klophengst

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

klophengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-02 23:51

Vandaag zijn er dus flink wat ballen gesneuveld. Helaas bleek bij een twee-jarig henstje geen van beide ballen ingedaald. Hij had dus geluk Knipoog

Een paar vragen ... misschien heeft iemand hier meer ervaring mee:

1) Hoe groot is de kans dat de ballen alsnog indalen ?
2) Wat zijn de te verwachten gevolgen wanneer dit niet gebeurt ?
3) Gaat hij zich uit zichzelf als ruin gedragen b.v. doordat de ballen
uiteindelijk in de buikholte verschompelen en/of hun werk niet doen ?

Het was me overigens al opgevallen dat het een vrij rustig hengstje is ..ook bij merries en andere hengsten.

Ik weet dat het mogelijk is om de ballen operatief toch te verwijderen, maar dat is in dit geval vanwege de kosten geen optie.

Oh ja... tenslotte .. hoe groot is de kans dat hij toch vruchbaar blijkt te zijn in deze situatie.

Bertus.

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-02 00:03

Ik heb het wel meegemaakt met een 2,5 jarige hengst. Pas in augustus kon ik hem thuis laten castreren. En toen begon de DA nog te zeuren dat hij te oud was en te veel ontwikkeld. Uh, een maand geleden zat er niets...

Als ze nog in de buikholte zitten kan je ze wel vanuit de lies laten helpen. Dan wordt alleen de bloedtoevoer afgebonden en dan verschrompelen ze. Heb er ooit een stukje over gelezen, ik dacht in de hoefslag.
Leek toen redelijk eenvoudig. Plaatselijk verdoofd en in een opvoelbox gezet.

De kans dat hij nog vruchtbaar is zou ik maar niet verwaarlozen. Ik heb al meer daardoor ongelukjes gezien Haha!

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-02 00:07

Een klophengst kan zich als een gewone hengst gaan gedragen of moeilijker zijn. Het kan natuurlijk ook dat hij rustig blijft. Ik moet zeggen, wij hebben er ook 1 en je moet consequent en eerlijk met hem omgaan, hij heeft zijn nukken en is ook menig keer op me afgevlogen maar het is een paard dat door dik en dun gaat voor je en een echte lieverd is. Over het algemeen kan een klophengst niet dekken maar uitzonderingen bevestigen de regel. Hoe het verder gaat met het indalen en verschrompelen heb ik geen flauw benul van want wij hebben hem zo gekocht met 1 bal. Ik dacht dat de ballen ook afgeknepen konden worden door de DA en dat ze dan wel verschrompelen. Als er een merrie hengstig was probeerde hij wel te dekken. Over de kansen dat hij vruchtbaar is durf ik echt niet te praten.

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-02 00:35

*Marije* schreef:
Ik heb het wel meegemaakt met een 2,5 jarige hengst. Pas in augustus kon ik hem thuis laten castreren. En toen begon de DA nog te zeuren dat hij te oud was en te veel ontwikkeld. Uh, een maand geleden zat er niets...

Als ze nog in de buikholte zitten kan je ze wel vanuit de lies laten helpen. Dan wordt alleen de bloedtoevoer afgebonden en dan verschrompelen ze. Heb er ooit een stukje over gelezen, ik dacht in de hoefslag.
Leek toen redelijk eenvoudig. Plaatselijk verdoofd en in een opvoelbox gezet.

De kans dat hij nog vruchtbaar is zou ik maar niet verwaarlozen. Ik heb al meer daardoor ongelukjes gezien Haha!


Zeuren over te oud ? vreemd. Er zijn er hier vanmiddag 4 gecastreerd. een twee jarige, twee driejarigen en een vierjarige. Geen problemen hierover gehoord.

En chantal ... een hengst met 1 bal kan gewoon dekken en is gewoon hengst. Maar dat is hier duidelijk niet het geval. Beide ballen zijn in geen velden of wegen te bekennen Knipoog
De eventuele spermaproductie vindt dus in elk geval in een te warme omgeving plaats. Dit geeft op zijn minst een verminderde vruchtbaarheid.
De hormonen bepalen echter het hengstgedrag, en ik vraag me dus met name af hoe het daar mee gaat.

Bertus.

