Hoefkatrol en nu?!!!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 23:58

Geraffeld straalbeentje of niet, op het moment dat er genoeg gewrichtsvloeistof wordt gemaakt, smeert dat de boel ook behoorlijk door. En in tegenstelling tot de verhalen die vroeger de ronde deden kan kraakbeen zich ook herstellen.

En ga er maar gewoon van uit dat een doorsnee paard wel degelijk laat zien of hij pijn heeft of niet.
Je kunt wel zeggen dat het uit het standpunt van de ruiter bekeken wordt, maar ook niet elk paard kan ertegen dat hij vervroegd met pensioen gaat.

Target
Berichten: 237
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Heijningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 00:10

Eric Laarakker in combinatie met Antoine de Bodt --->www.hoefkatrol.com
is DE oplossing!!!!!!! Ga ervoor!
Succes

callippo

Berichten: 3201
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 15:15

Jazzebel schreef:
Kijk dat is dus wat er bij mij niet in gaat. Dat botje, het straalbeen, daar loopt een PEES overheen. Dus als dat botje geraffelt is betekent dat de pees daar niet meer soepel overheen kan glijden oftewijl je paard heeft nog steeds pijn. En ik heb het idee dat paarden een iets hogere pijngrens hebben dan wij.....en misschien net als met spat wennen aan de pijn. Dat vind ik dus geen fijn idee als ik op mijn paard zit...


Dan heb je ook nog niet gelezen dat de HKO ontsteking niet in de pees zit maar juist in het gebied vlak boven de steunsels. (het zachte tussenweefels wat teveel druk krijgt door te lange steunsels)
In veel gevallen helpt enkel het inkorten van de steunsels al om de pijn te verlichten.

Ik zou trouwens ZO weer een paard kopen met een 4 op zn straalbeentjes. Wat ik niet zou doen is een paard kopen met steile, smalle hoeven, en al helemaal niet als hij al vanaf jonge leeftijd op ijzers staat.
Dan duurt het namelijk veeeel langer voor de hoeven weer gezond zijn.

Corine
Berichten: 525
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Willemstad, Curacao

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 16:08

callippo schreef:
Dan heb je ook nog niet gelezen dat de HKO ontsteking niet in de pees zit maar juist in het gebied vlak boven de steunsels. (het zachte tussenweefels wat teveel druk krijgt door te lange steunsels)
In veel gevallen helpt enkel het inkorten van de steunsels al om de pijn te verlichten.

Ik zou trouwens ZO weer een paard kopen met een 4 op zn straalbeentjes. Wat ik niet zou doen is een paard kopen met steile, smalle hoeven, en al helemaal niet als hij al vanaf jonge leeftijd op ijzers staat.
Dan duurt het namelijk veeeel langer voor de hoeven weer gezond zijn.


Waarom zou je geen paard kopen met steile, smalle hoeven?

Lydiia

Berichten: 5623
Geregistreerd: 29-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 18:22

Cassidy schreef:
(Voor de goede orde, die van mij heeft een vier aan een straalbeen, en loopt daar al 6 jaar lang goed op.) Merrie is intussen 10.


Niet verkeerd bedoeld hoor, maar ben gewoon erg benieuwd. Mag ik vragen of het paard nog in training staat en zo ja, wat voor training? (hoe zwaar, vaak?)

Mirjam

Berichten: 739
Geregistreerd: 03-02-01
Woonplaats: Norg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 21:49

Helemaal eens met Cassidy: ik denk ook dat kraakbeen zich kan genezen. En ook mijn paard heeft HKO vier en loopt daar nu al 5 jaar goed op (na een klein half jaar kreupel te zijn geweest vrijwel direct na de aankoop).

