[NH] Wat te doen?!!!! Nuttige tips?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Anoniem

[NH] Wat te doen?!!!! Nuttige tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 18:23

Hoi iedereen!!!

Sinds 4 maanden hebben mijn buren een Belgisch trekpaard van 1,5 jaar gekocht, Jack, een schat van een paard die af en toe zijn tanden in je zet maarja. Aangezien mijn buren niets van paarden afweten wilden ze mijn hulp, ze wilden Jack het liefst tot hij drie was gewoon in zijn wei laten staan en hem met rust laten. Ik heb ze weten te overtuigen dat het niet goed is en dat ze met hem moeten werken zoals borstelen enz enz. Begrijp me niet verkeerd ze houden veel van Jack.

Nu is het probleem dat hij nog nooit van zijn leven wat heeft gedaan. Hij was in het begin als de dood van het halster (nare ervaring achter zijn oren gehad denk ik). Ik heb hem geholpen daar een beetje overheen te komen. En nu wil ik al sinds 3 weken met hem aan het halster lopen. Ik heb geen oefenplaats alleen een wei van 100 bij 50. Niet echt gunstig en ik heb ooit gehoord dat dat ook niet goed is om in de wei te werken.

Iedere keer als ik aan het halster (met een longe) wil lopen met Jack gaat het goed voor 2 meter, dan slaat hij door en begint als een gek weg te galoperen naar de andere kant van het weiland. Tja, probeer dat maar es tegen te houden een Ardenner-Hengst met een schofthoogte van 1.70, en een gewicht van 500 tot 600 kilo... Dan beginnen we opnieuw en doet hij weer precies hetzelfde.

Wie heeft er nuttige tips voor mij en wat doe IK fout. Jack heeft al geleerd voetjes geven om ze uit te krabben en poetsen hebben we allemaal al gedaan hij staat best open voor nieuwe dingen.

Ik gebruik het liefst tactieken uit NH, ik wil wel een goede band behouden die niet uit angst bestaat. het boek Natuurlijk paardrijden heb ik gelezen en dat sprak me erg aan.

Ik hoop dat jullie me iets meer kunnen vertellen, ik word zolangzamerhand wanhopig en daar heeft Jack niets aan.

Groetjes Jack en [***]


navaja
Berichten: 971
Geregistreerd: 14-05-04
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 18:40

Klinkt als een paard dat zijn eigen krachten kent en daus ook weet dat hij die makkelijk in de strijd kan leggen, is waarschijnlijk vroeger met kracht benaderd.

Ik zou zeggen, laten lopen...omdraaien en de andere kant oplopen.
Absoluut geen aandacht aan besteden, en niet in gevecht gaan.
Als hij eenmaal aan jou gehecht is, komt hij zelf wel.
Probeer eens grondwerk te doen (met schrikdraad picadero van 15 bij 15 afzetten), en kijk dan of hij los wel langer met je mee wil lopen.

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 21:21

Kun je precies omschrijven wat er gebeurt als je wil lopen met hem aan het touw. Het klinkt mij eerlijk gezegt als een paniek reactie. Vaak helpt het dan om hem op zijn plek zijn benen te laten bewegen en hem een klein rondje te laten lopen.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 10:34

Hij gooit hij zijn hoofd omhoog gaat achteruitlopen daarbij af en toe steigeren en daarna sprint hij er als een gek vandoor.... Het is echt onmogelijk om hem dan nog bij je te houden als hij begint met het achteruitlopen, hij sleurt je gewoon mee. Zou het misschien met de druk achter zijn oren te maken kunnen hebben?

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 11:05

Het lijkt er inderdaad op dat hij een nare ervaring heeft gehad met het halster en het aan het touw lopen. Deze reactie is een puure angst reactie.

Loopt hij wel mee zonder touw, dan zou je een touw om de hals kunnen leggen en dat steeds verder omhoog brengen.
Loopt hij niet mee dan kun je op de plaats gaan oefenen. Dus eerst het halster om en touw er aan en niks doen. Enkel wat aaien en knuffelen. Staat hij er ontspannen bij dan kun je kijken of hij zo zijn voet wil optillen en om zijn as wil draaien.

De voorbereiding moet zo zijn, dat je de angst reactie voor bent. Angst blokkeert alles en tijdens zulke situatie's is het heel moeilijk om tot een paard door te dringen.

Gaat hij dan toch in zijn achteruit. Loop dan rustig mee en kun je het niet rustig volgen laat het touw dan steeds langer worden. Geen druk houden op het touw en zorg door naast het hek te blijven dat hij niet naar voren schiet. Direct als hij stil staat beloon je hem en maak je hem los. Dit herhaal je net zolang dat hij gewoon blijft stil staan en waarna je pas kan denken aan het mee lopen.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.


free21
Berichten: 54
Geregistreerd: 03-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 21:47

Miss_Montana schreef:
Hoi iedereen!!!

