In zichzelf gekeerd paard tijdens rijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ellebel
Berichten: 4202
Geregistreerd: 15-11-03

In zichzelf gekeerd paard tijdens rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-04 19:43

Ojee dit gaat vast heel vaag klinken....
Vos geeft tijdens het rijden, maar vaker nog tijdens een proef op concours, het gevoel dat hij helemaal "in gedachten" is. Als je dan aan het rijden bent, luistert hij wel naar je hulpen, maar het is net of alles dat op de automatische piloot gaat. Ik heb dan echt zoiets van "ehm...hallo? Paard? aarde aan Vos???". Het rare is dat de jury en zn eigenaresse er bijna nooit iets aan zien, zn eigenaresse zegt dat ze het soms alleen merkt omdat ik dan moeilijker ga kijken en ernaar ga rijden Haha! Hij gaat er ook niet minder van lopen, hij blijft er achter net zo fijn bij lopen maar hij mist dan net dat beetje extra.
Hij let ook niet meer op zn omgeving, anders heeft hij altijd alles in de gaten (hoewel hij meestal niet kijkerig wordt oid) maar zoals hij bijv. gisteren was had hij niet eens door dat de pony's in het aangrenzende weiland rodeo aan het houden waren.
In de bak heeft hij het soms ook, maar dan is zn aandacht er meteen weer bij zodra we iets "interessants" gaan doen zoals schouderbinnenwaarts of travers. In de proef kan ik dit nog niet van hem vragen, we zijn L2 en ik ga binnenkort M1 met hem starten, misschien dat het dan iets beter wordt. Bij de vorige keren naar een nieuwe klasse werd het wel telkens iets beter, maar ik kan moeilijk wachten tot we Z zijn voordat hij de hele proef wakker blijft....Ben van ellende maar vast met wisseltjes begonnen en wat vaker gaan springen, gewoon om het allemaal boeiend te houden.
Nou het is een lang en vaag verhaal geworden, maar hopelijk heeft er toch iemand tips want zoals gezegd, mensen die er naast staan zien het vaak niet eens dus ik zal het toch zelf moeten oplossen.

pevoco

Berichten: 190
Geregistreerd: 12-04-04
Woonplaats: de manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 20:12

Ondanks dat je er waarschijnlijk niet aan denkt op het eerste gezicht zou ik je paardje zijn ogen eens laten nakijken.

Ellebel
Berichten: 4202
Geregistreerd: 15-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-04 20:21

Heb ik zelf al nagekeken Haha!
Maar was wel een goed idee van je, had ik ook al aan gedacht

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 11:22

Je hebt een fantastiesch paard. Qua bouw, maar vooral qua karakter.

Wat je noemt kom ik jammer genoeg heel veel tegen. Dit voornamelijk bij inteligente paarden met een sterk, zeker karakter. Ze trekken zich in zich zelf terug op het moment hen onrecht word aangedaan of ze niet hun natuur mogen navolgen.

Jouw paard wil spetteren, explosies geven en al zijn spieren gebruiken. Veel uitdagingen hebben. Daarbij korte krachtige trainings stukken. Het tempo heel explosief of juist kleine stukken heel beheerst. Niet in een gewoon tempo.

Geef hem veel vrijheid en zorg dat hij zijn natuur kan volgen. Dan heb je een heerlijk paard die alles voor je doet en waar bijna niks te veel voor hem is.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 11:40

josien schreef:
Geef hem veel vrijheid en zorg dat hij zijn natuur kan volgen. Dan heb je een heerlijk paard die alles voor je doet en waar bijna niks te veel voor hem is.
kan je uitleggen wat je hiermee bedoelt?

Ellebel
Berichten: 4202
Geregistreerd: 15-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-04 12:04

Dat van korte krachtexplosies merk ik ook bij het rijden wel. Ik kan beter 20 minuten toteen half uurtje flink aan de slag gaan dan een uur doorklungelen. Hij verveelt zich echt vreselijk snel.
Kun je een paar concrete voorbeelden geven hoe ik het beter met hem aan zou kunnen pakken? Ik snap wel dat dat erg moeilijk is zonder dat je ons in t echt ziet maar toch...
Vind het eigenlijk best een groot probleem, als hij met zn hoofd erbij is dat is het een echte krachtpatser om te zien en is ie heerlijk om te rijden, maar ik voel me er ook niet prettig bij als Vos liever iets anders aan t doen is.