Wat bij haar heeft geholpen zijn egg bars in combinatie met veel weidegang en een jaar rust. En massages om haar weer soepel te krijgen. Daarna gerichte training (geen Antoine de Bodt, dat was voor mij te ver weg). Na alle ellende heb ik haar uitgebracht in de sport en we zijn inmiddels M. Dus ook een sportcarriere is nog mogelijk!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 23:44

Lydiia schreef:
Niet verkeerd bedoeld hoor, maar ben gewoon erg benieuwd. Mag ik vragen of het paard nog in training staat en zo ja, wat voor training? (hoe zwaar, vaak?)


Ik rij 6 dagen in de week dagelijks een uur. Ik rij western, maar geen wedstrijden. Ik spring niet, train voor de reining maar doe geen fencewerk. Paard loopt op normale ijzers, en overdag in de zomer op een weiland. Ik geef Equiflexion (30 ml per dag).

Zandra

Berichten: 21
Geregistreerd: 13-11-02
Woonplaats: Voorburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 19:53

Jazzebel, Antoine de Bodt komt in het weekend van 2/3 oktober naar 's Gravenzande voor een aantal lessen. Je kan allicht eens komen kijken of het je wat lijkt. Tot nu toe rijden er in ieder geval 2 'hoefkatrollers' mee die hartstikke kreupel waren, maar nu weer gewoon in het werk staan!

Corine
Berichten: 525
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Willemstad, Curacao

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 08:43

Zandra schreef:
Tot nu toe rijden er in ieder geval 2 'hoefkatrollers' mee die hartstikke kreupel waren, maar nu weer gewoon in het werk staan!


Yep, er daar is mijn paard er 1 van! OK dan!

Bets

Berichten: 2807
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: LOON OP ZAND (SPRANG-CANARIA was het eerst)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 12:44

De 3e "hoefkatroller"is mijn paard.... maar ik ben zelf even zelf de roulatie... Knipoog Maar hoop toch weer snel erbij te zijn...

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 22:40

Corine schreef:
Waarom zou je geen paard kopen met steile, smalle hoeven?


Die hoeven zijn ongezond. Hoge hielen en smalle hoeven bellemeren de doorbloeding van de hoef. Als dit paard ook nog eens ijzers onder heeft heb je na 5 kapbeurten slechts cilindervormige hoeven over. Het bot binnenin de hoef blijft even groot, dus je raadt het al.... De rest heeft minder ruimte -> beknelling -> HKO en andere ellende....

Climax
Berichten: 4523
Geregistreerd: 31-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 17:03

Ook ik ben heel positief over Antoine!! Ik had tot voor kort ook een 'hoefkatroller' die zo goed als afgekeurd was door de veeartsen, ze konden gewoon niets meer voor hem doen. Ik moest hem maar op rust zetten en hopen dat het overging. Dat ging het dus niet, hij was niet heel kreupel, maar hij was gewoon niet goed.
Ik ben toen hier op Bokt (door Bets en SunnyBoy) op de methode van Antoine gewezen.
Ik moet eerlijk toegeven dat mijn vader en ik er heel sceptisch tegenover stonden, als echte nuchtere mensen uit het oosten Tong uitsteken , maar ja, we wilden toch het beste voor ons paardje en we zijn toch een keertje gaan lessen.
Het was echt super, binnen 3 kwartier les liep mijn paardje gewoon weer zuiver!!
Het heeft even geduurd voordat ik het zelf ook onder de knie had, en dat heb ik nog niet helemaal, maar met goede hulp kom je een heel eind Knipoog
Ik heb hem toen ook weer op wedstrijd uitgebracht, zowel springen als dressuur (beide op L niveau), en in de dressuur ook altijd supergoede cijfers gehad op de zuiverheid van de gangen!
Niets einde verhaal dus!!!
Mijn 'hoefkatroller' is inmiddels verkocht naar Engeland en hij loopt daar in de sport, wat hartstikke goed gaat!
Ook met mijn huidige paard blijf ik gewoon op deze manier rijden, want ik zie nu het belang ervan in!!

emilysissi
Berichten: 102
Geregistreerd: 24-09-04
Woonplaats: omgeving Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 18:14

jazzebel had het even over spat; dat een paard went aan de pijn, maar dat is niet waar. Uiteindelijk gaan de botdelen in het spronggewricht nml. aan elkaar groeien, waardoor er een artrodese ontstaat. Hierdoor kan er dus geen wrijving tussen de botdelen meer zijn, waardoor het paard geen pijn meer heeft.
Corine; heb jij het over je paard Rubel??