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30619
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-02 06:37

lageveld"]
[quote="*Marije* schreef:
Ik heb het wel meegemaakt met een 2,5 jarige hengst. Pas in augustus kon ik hem thuis laten castreren. En toen begon de DA nog te zeuren dat hij te oud was en te veel ontwikkeld. Uh, een maand geleden zat er niets...

Als ze nog in de buikholte zitten kan je ze wel vanuit de lies laten helpen. Dan wordt alleen de bloedtoevoer afgebonden en dan verschrompelen ze. Heb er ooit een stukje over gelezen, ik dacht in de hoefslag.
Leek toen redelijk eenvoudig. Plaatselijk verdoofd en in een opvoelbox gezet.

De kans dat hij nog vruchtbaar is zou ik maar niet verwaarlozen. Ik heb al meer daardoor ongelukjes gezien Haha!


Zeuren over te oud ? vreemd. Er zijn er hier vanmiddag 4 gecastreerd. een twee jarige, twee driejarigen en een vierjarige. Geen problemen hierover gehoord.

Bertus.
[/quote]

Inderdaad ook mijn beide pony's zijn pas op 3-jarige leeftijd gecastreerd.

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-02 07:18

lageveld"]
[quote="*Marije* schreef:
Ik heb het wel meegemaakt met een 2,5 jarige hengst. Pas in augustus kon ik hem thuis laten castreren. En toen begon de DA nog te zeuren dat hij te oud was en te veel ontwikkeld. Uh, een maand geleden zat er niets...

Als ze nog in de buikholte zitten kan je ze wel vanuit de lies laten helpen. Dan wordt alleen de bloedtoevoer afgebonden en dan verschrompelen ze. Heb er ooit een stukje over gelezen, ik dacht in de hoefslag.
Leek toen redelijk eenvoudig. Plaatselijk verdoofd en in een opvoelbox gezet.

De kans dat hij nog vruchtbaar is zou ik maar niet verwaarlozen. Ik heb al meer daardoor ongelukjes gezien Haha!


Zeuren over te oud ? vreemd. Er zijn er hier vanmiddag 4 gecastreerd. een twee jarige, twee driejarigen en een vierjarige. Geen problemen hierover gehoord.

[/quote]

De dierenarts hier castreerd liever niet boven de 2 jaar aan huis. Zeker niet als ze behoorlijk ontwikkeld zijn. Er moet meer kracht gezet worden en er is iets meer kans op complicaties daarna.
Tot 3 jaar heb ik het wel altijd aan huis laten doen, waren ze ouder dan gingen ze naar de kliniek.

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-02 10:02

de klophengst die ik heb gekend gedroeg zich wel als een echte hengst als je niet beter wist dan was je vast overtuigd dat hij hengst was.Die heeft ettelijke keren mijn A-pony gedekt indertijd en dat heeft toen jammergenoeg geen veulen opgeleverd want was een heel leuk beestje.
Ik denk dus niet dat je veel schrik moet hebben van onverwachte veulens want ze zijn nauwelijks of zelfs helemaal niet vruchtbaar (als je nagaat hoeveel keer die mijn pony heeft gedekt..)Maar verder marcheert zijn machientje vanonder wel en groeit ook door.
Als je ze (vroeg) laat castreren groeit de penis niet meer (en dan bedoel ik niet dat ze geen erectie meer kunnen krijgen, dat kan zelfs mijn ruin nog,maar bedoel echt gewoon de lengte in slappe toestand), bij klophengsten met de ballen in de buik nog wel, dat wil dus zeggen dat er wel hormonen aanwezig zijn die groei van de penis onderandere beinvloeden wat kan gaan wijzen op hengsten gedrag...(de ballen werken dus met andere woorden tot op zekere hoogte want ik heb nog nooit een merrie geweten die drachtig werd door gedekt te zijn van een klophengst, sperma-productie is dus niet of nauwelijks aanwezig) maar het "jeukt" wel daarvanonder Knipoog
wat betreft het indalen dat weet ik niet zo, kan misschien nog komen maar dat weet ik niet.
Maar als het niet nodig is zou ik ze niet laten weghalen in ken een pony die er 28 mee is geworden tis dus ook niet nadelig voor de gezondheid.

chrico

Berichten: 791
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: IJmuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-02 10:25

