wat te doen met deze wond

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
kenyn

Berichten: 694
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Surhuisterveen (friesland)

wat te doen met deze wond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-09-04 23:39

Vanavond kwam ik op stal en zag ik dat apollo ong. zeven wondjes had Ach gut . Deze waren opervlakkig, dus heb ik er acederm opgespoten (dit vond hij absoluut niet leuk). Doordat hij zo zat te draaien en druk te doen zag ik ineens een soort van snee in zijn onder lip zitten. Toevallig had ik mijn camera mee, dus heb gelijk foto's gemaakt.

Ik heb nog niet eerder zo'n wond meegemaakt, dus weet niet precies wat ik ermee aan moet. Moet ik het zo laten of er wat op smeren (spuiten lukt absoluut niet, doordat hij een hekel heeft aan spuitbussen en hij een beetje kopschuw is).

op de foto's lijkt het wat erger dan het is.
onderkant;
Afbeelding
zijkant;
Afbeelding
voorkant;
Afbeelding
nog een keer de zijkant;
Afbeelding


Pauline
Berichten: 12188
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 23:49

Tja, nu kun je het iig niet meer laten hechten, maar het ziet er niet lekker uit Ik ben zelf neit zo voor het insmeren ed, maar hoe diep is het? Als het niet zo diep is schoonmaken en zo laten, anders evt. Betadine erop.

edit: had de datum verkeer, sorry. Als het echt diep is toch even de DA laten komen, anders ben je te laat om evt. te laten hechten.

kenyn

Berichten: 694
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Surhuisterveen (friesland)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-09-04 23:54

het is niet erg diep.
voor hechten was het toen ook al te laat (moet binnen een uur gebeuren heb ik gehoord?), omdat het s'morgens of s'middags al is gebeurd. de staleigenaar heeft verder niks gezegd wanneer het gebeurd is en hoe (heb dat wel gevraagd).

Pauline
Berichten: 12188
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 23:59

Dat is wel balen zeg, het is een vreemde wond, alsof hij met zijn snuit langs een spijker oid is gegaan. Ik zou wel even rondkijken in de stal of er nergens iets scherps zit en die eigenaar uithoren, ik weet graag alles Haha!

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 09:08

Er kan doorgaans, ook na een veel langere periode nog gehecht worden.
Voorwaarde is wel, dat er niets op de wond gespoten cq gesmeerd mag worden.
Ik zou hier toch even een DA bij halen, want op de foto is zo niet te zien of de wond al dan niet diep genoeg is om te hechten.
Afgezien daarvan, lijkt een Tetanus prik en misschien wat antibiotica mij geen verkeerde zaak.
Gezien het feit, dat een paard het meeste voedsel van de grond haalt, is de kans op vuil in de wond en dus infectie redelijk groot.

Janski

Berichten: 6498
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 09:15

goed schoonouden is natuurlijk nooit verkeers ik zou het met een schoon washandje en wat lauw water iedere dag even 1 of 2 keer schoonmaken en er verder niet teveel aan doen.

Wat een aparte wond trouwens je zou bijna zeggen dat hij een flinke klap heeft gehad van een ander paard ofzo. Enig idee hoe hij eraan komt?

WWW.EQUINOVUM.NL
Millie (v Manhattan) drachtig van Van Gogh delivery date: 1 juli 2013 http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=229&t=1714289

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 10:47

Niets aan doen, het ziet er erger uit dan het is. Zorg dat ie niet met zijn lip in de stront kan gaan. Als hij drinkt spoelt de wond wel schoon in het water.

kenyn

Berichten: 694
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Surhuisterveen (friesland)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-09-04 11:37

Citaat:
Wat een aparte wond trouwens je zou bijna zeggen dat hij een flinke klap heeft gehad van een ander paard ofzo. Enig idee hoe hij eraan komt?


ik vond het ook al op een hoef afdruk lijken.
hij heeft gister voor het eerst met twee andere ruinen (die ong. een week geleden gecastreerd zijn) in het land gestaan. wij vermoeden dat een van die twee met hem heeft gevochten/gestoeid.

radicalM

Berichten: 689
Geregistreerd: 14-02-03
Woonplaats: Capelle a/d IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 11:43

Als hij zo'n klap met ijzer (zo lijkt het een beetje) heeft gekregen, zal zijn kin toch wel wat dikker zijn geweest? Is hij niet ergens met zijn kin vast in blijven zitten...blikje...bakje?

rona
Berichten: 2902
Geregistreerd: 30-09-03
Woonplaats: sittard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 12:22

Dat ziet er niet goed uit.
Ik zou er toch even een DA na leten kijken of anders even bellen naar de DA en vragen hoe je het het beste schoon kan houden

Rona, Linanda en Oackly

Cookies
Berichten: 6574
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 12:36

Yellow cream erop en dan is het binnen een paar dagen dicht en je krijgt geen litteken of wildvlees.

