Hoe hoog/laag eerste bod bij kopen huis

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Nanda
Berichten: 1508
Geregistreerd: 17-04-02

Hoe hoog/laag eerste bod bij kopen huis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-09-04 10:56

Ergens in de zeeuwse hebben wij belangstelling voor een 2-1kap uit 1983.
De vraagprijs is 223.000. De lokatie is vrij gunstig, de cv is maar 2 jaar oud. Maar de keuken is nog uit 1983 (lees verouderd).Het huis staat nog geen week te koop. en we zijn niet de enige die vandaag het huis bezichtigen!

Vraag: wat zou een goed eerste bod zijn?
Stel dat een ander stel ook een bod doet. Hoe werkt dat dan? Wie het eerst komt, wie het eerst maalt? Wie het hoogste bod doet?

Wie heeft ervaring/tips ?



Caira
Berichten: 26054
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 11:29

tsja ik zou met dat soort dingen toch echt een makelaar meenemen!

Remember

Berichten: 6005
Geregistreerd: 13-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 11:41

Als de verkopers slim zijn laten ze 2 verschillende kopers natuurlijk tegen elkaar opbieden. Denk niet dat ze meteen met een eerste bod van iemand akkoord gaan, tenzij ze de vraagprijs bieden. Heb er absoluut geen verstand van, maar denk dat een bod van 205 tot 210 kk netjes is, kunnen ze altijd met een tegenbod komen. Het is natuurlijk ook de vraagprijs, dus ze hebben het er al op berekend dat ze iets kunnen zakken.

Maar zoals irish_lady al zei, een makelaar is toch echt wel handig voor dit soort dingen hoor!

Nanda
Berichten: 1508
Geregistreerd: 17-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-09-04 11:45

Het eerste bod is natuurlijk nooit het eindbod, maar stel dat wij als eerste een bod doen en een ander stel doet later dan ons een hoger bod. is de makelaar dan verplicht om ons op de hoogte te stellen dat er een ander bod is geweest?

Samantha_

Berichten: 10795
Geregistreerd: 20-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 11:47

Als de verkoper met jou in onderhandeling is (lees, je hebt een bod gedaan) mag de verkoper niet met een ander in onderhandeling.
Maakt niet uit hoe hoog of laag je bod is.
Ik zou beginnen met 205000,-

Fitzroy

Berichten: 25091
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 12:10

10 % lager zitten dan de vraagprijs is heel normaal voor een eerste bod weet ik van de makelaar Knipoog

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Limo

Berichten: 28
Geregistreerd: 19-06-03
Woonplaats: gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 12:19

Fitzroy schreef:
10 % lager zitten dan de vraagprijs is heel normaal voor een eerste bod weet ik van de makelaar Knipoog


Sterker nog, in principe ligt de daadwerkelijke prijs ongeveer 10% onder de vraagprijs. Dus als je gaat bieden moet je onder bv 15% onder de vraagprijs gaan zitten zodat je uiteindelijk nog iets naar boven kan bijstellen. Zorg dat je het bieden aan iemand overlaat die niet emotioneel betrokken is. Verder als je een bod doet, hou er dan rekening mee dat een mondeling bod ook bindend is. Volgens de wet is hier tegenwoordig een afkoelperiode voor vastgesteld op basis waarvan je je bod ongedaan kan maken.

Zorg dat je altijd de volgende clausules met je bod meeneemt. In de eerste plaats bon ondervoorbehoud van bouwkundige keuring en ten tweede onder voorbehoud van de mogelijkheid tot het afsluiten van een hypotheek door een door jou uit te zoeken hypotheek verstrekker.

succes ermee OK dan!

Cavalo Lusitano

ellepel

Berichten: 47317
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 12:36

ik zou beginnen met 190.000. je moet tenslotte nogal wat verbouwing meerekenen.
en als t niet goed is, komen ze zelf wel met een tegenbod

Nanda
Berichten: 1508
Geregistreerd: 17-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-09-04 12:50

15 % procent onder de vraagprijs lijkt mij wel erg laag, Limo. Zeker omdat er andere bezichtigers zijn en het huis nog geen week te koop staat (fluisterverkoop). Een bouwkundig onderzoek bij een huis van 1983 lijkt mij niet nodig, toch?

Fitzroy

Berichten: 25091
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 12:57

Limo, als je te laag gaat zitten heb je kans dat je niet serieus wordt genomen door de verkopers. Vandaar die 10 %.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

lucienne

Berichten: 388
Geregistreerd: 13-09-03
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 13:00

ons huis staat nu te koop en de makelaar vertelde dat we rekening moesten houden dat we zo'n 10% tot 15% minder vangen dan de vraagprijs.