Over klophengsten rijzen nog steeds veel vraagtekens, dat zie je nu weer. Ik heb er ook een gehad, beide ballen niet ingedaald. Ik heb hem nooit laten helpen omdat ik de ingreep te risicovol vond. Het voordeel was dat ik hem af en toe meenam naar activiteiten waar geen hengsten mochten komen. Niemand die het wist Haha! en zelfs menig keurmeester is om de tuin geleid doordat er niet een bal te zien was.
Mij was dus ook verteld dat hij na onderzoek steriel bleek te zijn en hij was voor een hengst vrij rustig.
Hij was 5 toen hij een keer ontsnapte en een paard dat verderop in een weiland stond dekte. Voor hem de eerste keer, hij vond het wel wat. Ik vond het minder want alle kosten + schade vergoeding werden op mij verhaald. Daar is een schitterend veulen uit gekomen. Bij dit ene veulen is het niet gebleven, alleen kwamen de rest op afspraak.
Dus wees alert en laat je niet overkomen wat mij overkomen is hihihi.

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-02 10:49

als ze niet indalen zal je ze toch moeten laten verwijderen, want anders krijgt hij meet kans op kanker en dat is veel durder als hij het al overleeft.
ballen dalen niets voor niets in. het is te warm binnen en kan er dus kanker ontstaan.

sorry Verward

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-02 11:02

lageveld schreef:
En chantal ... een hengst met 1 bal kan gewoon dekken en is gewoon hengst. Maar dat is hier duidelijk niet het geval. Beide ballen zijn in geen velden of wegen te bekennen Knipoog
\

Ik had het anders moeten zeggen, 1 bal; die nooit is ingedaald, en hij zit er nog steeds. Enne hij is ondertussen 31 jaar Haha!

Marlies
Berichten: 65
Geregistreerd: 11-03-02
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-02 11:23

Leuk al die theorietjes en ervaringen. Ik moet zeggen: de ervaringen bewijzen de informatie die ik heb verkregen via de voortplantingskliniek van de Universiteit Utrecht.
Dat ik mijn jaarlinghengst met 10 maanden op stal kreeg, waren er ook geen ballen te zien. Ik me gelijk zorgen maken natuurlijk, maar ben wijs geweest en heb Utrecht opgebeld. Daar konden ze mij vertellen dat ballen kunnen indalen tot +/- 2 jaar. Daarna sluit de lies zich en kan het niet meer. Het kan echter geen kwaad dat ze niet indalen en beinvloed alleen de vruchtbaarheid (maar ook niet perse). Qua karakter zijn het gewoon hengsten, de hormonen werken gewoon door. Mocht je een klophengst toch willen laten ruinen dan hoeft dat geen probleem te zijn. De kliniek is inmiddels al zover dat dit op een eenvoudige wijze kan.

Mijn hengst laat inmiddels zo af en toe een bal zien, maar trekt ze net zo makkelijk weer naar binnen. Het is dus gewoon een kwestie van geduld. Inspanning doet ook een hoop. Wanneer hij rustig staat laat hij ze gewoon bungelen, terwijl wanneer hij lekker heeft rondgesjeesd hij ze naar boven trekt en ze dus niet te zien zijn. Het zijn aparte gevallen!

Ik hoop dat je genoeg weet en anders raad ik je aan om gewoon eens met de kliniek in Utrecht te bellen.

Groetjes

ivar

Berichten: 579
Geregistreerd: 29-09-01
Woonplaats: hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-02 20:19

Mijn klophengst die inmiddels 4 jaar is, heb ik vandaag naar de faculteit in utrecht gebracht voor castratie. Ze doen daar een laproscopie waarbij de zaadstrengen afgebonden worden en de zaadballen vanzelf afsterven.

De kosten zijn ongeveer € 350,00 wat "maar" ongeveer € 100,00 meer is dan een gewone castratie bij mij thuis door mijn dierenarts. Hij blijft 10 dagen in utrecht en mag als alles goed is gegaan daarna naar huis.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-02 00:47

Bij onze buren loopt een 3jarige hengst die komende week wordt gecastreerd. Ook bij hem is 1 bal niet ingedaald. Bij hem gaan ze inderdaad ook de ene bal gewoon verwijderen, en van de andere wordt alleen de zaadstreng door'geknipt', waardoor hij niet meer vruchtbaar zal zijn. Deze ingreep komen ze gewoon aan huis doen heb ik begrepen (maar dat moet ik nog ff voor alle zekerheid navragen).

