[LO] Wat voor touwtjes?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
AnneBoem

Berichten: 207
Geregistreerd: 03-06-04
Woonplaats: Deventer

[LO] Wat voor touwtjes?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-09-04 17:37

Ik wil mn paard met touwtjes gaan longeren.. om haar hals wat meer te trainen.. maar ik vroeg me af of het nog uitmaakt wat voor touwtjes je gebruikt..

Ik hoop dat iemand me kan helpen..

xxx


kiwispirit

Berichten: 31
Geregistreerd: 19-02-04
Woonplaats: Leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 17:40

Wat voor touwtjes?

AnneBoem

Berichten: 207
Geregistreerd: 03-06-04
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-09-04 17:42

Gewoon de touwtjes die je aan de longeersingel en de bitringen vastmaakt.. Om je paad wat meer richting de afbuiging te laten lopen..

Eefjes
Berichten: 219
Geregistreerd: 01-02-04
Woonplaats: ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 18:27

maakt volgens mij niet uit maar ik houd niet zo van met touwtjes longeren!!

Lovers LISA WIL JE NIET MEER KWIJT Lovers

Huilen PARLARDINA MIS JOU Huilen

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 18:39

De meeste hebben gewoon een wit koortje van ong. een halve cm doorsnee. Ik gebruik zelf geen touwtjes dus zou het niet precies weten. Misschien verkopen ze in de ruitersportzaak wel gewoon goede touwtjes en anders zullen ze je daar wel kunnen vertellen waar je ze kan kan halen.

patsur

Berichten: 7310
Geregistreerd: 19-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 19:31

je kunt touwtjes halen bij een zeilwinkel volgens mij. Dat is stevig.

Blackje
Berichten: 7118
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: In de wolken..........

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 20:10

je kan ook strotouwtjes gebruiken Clown
maar idd touwen bij een botenwinkel zijn wat veiliger..
je kan ook ipv touwtjes gewoon bijzets gebruiken.

♥ Iets met diepe dalen en hoge bergen!

Useful

Berichten: 1483
Geregistreerd: 14-06-04
Woonplaats: Middelburg & Zwartewaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 20:11

Ik heb touwtjes van een doe-het-zelf zaak.. Ik had ze nodig omdat het moest maar veder doe ik er haast nooit meer wat mee

    06-03-1997 Peppertree 15-06-2004, Rust zacht
Use B+10
Zazou B+11, L1+13, L2+14

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 20:15

strotouwtjes snijden heel erg...


droebel

Berichten: 882
Geregistreerd: 21-04-03
Woonplaats: wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 20:32

Ik heb gewoon een paar meter touw gehaald bij de welkoop/boerenbond.
ong. halve cm. doorsnee.

Hoe beter ik de mens leer kennen,
hoe meer ik m'n hond waardeer!

Blackje
Berichten: 7118
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: In de wolken..........

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 20:47

Sjonniej schreef:
strotouwtjes snijden heel erg...


daarom zei ik ook dat je beter ander touw kunt kopen of bijzets gebruiken Knipoog

♥ Iets met diepe dalen en hoge bergen!

Pascha

Berichten: 4289
Geregistreerd: 20-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 21:35

Ik gebruik altijd mijn linnen slofteugel. Uit elkaar halen en .. klaar!!
Werkt heel fijn vind ik, iedereen die ik ken gebruikt een slof, touwtjes gaan zo gauw "snijden"

Reentjuh

Berichten: 116
Geregistreerd: 04-01-04
Woonplaats: Maasland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 21:59

Je kan die touwtjes gewoon bij de karwei ofzo halen!

esther2724

Berichten: 49
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 15:15

Hoeveel meter touw heb je dan ongeveer nodig als je je paard op verschillende manieren wilt inspannen?

AnneBoem

Berichten: 207
Geregistreerd: 03-06-04
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-09-04 21:11

Goede vraag.. en bedankt voor de reacties.. En op welke manier zetten jullie je paard dan vast.. alleen aan de zijringen van de longeersingel of ook bij de singel?(onderkant)?

tamary

Berichten: 29050
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 21:17

Touwtjes lopen altijd van de longeersingel door de bitringen heen weer terug naar de singel. Hoe hoog of laag je ze vastmaakt hangt af van wat je wil berijken en hoever je paard in zijn africhting is.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

tamary

Berichten: 29050
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 21:17

esther2724 schreef:
Hoeveel meter touw heb je dan ongeveer nodig als je je paard op verschillende manieren wilt inspannen?


Ongeveer 6 meter, afhankelijk van de grootte van je paard.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

patsur

Berichten: 7310
Geregistreerd: 19-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 21:52

6 meter is inderdaad genoeg ja. Hangt er ook echt vanaf wat je ermee wilt gaan doen. Ik doe de touwtjes op verschillende manieren, ik begin altijd helemaal los, met de longeerlijn door de bitring aan de onderste ring van de singel [aan zijn buik]. Dan maak ik ze laag vast, ga dan 2 gaatjes hoger, en ik eindig met allebei aan de ringen van de singel, de hoogste. Op het allerlaatst laat ik alles lekker los, ik heb alleen de longeerlijn nog door het bir vast aan de singel. Zo zit hij altijd bij mij tijdens het longeren. Ik longeer dan ook een uur ongeveer.

esther2724

Berichten: 49
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 22:20

En hoe kun je zeker weten of je de touwtjes niet te strak hebt gespannen; moet je het zo strak doen dat zijn neus nog net iets voor de loodlijn kan ofzo?
ik longeer wel met enige regelmaat; maar omdat ik het nooit echt goed geleerd heb, weet ik nergens het fijne echt van en durf ik het niet aan. Wat zijn de dingen die echt fout kunnen gaan bij het longeren met touwtjes, waar moet je dan op letten? Scheve mond

pantarhei

Berichten: 9060
Geregistreerd: 09-01-02
Woonplaats: Naast het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 14:48

Ik snap de opmerkingen over snijden niet zo, tenzij je tussen de voorbenen door laat lopen naar de singel.