? ? ? ? ?

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 14:34

het is vooral ook belangrijk om te bedenken wat je maximaal voor die woning wil uitgeven. En daar nog een behoorlijkeind onder gaan zitten. Dan kom je om en na bij wel op 10% minder dan de vraagprijs.

En idd zoals fitzroy al zei ga zeker niet te laag zitten.

Nog een tip probeer achter de situatie van de verkoper te komen. Gaan die mensen zelf ook verhuizen, dan willen ze ws zoveel mogelijk vangen voor een woning. Erfgenamen zijn vaak al blij als het allemaal achter de rug is en zijn eerder tevreden met een bod (tip van meneer de aannemer, mijn vader dus Knipoog ).

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 14:54

Remember schreef:
Als de verkopers slim zijn laten ze 2 verschillende kopers natuurlijk tegen elkaar opbieden. Denk niet dat ze meteen met een eerste bod van iemand akkoord gaan, tenzij ze de vraagprijs bieden. Heb er absoluut geen verstand van, maar denk dat een bod van 205 tot 210 kk netjes is, kunnen ze altijd met een tegenbod komen. Het is natuurlijk ook de vraagprijs, dus ze hebben het er al op berekend dat ze iets kunnen zakken.

Maar zoals irish_lady al zei, een makelaar is toch echt wel handig voor dit soort dingen hoor!


FOEI is niet netjes en mag ook niet. De andere mag wel een bod doen maar mag je niet zomar accepteren.

Bieden is een kwestie van gevoel ene keer bied je scherp andere keer laag. Je moet gewoon strepen was je niets vind let wel op wat jij niets vind hoeft een ander wel mooi te vinden. Eerst huis wat ik kocht bod ik vrij laag omdat er alles aan gedaan moest worden en bij het 2de deed ik dat ook uiteindelijk kwamen we in het midden uit.

Bij mijn appartement bood ik heel scherp zodat ze het gelijk zouden accepteren. Alleen die dag al kwam er zeker 50 mensen kijken voor dit huis. Ik was de 2de en zetten gelijk een bod vast. ze hebben geen tegenbod gedaan het was gelijk van mij Lovers .

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

Nanda
Berichten: 1508
Geregistreerd: 17-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-09-04 15:02

het bod vastzetten? wat is dat? Is dat hetzelfde als een optie?

Remember

Berichten: 6005
Geregistreerd: 13-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 15:07

Prisca schreef:
FOEI is niet netjes en mag ook niet. De andere mag wel een bod doen maar mag je niet zomar accepteren.

Bieden is een kwestie van gevoel ene keer bied je scherp andere keer laag. Je moet gewoon strepen was je niets vind let wel op wat jij niets vind hoeft een ander wel mooi te vinden. Eerst huis wat ik kocht bod ik vrij laag omdat er alles aan gedaan moest worden en bij het 2de deed ik dat ook uiteindelijk kwamen we in het midden uit.

Bij mijn appartement bood ik heel scherp zodat ze het gelijk zouden accepteren. Alleen die dag al kwam er zeker 50 mensen kijken voor dit huis. Ik was de 2de en zetten gelijk een bod vast. ze hebben geen tegenbod gedaan het was gelijk van mij Lovers .


Als ze het niet met jouw bod eens zijn mogen ze toch gewoon een bod van iemand anders aannemen? En dan tegen jou zeggen dat zus en zo zoveel geboden heeft en dat bij jou de keus ligt of je overbiedt of niet Verward. Lijkt me eigenlijk wel zo logisch...

Ylana

Berichten: 7900
Geregistreerd: 09-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 15:11

Remember schreef:
Als ze het niet met jouw bod eens zijn mogen ze toch gewoon een bod van iemand anders aannemen? En dan tegen jou zeggen dat zus en zo zoveel geboden heeft en dat bij jou de keus ligt of je overbiedt of niet Verward. Lijkt me eigenlijk wel zo logisch...


Nee. De verkopende partij mag nooit tegen jou zeggen hoeveel er door een andere partij geboden is!
Het is dan maar gokken dat jij bij een bod hoger dan die andere partij zit.

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 15:11

Zo evr ik weet is het toch zo dat als je een optie neemt jij de gene bent die mag bieden en niet iemand anders. Bieden er 2 of meer mensen direct de vraagprijs dan wil de truuk met de envelop nog weleens naar boven komen.

Remember

Berichten: 6005
Geregistreerd: 13-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 15:14

Ylana schreef:
Nee. De verkopende partij mag nooit tegen jou zeggen hoeveel er door een andere partij geboden is!
Het is dan maar gokken dat jij bij een bod hoger dan die andere partij zit.


