Veiligheidshelm toch verplicht t/m M2

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Marije_jiplover

Berichten: 25293
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Veiligheidshelm toch verplicht t/m M2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-09-04 14:20

Ik kon zo gauw niet vinden of hier al een topic over is, vandaar deze dus, als er toch al een was, sorrie dan.

Gister op de jurycursus maakte men bekend dat van de week het wedstrijdplatform toch overeenstemming heeft bereikt over het verplichten van een veiligheidshelm t/m de klasse M2. Dit zal ingaan op 1 april 2005. Het zal zsm in de Paard en Sport gepubliceerd worden, maar bij ons op de cursus is het vast verteld.
Ze zijn nog bezig met de FEI om een dressuurhoed pas toe te staan vanaf ik meen de Lichte Tour, maar of dat gaat lukken is nog niet bekend.

De gewone cap wordt dus ook niet meer toegestaan per 1-4-2005.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.


Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 14:25

Wel een goed initatief vind ik. Moet ik hem zelf ook nog gaan dragen Haha! Alleen kan bijvoorbeeld Anky niet vallen denken ze dan? Ik vind het nog steeds (als je op eigen terrein en paard rijd) eigen verantwoordelijkheid of je wel of niet een helm wil dragen. Of doen ze het om de paardensport veiliger te maken een soort visitekaartje tevens.

gabyfedde

Berichten: 11896
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 14:27

Het zat er wel aan te komen...
Ik heb tot nu toe altijd met een ouderwetse cap gestart, maar was sowieso van plan om bij mijn komende wedstrijd (16 oktober) met mijn HH Pro-Plus te gaan starten, mn hoofd is me toch iets te kostbaar.

Don't dream your life, live your dreams!

Fitzroy

Berichten: 25089
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 14:55

Pffff .... opluchting, de Z wordt vooralsnog ontzien.

Ik blijf het belachelijk vinden maar oke, het moet dan maar.
Ik vind het nog steeds een persoonlijke verantwoording van de ruiters zelf.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 15:57

Ben ik blij dat ik niet een nieuw Engels dopje heb gekocht voor mijn debuut met Triumph Lachen
Ik vond mijn huidige wat versleten maar die paar maanden moet hij dan nog maar even volhouden

naam
Berichten: 532
Geregistreerd: 11-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 16:04

Daar gaat weer een som geld!! Boos!
Nu weer een nieuwe goedgekeurde cap kopen...... Cool

SGWuppie

Berichten: 4628
Geregistreerd: 24-04-02
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 16:18

Ik vind het wel goed, hoe minder ongelukken, hoe minder kosten voor de zorg, dus hoe lager de ziektekostenpremies.

Er zit een beetje hetzelfde idee achter als bij een autogordel. Dat is ook je eigen risico, maar de kosten van jouw genezing drukken wel op de maatschappij in het algemeen. Je gaat ook niet zonder helm op een motor.

En ik vind de Pikeur helm best wel mooi, hij zit lekker en ik rijd er al jaren mee, ook op kampioenschappen.

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 16:21

Prima besluit, veel veiliger.

8-) Misschien klein van stuk, maar niet klein te krijgen. 8-)

Kitty

Berichten: 7694
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 16:28

Ik ben blij dat het tot de M2 is en dat de Z (nog) met hoedje mag starten.

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 16:52

grrr nu moet ik er toch echt aan gaan geloven.

nou maar een beetje een mooie uitzoeken.

