prikkebenen op de horse event

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
sherwood

Berichten: 3268
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Nordhorn

prikkebenen op de horse event

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-09-04 14:23

Beetje vreemde titel misschien, maar ik zal het even uitleggen.
Wat mij heel erg opviel tijdens de horse event is dat sommige ruiters werkelijk bij elke stap de sporen in hun paard rammen. Niet te geloven, de plekken op de flanken bij de paarden. Dit was in het byzonder bij de NRPS demonstratie. Het 8tal wat daar reed bevatte 1 meisje (de jongste) die haar benen nog redelijk stil kon houden, haar paard had ook geen plekken. Maar werkelijk het hele stel zat bij elke pas die sporen erin te rammen.
Is dit nou de nieuwe manier van rijden? Verward hoop het toch niet. Of moet dit het ondersteunen voorstellen. Het druist vreselijk in tegen wat ik altijd heb geleerd, 1 keer een hulp geven en je paard moet lopen. Verder blijf je er vanaf en houd je je benen stil. Ik kan me zo voorstellen dat ze straks grotere sporen nodig hebben om die pony's nog aan het lopen te houden. Ik zag dit dus bij veel jonge ruiters, maar absoluut niet bij de topruiters. Hebben die dan de "oude" manier van rijden, en de jonge ruiters de "nieuwe" manier van rijden? Ik snap er helemaal niks van. Persoonlijk vind ik het een rot gezicht als die benen zo wiebelen.
Iemand die hier een antwoord op heeft? GRAAG! OK dan!


cobiie

Berichten: 7302
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 14:27

Emiel Voest verwijderde zelfs de sporen en zweep van iemand die bij hem in een les reed, aangezien zij de sporen verkeerd gebruikte.

Albert Voorn reed zijn paard op spoor.

[o]

sherwood

Berichten: 3268
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-09-04 14:31

dus het is wel een andere bewuste manier van rijden?
Als albert voor z'n paard op spoor reed, wil dat zeggen dat ie hem er ook elke pas mee in z'n buik prikt? Ik neem aan dat ie dat dan bewust doet, gezien die wel zo ver is dat ie z'n benen stil kan houden. HMMM

HHD_Foto

Berichten: 4437
Geregistreerd: 14-04-02
Woonplaats: N.W. Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 14:36

Ik wilde er ook al net over beginnen in m'n fototopic, maar zag net op tijd dat jij me voor was Knipoog . Niet alleen bij de NRPS, maar eigenlijk bijna alles wat niet op het echte topniveau reed (Imke, Edward etc.) reed met klapperende benen, elke pas moest ondersteund worden d.m.v. been en spoor. Naar gezicht en idd niet hoe ik het geleerd heb. Heb in ieder geval daar geleerd om weer even de puntjes op de i te zetten zodat ik ook niet zo vreselijk ga zitten te schoppen Scheve mond .

Digitale tekeningen van je huisdier of paard: www.HHD-Foto.eu

sherwood

Berichten: 3268
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-09-04 17:40

Dat dacht ik ook al ja... even goed op mezelf letten hoe ik mijn benen houd tijdens het rijden. Maar als dit nu werkelijk een bepaalde manier van rijden is, wat is daarvan het nut dan?

jessy
Berichten: 1041
Geregistreerd: 15-07-02
Woonplaats: Michigan, VS

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 18:23

Joh, dit zie ik al jaren op alle maneges/wedstrijden/demonstraties waar ik kom Scheve mond

Volgens mij is het niets nieuws en heeft het ook geen functie. Het verraadt alleen dat de meeste mensen die op een paard stappen geen controle over hun benen hebben. (wat ze overigens niet belet allerhande ijzerwerk aan hun hielen te bevestigen om hun hulpen nog eens te 'verfijnen' Rolleyes )

(sorry, beetje gechargeerd maar ik erger me er echt al jaren aan...)

fresco

Berichten: 4163
Geregistreerd: 23-07-04
Woonplaats: Akersloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 19:56

bij mij krijgen de kids daarom geen spoortjes om!

Buur's Palusha: kleinste Lichte Tour NRPS pony van Nederland!
Loopt nu Intermediaire 1, al 65,39% gescoord!!
http://www.stalbuur.nl
BUUR'S PALUHSA NATIONAAL KAMPIOEN NRPS 2011!
ONZE SPONSOR: MB RUITERSPORT!!

Volkoren
Berichten: 5143
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 19:59

mijn vorige instructrice wilde dat ook.. elke pas ondersteunen. dwz drijven bij elke pas.. wat k dus ook niet snapte.. heb ook maar 2 lessen van haar gehad... het zal wel aan mij liggen dan... dacht dat dat juist de manier was om n paard af te stompen..

Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 20:02

ik zelf rij ook niet denderen, en men benen kan ik ook niet stil houden
daarom hangen er geen sporen aan!
en ook, ze bonken niet, ik weet wel wanneer en hoe sterk ik een hulp moet geven, mqar voor de rest wrijven men benen langs de buik van het paard
ik heb wel nog niet op een paard gezeten die er erg sterk op reageert, dusja
maar ik vind het geen gezicht
onlangs ook iemand zien rijden, en echt bij iedere pas BONK BONK BONK die hakken op da paard
als die passeerde hoorde je het gewoon "slaan" ertegen,
als je zo moet rjden... Scheve mond


boontje
Berichten: 239
Geregistreerd: 03-11-02
Woonplaats: Castricum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 22:08

Bij een clinic in de hoofdring tijdens een les voor rabobank talenten liep er een schimmel mee die zelfs bloedplekken had van de sporen...Helaas werd daar zelfs niets over gezegd.Paard was erg slecht voor het been.

jammer dat veel mensen dat toch als voorbeeld zien....

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 22:28

bbrrr vreselijk vind ik day! ik rij soms wel met sporen en soms niet. juist om dit tegen te gaan, omdat je met spoortjes snel "prikt" en zonder beter je kuiten gebruikt. Geven die topruiters ons een goed voorbeeld? nope... in mijn ogen dan niet, als die beesten zelfs kale plekken hebben of bloed.

Tinker Lowara; M1+2 eindstand, Tinker Arwen; M1+15 eindstand, Tinker Elke; M2+6/M1+11,Tinker Maeve L2+2 eindstand, Tinker Sansa te klein gebleven :+

HHD_Foto

Berichten: 4437
Geregistreerd: 14-04-02
Woonplaats: N.W. Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 22:31

De echte topruiters zoals Imke en Edward hadden de benen keurig stil liggen en kwamen alleen met een beenhulp bij een overgang of versnelling in tempo. Het gaat juist om die andere ruiters (die denken dat ze net zo goed rijden Knipoog )

Digitale tekeningen van je huisdier of paard: www.HHD-Foto.eu

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 22:36

Sherwood, was jij die combi met de shire die een demo kur op muziek gaf zondag?

HHD_Foto

Berichten: 4437
Geregistreerd: 14-04-02
Woonplaats: N.W. Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 22:46

Ik antwoord wel even voor Daphne (Sherwood): ja, dat was zij Haha!

Digitale tekeningen van je huisdier of paard: www.HHD-Foto.eu

SarahJ

Berichten: 796
Geregistreerd: 15-05-03
Woonplaats: Erps-Kwerps, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 22:48

Citaat:
Ik zag dit dus bij veel jonge ruiters, maar absoluut niet bij de topruiters.

Craignethan schreef:
De echte topruiters zoals Imke en Edward hadden de benen keurig stil liggen en kwamen alleen met een beenhulp bij een overgang of versnelling in tempo. Het gaat juist om die andere ruiters (die denken dat ze net zo goed rijden Knipoog )


Geef je hier zelf al niet aan waaraan het kan liggen; gebrek aan 'ervaring'?
Logisch toch dat de benen van jonge ruiters (die maar een paar uur per week rijden en die zowiezo minder ervaring hebben) nog niet zo stil liggen als Edwards benen (Edward die als topruiter dagelijks úren in het zadel zit).

Dit is geen nieuwe methode, dit is gewoon '(nog) niet kunnen'.

Mijn benen liggen ook absoluut niet stil. Ik draag dan ook geen sporen.
Ik hoop dat one day, mijn benen net zo stil liggen als die van topruiters, maar dit kan enkel als ik oefen, oefen, oefen en me bewust ben van mn houding en zit . En dat is iets waar topruiters nu eenmaal dag in dag uit mee bezig zijn; oefenen en trainen.

Merk op, ik praat klapperende benen niet goed, maar ik vind gewoon dat je er niet méér moet achter zoeken Knipoog .

Mijn fokkerij op Instagram: @Harasdequarebbe
Sjaman de Quarebbe v. For Romance (moederlijn Kjento)
Wasumi de Quarebbe v. Foundation (moederlijn Chequille Z & Verdi TN)

HHD_Foto

Berichten: 4437
Geregistreerd: 14-04-02
Woonplaats: N.W. Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 22:51

Dit waren kinderen en jonge mensen die allemaal zo'n beetje in het Z reden. Dan mag je toch wel een rustige beenligging hebben en niet bij elke pas drijven en het spoor erin prikken.