Sinds 4 maanden hebben mijn buren een Belgisch trekpaard van 1,5 jaar gekocht, Jack, een schat van een paard die af en toe zijn tanden in je zet maarja. Aangezien mijn buren niets van paarden afweten wilden ze mijn hulp, ze wilden Jack het liefst tot hij drie was gewoon in zijn wei laten staan en hem met rust laten. Ik heb ze weten te overtuigen dat het niet goed is en dat ze met hem moeten werken zoals borstelen enz enz. Begrijp me niet verkeerd ze houden veel van Jack.

Nu is het probleem dat hij nog nooit van zijn leven wat heeft gedaan. Hij was in het begin als de dood van het halster (nare ervaring achter zijn oren gehad denk ik). Ik heb hem geholpen daar een beetje overheen te komen. En nu wil ik al sinds 3 weken met hem aan het halster lopen. Ik heb geen oefenplaats alleen een wei van 100 bij 50. Niet echt gunstig en ik heb ooit gehoord dat dat ook niet goed is om in de wei te werken.

Iedere keer als ik aan het halster (met een longe) wil lopen met Jack gaat het goed voor 2 meter, dan slaat hij door en begint als een gek weg te galoperen naar de andere kant van het weiland. Tja, probeer dat maar es tegen te houden een Ardenner-Hengst met een schofthoogte van 1.70, en een gewicht van 500 tot 600 kilo... Dan beginnen we opnieuw en doet hij weer precies hetzelfde.

Wie heeft er nuttige tips voor mij en wat doe IK fout. Jack heeft al geleerd voetjes geven om ze uit te krabben en poetsen hebben we allemaal al gedaan hij staat best open voor nieuwe dingen.

Ik gebruik het liefst tactieken uit NH, ik wil wel een goede band behouden die niet uit angst bestaat. het boek Natuurlijk paardrijden heb ik gelezen en dat sprak me erg aan.

Ik hoop dat jullie me iets meer kunnen vertellen, ik word zolangzamerhand wanhopig en daar heeft Jack niets aan.

Groetjes Jack en Beau


Hoi Hoi,
Ik heb een paar adviesen:
Je zegt"die af en toe z'n tanden in je zet, maarja" neem dat niet te ligt op! De meningen daarover zijn erg verdeeld, maar probeer dat zo veel mogenlijk te vermijden!! Het is wel een dominante handeling.Verder denk ik niet dat jack per see een slechte ervanging heeft gehad achter zijn oren, elk paard heeft er van nature een hekel aan om aangeraakt te worden bij zijn oren, (kwetsbaar gebied) en al helemaal door een roofdier(wij dus). Het is dan ook zeer belangrijk dat je alles belachelijk langzaam opbouwd.wees al blij(en stop) als je vanaf zijn hals bv. zijn kaak o.i.d. kunt aanraken.Maar dat ligt er dus aan hoe ver je nu kunt gaan.Het kost dan heel veel tijd , maar het is wel de basis voor de rest van zijn verdere paardeleven.Ik zou niet zo goed weten waarom het niet goed is om in de wei te oefenen,maar mischien weet iemand anders dat?
Wat dat weglopen betreft, het is jammer dat hij heeft geleerd hoe sterk hij is. Het is moeilijk om dat er weer uit te krijgen ( kun jij natuurlijk niets aan doen). Ik ga er even over nadenken hoe je dat mischien kunt doen,. normaal zou ik loswerken adviseren( freestyle training) met hem, maar hij is nog zo jong.Maar wees in ieder geval blij met elke milimeter die hij goed doet, bedenk dat hij maar wat probeerd in de hoop dat dat goed is. Doe desnoods weer wat stapjes terug ( aan halster laten wennen en zo) zodat je zeker weet dat hij daar 100% vertrouwen in heeft. En : wat goed( voor de paardjes) dat er zulke behulpzame buren zijn zoals jij Lachen Jack is vast blij met jou OK dan! groetjes mij

free21
Berichten: 54
Geregistreerd: 03-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 21:49

Josien heeft ook hele goede tips!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 21:51

De aller nuttigste tip is niks meer met het dier doen behalve met andere paarden op het land zetten... Hij heeft nu al door hoe sterk hij is en dat zal alleen maar erger worden....... of je moet met grof geschut gaan werken een hengstenketting en een zweepje.

De tanden in je zetten......... niet erg????? man daar staat bij mij nog net niet de doodstraf op!

Je kan er beter iemand bijhalen die vaker met dit bijltje gehakt heeft anders krijg je er nog een hele, hele zware dobber aan........