Liselot

Berichten: 32188
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 16:54

naam schreef:
Daar gaat weer een som geld!! Boos!
Nu weer een nieuwe goedgekeurde cap kopen...... Cool




zo duur zijn die dingen helemaal niet... ik geef liever wat geld uit aan een cap dan het tienvoudige aan een ziekenhuisrekening

voor 50 euro heb je al een HH pro plus

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3

VValar

Berichten: 6579
Geregistreerd: 05-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 17:13

Dus je mag in de B t/m M2 niet meer met hoedje rijden? Belachelijk!
Ik vind het een goed initiatief dat ze een veiligheids helm verplichten, die oudere caps stelden ook weinig meer voor. Met dat betreft ben ik het met ze eens! Maar ik ben ook van mening dat je zelf mag beslissen wanneer je met de veiligheids helm rijdt, of met een hoedje.
Vroegah was het per vereniging verschillend....Ik zat bijvoorbeeld bij de NBVR waar je al vanaf de B met een hoedje mocht rijden. Bij andere verenigingen zoals de KNF mocht je pas vanaf de Z met hoedje rijden. Goed ieder zijn ding. Maar ik vind het belachelijk dat het nu verboden wordt (als dat dan zo is) om in de B t/m M2 met hoedje te rijden. Waarom denk je dat die dingen zo duur zijn? Het is echt niet gewoon maar een 'hoedje', er zit ook een berschermende laag in. Ja een veiligheids helm is natuurlijk nóg veiliger, maar dat is de keuze die je als ruiter dan maakt lijkt me. Ik ben het er daarom niet mee eens als ze het starten met hoedje in de B t/m M2 gaan verbieden. Daar komt dan nog bij dat ik een hoedje veel mooier vind staan dan een cap of veiligheids helm. Maar dat is persoonlijk (maar ik denk dat veel andere mensen het met mij eens zijn).

Kortom: veiligheids helm= toppie. Maar ik vind het niet fijn dat ze mij gaan vertellen wanneer ik met een hoedje op mag starten!

Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 17:31

Vvalar, ik denk dat zo'n oude cap meer bescherming biedt dan een hoedje.

Ik vind het jammer van de regeling. Je ziet mij niet met een hoedje (misschien als ik Z rijd ooit), maar zo'n veiligheidsding vind ik erg lelijk. Dus rijd ik vanaf 1 april op wedstrijden met een helm en thuis met mijn engelse dopje. Maar of dat nou de bedoeling van de KNHS is...

Dromen, denken, durven, doen, doorgaan

Frankinero

Berichten: 2779
Geregistreerd: 17-06-02
Woonplaats: Rozenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 17:45

Das pech hebben, ik red het noooooit om voor 1 april Z te rijden, haha. oliebol zeg moet er echt aan geloven. Wij moeten ze ook op als we een marathon hebben en echt verveld zitten doen ze niet maar eenhoedje is zo mooi om te zien.

Bonte kanjer Frank (Ed King Hill) Z2 + 5
Zanou (Kingston) Z2 + 4
Darco Z1 + 2

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 18:01

Goh had ik bijna besloten ene hoedje te kopen om niet buiten de boot te vallen in de L1, nou dan toch maar een nieuwe cap kopen tegen die tijd. Wel jammer dat het weer per se een zwarte moet zijn, heb ene superlekkere liggen, maarja die is zandkleurig.

De reden dat ik niet meer verander is dat ik mezelf dan niet ben maar een ander!
Bedankt voor alles wat je me hebt gegeven wijffie, dag ezeltje...
Cadiz Ruinenkampioen 2008 en Reserve Ruinenkampioen 2009, 2012, 2014!!!!!
A-zadelproef, STERRUIN!!!!
B+12/ L1+3

naam
Berichten: 532
Geregistreerd: 11-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 18:03

LiSSy schreef:
zo duur zijn die dingen helemaal niet... ik geef liever wat geld uit aan een cap dan het tienvoudige aan een ziekenhuisrekening

voor 50 euro heb je al een HH pro plus


Ik bedoelde dus dat ze elke keer iets verzinnen!
Dan alle paarden verplicht een chip, dan weer verplicht een goedgekeurde cap! wat zal het volgende zijn........

Maar goed! verder maakt t me niet zoveel uit hoor Tong uitsteken


Exit13

Berichten: 7748
Geregistreerd: 29-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 18:14

Ik heb net een oud model cap gekocht omdat ik die helmen geen gezicht vind... was wel 3 euro Knipoog

Valar; zou beetje raar zijn als een oude cap wel verboden wordt en een hoedje niet...