Denk eerder dat het een tekortkoming is van hun instructeurs en dat het gewoon niet meer gezien wordt en als normaal beschouwd wordt.

Digitale tekeningen van je huisdier of paard: www.HHD-Foto.eu

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 22:56

Daphne, reed jij met Bas? Ik heb je in elk geval nog gezien bij de parkeerplaats, aan het inrijden denk ik Haha! Was net voordat je naar de fokkerijhal moest volgens het papier (op zaterdag)...


Verder valt mij dat van elke pas ondersteunen ook al jaren op Verdrietig Echt zonde!

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 23:12

Craignethan schreef:
Ik antwoord wel even voor Daphne (Sherwood): ja, dat was zij Haha!

dan heb ik die gezien *LOL*

HHD_Foto

Berichten: 4437
Geregistreerd: 14-04-02
Woonplaats: N.W. Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 23:14

En, hield ze haar benen mooi rustig aan het paard Haha! Ik was de speaker nadat Daphne klaar was Knipoog

Digitale tekeningen van je huisdier of paard: www.HHD-Foto.eu

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 23:16

hm, dat zou ik zo niet meer weten, maar het is me niet opgevallen one way or the other Knipoog . Ik zat in de kantine een kopje koffie te drinken, heb jou dus niet gehoord.

HHD_Foto

Berichten: 4437
Geregistreerd: 14-04-02
Woonplaats: N.W. Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 23:19

* Off-topic: mijn zwoele speakerstem gemist Boos! Knipoog *

Daphne houdt haar benen keurig aan het paard en zit niet onnodig te prikken en te schoppen, een positieve uitzondering OK dan!

Digitale tekeningen van je huisdier of paard: www.HHD-Foto.eu

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 23:46

Jammer dat ik haar in de ring gemist heb... was jij er zaterdags ook Liesbeth?

HHD_Foto

Berichten: 4437
Geregistreerd: 14-04-02
Woonplaats: N.W. Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 23:49

Ik was er alledrie de dagen, gezellig naast de stand van de NTS, had nog wel verwacht dat je even langs zou komen Knipoog Haha!

Digitale tekeningen van je huisdier of paard: www.HHD-Foto.eu

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 23:52

Craignethan schreef:
Ik was er alledrie de dagen, gezellig naast de stand van de NTS, had nog wel verwacht dat je even langs zou komen Knipoog Haha!



Ik heb je dan gemist... ik ben er drie keer geweest, had jou nl ook verwacht hahaha

zag wel een mooie foto van Cedric bij Bonnie's benen in de stand hangen Knipoog

marian
Berichten: 63
Geregistreerd: 07-09-04
Woonplaats: Een gehucht in Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 07:55

sherwood schreef:
Beetje vreemde titel misschien, maar ik zal het even uitleggen.
Wat mij heel erg opviel tijdens de horse event is dat sommige ruiters werkelijk bij elke stap de sporen in hun paard rammen. Niet te geloven, de plekken op de flanken bij de paarden. Dit was in het byzonder bij de NRPS demonstratie. Het 8tal wat daar reed bevatte 1 meisje (de jongste) die haar benen nog redelijk stil kon houden, haar paard had ook geen plekken. Maar werkelijk het hele stel zat bij elke pas die sporen erin te rammen.
Is dit nou de nieuwe manier van rijden? OK dan!



Ik ben het helemaal met je eens ! Ik vind het ook vreselijk. Zelf rij ik ook altijd met sporen, maar volgens mij alleen als ondersteuning en om mijn hulpen te verfijnen.
Pasgeleden was ik jury bij een L1 dressuurconcours en daar zag ik dat van de 12 deelneemsters er maar liefst 9 met wielen in hun sporen reden ! En benen stil houden ? Welnee ! Een aantal meisjes hadden echt gedurende de hele proef constant hun sporen in het paard geprikt zitten, dus dan bij het doorzitten zie je continu die wielen omhoog en omlaag rollen. En dan vinden ze het gek dat hij niet goed voor het been is. Naderhand hoor je ze dan in de kantine zeggen : "ik kan hem echt niet zonder zweep rijden". En dat moet dan nog naar de M, waar je geen zweep meer mag gebruiken. De instructeurs moeten meer op houding en zit letten, en een ruiter of amazone die zijn/haar benen niet stil kan houden, moet de sporen in de kast laten liggen.
Het nieuwe rijden ? Dan maar liever het "oude" rijden !

Na zes dagen werken, mogen mijn paarden een dagje rust !


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Elitedeux en 125 bezoekers