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-02 02:26

ivar schreef:
Mijn klophengst die inmiddels 4 jaar is, heb ik vandaag naar de faculteit in utrecht gebracht voor castratie. Ze doen daar een laproscopie waarbij de zaadstrengen afgebonden worden en de zaadballen vanzelf afsterven.

De kosten zijn ongeveer € 350,00 wat "maar" ongeveer € 100,00 meer is dan een gewone castratie bij mij thuis door mijn dierenarts. Hij blijft 10 dagen in utrecht en mag als alles goed is gegaan daarna naar huis.


Nou.. alleen de zaadstrengen afbinden of doorsnijden kan natuurlijk en lijkt me een vrij simpele ingreep. Vergelijk het maar met een sterilisatie van een man, daar gebeurt dan hetzelfde.
Dat de zaadballen daardoor afsterven lijkt me dus sterk Haha!

Dan wat die kosten betreft.. (ik neem aan dat je in euro's schrijft, ik zie in plaats daavan op bokt nog steeds een vierkantje) .. die lijken me vrij hoog. Voor een castratie thuis dan bedoel ik. Dat verhaal in Utrecht zal wel kloppen.
Castratie aan huis kost hier om en nabij de 100 euro inclusief nazorg. En dan valt er vaak nog wel te praten ook Knipoog

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-02 02:29

fabienne schreef:
Bij onze buren loopt een 3jarige hengst die komende week wordt gecastreerd. Ook bij hem is 1 bal niet ingedaald. Bij hem gaan ze inderdaad ook de ene bal gewoon verwijderen, en van de andere wordt alleen de zaadstreng door'geknipt', waardoor hij niet meer vruchtbaar zal zijn. Deze ingreep komen ze gewoon aan huis doen heb ik begrepen (maar dat moet ik nog ff voor alle zekerheid navragen).


Hee fab...
Over je verhaal.. wat is het nut dan nog behalve de onvruchtbaarheid ? Je blijft dan mogelijk toch met de ellende van de hengstenkuren zitten toch ? Of wordt er dan op gegokt dat die ene inwendige bal het "wel niet meer zal doen" ?

ivar

Berichten: 579
Geregistreerd: 29-09-01
Woonplaats: hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-02 20:35

lageveld schreef:

Dan wat die kosten betreft.. (ik neem aan dat je in euro's schrijft, ik zie in plaats daavan op bokt nog steeds een vierkantje) .. die lijken me vrij hoog. Voor een castratie thuis dan bedoel ik. Dat verhaal in Utrecht zal wel kloppen.
Castratie aan huis kost hier om en nabij de 100 euro inclusief nazorg. En dan valt er vaak nog wel te praten ook


nou dat van die 250 euro klopt wel hoor. Ze worden nml liggend en niet staand gecastreerd tegenwoordig. Misschien wordt bij jullie de castratie niet door de dierenarts gedaan?

wat betreft het verhaal van utrecht heb ik ook gevraagd of dat wel juist was dat de testikels afsterven en volgens hun gebeurt dat bij het paard. Zal dus toch anders zijn dan bij ons (mannen).[/quote]

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-02 01:37

ivar schreef:
....
nou dat van die 250 euro klopt wel hoor. Ze worden nml liggend en niet staand gecastreerd tegenwoordig. Misschien wordt bij jullie de castratie niet door de dierenarts gedaan?
....


De castraties hier gebeurden inderdaad onder algehele narcose en dus liggend. De DA had tot mijn verbazing zelfs twee collega's meegenomen Knipoog

Staand, en onder lichte narcose schijnt iemand hier in de buurt ook te doen. Ik weet niet wie. Kosten zijn dan iets van 40 Euro.

Cleo
Berichten: 436
Geregistreerd: 19-02-02
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-02 02:25

en wat te doen bij een klophengst die (bijna) iedere merrie bespringt als zij hengstig is...Ik weet niet of het een klophengst is maar hij bespringt de merries bijna allemaal als ze hengstig zijn. Helaas heeft deze 5-jarige ruin? ijzers en heeft al meerdere malen een merrie beschadigd op haar rug Huilen Eigenaar van de privestallen waar wij op staan negeert elk gebaar van een merriehouder.