Alles hat ein Ende nur die Wurst hat zwei!

VValar

Berichten: 6579
Geregistreerd: 05-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 18:53

Misser schreef:
Valar; zou beetje raar zijn als een oude cap wel verboden wordt en een hoedje niet...


Ja maar dat hoedje wordt niet verboden in de Z. Een beetje scheef, vindt je niet? >;)

Exit13

Berichten: 7748
Geregistreerd: 29-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 19:00

VValar schreef:
Ja maar dat hoedje wordt niet verboden in de Z. Een beetje scheef, vindt je niet? >;)


De cap wordt ook niet verboden in het Z... Vind sowieso de hele regel onzin.

Alles hat ein Ende nur die Wurst hat zwei!

VValar

Berichten: 6579
Geregistreerd: 05-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 19:05

Ik vind het gewoon een kl*te regel. Ben het er totaal niet mee eens. Maarja, wat kan je er tegen doen? Echt weer een typisch voorbeeld van mensen die beslissingen maken over het doen en laten in de 'paarden' wereld, die er totaal geen verstand van hebben, of er niets van willen weten. Ik wil met deze uitspraken geen mensen voor het hoofd stoten, maar ik ben er echt een beetje boos over.

Jaike
Berichten: 2349
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: Genemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 19:09

Tja, dan moet ik er ook maar aan geloven....is sowieso wel een veilig idee met zo'n jong ding als de mijne, maar nu moet ik dus verplicht een helm kopen en zijn die caps met speciale 3 puntssluiting ook niet goed meer Verward

Exit13

Berichten: 7748
Geregistreerd: 29-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 19:14

Jaike schreef:
Tja, dan moet ik er ook maar aan geloven....is sowieso wel een veilig idee met zo'n jong ding als de mijne, maar nu moet ik dus verplicht een helm kopen en zijn die caps met speciale 3 puntssluiting ook niet goed meer Verward


Die oude caps niet de nieuwere wel, je moet ff kijken of hij EN13.. (nog wat) goedgekeurd is.

Alles hat ein Ende nur die Wurst hat zwei!

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 19:16

Tsja voor de mensen die nu met hoedje rijden en straks weer ene cap op moeten, of net ene hoedje hebben aangeschaft is het banketstaaf, maarja persoonlijk vind ik een hoedje bij het z horen.
Denk dat er heel goed over is nagedacht en gezien de veiligheidseisen die verzekeringen stellen aan maneges en rijverenigingen vind ik deze beslissing helemaal niet vreemd.
Alleen zo jammer dat het juist de Z paarden zijn die soms als pingpongballen door de bakken en ringen springen en niet de BLM paarden.
Maarja je moet ergens een grens trekken. Krijg je nu natuurlijk weer zo'n golf die 2x per weekend gaat starten om maar zsm de M2 uit te zijn...... naja so be it......

De reden dat ik niet meer verander is dat ik mezelf dan niet ben maar een ander!
Bedankt voor alles wat je me hebt gegeven wijffie, dag ezeltje...
Cadiz Ruinenkampioen 2008 en Reserve Ruinenkampioen 2009, 2012, 2014!!!!!
A-zadelproef, STERRUIN!!!!
B+12/ L1+3

Jaike
Berichten: 2349
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: Genemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 19:34

Misser schreef:
Die oude caps niet de nieuwere wel, je moet ff kijken of hij EN13.. (nog wat) goedgekeurd is.


Oké, dank je wel, ik ga morgen gelijk even kijken OK dan!

Blackje
Berichten: 7118
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: In de wolken..........

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 19:41

LiSSy schreef:
zo duur zijn die dingen helemaal niet... ik geef liever wat geld uit aan een cap dan het tienvoudige aan een ziekenhuisrekening

voor 50 euro heb je al een HH pro plus


en die zitten heel fijn!

tja ik vind het ook eigenverantwoording.. Maar aan de andere kant wel goed dat het verplicht is, je voorkomt er een hoop narigheid mee!

♥ Iets met diepe dalen en hoge bergen!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 50 bezoekers