12-jarig paard nu nog inrijden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 

krunsjkim
Berichten: 602
Geregistreerd: 04-06-03

12-jarig paard nu nog inrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-09-04 17:39

Een meisje bij mij op stal heeft een 12-jarige stermerrie gekregen van een fokker. Er zit echt heel goed papier bij en het is ook echt een leuk paardje om te zien, alleen ze is nooit ingereden. Ze had zelfs nog nooit een deken opgehad...
Ze staat nu een half weekje bij me en ik moet zeggen dat ik haar heel lief vind, ze is af en toe wat nerveus maar wel te kalmeren. Heb haar gister een dekentje opgedaan en ook dat ging heel goed..
Toch vraag ik me af is het wel redelijk en haalbaar om haar nu nog te gaan inrijden...is ze nog beleerbaar??
Ik weet dat dat natuurlijk ook heel erg van het paard afhangt..
Ook vind ik het raar dat die fokker haar zomaar heeft weggegeven...dan zou er toch wat mis met haar moeten zijn?


carola

Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 17:42

Misschien wil de fokker nieuw bloed in z'n fokkerij?
Ik denk wel dat je het dier met wat geduld, nog kan inrijden, maar dan tot recreatief niveau ofzo. Echt de z zal je er niet snel meer mee halen. Het is wel een uitdaging hoor!

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

krunsjkim
Berichten: 602
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-09-04 17:42

weet trouwens niet of ik dit wel in het goede topic heb geplaatst...nou ja anders zie ik het wel..

Naomi

Berichten: 3794
Geregistreerd: 09-10-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 18:02

Ja kan denk ik wel
Ik rij nu 2 weken op mn pony van 10 jaar die voorheen niks kon

Terug van weggeweest

wendytj4h
Berichten: 312
Geregistreerd: 09-02-03
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 18:04

Waarom zou het niet kunnen ik heb laatst ook nog een 12 jarige fokmerrie ingereden. Ging allemaal supersnel ze verkeerde dan ook in topconditie binnen een dag zaten alle knoppen erop.

Ellebel
Berichten: 4202
Geregistreerd: 15-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 18:05

Het gaat wel een heleboel tijd en geduld kosten. En of je er de top nog mee haalt....ik denk t niet. Maar dat is waarschijnlijk ook niet de bedoeling, dus als het meisje er het geduld voor op kan brengen gaat t vast wel lukken

Only two things are infinite: the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former - Albert Einstein

Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 18:06

Ik denk dat hetw el kan, mist het paard gezond is. Zowel lichamelijk als tussen de oren. Mijn zus heeft een 8jarig paard ingereden die ook nog niet kenden. Dat is niet minder makkelijk/ goed/ snel gegaan als met een 3jarige.

Dromen, denken, durven, doen, doorgaan

cracker

Berichten: 3155
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Bekend

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 18:10

Het zal misschien iets meer tijd kosten maar je bent in ieder geval dan niet te vroeg begonnen met beleren met al die gevolgen van dien Knipoog

Let love shine so bright

ninaricci85
Berichten: 12266
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 18:32

wendytj4h schreef:
Waarom zou het niet kunnen ik heb laatst ook nog een 12 jarige fokmerrie ingereden. Ging allemaal supersnel ze verkeerde dan ook in topconditie binnen een dag zaten alle knoppen erop.

ik kan me niet voorstellen dat een paard wat nog nooit eerder onder het zadel is geweest binnen 1 dag de basis al kent waar een jong paard een half jaar over doet.

Imala204

Berichten: 2474
Geregistreerd: 15-01-04
Woonplaats: Parkstad/Zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 18:35

Bij ons is deze maand een 10 jarige merrie ingereden. Die was daarvoor alleen gebruikt voor de fok. Dat gaat prima! Mijn vriend en mijn dochter (okkie1) gaan nu al een tijd gewoon in hun eentje met haar uitrijden op de heide en over de straat.

tijdens het rijden op een paard lenen we voor even ultieme vrijheid
Mijn GoPro Hero actioncam en Cambox isi3 filmpjes: https://www.youtube.com/user/fellow204
FB pagina : As Seen Through Horses' Ears Nederland en België

http://solvej.eu/

DubbelFun

Berichten: 88483
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 20:39

Van PP naar VMR.

RanouK

Berichten: 3571
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 20:57

Ja ik zou het wagen. Het kan natuurlijk een zwaardere klus zijn dan bij een jong paard, maar wie weet loopt het van een leien dakje.

Ik weet niet hoe vaak ik het nog moet zeggen, maar door de motivatie alleen kom je er al, ook al duurt dat een hele tijd.

Ethelate

Berichten: 21113
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 21:36

Mijn paard kocht ik 10 maanden geleden, als 9 jarige, die 4 jaar op de wei stond te niksen, en daarvoor 2 jaar wat recreatief was bereden. Maar ze was gewoon als groen te beschouwen.
Totaal geen problemen mee gehad. Braaf paard, met een super karacter, daar hangt ook veel van af, wat nooit gemeen heeft gedaan of iets.

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 22:03

Wij hebben in januari een 12 jarige Andalusische fokmerrie gekocht. Ze kan aan een touwtje meelopen en voetjes geven.
Ik heb haar nu een paar keer gelongeert en dar ging heel goed. Ze is drachtig, maar als het veulen er volgend jaar er af is, dan ga ik haar inrijden en lekker buiten met haar rijden.
Als het paard gezond is, waarom zou je dat niet kunnen doen.

