Hebben jullie tips over wondverzorging?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Hebben jullie tips over wondverzorging?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-04-02 08:15

Een van de pony's heeft op haar linker achterbeen een wond van ongeveer 2cm doorsnede elke dag maken we het schoon en doe er betadine zalf op. Vorige week woensdag zijn we hiermee begonnen maar ik vind dat het nog niet opknapt. Wat kan ik nog doen om te zorgen dat het dicht gaat?en geneest? (ze loopt niet kreupel)

Hippisch ondernemer op het gebied van paardenwelzijn

"The best way we can show respect for our equine friends is to honor how they're made."
~ Dr. Juliet M. Getty


Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-02 09:53

De beste EHBO is gewoon afspuiten met koud water, en advies inwinnen bij een dierenarts. Dat laatste hebben jullie niet gedaan, maar wil de wond niet uit zichzelf dicht zou ik dat toch maar eens doen.

betadinespray kan niet zo heel veel kwaad, er kan toch niet meer gehecht worden na zo'n tijd (dat moet binenn 6 uren). ik zou de wond niet meer open wassen, maar laat het maar lekker aankoeken (korst = genezing). En blijft genezing lang uit en ga je twijfelen, dierenarts bellen! Als er een onderliggende structuur toch is beschadigd, dan heb je zijn hulp echt nodig. Alleen een dierenarts kan dat constateren.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

joycje

Berichten: 907
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-02 18:21

hoi Lachen

veterinaire klei helpt heel goed. je kan het gewoon bij ruitersportzaken kopen! je smeert het op de wond en de zalf trekt al de verkeerde stoffen uit de wond. en helpt ook tegen littekenvorming..

veel succes groetjes joycje

kijk op www.pensionstaldevink.nl... je zult de baas maar zijn Knipoog

vlieg

Berichten: 2908
Geregistreerd: 25-11-01
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-02 09:07

Ik maak een wond altijd meteen schoon met water en doe er daarna betadine op en/of wondspray. Dat hou ik een paar dagen vol en daarna ga ik smeren met zalf tegen littekenvorming enzo, zodat het mooi geneest.
Afbeelding
of
Afbeelding

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-02 09:09

Als het nu nog niet heelt zou ik de dierenarts erbij roepen en niet verder zelf gaan klussen. En klei op een open wond zou ik niet aanraden.


UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-02 09:55

Je moet even betadine Scrub halen en het daar mee schoonmaken datgaat beter. Je kan het daarme schoonmaken. Daarna moet je er eveniets van spray opdoen omdat ze de hele tijd buiten staan. Ik gok dat dit een van de polopaarden zijn ??.

Zodra het een beetje dicht is Calendula zalf erop doen.

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-02 10:25

Toevallig is mijn paard een tijdje terug op het asfalt onderuit gegaan waardoor ik wat wond ervaring heb opgedaan...

Blijven wassen en droog deppen met Betadine shampoo 1 maal daags, tot er een korstje gaat ontstaan, dan mag er Acederm over het korstje heen en niet meer wassen.

Wat ook geen kwaad kan is Simicur Wondspray.
Dat vormt geen laagje er over heen maar desinfecteerd wel.
Als de korstjes wat droog worden kun je er wat versoepelende zalf op smeren. Zodat ze niet barsten ofzo eer het geheeld is.

Heeft hier goed gewerkt.
Maar dan heb ik het wel over dag 1, heb er ook de dierenarts binnen 30 minuten bij gehad. Gelukkig oppervlakkig.
Laatst bijgewerkt door orri op 12-04-02 10:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

wondtoilet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-02 10:41

Je zegt niet hoe die wond er verder uit ziet, is de wond schoon of komt er pus uit, komen de wondranden bij elkaar of staan ze van elkaar af? is er een korstje dat er af word gepoetst (dat zou ik nl maar laten zitten) enz enz. In principe ben je niet verkeerd bezig alleen zou er na een week wel iets van genezing op moeten treden.
Wat je kan doen is de wondranden insmeren met calendulazalf. Dit helpt met het vormen van nieuwe huid en gaat groei van wildvlees tegen.

cruutje 1
Berichten: 18
Geregistreerd: 16-12-01
Woonplaats: breugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-02 17:15

ik de wond droog???
als de wond droog is zou ik beginnen met vulkatan.
dat is een gel tegen wild vlees en het doet wonderen.
ik heb zelf een paard gehad en die had in de draad gelopen en het hele
been lag open. toen het een maal dicht was ben ik met vulkatan aan de slag gegaan. binnen een maand was er helemaal niets meer van te zien.
succes ermee.