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 13:13

Ik zal gewoon wat oefeningen beschrijven waar je natuurlijk altijd je eigen creatiefeteit op los kan laten.

Het aanspringen in uitgestrekte galop vanuit stilstand of zelfs achterwaarts.
Snelle zijwaartse gangen met veel wisselingen er tussen. Dus van SB naar zijwaarts enz enz.
Springen van in uitjes.
Snelle wendingen tot zelfs halve piroettes.
Snelle stops met daarop direct weer tempo maken.
Galops wissels en ga zo maar door. Dus actie oefeningen die je kort oefend. Dus zeg maar enkele minuten om dan weer wat anders te doen. De beheerste oefeningen plak je tussen de tempo stukken. Je kunt zeggen dat 4/5 tempo is en 1/5 beheerst.

Met z'n paard is het heerlijk om grondwerk mee te doen. Hij zou dit ook heerlijk vinden omdat hij zich dan geheel kan uitleven. Hij word niet tegen gehouden en mag zich lekker laten gaan. Dit paard zou ook in zulke situaties blijven reageren en luisteren.

Wat ik bedoel met veel vrijheid is samen werken en niet inbinden door tegen houden of juist sterk naar voren drijven. Het zou in het begin wat ongecontroleerd zijn, maar daarna kun je altijd weer terug naar beheerste wanneer je wil.
Daarbij geef het paard de vrijheid om zelf beslissingen te nemen. Neem niet alles van hem over, maar laat hem zelf zoeken en vinden. Het geeft jullie veel meer voldoening.

Met de natuur bedoel ik het karakter van het paard. Je kent het zelf wel dat je bij sommige mensen je niet prettig voelt of bij te moeilijk werk onzeker word. Je gaat je dan anders gedragen en je in je zelf terug trekken. Dat doet dit paard ook, daarom is het heel fijn is dat zijn ruiter dat begrijpt en er wat aan wil doen. Zoals je beschrijft is hij en echte krachtpatser als hij met zijn hoofd er bij is. Jij vind dat heerlijk en maar goed ook. Want zo is jouw paard en dat moet je verder gaan ontwikkelen.

Hmm, volgens mij begin ik een beetje te zweven. Het is dan ook een wat moeilijk onderwerp om niet te gaan zweven. Ik weet hoe paarden in zeer korte tijd sterk kunnen veranderen ten goede of ten slechte door een manier van omgaan. Deze omgang gaat uit van je gevoel en inzicht in je paard.

Succes met je paard verder.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 13:20

ik begrijp wel dat als een paard niet lekker in zijn vel zit, je een oplossing kan vinden door hem wat te prikkelen met voor hem leuke/interessante dingen (zegt de TS overigens ook zelf al), maar waarom dragen juist de oefeningen die je hier opnoemt bij tot de "vrijheid van het paard" (wat is dat uberhaupt?) en uiteindelijk tot een paard dat wel lekker in zijn vel zit?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 13:24

De wind in de haren - gevoel denk ik.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 13:30

Ik denk dat je paard zich tijdens wedstrijden verveelt. Hij is een vast repertoire aan het afraffelen en ziet geen uitdaging meer.
Aan jouw de keus om door te gaan tot je wel op een niveau zit wat hem kan prikkelen. En daar zou ik niet te lang mee wachten. Kan het niet op de officiele manier dan inofficieel. Maar probeer je paard te blijven prikkelen.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 13:35

josien schreef:
Je hebt een fantastiesch paard. Qua bouw, maar vooral qua karakter.

Wat je noemt kom ik jammer genoeg heel veel tegen. Dit voornamelijk bij inteligente paarden met een sterk, zeker karakter. Ze trekken zich in zich zelf terug op het moment hen onrecht word aangedaan of ze niet hun natuur mogen navolgen.

Jouw paard wil spetteren, explosies geven en al zijn spieren gebruiken. Veel uitdagingen hebben. Daarbij korte krachtige trainings stukken. Het tempo heel explosief of juist kleine stukken heel beheerst. Niet in een gewoon tempo.

Geef hem veel vrijheid en zorg dat hij zijn natuur kan volgen. Dan heb je een heerlijk paard die alles voor je doet en waar bijna niks te veel voor hem is.

