Titel: wat is onmisbaar bij een pensionstal?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jacob112

Berichten: 412
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: medemblik

Titel: wat is onmisbaar bij een pensionstal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-04 23:02

Wat vinden jullie onmisbaar als jullie op zoek zijn naar een pensionstalling? Hierbij te denken aan:

* grootte van de stal
* is er een binnenbak
* is er een buitenbak
* is er een speciale poets/afspuitplek
* is er een kantine
* is er een w.c.
* is er plek voor een kastje
* etc. etc.

Ben benieuwd naar jullie reacties, misschien kun je ook melden wat je nu mist op je stal?

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 23:08

ik vind, voor mijn merrie (1.56) een stal van 3*3 echt het absolute minimum. verder moet ze elke dag een paar uur naar buiten, wei of bak maakt me niet veel uit, ze krijgt nu een plak hooi als ze in de bak staat. een fatsoenlijke buitenbak heb ik echt wel nodig, en een binnenbak is voor mij gewoon heel handig ivm rare tijden waarop ik soms bij Eldien ben.
m'n kast moet er wel ergens kunnen staan, een tuinslang met minimaal koud water.

Ik sta nu op een erg luxe stal, eigenlijk ideaal. Stapmolen, buitenbak, binnenbak, springwei, wasplaats, etc. Het enige dat ik mis, is warm water, want nu krijg ik zulke koude handjes Schijnheilig Het is ook geen hele dure stal, 180 per maand, en de eigenaren zijn ontzettend aardig.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 23:10

Nou ik zou kunnen leven met een inloopstal + weidegang en een plek voor me kastje. Meer niet. Als ik een beetje in de bebouwing zit zodat je savonds nog buiten kan rijden, maar wel zodanig dat de mensen je zien (veel lantaarns langs de weg + lichtgevende zooi om). Bij mijn verzorgpaarden als ik naar de wc moest (was daar niet) ging ik maar in de stal Knipoog.

tamary

Berichten: 29173
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 23:11

Weidegang!
Toilet is inderdaad heel handig.
Uitrij mogelijkheden.
Veiligheid.
Zijn er goede afspraken te maken over binnen en buiten zetten, hoeveelheid voer, etc.
Bereikbaarheid (als je auto/fiets stuk is bv.)
Sfeer op stal.
Wat zijn de rijtijden van je stalgenoten. Als iedereen op dezelfde tijd aanwezig is geeft dat soms problemen (alles tegelijk in gebruik, etc.)

Moet zeggen dat ik dit ongeveer heb op dit moment behalve gemakkelijk berijkbaar per OV, maar ik kan het lopen als het moet.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 23:11

Weidegang is inderdaad onmisbaar en absoluut nummer 1!!!

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 23:18

Weidegang *in de zomer 24/7 in de winter desnoods minimaal 3 uur per dag in een paddock oid*
Ruime stal, minimaal 3 bij 3, licht en schoon, geen klein laag hok want dat stinkt, en naar mijn idee kan dat nooit gezond zijn.

Mooie ruime, lichte bak bakverlichting en springmateriaal aanwezig.

Kantine zou geinig zijn, toilet toch wel handig.
Voeren smorgens en smiddags en binnen een kwartier met de auto vind ik wel handig als ik even snel heen en weer moet.

Verder maakt het me niet veel uit, natuurlijk zou ik een binnenbak leuk vinden, wedstrijdjes zo afentoe, longeerruimte en ga zo maar door, overdekte afspuitplaats, warm water.
Allerlei luxe die voor mij niet van noodzaak zijn, maar altijd geinig erbij te hebben.

kingstons

Berichten: 149
Geregistreerd: 27-08-04
Woonplaats: almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 23:21

Waar ik nu sta hebben we heel veel luxe o.a.: spuitplaats met ww, solarium, grote bb, 2x bb, paddock, weidegang april/sept, stapmolen. Het enige nadeel is, is dat het 35 km met de auto is, en voor luxe moet je uiteraard ook betalen. Als ik wegga wil ik graag een binnen en buitenbak en weidegang verder een afspuitplaats en een kast.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 23:22

35 km! en ik maar denken dat ik ver sta +/- 10 km.....

SandravdB

Berichten: 2805
Geregistreerd: 13-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 23:27

wat ik wel kan missen zijn professonele ruiters die de boel over proberen te nemen dus mensen met veel geld die alles kunnen maken en jou wegpesten

My Dominique

Berichten: 5299
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 23:51

ik moet echt hebben:

een stal die ik gewoon uit mag mesten.
een plek waar mijn paard overdag kan staan (ook met slechter weer)
weidegang
een plek voor mijn kastje

en een buitebak zou natuurlijk helemaal luxe zijn.
maar er valt te leven zonder
het allerbelangrijkste is dat mijn paard naar buiten kan en met soortgenoten kan staan.
*en dat het niet te ver weg is, ik ga graag meerdere malen per dag naar me paard Haha! *

kingstons

Berichten: 149
Geregistreerd: 27-08-04
Woonplaats: almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 23:52