carola

Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-02 17:19

Levertraanolie.
Absoluut, dat is superspul voor dit soort gevallen. Eerst goed uitspoelen, en dan met een washandje ofzo er levertraanolie op smeren. In levertraanolie zitten veel vitamines die ervoor zorgen dat een wondje sneller heelt. Producten met antibiotica of heftige ontsmettingsmiddelen oid. erin verwerkt, laten de wond vaak veel minder snel genezen.
Sucses! En als het je toch twijfelt, twijfel dan in ieder geval niet om de DA erbij te halen.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 00:05

Bij een niet te diepe, oppervlakkige wond die droog is (of dat snel wordt) en niet (te) vuil kan worden is niets doen vaak de beste optie. Eventueel na een injectie met antibiotica als bescherming gedurende de eerste twee dagen. Wel de algehele conditie van het dier in de gaten houden. Blijft het goed eten, gedraagt het dier zich normaal en niet sloom of zo.

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-04-02 12:22

Het gaat al beter met de wonde de randen zijn al iets naar binnen getrokken en de wond is redelijk droog. Ik was het met betadine shampoo maar dan haal ik de wond weer open. Moet ik er maar mee stoppen?Alleen afspuiten en zalf erop?
De veearts is geweest en heeft groene klei geadviseerd daarop is het been erg dik geworden en de wond smeriger daar zijn we snel mee gestopt.

Hippisch ondernemer op het gebied van paardenwelzijn

"The best way we can show respect for our equine friends is to honor how they're made."
~ Dr. Juliet M. Getty

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 12:28

je kunt het beste de wond van BINNENuit dicht laten groeien. Als het namelijk van de oppervlakte dichtgroeit, ontstaat er een holte waar zich pus in kan vormen die niet naar buiten kan. Door af te spuiten hou je de wond van boven open en dan zal het van binnen uit dichtgroeien. Elke dag dus een keer doen. Verder vind ik niets zo goed als Betadine, gebruik het ook bij mezelf.

De hond is de betere mens

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 18:39

Ik heb geleerd om met zelfs redelijk flinke wonden de waterslang er op te zetten.
En niet er wat overheen laten sijpelen maar echt er inspuiten met druk.
Lijkt heel gemeen maar dan gaat er tenminste vies stof, vuil en zo uit.
Verder vind ik betadine ook super werken of van dat blauw/paarse spuitspul (heb geen enkel idee hoe het heet) Maar acederm vind ik persoonlijk rommel, daarmee kleeft alle vuil er nog veel sneller aan vast.

Kendra

Berichten: 8713
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 18:51

Ik smeer altijd goudsbloemcreme of calendula. Helpt meestal goed, helpt ook om lelijke littekens te vermijden.

SheMellon

Berichten: 2948
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-02 18:07

Hoi!

Ik maak wonden als ze echt openen zijn elke dag schoon met bethandine scrub en smeer het daarna (2 x daags) in met Traumeel.Werkt ook super!

Je moet de mening van een meerderheid niet verwarren met de waarheid.

Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-02 19:08

Zo te lezen maak jij juist met wassen de wond open.

Niet meer wassen dus.
Als er eenmaal een korstje opzit en er verder niks dik aan is of vuil uitkomt, zal het vanzelf genezen. Kosrtjes sluiten de wond af voor bacterien.

Meestal was ik verse wonden met wat betadine(heel voorzichtig) of spuit ik gewoon ff 10 minuten af.
Daarna zet ik ze weer op het land. Buitenlucht is het beste voor een genezing.
Verder smeer ik er niks op, zalfjes sluiten de boel alleen maar af.
Ik doe het al jaren zo en heb nog nooit wat gehad.
Sommige wonden doe ik helemaal niks aan(lees kleine mini wondjes of schaafplekken) wel houd ik ze in de gaten tot er een korst opzit.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

pmarena

Berichten: 47935
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-02 18:55

Ik heb geleerd dat je Betadine (zalf) niet te lang mag gebruiken ,
alleen in het begin om de wond tegen infectie te beschermen ,
maar als je er langer mee doorgaat dan maak je het de huid moeilijker om zich te sluiten ...../ vertraagt dus de genezing !

DiamondCheckers
Berichten: 1724
Geregistreerd: 22-03-02
Woonplaats: Thief River Falls, Minnesota, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-02 23:54

Inderdaad de veearts bellen. Lijkt me een wijs idee. DC had ook een grote wond op haar enkel en ze konden het ook niet meer hechten omdat de wond al drie dagen oud was. Ze heeft anderhalve maand met een bandage rondgelopen. Haar voetje ziet er nu veel beter uit.

Some love last a lifetime...Some love last forever!!!
http://www.freewebs.com/martellstables
Profiel is weer aangepast!!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot, Ubermetrics en 4 bezoekers