Dit klopt helemaal.
Ellebel toen ik je beschrijving las had je net zo goed mijn pride kunnen beschrijven. En de opmerking van josien past daar ook helemaal bij. En inderdaad, ook het 'spetteren' neem ik nu mee in mijn training. Springen of bv buiten ff flink laten ploegen. Ook de dressuurtrainingen zijn nu kort en krachtig en juist níet vaak herhalen. Pride leert heel snel dus ik moet zorgen dat ik hém bij houd ipv andersom. En als je het 'spelletje' doorhebt heb je er in elk geval een super paard aan OK dan!
Bij pride begon overigens het in zichzelf gekeerde gedrag toen ik een overijverige instructrice had. Herhalingen tot in den treure en hij sloeg helemaal dicht, alsof je een doods paard onder je had.

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 13:39

Citaat:
ik begrijp wel dat als een paard niet lekker in zijn vel zit, je een oplossing kan vinden door hem wat te prikkelen met voor hem leuke/interessante dingen (zegt de TS overigens ook zelf al), maar waarom dragen juist de oefeningen die je hier opnoemt bij tot de "vrijheid van het paard" (wat is dat uberhaupt?) en uiteindelijk tot een paard dat wel lekker in zijn vel zit?


Deze oefeningen die ik opgenoemt het zorgen niet voor de vrijheid.
Citaat:
Dus actie oefeningen die je kort oefend. Dus zeg maar enkele minuten om dan weer wat anders te doen. De beheerste oefeningen plak je tussen de tempo stukken. Je kunt zeggen dat 4/5 tempo is en 1/5 beheerst.


Maar dit
Citaat:
Wat ik bedoel met veel vrijheid is samen werken en niet inbinden door tegen houden of juist sterk naar voren drijven. Het zou in het begin wat ongecontroleerd zijn, maar daarna kun je altijd weer terug naar beheerste wanneer je wil.
Daarbij geef het paard de vrijheid om zelf beslissingen te nemen. Neem niet alles van hem over, maar laat hem zelf zoeken en vinden. Het geeft jullie veel meer voldoening.


Vrijheid heeft niks met een oefening te maken, maar de manier van omgaan met het paard.
Wat is vrijheid. Vrijheid van mening, vrijheid van zelf dingen uitvoeren en oplossen, vrijheid in beweging. Vrijheid is het tegen over gestelde van onderdrukking. Daar tussen zit heel veel. Je zult een stal ook kunnen zien als geen vrijheid. Het paard is vrij als hij zijn natuurlijke behoeftes kan doen.

over de oefeningen. Waarom heb jij hobby's en een ander heel andere hobby's. Waarom vind het ene paard springen leuk en de andere geheel niet enz.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 14:00

maar josien, waarom geef je de oefeningen dan als advies mee? en wat bedoel JIJ dan concreet met het paard zijn vrijheid geven? en waarom denk je dat het paard zich hierin beperkt voelt?

ik herken (in minder mate) eigenlijk wel een aantal dingen ervan in mijn paard (maar hij kan nog wel kijkerig zijn), hoewel ik geen wedstrijden rij. hij is ook bijzonder gelijkmatig, van de oefeningen die er ingebakken zijn kijkt hij echt niet meer op en gaat hij gewoon rustig ontspannen door, dat kan hij wel uren volhouden. op het moment dat ik meer of nieuwe dingen van hem vraag wordt hij eigenlijk pas echt wakker.

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 14:22

Die oefeningen gaf ik om het paard zich zelf te kunnen laten zijn. Dit gebeurt inderdaad ook tijdens het geven van vrijheid, maar dan in mindere maten.

Ik zal je wat concreete dingen opnoemen. Ik kan het nooit geheel verwoorden, ook omdat het bij elk paard weer anders is.

Wat bij elk paard speelt is:
Hou het paard altijd losjes vast. Zodat hij allekanten kan opkijken en zelf kan beslissen hoe groot de afstand tussen jullie is met het leiden.
Het paard staat altijd losjes aangebonden net als met leiden. Nog mooier is geheel los. Aan de zijkanten vast maken is geheel verkeerd.
De teugels zijn een subtiele verbinding. Zonder druk.
Je vraagt en dwingt enkel in nood gevallen. Dit zonder enige geititeerdheid of ongeduld.
Je geeft het paard de gelegenheid om dingen te onderzoeken en te begrijpen.

