Cookie met een slokdarmverstopping, lang verhaal

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
fransje23

Berichten: 15341
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Cookie met een slokdarmverstopping, lang verhaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-09-04 00:10

Omdat het al best wel laat is en ik niemand meer kan bellen zet ik mijn verhaal maar even hier op bokt.
Vanwege het slechte weer leek het mij een goed plan om Cookie binnen te zetten. Scheve mond (Nu denk ik daar anders over) Ik had haar box lekker schoongemaakt en haar een plak hooi gegeven want het kuilgras was op.
Ik wilde net naar huis gaan toen een stalgenoot zei dat ze zo rustig in haar box stond. Dat vond ik eigenlijk heel raar want ik heb haar nooit echt heel rustig in haar box zien staan en zeker niet als er van alles om haar heen gebeurd. Ze is namelijk super nieuwsgierig en een beetje een zenuwelijer op stal.
Toen ik ging kijken had ze haar hooi niet eens op en ze maakte een geluid als een verstopt doucheputje. Verder stond ze dus overdreven rustig in haar box. Daar gingen alle alarmbellen van rinkelen.
Samen met een andere stalgenoot, die al meer ervaring heeft met het probleem slokdarmverstopping, hebben we haar keel gemasseerd. Cookie vond alles best en bleef super rustig. Ik heb toen de veearts gebeld. Tijdens het wachten op de dierenarts werd Cookie al weer een beetje zich zelf ( ging zoeken naar snoepjes, gooide vuilnisbakken om en andere stoute dingen).
De veearts heeft haar een heel klein beetje biks laten eten en kon ook niets meer ontdekken. Cookie gedroeg zich intussen weer volledig normaal en ook haar eetlust was volledig terug en ze slikte ook weer gewoon. Nooit geweten dat je zo blij kan zijn als je paard zich enigzins neurotisch gaat gedragen Haha!
Vannacht staat ze nog lekker op stal zonder eten en morgen mag ze weer gewoon in de wei.
Achteraf ben ik blij dat ik er zo op tijd bij was. Tussen het moment van verstoppen en de signalering van het probleem zat denk ik hooguit een kwartier tot een half uur. Hierdoor had ze geen last van veel te veel speekselvorming enzo.
Ook ben ik blij dat iedereen zo rustig bleef ook het paard. En dat vind ik dan weer zo raar de veearts vertelde over paarden die in paniek raken bij dit probleem. Mijn koekje, en echte druktemaker, blijft gewoon rustig staan en laat het gelaten over zich heen komen.
Zo ik ben mijn verhaal weer even kwijt en kan nu eindelijk, met een toch nog beetje ongerust hart, gaan slapen.

Don't marry into an absolute idea. Then if it doesn't work out you can change it. If you are locked into something it limits your learning ability and we can stop thinking. Mark Rashid


truusbertha

Berichten: 162
Geregistreerd: 21-07-04
Woonplaats: Dieren (joepie eindelijk!!)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 00:42

pfff, schrikken! er is een paard in L-S die dit regelmatig heeft, de eigenaar zet er dan de tuinslang in....
Best apart, maar het schijnt haar goed te helpen.
Heeft de dierenarts nog iets verteld over waardoor dit soort dingen komen? Ik had er tot voor kort niet van gehoord....

www.trec-soeren.nl

fransje23

Berichten: 15341
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-09-04 00:51

Wij hebben inderdaad ook de tuinslang er ingezet en dat heeft dus ook geholpen. Het kwam waarschijnlijk omdat ze te gulzig haar hooi op heeft gegeten. Doordat ze dan niet goed kauwen wordt dat dan een prop en die blokkeert dus de slokdarm.

Don't marry into an absolute idea. Then if it doesn't work out you can change it. If you are locked into something it limits your learning ability and we can stop thinking. Mark Rashid

Chrystal-gek

Berichten: 3076
Geregistreerd: 17-05-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 01:13

fransje23 schreef:
Zo ik ben mijn verhaal weer even kwijt en kan nu eindelijk, met een toch nog beetje ongerust hart, gaan slapen.


