatuurlijk.nl en lees het onderwerp 'heeft mijn paard het koud'; ik moet eerlijk bekennen dat ik vandaag mijn paard een regendeken op heb gedaan nadat ik hem bibberend in het land aantrof. Hij staat er pas een week 24uur in en het is de bedoeling dat hij de hele winter buiten blijft, dus moet nog helemaal acclimatiseren. Nu ik dat verhaal weer gelezen heb ga ik morgen de deken er weer af halen.

Jes

Berichten: 12155
Geregistreerd: 12-11-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-04 23:38

mijn paard stond vorige winter met een dek op, gewoon te bibberen, dr oren en lichaam waren koed en haar haren stonden recht overeind, ik zeg niet dat ze het nu koud heeft, maar als haar vacht zo blijft zal dat vanzelf wel gebeuren denk ik...... maar ik vond het er vooral erg raar uitzien....... de zomer vacht langer als de nieuwe "winter" vacht....... ze staat nu met een regen deken op.. dit omdat ik ook elke dag train met d'r.

Sosha

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Rhenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 09:28

Als je paard het koud blijft houden, zou ik 'm gewoon 's-nachts en bij slecht weer binnen halen...... daar kunnen een hoop paarden nou eenmaal niet tegen.