BIOLA II GOUD SECTIE 7 EN SUB KAMPIOEN VAN HET RAS 2011 IN BELGIE!
BRONS SECTIE 11 NEDERLAND 2014
3de MORFOLOGIE SECTIE 11, TOTAAL 5DE NEDERLAND

PaysBas

Berichten: 4997
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Somewhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 22:09

PhiaBink schreef:
Wij hebben in januari een 12 jarige Andalusische fokmerrie gekocht. Ze kan aan een touwtje meelopen en voetjes geven.
Ik heb haar nu een paar keer gelongeert en dar ging heel goed. Ze is drachtig, maar als het veulen er volgend jaar er af is, dan ga ik haar inrijden en lekker buiten met haar rijden.
Als het paard gezond is, waarom zou je dat niet kunnen doen.



Had ff je profiel gecheckt voor leuke pics. van de Andalusische merrie.
Maar daar staat dat jullie niet van plan waren/zijn om haar zadelmak te
maken????
Lees ik het verkeerd??? Verward

KNHS ZAL DE KOSTEN OP DE LEDEN VERHALEN wij zwijgt stemt toe dus WEES SLIM—> https://petities.nl/petitions/wij-wille ... ?locale=nl

Sinterklaas & Zwarte Piet zijn onderdeel van de Nederlandse cultuur. En nee ik ben geen racist. Racisme staat compleet los van dit oer-Hollandse feest.
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Sinterklaas

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 22:51

PaysBas schreef:
Had ff je profiel gecheckt voor leuke pics. van de Andalusische merrie.
Maar daar staat dat jullie niet van plan waren/zijn om haar zadelmak te
maken????
Lees ik het verkeerd??? Verward


Het longeren vind ze heel leuk en dat kende ze nog niet toen we haar kochten. De bedoeling is dat ze voor de fokkerij gebruikt wordt. Als het blijkt dat ze het rijden leuk vind, waarom zou ik haar dan niet voor buitenritjes kunnen gebruiken. Vind ze het niks, dan ga ik ook niks met haar doen.

BIOLA II GOUD SECTIE 7 EN SUB KAMPIOEN VAN HET RAS 2011 IN BELGIE!
BRONS SECTIE 11 NEDERLAND 2014
3de MORFOLOGIE SECTIE 11, TOTAAL 5DE NEDERLAND

denxxxise

Berichten: 30
Geregistreerd: 19-08-03
Woonplaats: hoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 23:29

hoi hoi , nou volgens mij kan het geen kwaad hoor, als ze altijd lief behandelt is ,,leuk toch een uitdaging ,,,,

Hummer en ik 4 ever !

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 23:35

Natuurlijk kun je een 12 jarige merrie inrijden...absoluut geen probleem hoor! Lijkt me ook leuk voor de merrie dat ze wat anders te doen en te zien krijgt dat de vier hoeken van het weiland en het kroost om haar heen.

Zie het als een herintredende moeder Haha!. Kinderen de deur uit en moeders heeft een tweede carriere *LOL*

Je suis Charlie.

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 01:58

Sugarmiss schreef:
Van PP naar VMR.


Waarom dit dan ? Het gaat toch gewoon over paarden ? (praat)

Het kan trouwens prima, een paard op latere leeftijd beleren. Ik durf zelfs de bewering aan dat een beetje opgevoed paard een en ander veel sneller op pakt dan een 3 of 4 jarig groen paard.

joske_vuran

Berichten: 947
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Horst

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 07:02

Je kunt het proberen. Misschien dat het jou wel lukt.
Mij is het niet gelukt. Ik had een 10 jarige fokmerrie, maar die was zo gewend aan lui in de wei te staan dat ze niet wilde werken. Ze ging gewoon als ze geen zin had net zo gek doen totdat ik eraf lag. Later werd het gewoon gevaarlijk.
Maar het was ook een wolfgang, dat zijn wel vaker van die rotzakken. Maar als je het niet probeert, zul je het ook nooit weten.,,

Fjord Vuran
Z2 dressuur + 1
Klasse 1 endurance + 6

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 07:10

Gaat prima, wij zijn momenteel bezig met een 10-jarige merrie.
Soms gaat het zelfs makkelijker omdat ze al wat sterker zijn, en wat sneller alles snappen.
Het enige nadeel zou kunnen zijn dat het misschien al een aantal keren geprobeerd is om haar in te rijden, en niet gelukt en dat hij haar daarom weggeeft. Maar dat hoeft natuurlijk helemaal niet zo te zijn.

8-) Misschien klein van stuk, maar niet klein te krijgen. 8-)

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 07:37

lageveld schreef:
Het kan trouwens prima, een paard op latere leeftijd beleren. Ik durf zelfs de bewering aan dat een beetje opgevoed paard een en ander veel sneller op pakt dan een 3 of 4 jarig groen paard.

Maar een 3 of 4 jarige legt zich over het algemeen sneller bij de nieuwe situatie neer, een ouder paard heeft al meer karakter gevormd en dat kan tegen je gaan werken.

Naomi

Berichten: 3794
Geregistreerd: 09-10-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 10:41

lonneke schreef:
ik kan me niet voorstellen dat een paard wat nog nooit eerder onder het zadel is geweest binnen 1 dag de basis al kent waar een jong paard een half jaar over doet.


het klinkt raar,maar toen ik voor het eerst los ging van de longe, kon ze ook bijna alle hulpen redelijk.
Nooit mee geoefend, alleen opgezeten eigenlijk

Terug van weggeweest

rona
Berichten: 2902
Geregistreerd: 30-09-03
Woonplaats: sittard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 11:15

Ik denk dat het zeker kan en het zou mij dan ook een hele uitdaging lijken.
Het is het proberen waard vind ik Haha!

Rona, Linanda en Oackly

Pam87

Berichten: 4372
Geregistreerd: 20-08-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 11:28

tuurlijk kan dat Haha!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, Coentjuh, GoogleAdsense, LiDi, Lucia88, miranda83, sammyvriend en 15 bezoekers