Ik kan het me helemaal voorstellen hoor, dat je hier even je verhaal kwijt wilt omdat je iemand anders op dit tijdstip van de dag niet wilt bellen Haha! .

Een tijdje terug heeft mijn paard koliek gehad, midden in de nacht.
Gelukkig was mijn moeder op dat moment er ook, als ik helemaal alleen was geweest, was het nog een vervelender situatie geworden (anders had ik haar uit bed gebeldt oid, maargoed Schijnheilig ).
Ik durfde midden in de nacht ook niet te bellen, dus heb maar een sms gestuurd naar een paar vriendinnen.
Kon ik het toch nog enigzins kwijt.
En als ze wakker waren (of er wakker van werden Schijnheilig ), konden ze wat terug sturen en anders zou dat later wel komen, maar dan was ik tenminste al een deel van mijn verhaal kwijt Knipoog .
Antwoord op smsjes kwamen in de loop van de ochtend.
Paniekpunt was op dat moment al voorbij voor mij, paard knapte zienderogen op.

Maar wat is volgens jou het verband tussen op stal zetten en slokdarmverstopping?
Dat hij binnen hooi of kuilvoer krijgt?
Krijgt ie, neem ik aan, toch wel vaker?
Of het nou buiten of binnen is.
Doordat je hem op stal had, heb je volgens mij juist ook wel geluk gehad, nu werd het sneller ontdekt.
Het kan gewoon een keer voorkomen, ook buiten in de wei.

En hoe een paard reageerd, dat kan men van te voren niet vertellen.
Ik weet wel, dat als mijn paard weer eens een keer zeer aanhankelijk en zeer lief tegen alles en iedereen is (naast een boel andere dingen dan), ik meteen de da weer bel (uitgezonderd hengstigheid dan, dan is ze ineens ook zeer aanhankelijk Lachen ), want dan is het foute boel.
Ook zij gaf de algemene symptomen niet aan, juist totaal anders, ook zij was rustig onder andere.
Te rustig in mijn ogen.
Maar als je je paard kent, merk je wel gedragsverandering en vallen zulke totale verschillen wel op en weet je dat er wat aan de hand is.
Niet alleen naar de bekende algemene symptomen kijken dus.

Maargoed, goed gehandeld en beter dat het nu weer ok is (van een nachtje vasten krijgt ie niks hoor Cool ).
Sterkte!

*Na regen, komt zonneschijn... zegt men*

araber

Berichten: 2054
Geregistreerd: 09-11-01
Woonplaats: ergens op deze wereld!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 07:52

he franka wist neit dta je ook op bokt was, lekker van cook, gelukkig is het allemaal goed afgelopen!

niets is onmogelijk voor hen die willen

Quest

Berichten: 764
Geregistreerd: 13-01-02
Woonplaats: In Duitsland naast mijn paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 08:41

Jeetje Franka, dat zal idd even schrikken geweest zijn! Gelukkig dat je er nog bij was (en zo op tijd wat heb kunnen doen) en dat Cookie alles zo prima vond!


fransje23

Berichten: 15341
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-09-04 12:44

Hoi,

Ja, Chantal ik zit ook op bokt. Weet je nog dat ik gister zo stoer zat te vertellen dat ik nog geen veearts nodig had gehad. Dat had ik dus af moeten kloppen.

Ik heb haar vanochtend zelf buiten gezet en ze was weer zich zelf. Opgewekt en blij dat ze naar buiten mocht. Ze ging ook meteen lekker grazen. Na een nacht vasten was ze natuurlijk ook uitgehongerd Haha! .

Ik zat me ook vannacht te bedenken dat ze misschien voor sneeuwwitje wilde spelen en die halve appel zonder te kauwen heeft doorgeslikt? En dan stond ze dus heel rustig te wachten op haar witte prins. Misschien wel Pirreli, liefde en haat liggen toch dicht bij elkaar.
Het kan ook zijn dat ze haar heerlijke hooi te gulzig naar binnen heeft geschrokt.