Idd of van die 'gasten'die denken dat ze jouw instructrice wel een 'aantal'vragen mogen stellen als je prive les hebt. Of als je priveles hebt op dezelfde volte willen galopperen als jij daar stapt, heel irri.
Kort gezegd; mensen die zo druk met zichzelf zijn, dat ze niet door hebben dat je les hebt en je dus (on) bewust in de weg rijden.

truusbertha

Berichten: 162
Geregistreerd: 21-07-04
Woonplaats: Dieren (joepie eindelijk!!)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 00:32

Belangrijk is het gesprek met de eigenaar. Wat doet hij voor jou? Wat zijn de mogelijkheden als je paard gewond is. Tot hoe laat mag je op stal komen? Wie zet je paard buiten en binnen? Een bak, een afspuitplaats, een toilet en een afsluitbare kast zijn ook belangrijk.
Kan je naar je les stappen? Biedt de eigenaar hooi en stro en evt. brok en wortels aan voor een redelijke prijs? Is er plek om je eigen hooi en stro te bewaren? Blijven de overige stalbezoekers van je paard af? Mag je bekenden/vrienden meenemen?
etc, etc, etc....
Veel succes bij het zoeken!

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 01:44

voor mij is 24/7 loopruimte met soortgenoten nummer 1
dus weide en paddock met een groepje

marian
Berichten: 63
Geregistreerd: 07-09-04
Woonplaats: Een gehucht in Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 07:26

Uhh, ruime stal, weidegang, buitenbak en binnenbak (20x4 en 20x60), stapmolen, spuitplaats met warm en koud water, wc (aparte dames en heren!), kantine, afgesloten kastjes, dat heb ik nu allemaal.

MirandaB

Berichten: 3344
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Schellinkhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 07:39

Heb nu 3 stallen achter de rug en alle drie weer anders.. Ik sta nu het minst luxe maar luxe vind ik niet belangrijk. Als het maar wel degelijk is..
En mijn paard goed staat. De bak moet goed zijn dat is must nummer 1 Maakt niet uit of die buiten of binnen is.. Buiten vind ik ook erg prettig.
Weidegang ook erg belangrijk en het liefst in de winter een paar uur eruit.
Liefst dat dit geregeld wordt.. Heb het zelf moeten doen maar dat was niet handig.. Zeker als je verderweg staat. Nu doe ik het het weekend ook zelf maar dat vind ik niet erg.
Heb nu bijv. Geen stromend warm water (waterkoker) en geen toilet.
Maar plassen kan ik ook in mijn box hoor Knipoog Kantine mis ik ook niet.. Kost alleen maar geld en ouwehoeren kunnen we buiten ook hoor Haha!
Zadelkasten zijn een prettige bijkomstigheid voor grijpgrage stalgenoten die spullen "lenen" en het vergeten terug te leggen.. Scheve mond Maar die heb ik ook pas sinds kort .. Dus zonder kan ook... Lachen
Tuurlijk zijn luxe dingen als een stapmolen, solarium etc erg fijn maar tot nu toe heb ik ze niet gehad en wat je niet hebt kan je niet missen ook. Cool

prompter

Berichten: 11068
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 07:52

Grote box, weidegang, dag en nacht toezicht, goede trainingsaccomodatie, dat zijn de absolute vereisten.

Imago01

Berichten: 4919
Geregistreerd: 21-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 08:08

Omdat ik wedstrijdgericht rij heb ik absoluut de volgende minimale vereisten:
* ruime boxen met voldoende licht (ook 's avonds)
* dik in bodembedekking (stro minimaal tot kniehoogte)
* binnenbak minimaal 20 x 40 m (uiteraard met goede bodem)
* buitenbak 20 x 60 m (uiteraard met goede bodem)
* zadelkasten (of ruimte ervoor)
* weidegang 's zomers (+ buitenzetservice) op eigen stukje land (dus niet in grote groep)
* losgooipaddocks en/of longeerpaddock
* als paddocks te klein zijn voor een sprintje met flink bokken, de mogelijkheid om los te gooien in de binnenbak
* spuitplaatsen
* toilet
* mogelijkheid stallen trailer/vrachtwagen
* stalhouder met verstand van zaken (dat ze iig zien of je paard ziek is etc.)

Dit zijn toch wel minimale vereisen die ik heb. Verder zou ik een aantal dingen anders willen: ik zou bv. graag zelf willen uitmesten.

