spaans/Iberische rijstijl.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Indiana79
Berichten: 937
Geregistreerd: 14-06-02

spaans/Iberische rijstijl.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-04 21:12

Ik ben op zoek naar info. hierover, zoals links naar websites waar ik info. kan vinden, boeken en instructeurs die hierin les geven(mag ook in Duitsland zijn). Misschien zijn er mensen op dit forum die hier ervaring in hebben.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48365
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 21:21

Josien geeft er volgens mij les in

Daan1982

Berichten: 1756
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: loenhout, belgie net onder breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 21:54

ik wilde dit ook gaan doen (heb nog 2 zadels te koop...) waar woon je? nu ben ik de naam van plaats kwijt, tegen de duitste grens, bij Nijmegen, zit een stal die hierin les geeft.

Indiana79
Berichten: 937
Geregistreerd: 14-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-04 11:14

Zijn er nog meer mensen die dit zelf doen of rijdt iedereeen hier Engels?

santerra

Berichten: 516
Geregistreerd: 05-01-04
Woonplaats: lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 11:23

Ga eens bij Josien kijken.
Heb laatst les van haar gehad.

En niet iedereeen doet hier Engels hoor !

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 11:25

Ellen Graepel in Duitsland geeft les in de Iberische rijstijl en natuurlijk de Spanjaarden zelf...

Zelf heb ik les van Nelly Abbenes. Zij maakt veel gebruik van delen uit de Iberische rijkunst maar ook de manier van rijden zoals dat in Wenen plaatsvindt vind je in haar werk terug. Ze heeft gewerkt bij Bent Branderup, Arthur Kotthas en Richard Hinrichs en woont nu in Portugal om meer te leren over de Iberische Rijkunst. Doordat zij niet in een bepaalde stijl / methode werkt is ze in staat om ieder paard heel individueel te benaderen en op te leiden en dat vind ik erg prettig!

Indiana79
Berichten: 937
Geregistreerd: 14-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-04 11:29

abby schreef:
Ellen Graepel in Duitsland geeft les in de Iberische rijstijl en natuurlijk de Spanjaarden zelf...

Zelf heb ik les van Nelly Abbenes. Zij maakt veel gebruik van delen uit de Iberische rijkunst maar ook de manier van rijden zoals dat in Wenen plaatsvindt vind je in haar werk terug. Ze heeft gewerkt bij Bent Branderup, Arthur Kotthas en Richard Hinrichs en woont nu in Portugal om meer te leren over de Iberische Rijkunst. Doordat zij niet in een bepaalde stijl / methode werkt is ze in staat om ieder paard heel individueel te benaderen en op te leiden en dat vind ik erg prettig!


Geeft ze wel eens les in de buurt van Drenthe toevallig?

Indiana79
Berichten: 937
Geregistreerd: 14-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-04 11:30

santerra schreef:
Ga eens bij Josien kijken.
Heb laatst les van haar gehad.

En niet iedereeen doet hier Engels hoor !


Nou, misschien ga ik weleens kijken, ik ben altijd wel nieuwsgierig wat iemand doet er er valt altijd wat te leren.

Indiana79
Berichten: 937
Geregistreerd: 14-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-04 19:25

Nog meer tips?

@smousje

Berichten: 517
Geregistreerd: 06-11-01
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 20:04

Hai,

Ik heb een boekje ,anders paardrijden maar hoe?
Dit is van Claus Penguitt.
De Freizeitreiter-Akademie berijd de paarden op een manier van klassiek,klassieke Callifornisch westernrijden,verbonden met voorbeelden uit de Iberische en Zuid-Franse rijstijl.

Misschien heb je daar wat aan?

Esmeralda

Berichten: 10628
Geregistreerd: 07-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 20:45

wat is er anders aan, dan engels rijden?? ben misschien een beetje blond op dit gebied. Klein beetje uitleg misschien??

Indiana79
Berichten: 937
Geregistreerd: 14-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-04 22:23

Ken je de Spaanse rijschool, die doen dit soort rijden.
Het is meer gericht op lichtheid, verzameling. Je rijdt ook veel zijgangen en als je heel ver bent kun je ook hogeschooloefeningen rijden.
Je kunt ook Doma Vaquera gaan doen, dat is een veehoedersrijstijl, een beetje vergelijkbaar met Westernrijden.
Misschien kan iemand anders het nog beter uitleggen of aanvullingen geven.

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 13:12

Ja, maar de Spaanse Rijschool uit Wenen is niet echt Iberisch rijden, maar juist weer heel klassiek. Uiteraard wel in lichtheid, maar wel anders dan het echte Iberisch rijden.
Als je je paard echt Iberisch wilt rijden dan richt je hem eerst af op de neusriem en aan de hand. Daarna doe je dezelfde oefeningen onder zadel, op de neusriem met een stang als bit. Geleidelijk aan neemt het bit de neusriem over. De paarden bewegen niet op aandrijven door het been maar door gewichtsverplaatsing van de ruiter.