Don't marry into an absolute idea. Then if it doesn't work out you can change it. If you are locked into something it limits your learning ability and we can stop thinking. Mark Rashid

fransje23

Berichten: 15341
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-09-04 12:53

Chrystal-gek schreef:

Maar wat is volgens jou het verband tussen op stal zetten en slokdarmverstopping?
Dat hij binnen hooi of kuilvoer krijgt?
Krijgt ie, neem ik aan, toch wel vaker?
Of het nou buiten of binnen is.
Doordat je hem op stal had, heb je volgens mij juist ook wel geluk gehad, nu werd het sneller ontdekt.
Het kan gewoon een keer voorkomen, ook buiten in de wei.


Ze heeft nu (bijna)de gehele zomer dag en nacht op het land gestaan dus heert ze al een tijd geen hooi of kuil gehad. Ik denk zelf dat ze gisteren met het slechte weer te weinig gegraast heeft en daardoor iets te enthousiast aanviel op het hooi. Als ik haar niet binnen had gezet was het niet gebeurd want daar voer ik geen hooi bij.
Maar het kan ook zijn, bedacht ik vannacht, dat ze haar appel zonder kauwen heeft doorgeslikt.
In ieder geval liep ze vanochtend weer vrolijk naar de wei en was ze niet meer zo eng rustig maar weer super alert.

Don't marry into an absolute idea. Then if it doesn't work out you can change it. If you are locked into something it limits your learning ability and we can stop thinking. Mark Rashid

rona
Berichten: 2902
Geregistreerd: 30-09-03
Woonplaats: sittard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 13:47

Wat een geluk dat je er op tijd bij was.
En gelukkig is je paardje weer opgeknapt OK dan!

Rona, Linanda en Oackly

Voice

Berichten: 919
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: Het leukste dorp van Groningen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 20:26

Hoi Franka,

Dat zal even flink schrikken geweest zijn. Gelukkig maar dat het nu weer stukke beter met haar gaat. Soms denk je het goed te doen voor je paardje en dan pakt het even anders uit.

Misschien wil ze gewoon wel even extra verwend worden Clown

Groeten,
Judith

fransje23

Berichten: 15341
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-09-04 22:43

Vandaag heb ik haar lekker slobber gegeven en ze stond net nog, goed kauwend, haar kuilgras te eten. Ze was overigens wel blij weer uit de wei te kunnen want ze liep als een kievit richting stal.

Don't marry into an absolute idea. Then if it doesn't work out you can change it. If you are locked into something it limits your learning ability and we can stop thinking. Mark Rashid

Yunyah

Berichten: 435
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 09:14

Dat is inderdaad even goed schrikken! Ik kan me nog herinneren dat Derisa voor het rijden ook zo deed ineens en dat Katja toen ook op haar keel ging duwen, toen 'kotste' ze ineens een bol hooi op Bloos!
Gelukkig is alles weer goedgekomen en gedraagt ze zich weer lekker vervelend nu Knipoog En zo zie je maar weer, toch handig als je op een stal staat en er zijn mensen die iets herkennen, dan kun je er heel snel bij zijn! Dat mis ik wel eens hier.

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 11:01

Ja eng is dat hè!
Een paardje van mij had dat ook een keer, nou hij maakte echt zo'n raar piepend geluid en draaide op het laatst helemaal z'n ogen weg en stond te wankelen op de benen. Even dacht ik dat het gebeurd was. Maar zoineens schoot die prop door ofzo door het masseren en kon hij gewoon weer verder eten. Echt heel erg eng!

Joyce de Vos - Horse Charms Webshop - Horse Agility NL - Painting Pony
Let op wegens tijdgebrek en andere bezigheden, ben ik nauwelijks meer actief op Bokt. Graag niet PB-en, maar mailen voor snel bereik :) Bedankt!

DhrMistral

Berichten: 67
Geregistreerd: 01-05-03
Woonplaats: alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 11:25

Hoi Franka,
Ik ken het probleem, Mis heeft het wel vaker. Gelukkig was je erop tijd bij!! En is Cookie weer de oude.
groetjes, Tessa

We zijn clubkampioen 2004 geworden!!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 151 bezoekers