Weer wat geleerd Haha!

Nanda
Berichten: 1508
Geregistreerd: 17-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-09-04 15:14

Is het dan gebruikelijk om bij een eerste bod een optie te vragen? of krijg je zoiets automatisch?

carola

Berichten: 8684
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 18:32

De vraagprijs van onze flat was 129.000, ons eerste bod was 110.000, en we hebben het uiteindelijk gekregen voor 114.000.
Wij hebben er dus 15.000 af gepraat.
Wij waren wel erg in het voordeel. We hadden geen haast, en weinig eisen. De verkopers moesten er snel van af, en hadden al een maand of 5 geen echt serieuze kijkers gehad.
Als jij een bod hebt uitgebracht, dan mogen de verkopers niet met anderen in onderhandeling. Dus twee kopers kan je niet tegen elkaar laten opbieden, omdat het simpel weg niet mag.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

Voice

Berichten: 919
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: Het leukste dorp van Groningen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 20:56

Hoi,

Wij hebben ook pas geleden een huis gekocht. Ik heb me juist laten vertellen dat er tegenwoordig niet zo erg veel marge meer op zit, maar misschien scheelt dat ook wel qua plaats/gebied waar het huis staat. Wij hebben er toch nog aardig wat afgekregen. De makelaar van de verkoper heeft op een gegeven moment ook tegen hem gezegd dat ie het (het ging toen nog om een verschil van 1000 euro) niet meer kon laten lopen.

Als je eenmaal een (serieus) bod hebt uitgebracht, ben je in onderhandeling. Bij mijn weten kunnen maar twee partijen met elkaar in onderhandeling zijn. Mochten de onderhandelingen gestaakt worden, dan kan er een andere partij gaan onderhandelen.

Voor we dit huis kochten, hebben we wel een bod gedaan op een ander huis. Wij op zich al helemaal blij (hadden een erg scherp bod gedaan en we wilden zelfs de vraagprijs betalen, hadden we voor ons zelf besloten), horen we later via hun makelaar dat ons bod was afgewezen en dat ze niet met ons in onderhandeling wilden gaan. De buren verderop waren ook geinteresseerd en daar wilden ze verder mee gaan. Super banketstaaf, maar wettelijk gezien mag het. Het huis ging mooi aan onze neus voorbij.

Succes!

Groeten,
Judith

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 10:09

ik zou rond de 205/210 bieden
wij hebben ons huis gekocht wat voor een belachelijk lage prijs te koop stond, en 5000 onder het bedrag geboden en niet alleen accepteerder ze dat bod, we hebben ze ook zover gekregen de parketvloeren te laten liggen en alle gordijnen te laten hangen, en eerlijk is eerlijk, al hadden ze 20.000 meer gevraagd was het nogsteeds een normale prijs geweest, vandaar dat we er niet al te veel onder gingen zitten, we wilden dat huis erg graag hebben *LOL*

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

Nanda
Berichten: 1508
Geregistreerd: 17-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-09-04 12:30

We zijn gisteren wezen kijken en waren beiden erg enthousiast. er is alleen een hele grote MAAR.
De verkoop van het huis is gekoppeld met de nieuwbouw van een huis. Het nieuwbouwhuis zal niet voor november 2005! opgeleverd worden. Wij willen zeker niet zolang wachten en ik heb vanochtend de makelaar opgebeld dat we om die reden geen bod uitbrengen. Een uur later belt de makelaar terug of we een limiet (datum) kunnen stellen. want wie weet...

het typische is dat een van de bewoners een lift nodig heeft om naar boven te komen. Om die reden ga je natuurlijk niet nog een paar maanden in een huurwoning zitten..

is dit een spel van de makelaar of zouden er echt nog mogelijkheden zijn. In ieder geval willen wij echt niet tot november 2005 wachten. Als datum gaan we dan ook 1 maart 2005 zeggen. Een half jaar om op te leveren lijkt me heel normaal... Toch?

Fitzroy

Berichten: 25091
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 12:51

Misschien overwegen ze om een gelijkvloers appartement te huren in die periode?
Als ik overmorgen mijn huis uit zou moeten van de potentiele kopers, zou ik het in de huidige markt zo doen Knipoog

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

teriema

Berichten: 2119
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: net buiten Den Haag in het Westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 12:56

Mijn ouders hadden tijdelijk ook geen huis tussen hun oude en nieuwe huis in. Dit viel in het voorjaar en zomer, ze zijn toen die periode lekker lang op vakantie gegaan. Misschien gaan deze mensen dat ook doen?


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: blacky15, Eleeke, GrapeshotBot, Maliboe, perdjes, Rosalie_91 en 183 bezoekers