manen trekken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-05-01 10:33

Hallo!
Mijn paardje heeft ondertussen bergen haar (manen)gekregen, maar het valt allemaal in laagjes, en er vallen zelfs haren naar de verkeerde kant. Ik trek meestal de witte haartjes uit, maar dat is altijd zoveel werk? (of durf ik niet te grote plukjes nemen?) Hoe kan ik zijn manen op een paardvriendelijke manier wat fatsoeneren? Verward


francien
Berichten: 405
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-01 10:38

wat je kan doen is ze knippen met een evieleer schaar dan lijkt het net of je ze heb getrokken heb is heel mooi ik doe het zelf ook

Viera
Berichten: 837
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-01 10:42

als je trekt voelt z'n paard bijna nix, knippen vind ik zelf lelijk staat onnatuurlijk

francien
Berichten: 405
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-01 11:02

ja als je knipt met eem gewonen schaar maar niet met een evieleerschaar

Margje

Berichten: 2534
Geregistreerd: 26-04-01
Woonplaats: Etten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-01 11:23

Ik doe het altijd met een uitdunschaar, wat is een evieleerschaar?

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-05-01 14:37

Ja, is dat zo'n schaar met 'tandjes' ???
Zijn haar hangt echt in laagjes. Het uittrekken zou me uren kosten. Hoe doen jullie dat dan? Ik trek eigenlijk nooit meer als 10 haren tegelijk uit. Is dat belacheljk weinig, of is dat de manier van werken. Ik heb een paar dagen geleden geprobeerd om enkel al zijn witte (dode) haartjes uit te trekken, en na een uur en half zag je het verschil nog eens niet.
Ppppffff.. hoe ik hier nu uit?

De enige zekerheid is dat men van niets zeker is...

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-01 17:26

Ik heb een heel handig mesje, een kammetje met een scheermesje erin. Het mesje is beschermt, zodat je je paard niet per ongeluk kunt snijden. Je hoeft niet te trekken, dat doet toch echt zeer, anders werd Isolda niet zo dol. En je kunt er ook mee uit dunnen, door met dat mesje te "kammen".

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-05-01 17:32

Mmmm... dat lijkt mij interessant, staat het ook bij divosa?

carola

Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-01 17:37

Volgens mij bedoel je een gewoon trekkammetje, jantina. Als je daarmee kamt, dun je de manen uit. Dat is dus gewoon een stalen kammetje, met tussen de 'uitsteksels' een soort mesjes.
De manen echt trekken (korter maken dus, niet echt uitdunnen) doe je zo:
We nemen een trekkammetje, eventueel een emmer om op te staan en eventueel een vriend(in) om het paard rustig te houden.
Bovenaan beginnen, een plukje pakken (meer dan 10 haren hoor!!! Een plukje zo dik als een potloodpunt kan nog makkelijk!!!), strak aantrekken, kammetje plaatsen op de gewenste lengte, daarzo een aantal keren omhoog én naar beneden gaan met je kammetje (op een gebied van zo'n 3 cm en goed hard, zodat je de haren al wat 'breekt'), dan het plukje dat weg moet om het kammetje draaien en een goede ruk geven.
Walla... Dat is nou trekken. (niet doordenken, hahaha). Zo ga je de hele maankam af. De eerste keer doe je er een paar uur over, maar hoevaker je het hebt gedaan, hoe sneller het gaat (en beter...). Mij lukt het in een halfuurtje. De haren laten makkelijker los als je pony bezweet is, na het rijden dus.
Ik vind het mooier dan knippen, ook dan knippen met zo'n speciaal schaartje.
Veel succes!
Groetjes Carola

carola

Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-01 17:39

O ja, en trekken doet geen zeer hoor! Hooguit vind je pony het een beetje irritant. Maar als je eerst goed over de manen heen kamt voordat je trekt, dan is er niets aan de hand en breken de manen zo af. Als je het dus na het rijden doet, gaat er helemaal niets mis.

Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-01 18:33

manen trekken heb ik nog een keer moeten doen bij een van mn verz pony's, inderdaad eerst een plukje manen pakken, strak houden, met t kammetje naar boven kammen en t plukje dat je over hebt een keer om t kammetje draaien en dan kan je t heel makkelijk trekken. Ik heb t bij een vz pony gedaan binnen een kwartier.... (ok was wel hard doorwerken omdat ik bijna wegmoest maar heb t toch netjes gedaan!)

Je hoeft niet meteen een vlinder te zijn
Obsession SL (v. Orbaldo II) mijn grote trots :+:

Lautje

Berichten: 989
Geregistreerd: 05-04-01
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-01 18:51

Ik trek de manen van mijn pony ook altijd, maar ik ben daar altijd zoooooooo lang mee bezig! het is altijd weer de vraag of ik het zal overleven! Zodra ik begin met trekken gaat ie draaien en mij proberen plat te drukken of op mijn tenen staan enzo. Ik word dan altijd zoooo boos!
Waarom doet ie dat nou? Doe IK dan iets verkeerd ofzo?? Verward Verward

TARA (Amulet X Julio Mariner xx)--> Springen B + 31, Dressuur L2 + 9, SGW L + 10

Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-01 18:53

misschien heeft ie er gewoon een hekel aan, kan best natuurlijk. mn vz pony's doen gelukkig niet zo moeilijk, alleen Shico wel maar dies fjord en moet dus geknipt worden. maar ik zet de andere pony's gewoon goed vast en dan lukt t altijd wel.
ik denk dat je pony t gewoon niet leuk vindt. Kam je zn manen wel eens zonder te trekken?? doet ie t dan ook??? anders kan je t eerst veel gaan oefenen, dus kammen maar niet trekken en daarna pas gaan trekken en er veel tijd voor nemen zodat je niet gestressd raakt en boos wordt

Je hoeft niet meteen een vlinder te zijn
Obsession SL (v. Orbaldo II) mijn grote trots :+:

Lautje

Berichten: 989
Geregistreerd: 05-04-01
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-01 19:08

Ja ik kan z'n manen altijd met zo'n ijzeren kammetje en het rare is dat ie dan niet vervelend loopt te doen. Maar zodra ik begin met een rukje dan wordt ie woest!!
Ik neem er ook altijd RUIM de tijd voor om te trekken, want als ik me aan een tijd moet gaan houden word ik alleen maar ongeduldiger. Het gekke is dat mijn vorige pony het ook niet fijn vond,maar die deed niet zo extreem vervelend als Ameretto!!

TARA (Amulet X Julio Mariner xx)--> Springen B + 31, Dressuur L2 + 9, SGW L + 10

Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-01 19:10

tja dan weet ik t ook niet.... gekke knollies ook altijd!! denk niet dat je er dan veel aan kan doen eigenlijk

Je hoeft niet meteen een vlinder te zijn
Obsession SL (v. Orbaldo II) mijn grote trots :+:

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-01 19:23

Ik heb net voor t eerst Waldo's manen getrokken.. ging best goed eigenlijk, op een bepaald moment had ik de smaak te pakken. Mara t is nu wel errug kort geworden (PUNKIE) hehehe Party!! Nouja groet wel weer aan Haha!

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-01 19:29

Als ie zo'n dikke bos heeft zal ik het zeker gaan trekken. Dat is wel een hel karwei maar je dunt ook meteen de manen wat uit. dat is toch wel erg makkelijk.
En dan gaan bijhouden he?

Paardentweet: Zag laatst een meisje onderweg naar haar paard met kogelvrijvest aan.
Dat paardrijden is ook niet meer wat het geweest is..
[IM] Julius....16 jaar alweer...

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-01 20:10

Misschien helpt het als je de manen gaat trekken na het rijden. Door de warmte laten de haren veel makkelijker los en is het veel minder pijnlijk voor je paard. Maar ja, misschien heeft ie gewoon een hekel aan dat gevoel dat er iemand aan zijn haren trekt dan zal dat ook wel zo blijven denk ik.