Dit zijn maar een paar dingen, maar meer is per karakter verschillend.
Om het paard deze vrijheid te kunnen geven heb je basis regels nodig die overal en altijd gelden. 1 daarvan is het met leiden niet voorbij je mogen komen met zijn neus. Door deze regel maakt het niet uit of het paard 5 meter achter je of naast je loopt. Natuurlijk moet het paard dat dan wel acsepteren. Op deze manier is spelen en sturen op afstand door lichaamstaal mogelijk en kun je een heel parcour lopen met je paard op grote afstand. hoe groter de afstand hoe meer zelfstandigheid van het paard.

Wat je noemt van ontspannen en rustig de bekende oefeningen doen is niet verkeerd. Pas op het moment dat het paard in zich zelf terug trekt word het een ander verhaal.
Een nieuwe oefening is altijd leuk. Even iets anders om dan weer terug te gaan naar zijn oorspronkelijke rust. Even een kortstondige opleving.

Als ik zo hoor vind jouw paard rust juist fijn. ik heb zijn foto's niet bekeken, maar dat kan ik wel doen als je wil.

Ellebel
Berichten: 4202
Geregistreerd: 15-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-04 17:52

Wel grappig dat je die dingen zoals in-uitjes, achter je laten lopen en niet vastzetten opnoemt. Van in-uitjes wordt ie meestal wel enthousiast, hoewel t niet zo'n springtalent is Bloos! heb t maandag nog gedaan. Hij loopt meestal los achter me aan, anders aan een lang touwtje een metertje achter me. Hij staat bijna nooit vast, je kunt m rustig 10 minuutjes alleen laten staan, als het langer wordt heb je kans dat meneer de prullenbak ondersteboven heeft gegooid en er in staat te neuzen maar weglopen doet hij nooit.

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 19:40

Klinkt goed. Je bent er al lekker mee bezig geweest en vertrouwd hem ook. Nu nog andere uitdagingen gaan vinden en ik denk dat het probleem dan voor het grootste gedeelte is opgelost.
Lijkt je grondwerk niet iets?

Miss_Blimm
Berichten: 4429
Geregistreerd: 03-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 19:45

Nah vind het een erg kewl paard om te zien zeg! Van de foto's af... niet zozeer nog dat ie spetterd maar hij heeft iets vertrouwds en aparts om zich heen. Kan het niet benoemen. Gaaf paardje Haha!

Ellebel
Berichten: 4202
Geregistreerd: 15-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-04 19:59

Josien:
Grondwerk lijkt me wel iets dat hij heel leuk zou vinden, ik heb dit alleen nog nooit serieus geprobeerd en ben eigenlijk een beetje bang dat ik t niet goed doe...heb hem eigenlijk alles met "boerenverstand" aangeleerd Haha! Ik heb wel eens een paar boeken gelezen over NH, maar zag op een gegeven moment door de bomen het bos niet meer. Kun je me een bepaald boek aanbevelen? Want ik begin niet graag met iets waar ik maar weinig verstand van heb Bloos!
Miss-Blimm:
Dat heb je goed gezien! Vertrouwd is inderdaad een woord dat heel goed bij de Vos past. Hij is heel erg op mensen gericht, en is liever tegen mensen dan tegen de meeste paarden, hij kan dan nog wel eens dominant zijn. Ik laat de pennymeisjes op de manege ook altijd met hem tutten, dan zitten er twee op zn rug om te poetsen en staan er drie naast, meestal met een stoel anders kunnen ze er niet bij. Ik blijf er voor de zekerheid altijd wel bij staan maar hijvindt al die aandacht zo heerlijk dat hij altijd doodstil blijft staan

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 21:02

Je hebt een paard met een sterk karakter. Als je iets fout doet zou hij het je zeker vertellen, maar ook weer vergeten en je een nieuwe kans geven.

Ik kan je wel een boek aanraden, maar je moet het toch zelf doen. Het boek "natuurlijk paardrijden" van Klaus Ferdinand Hempfling is heel goed. Geen oefen boek waar alles precies in beschreven staat, maar die je zelf laat nadenken. Daarbij geeft het heel veel inzichten.
Wil je nog een mooi boek neem dan het boek paarden persoonlijkheden ook van Klaus en kijk bij karakter beschrijvingen de koning. Daar vind je je paard. Wel leuk om te weten dat je paard als karakter groep de koning is of niet.