Ervaringen gevraagd: afwijkende glucosespiegel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Cupid
Berichten: 678
Geregistreerd: 26-04-03

Ervaringen gevraagd: afwijkende glucosespiegel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-09-04 06:53

Tiqueté heeft misschien een afwijkende glucosespiegel/suikerziekte. Afgelopen vrijdag begon ze aan het eind van de buitenrit (ik liep er al naast) opeens heel snel te ademen en te wankelen. Vlak daarna viel ze om. Ze lag helemaal plat, was heel erg aan het zweten, was heel koud en haar ogen draaiden weg. Hiervoor heeft ze ook al drie keer zoiets gehad, maar dan veel minder erg.

De veearts dacht aan of het hart of de glucosespiegel. Ze is gisteren onderzocht en haar hart was zowel in rust als na inspanning goed. De veearts moest nog overleggen wat we nu het beste kunnen gaan doen en dat hoor ik waarschijnlijk vandaag. De kans is groot dat Tiq naar Utrecht moet.

Heeft (of kent) iemand een paard met een suikerziekte of een door een andere oorzaak afwijkende glucosespiegel? Ik ben erg benieuwd of en zo ja hoe die paarden behandeld zijn.

Eadem mutata resurgo.


Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 08:30

De enigste vorm van suikerziekte bij paarden die ik meegemaakt heb, was ouderdoms-suiker, in combinatie met een hormonale afwijking (ziekte van Cushin). En dit is dus vrijwel niet te behandelen.

Maar gezien de leeftijd van jouw paard (profiel, wat een aparte trouwens) komt ze daar niet voor in aanmerking.

Hoe is de suikerziekte vast gestelt trouwens ?
Want enkel voor de symptomen die jij opnoemt, kan ik nog wel een aantal andere oorzaken opnoemen (niet dat je daar ooit blij van zult worden).

Hoe het ook zij, ik raad je toch aan naar Utrecht te gaan met haar, want ik denk dat je daar toch de meeste expertise zult kunnen vinden, voor zoiets aparts.

droebel

Berichten: 882
Geregistreerd: 21-04-03
Woonplaats: wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 15:05

hebben ze bij jouw paard al de bloedsuikerwaarde gecontroleerd??? dit kan net als bij mensen, gewoon met een druppeltje bloed op een stripje. dit hebben ze een paar weken geleden ook bij mijn paard gedaan. die had een glucosewaarde van 1. normaal moet het voor een paard tussen de 3 en de 10 zitten.

Hoe beter ik de mens leer kennen,
hoe meer ik m'n hond waardeer!


Cupid
Berichten: 678
Geregistreerd: 26-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-09-04 21:48

Bedankt voor jullie reacties. De veearts heeft inmiddels speciale buisjes besteld, die waarschijnlijk morgen binnenkomen. Er moet drie keer bloed worden afgenomen. Voor een inspanning, gelijk na de inspanning en vijf minuten na de inspanning. Waarschijnlijk wordt het bloed donderdag of vrijdag afgenomen.

Tiq's hart moet ook nog een keer gecontroleerd worden. Uit het overleg is namelijk ook gekomen dat haar hartslag misschien toch niet snel genoeg afneemt.

Zodra ik meer weet laat ik het jullie weten!

Eadem mutata resurgo.

Cupid
Berichten: 678
Geregistreerd: 26-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-09-04 18:34

De veearts is inmiddels weer geweest. De buisjes bloed zijn afgenomen. Waarschijnlijk krijg ik morgenavond de uitslag.

Eadem mutata resurgo.

Montecito
Berichten: 815
Geregistreerd: 15-06-04
Woonplaats: almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 19:25

He, ik wist niet dat paarden dit ook konden krijgen. ik heb het zelf namelijk ook!! Kun je een paard dan niet insuline injecties geven oid?? Want om zon beestje op te geven alleen om suikerziekte, dat doen ze bij mensen toch ook niet?? Ik hoop voor je dat het allemaal meevalt, en leef met je mee, altijd rottig als er iets is met je paardje!!

Alvaro❤️ M2
Montecito❤️Z1 ⭐️

Cupid
Berichten: 678
Geregistreerd: 26-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-09-04 20:14

De uitslag is inmiddels bekend.

De referentiewaarde is tussen te 5.9 en de 7.4 mmol/L. De waarden van Tiq waren:

eerste buisje: 4.6
tweede buisje: 4.4
derde buisje: 4.9

Haar glucosegehalte is dus te laag, maar volgens de veeartsen en 'Interne Ziekten" in Utrecht niet zo laag dat dat het liggen kan verklaren.

Eadem mutata resurgo.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot, Trendiction en 113 bezoekers