Kastreren is ook een hele goede optie

free21
Berichten: 54
Geregistreerd: 03-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 22:18

Jeetje.....Ik ben het wel met je eens dat hij bij andere paarden moet, maar het is haar paard niet dus aan die opmenrking heeft ze vrij weinig denk ik. Je klinkt wel een beetje arro. Waarom wachten tot hij drie is? Dat schuif je het probleem alleen maar voor je uit. Tuurlijk het beste zou zijn als hij EN bij andere paarden kwam EN er wat basisdingen mee zou gebeuren, maar wie ben jij om te zeggen dat beau dit niet kan ? of ken je ze?

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 08:10

Ze zegt zelf dat ze meegesleurd wordt, dat hij zich lostrekt en dat hij in haar bijt.............. met andere woorden zegt ze dus zelf dat ze het niet kan Haha! Haha! Haha!. Das gewoon een kwestie van haar eigen post lezen.

Waarom wachten en er niks meer mee doen? Kan ik je vertellen. Als deze anderhalve jarige NU al met mensen aan het spelen is alsof het poppetjes zijn, en iedere dag het spelletje wint....... hoe denk je dan dat hij over 2 jaar is?? Denk je werkelijk dat hij liever zal zijn, of denk je dat hij dan in al zijn kracht helemaal scheit aan mensen zal hebben. Uit ervaring van jaaahaaren WEET ik het laatste. En dan heb je pas echt een probleem, daar is dit kleuterspel bij.

bikkel
Berichten: 56
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 19:12

Ik ben zelf met mijn paard met 1,5 jaar met freestyle begonnen. Heel voorzichtig 10 minuten per dag. Ze was niet te pakken te krijgen en reageerde helemaal niet zoals een "groen" paard zou reageren. Ook het halster omdoen op stal was niet te doen. Nu ben ik 6 maanden verder en kan haar altijd pakkenin de wei. Het halster aandoen is geen enkel probleem. Zou gewoon proberen om een stukje van 15 x15m af te zetten in de wei en alleen daar, heel kort elke dag oefenen.

navaja
Berichten: 971
Geregistreerd: 14-05-04
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 19:55

Sorry Bikkel, maar zeg je nou dat ze grondwerk moet gaan doen (15 bij 15)?
Want dat lijkt me absoluut geen goed idee! Dat kan je niet doen als je daar geen ervaring meehebt, en zeker niet met een paard dat al aardig wat probleempjes met zichzelf en met de mens heeft.

Als je dat niet zei, dan heb ik niks gezegd Haha!

free21
Berichten: 54
Geregistreerd: 03-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 15:48

Jullie vinden jezelf allemaal wel heel erg goed he? Zij kan er toch niets aan doen dat die mensen er nooit wat mee hebben gdaan? Jullie denken allemaal dat jullie het allemaal weten. (na jahaaren)ik denk dat beau gewoon heel erg haar best doen, en dat ze het op een hn manier wil doen is al heel fijn toch? en dat ze hulp vraagt via dit forum? Wat vind beau er eigenlijk zelf van?..................

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 17:10

Het soijt mij enorm dat je selectief leest! Ik probeer haar goede raad te geven. Of ze er wat mee doet moet ze zelf weten. Ik kan alleen maar putten uit 28 jaar ervaring met paarden waarvan de laatste 16 jaar prosessioneel......... ik heb dus ondertussen wel het een en ander gezien, gebaseerd op dat wat ik heb meegemaakt en heb geleerd geef ik mijn advies. Dus ik kan inderdaad zeggen dat ik het beter weet Haha!:D:D:D en dat is dus NIET banketstaaf bedoeld, sorrie

bikkel
Berichten: 56
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 21:00

Blossomm schreef:
Sorry Bikkel, maar zeg je nou dat ze grondwerk moet gaan doen (15 bij 15)?
Want dat lijkt me absoluut geen goed idee! Dat kan je niet doen als je daar geen ervaring meehebt, en zeker niet met een paard dat al aardig wat probleempjes met zichzelf en met de mens heeft.

Als je dat niet zei, dan heb ik niks gezegd Haha!


Blossomm je hebt het hierboven zelf ook over grondwerk dacht ik te lezen. Mijn eigen paard had zeer slechte ervaringen met mensen.
Er wordt om tips gevraagd. Ik heb hier hele goede ervaringen mee en zeg alleen hoe ik het met mijn "probleempaardje" gedaan heb.

Ik vind het al heel knap dat ze de uitdaging aan wil gaan om met het paard te gaan werken.

roxygirl
Berichten: 1
Geregistreerd: 16-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 16:36

hallo,

met wat je vertelde met het halster omdoen, kan te maken hebben dat zijn atlas verkeerd zit dat hij bijv. een keertje hard met zijn hoofd ergens tegen aan is gelopen, mijn pony heeft het ook gehad, wij wisten ook niet hoe het kwam toen hoorde ik van iemand dat het verholpen kon worden met manuele terapie, meteen toen hij geholpen was luisterde hij al beter met het halster . ik wil de tip geven zoek iemand die manuele terapie doet en laat hem erdor helpen.

groetjes

missrox


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 bezoekers