onzeker help

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

onzeker help

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-04 19:10

Ik ben best onzeker.Niet met het rijden zelf,Maar met de hoeven als een pony vervelend doet met de hoeven word ik onzeker.Dat komt door een slechte ervaring.Met rijden heb ik het soms als de pony te vervelend is.Dat komt omdat op me vorige manege steeds elke les wat gebeurde.Bijna alltijd viel er iemand er wel af.Doe paarden hoefde maar de stem van de eigenaar of van diegene te horden die je les gaf en ze waren gestrest.Elke keer als ik ging rijden was ik onzeker en maar hopen dat er niks gebeurde.Nu rij ik ergens anders en ben met rijden wat zekerder geworden.Maar als een pony niet wil mee werken met de hoeven word ik onzeker.Dat komt omdat ik een keer de hoeven wou doen.Opzich was ik al klaar met een hoef maar hij draaide zich om en wou me trappen.Was wel geraakt maar niet hard omdat ik het opzich wel kon ontwijken.Nu krijg ik volgend jaar als ik vind dat ik er aan toe ben een eigen pony, waarschijnlijk een haf.Maar wie heeft er tips om van die onzekerheid aftekomen.

sorry voor het lange verhaal

Marieke_K

Berichten: 12899
Geregistreerd: 03-06-04
Woonplaats: ****

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 20:19

Vraag of iemand je wilt helpen als je hoeven gaat uitkrabben. Door het vaker te doen, kom je van je vervelende ervaring af en krijg je weer wat meer zelfvertrouwen.

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-04 21:40

Dankje.ik heb het gelukkig niet bij alle pony's alleen bij de pony's die het niet willen doen en dan de kont naar me toe draaien.
Dat doet fiesta altijd bij mij.En dan word ik onzeker.

Useful

Berichten: 1483
Geregistreerd: 14-06-04
Woonplaats: Middelburg & Zwartewaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 21:42

Vraag of iemand wil helpen..!

truusbertha

Berichten: 162
Geregistreerd: 21-07-04
Woonplaats: Dieren (joepie eindelijk!!)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 00:37

Als je de mogelijkheid hebt, laat het de eerste weken door iemand doen die niet onzeker is. Let tijdens het uitkrabben op je paardje en hoe hij kijkt, wat hij doet, etc.
Als je ziet dat'ie braaf is zal je het zelf willen doen!
Tip: meestal trekt een paard eerst met zijn been, voordat hij slaat. Dus of been goed vasthouden en boos worden of been loslaten en flinke klap uitdelen.....
Spookie durf ik alles mee te doen, maar met Moniek (jong) laat ik het ook lekker aan Vera over..... Niets doen waar je onzeker bij bent, paarden voelen dat!!!

truusbertha

Berichten: 162
Geregistreerd: 21-07-04
Woonplaats: Dieren (joepie eindelijk!!)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 00:39

effe ter aanvulling, die klap deel je natuurlijk alleen uit als je paard duidelijk zonder reden naar je uithaalt!!
Vermanend spreken en vasthouden werkt echt super, maar moet je wel durven (ikke durf nie, maar heb al vaak gezien dat het werkt bij o.a. hoefsmid)

M3isSi3j

Berichten: 3180
Geregistreerd: 19-12-03
Woonplaats: Monster/Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 00:43

zorg dat je een betere band krijg met je pony's zodat je ze beter kan aanvoelen en bepaalde reacties kan herkennen..

Als jij weet dat een pony gestrest is zorg dan dat je hem op zn gemak kan stellen door iets liefs te zeggen en hem ff een schouder klopje te geven.. klinkt stom maar dit kan je ook lukken met manege paarden..

als jij weet hoe je paardje zal reageren kan je je hierop voorbereiden en dat geeft jou en je paardje zelfvertrouwen..

ofwel.. ga naar de bieb en lees een groot aantal boeken over het gedrag van paarden en de oorzaak en uitwerkignen hiervan!

Alet

Berichten: 5512
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Yde

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 00:56

Vroeger had ik les op een 'manege' (=oude man, maffe pony's en drrrrrraf en dat was het dan) daar ben ik heel vaak van een pony afgevallen, Fresco (ja, ik weet zelfs zijn naam nog!). Ik was toen 9 denk ik. Jaren later kwam ik daar nog eens (ik was denk ik 13 ofzo) ik was met een vriendinnetje mee en ik wilde weer eens rijden. Dat werd op Fresco, ik begon gewoon te shaken van de zenuwen!! Terwijl ik dat verder nooit gehad had!
Na die keer rijden wat gewoon goed ging, want ik kon nu beter rijden, heb ik daar nooit meer last van gehad.
Dus 'face your fears'! Als iemand je erbij helpt zul je zien dat je je zelfvertrouwen weer terugkrijgt Lachen