Maar goed, ik heb ook al aardig wat stallen meegemaakt, van 'kamperen bij de boer' tot grote luxe. Overal is wel wat: is het de accommodatie niet, dan is het wel dat je 2 uur moet wachten voordat je je paard kunt longeren, de 'kouwe kak', de onverschillige stalhouder, de stalgenoten etc. etc.

wenny

Berichten: 7670
Geregistreerd: 06-03-03
Woonplaats: Hoekschewaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 10:04

ik ben niet zo moeilijk ik ben een recreatie ruiter
en heb niet veel nodig
wat ik nu op het ogenblik heb vind ik best
en dat is

*een kleine bak waar ze in loskunnen
*buitenrij mogelijkheden
*ruitervereninging op 5 minuten stap afstand
*een hok waar me stro/hooi voer en spullen staan
*en 3 stallen
*licht heb ik op een accu
*en water neem ik mee van huis
en zomers zoek ik altijd een weiland dat ik kan huren

Talisa

Berichten: 8972
Geregistreerd: 18-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 10:08

Randy01 schreef:
Omdat ik wedstrijdgericht rij heb ik absoluut de volgende minimale vereisten:
* ruime boxen met voldoende licht (ook 's avonds)
* dik in bodembedekking (stro minimaal tot kniehoogte)
* binnenbak minimaal 20 x 40 m (uiteraard met goede bodem)
* buitenbak 20 x 60 m (uiteraard met goede bodem)
* zadelkasten (of ruimte ervoor)
* weidegang 's zomers (+ buitenzetservice) op eigen stukje land (dus niet in grote groep)
* losgooipaddocks en/of longeerpaddock
* als paddocks te klein zijn voor een sprintje met flink bokken, de mogelijkheid om los te gooien in de binnenbak
* spuitplaatsen
* toilet
* mogelijkheid stallen trailer/vrachtwagen
* stalhouder met verstand van zaken (dat ze iig zien of je paard ziek is etc.)

Dit zijn toch wel minimale vereisen die ik heb. Verder zou ik een aantal dingen anders willen: ik zou bv. graag zelf willen uitmesten.

Maar goed, ik heb ook al aardig wat stallen meegemaakt, van 'kamperen bij de boer' tot grote luxe. Overal is wel wat: is het de accommodatie niet, dan is het wel dat je 2 uur moet wachten voordat je je paard kunt longeren, de 'kouwe kak', de onverschillige stalhouder, de stalgenoten etc. etc.


>;) Whoooow tot aan de knieen....????

Esmeralda

Berichten: 10628
Geregistreerd: 07-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 10:22

een wei vind ik niet zo heel belangrijk, maar wel een uitloopje of paddock, andere paarden, bak, fatsoendelijk eten, ruime box. Kantine niet nodig , wc mag, gezellig mensen om je heen vind ik ook wel prettig. Bloos En betaalbaar dat vind ik ook wel een leuk idee. Eigelijk moet het gewoon paard vriendelijk zijn, dus dan toch die wei Haha!

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 10:27

een goed beleid

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 10:34

Wij hebben alles op stal, ik mis eigenlijk niks. Volgend jaar komen er ook KNHS dressuurwedstrijden bij en het schijnt dat ze ook een recreatiegebied in de achtertuin gaan realiseren. Als die twee dingen voor elkaar zijn, dan zijn echt al mijn wensen vervuld. Dat er nog een tweede binnenbaan en overdekte longeercirkel gaan komen zijn dan alleen nog de icing on the cake...

Imago01

Berichten: 4919
Geregistreerd: 21-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 10:37

m00nlight schreef:
>;) Whoooow tot aan de knieen....????


Ja, absoluut!!! (En dan heb ik nog grote paarden ook.)
Ik ben niet anders 'gewend' en wil dat mijn paarden zacht liggen als ze gaan liggen en niet met hun botten op de grond liggen. Verder eten ze altijd ook een deel van het stro op dus wordt het vanzelf ietsjes minder wat erin ligt. Dus... tijdens het opstrooien moet het tot kniehoogte komen.

WendyBZ

Berichten: 13134
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 10:39

Duidelijke regels Dat heb ik wel gemerkt bij vriendinnen. Laat het duidelijk zijn wat de regels zijn als er iemand les heeft of aan het longeren is, wat gaat voor?
Verder: weidegang, ruime stal met genoeg stro, voldoende (vers!) drinkwater, ruimte om te rijden, mogelijkheid om naar buiten te kunnen.

Volkoren
Berichten: 5143
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 11:08

stalgrootte.. buitenbak min 20/40 en er moet altijd in te rijden zijn.. weiland.. en een plekje waar de paarden in de winter los kunnen...
zodra een stal dat heeft ga k verder kijken naar; longeerbak, kuil of hooi, wordt er voor je gevoerd, prijs, kastruimte, poetsplaats, hoe groot de stal is/aantal pensionklanten etc...

Ook vind k belangrijk dat de stal voor mij goed te bereiken is. Het liefst n kwartiertje op de fiets.
Mijn huidige stal is 20 minuten met de auto. vandaar dat k over 1,5 week ga verhuizen naar een stal op fietsafstand.

Ook hou k er wel van om zelf nog wat te moeten regelen, zelf mesten dus bij voorkeur, zelf voer klaar zetten etc.

De perfecte stal is er niet. Die zou nog n binnenbak hebben.. meerdere stukken land, dicht in de buurt, uitloop stal etc. Die zou zo groot moeten zijn om het te bekostigen dat het te groot wordt om perfect te zijn, of te duur... Lachen
Laatst bijgewerkt door Volkoren op 21-09-04 11:18, in het totaal 2 keer bewerkt