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-05-01 20:23

Ja... dat dus wel even wat werk zijn...
Maar welke haren moet ik laten staan? Het zijn er zo veel, dat er niet zo veel overzicht is...
Het valt in laagjes, en er zijn zelfs haren die naar de andere kant vallen, omdat ze niet meer bij de rest kunnen. (wordt Rocky dan een IJslander?)

Ik zie eigenlijk graag lang haar, hoe deed je dat bij Julius???

Ik zal me ook wel een 'uitkam-product' mogen aanschaffen.

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-05-01 20:25

en o ja, toen ik hem kocht waren zijn manen juist getrokken. (ja... het is dus wel een beetje mijn schuld, dat het zo'n warboel is, maar i,zie er zo tegen op, weet je)

Hij had zo een dun lijntje van korte (ongeveer 2 centimeter) haartjes. Zijn dat het 'nieuwe' haartjes? Moet je die zo afknippen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-01 20:28

hoi
Kawa heeft gelukkig niet zon dikke haardos dus ik knip ze altijd en doe dan de puntjes wat na met zon manen trimmesje.Zelf vind ik inderdaad trekken mooier maar Kawa vind het ook niet fijn,hij laat het wel goed toe maar toch..
en als ie gevlochten is ziet toch niemand het Lachen

Jasmijn

Berichten: 3744
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-01 20:33

Ik moet ook de manen knippen, ook al vind ik het niet zo mooi. Tenminste, als ik knip wordt het niet mooi. Ik kan z'n manen rustig kammen, er aan gaan hangen of ik weet niet wat ermee doen, maar zodra ik met het kammetje de manen die moeten blijven zitten zeg maar naar boven kam, (jullie weten wel, vlak voor je gaat trekken) gaat hij al recht omhoog! Ik heb dan dus eigenlijk nog niets gedaan, maar het lukt echt niet om ze te trekken. Jammer want ik vond het altijd veel mooier. Als ik ze nu geknipt het is het de eerst week niet om aan te zien!!

Fitzroy

Berichten: 25044
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-01 20:44

Fitz spoort niet helemaal!!! Als ik aan kom met mijn trekkammetje laat hij zijn hoofd al zakken om mij lekker mijn gang te laten gaan. En soms neem ik wel eens iets te grote plukken, maar hij blijft het lekker vinden *LOL* *LOL*
Ik denk dat ik een SM-paard heb, *LOL* *LOL* *LOL* !

Rhys
Berichten: 6351
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-01 20:50

Ik knip ook lekker....ten eerste vind miga trekken vreselijk, ten tweede houdt ze niks over als ze trek....als je knipt dat gewoon doen als je een paar daagjes niet weg hoeft, dan ziet niemand het en is het wel weer een beetje bijgewerkt lijkt het zo. (of ik raak eraan gewend natuurlijk)

Ik had hiervoor een pony die trekken ook heerlijk vond...smaken verschilen hè!


jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-01 20:55

Ik ben het toch niet helemaal eens wat dat manen trekken doet geen pijn.
Misschien is het ene paard gevoeliger ervoor als het andere, bv Fitzroy Haha! , maar Isolda doet het zeer zeker pijn!
Isolda is tijdens het poetsen manen kammen of wat dan ook altijd zeer rustig. Behalve met het manen trekken, dan wordt ze woest.
Toenik voor het eerst trok, dacht ik, ze went er wel aan. Maar dat bleek niet zo te zijn, tot het moment kwam als ik de manen met een ijzeren manenkam wilde kammen, ze al panisch werd. Niet alleen boos, maar ook bang.
Aangezien Isolda er niet uit ziet met halflange manen, heb ik het een tijd geknipt. Maar dat was niet zo mooi. Met dat mesje en een beetje geduld en oefening wordt het bijna zo mooi als trekken. En heb ik een paard dat niet meer bang is als ik haar manen kam!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Poldermenner, posje, Zephyr en 36 bezoekers