Come over to the dark side, we have cookies!

CarpeDiem

Berichten: 7419
Geregistreerd: 14-07-04
Woonplaats: Back in Brabant!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 13:11

ik zou idd toch maar ff bellen met de da! en dan zal hij de goede adviezen geven. de pony van een vriendin van mij had ook een wondje op zijn borst, dacht ze, toen ik ging kijken, en het niet vertrouwde en daarom de dierenarts belde, bleek het een wond van ongeveer 10 cm diep te zijn, waarschijnlijk een steekwond. Nou zal het bij de jouwe misschien meevallen, maar laat er gewoon voor de zekerheid naar kijken, wij kunnen hier van een afstand niet bepalen of het wel of niet diep is!en wat je erop zou kunnen smeren.. je da heeft ervoor geleerd!!

Aut viam inveniam, aut faciam

kenyn

Berichten: 694
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Surhuisterveen (friesland)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-09-04 14:15

de da is vandaag al geweest, het was al mooi genezen zij ze. Het was net of het al gehecht was. Hij heeft voor de zekerheid een antibioticashot gekregen.

Navidad
Berichten: 5290
Geregistreerd: 20-04-04
Woonplaats: Aalten / Vorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 15:14

goed dat je de da erbij heb gehaalt, dat is zowiezo nooit verkeerd..

www.dressuurstalseren.com

Pauline
Berichten: 12188
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 20:54

Precies, toch wel een lekker gevoel denk ik

puntje
Berichten: 307
Geregistreerd: 11-07-04
Woonplaats: pelican st maarten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 21:26

En de dierenarts heeft weer makkelijk geld verdient !

mijn paard en ik zijn voor elkaar gemaakt (helaas kwam ik daar 10 jaar te laat achter)
14-08-2008 Mijn meisje is niet meer. Ik mis je maar het kon niet anders. Bedankt voor alles.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 22:59

puntje schreef:
En de dierenarts heeft weer makkelijk geld verdient !

ja als je paard kreupel is zeggen ze altijd: zet maar op de wei, elke dag tien minuten stappen op het harde. Als het over een week niet minder wordt, bel dan nog eens.... Boos! Geld, geld!

My Dominique

Berichten: 5299
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 23:19

heeft hij in de wei gestaan?
even opzoek gaan naar afval (bv een leeg blikje) die hebben nmlk vaak scherpe randen en paarden vinden ze erg interessant
ik zou het even goed in de gaten houden
ik zelf zou het ontsmetten (met betadine zalf) en kijken of het niet gaan ontsteken (als er een korstje opzit wil niet zeggen dta het gelijk helemaal goed geneest, mijn paard had ook een wond, leek prachtig te genezen, tot ik op het korstje duwde en er aan de zijkant pus uit kwam) dus gewoon heel goed in de gaten houden
bij twijfel toch maar de DA bellen, liever 1x teveel dan 1x te weinig ( weet je ook gelijk weer waar je voor werkt Knipoog )

kiana
Berichten: 1646
Geregistreerd: 29-06-04
Woonplaats: brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 00:04

ik zou het schoonmaken en dan zelf laten genezen. antibiotica is naar mijn mening ook goed ivm vuil uit de hoef van een ander paard.

De hele hoefafdruk incl. straal staat erin, kan niet missen.
Zou ook even de tanden nakijken, het is zo te zien een behoorlijke klap geweest.

Ook niet zo slim van de staleigenaar om 2 " verse" castraten erbij te zetten.

Heb je nog geluk gehad.


kiana
Berichten: 1646
Geregistreerd: 29-06-04
Woonplaats: brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 00:05

sorry ik bedoel hoefballen


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 75 bezoekers