Bets

Berichten: 2807
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: LOON OP ZAND (SPRANG-CANARIA was het eerst)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 09:16

Ja Corine heeft het over Rubel ja.

Corine
Berichten: 525
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Willemstad, Curacao

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 08:04

emilysissi schreef:
jazzebel had het even over spat; dat een paard went aan de pijn, maar dat is niet waar. Uiteindelijk gaan de botdelen in het spronggewricht nml. aan elkaar groeien, waardoor er een artrodese ontstaat. Hierdoor kan er dus geen wrijving tussen de botdelen meer zijn, waardoor het paard geen pijn meer heeft.
Corine; heb jij het over je paard Rubel??


Het gaat idd over Rubel ja, maar hoezo?

Tricky1

Berichten: 120
Geregistreerd: 28-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 08:50

Helemaal eens met alle Antoine de Bodt reacties, dat wil zeggen: de positieve. Overigens heb ik geen les van hem persoonlijk, maar van een van zijn trainers hier in de buurt (Uden). Een absolute aanrader. Ik vind het trouwens niet echt kloppen dat die methodiek de 'Antoine de Bodt' methode is. Hij is wel degene die het heel erg promoot. Het is gewoon klassieke dressuur. Haal er maar eens wat oude boeken bij.

Hoefkatrol KAN toe te schrijven zijn aan een rijkunstig probleem, maar je moet altijd foto's laten maken om te bekijken of het met alle botjes wel goed gesteld is. Want een paard met een probleem in het skelet kan inderdaad soms niet worden geholpen.

Wat betreft het rijkunstige element:
Ik heb nu alweer twintig jaar terug ook leren rijden met lage hand. Ik heb ook geleerd dat je stuurt met de binnenteugel en dat het paard 'aan de teugel' moet lopen. Ik weet inmiddels beter. Ik stuur met buiten, binnen is alleen voor (her)stelling. En ik vraag geen stelling van mijn paard totdat ze bereid is om haar rug te ontspannen. Dat is in mijn eigen amateur idee de grootst tekortkoming: het kost (zeker met een jong paard of een paard met problemen) heel erg veel tijd om die ontspanning te bewerkstelligen. En zoveel geduld hebben mensen vaak gewoon niet. Als je er wel de tijd voor neemt, moet je door een best wel frustrerende tijd heen waarin het net lijkt of je geen vooruitgang boekt. Je kan er wanhopig van worden, maar je moet gewoon volhouden. En dan krijg je ineens een beloning: jij doet het goed EN je paard snapt het en dan op hetzelfde moment! geweldig!

Ik heb zelf op een lesdag van De Bodt eens staan huilen toen ik een paard zag met hoefkatrol aan VIER benen. En ik het kwartier dat er met hem werd gewerkt zag ik voor mijn eigen ogen hoe het dier GOED begon te lopen, op alle vier zijn benen! Het paard leeft nog steeds, wordt nog steeds bereden, alleen dan wel honderd procent volgens de uitgangspunten van de klassieke dressuur.

Ik weet niet waar je woont, maar je moet echt eens kijken naar deze optie! Ik wens je succes!

Josephine

Berichten: 249
Geregistreerd: 10-10-02
Woonplaats: Brabantse Boerenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 22:07

He le maal met je eens Tricky1.

zie ook mijn reactie/verhaal eigenlijk op medisch, HKO 4, zenuwsnede?

[MD] HKO fase 4, zenuwsnede

gr. Joos

Bets

Berichten: 2807
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: LOON OP ZAND (SPRANG-CANARIA was het eerst)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 09:27

Mijn verhaal is ook zo ongeveer gelopen als van Josephine! En het helpt echt waar.