Ik gebruik altijd een tuigschoft met staartriem, omdat die mooi op de rug blijft liggen en niet zoals de meeste longeersingels zonder 'schoft' naar voren schuiven. Het touwtje, ik gebruik een stuk. maak ik bovenaan de opzet haak vast, zo dat het niet kan schuiven. vervolgens haal ik de uiteinden elk door een bitring en afhankelijk van de wijze van trainen maak ik de uiteinden hoger of lager op de singel vast. Bij een paard dat je echt over de rug wilt leren lopen laag en diep gebruik ik een leren lusje dat om de singel gaat en haal daar het touwje doorheen en maak dan boven vast (om geen losse eindjes onder buik te hebben). Niet laten schuiven heeft als voordeel dat je binnen en buitenzijde afzonderlijk kan instellen, maar betekent ook dat je moet verstellen bij van hand veranderen.

Ik gebruik dit zowel met enkele als dubbele lijn.

succes,
anke

Woodstock

Berichten: 965
Geregistreerd: 09-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 18:38

Wij hebben er wel altijd elastieken tussen zitten. Dan is de inwerking niet zo plotseling. Ik probeer ze wel altijd tot net voor de loodlijn bij te zetten, als ik ze hoger bijzet. Als je ze namelijk te kort bijzet moeten ze hun rugspieren te hard oprekken omdat ze die hals zo ver moeten buiten. Dit is uiteraard heel slecht. Meestal begin ik met ze aan het onderste ringetje aan de zijkant en tussen de benen vast te maken. Naarmate de training vorderd kun je ze hoger gaan zetten, maar zorg dat hij fijn nageeflijk en rond blijft! Zet ze in geen geval helemaal onder en helemaal boven vast (tegelijk dus) want dan is er dus geen moment van loslaten meer bij! als je paard de touwtjes nog niet kent is het dus het fijnste (vind ik dan) om hem aan het onderste ringetje en tussen zijn benen bij te zetten. Op deze manier is hij van de druk af zodra hij zijn hoofd omlaag doet. Als hij dit principe snapt, kun je dus wat meer oprichting gaan vragen. Zorg er wel voor dat je van achteren naar voren werkt, dus eerst die achterhand eronder en dan de oprichting! Anders gaan ie namelijk zijn rug wegdrukken, en dat was juist wat je niet wilde, neem k aan!

¸.•´*'•.,, .-:¦:-. ¸¸.•´"Equi-Vita"'•.¸¸ .-:¦:-. ¸¸.•´*'•.¸
¸.•´*'•.,, .-:¦:-. ¸Auteur van 'Van ruiter... naar trainer!'¸ .-:¦:-. ¸¸.•´*'•.¸

¸.•´*'•.,, .-:¦:-. ¸¸.•´"Equine osteopath EDO" '•.¸¸ .-:¦:-. ¸¸.•´*'•.¸

yarka

Berichten: 761
Geregistreerd: 16-08-04
Woonplaats: gelderland; Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 14:10

ik gebruik wit koord en heb het gehaald bij de welkoop (= ook Boerenbond) Je moet een lengte hebben van zo'n 6,5 meter en een dikte van een milimeter 5 of 6. Het voordeel van touwtjes is dat je flexibel kunt zijn in het gebruik.
Koop of leen anders het boekje over longeren geschreven door Lammert Haanstra. Die beschrijft het hebruik van touwtje perfect.
Als je het touwtje trouwens niet helemaal vastzet op het zadel is het paard altijd nog flexibel in zijn bewegign in de hals en zal niet in paniek raken, het zit immers niet vast en kan rustig naar links en rechts kijken.

gediplomeerd zadelpasser / zadelmaker www.oldehietmoat.nl
* Saint Idus v/d Olde Hietmoat 22/5/'09 TE KOOP

SummerLover

Berichten: 57
Geregistreerd: 22-09-04
Woonplaats: sint maarten (schagen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 16:30

strotouwtjes snijden idd heel erg maar wat je het best kunt gebruiken is een slofteugel of een elastiek (slofteugel is het prettigst om te rijden en elastiek voor longeren vind ik zelf Lachen )

Summer ik mis je! Waar ben je??? Huilen
Check muh profiel voor mijn shettiej fotowz en summer Lachen

Quinzy

Berichten: 3067
Geregistreerd: 22-08-02
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 08:57

intressant topic. Willen julie misschien wat foto's plaatsen over de manier waarop jullie het doen? is altijd leuk om van bij te leren.
Ik longeer met een zelfgemaakte pessoa (door mijn lesgeefster gemaakt) en ik heb een longeersingel.

www.Dyco.webs.com
Love, Language and Leadership


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ubermetrics en 7 bezoekers