Van alles, lees ajb even. Tevens instr gezocht(UT)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
alexandra15

Berichten: 2591
Geregistreerd: 09-05-04
Woonplaats: Zeist (vlakbij Utrecht). Spullen daar op te halen, of in Delft, Leiden, Arnhem,Velp, Den Haag, R'dam

Van alles, lees ajb even. Tevens instr gezocht(UT)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-04 19:28

Hallo, ik heb een probleem. Bij ons op stal rijden ze allemaal met sporen en slof en mij vinden ze maar raar omdat ik het op mijn eigen manier wil doen. Ik ben meer van het zachte en van de ontspanning dan 'hetgoede plaatje' waar het in de dressuur toch uiteindelijk omgaat, maar ik rijd mijn paard altijd gewoon goed voorwaarts op mijn been met een best losse teugel (als ik de teugel strak maak wordt hij sterk) en na 3 kwartier in draf en galop komt hij (na dus 3 kwartier sterrenkijken) wel redelijk naar beneden en ontspant hij wel maar loopt hij meer laag dan zeg maar Aan de teugel. Maar tijdens mijn les moet alles altijd binnen een kwartier in orde zijn en moet je kneepjes geven maar jurrien maakt zich dan sterk en ik wacht veel liever even totdat hij ontspantm aar dat gaat ook niet altijd goed, want in galop lukt het vaak niet goed en blijft hij sterrenkijken. Ik wil absoluut gene hulpteugels maar gewoon een paard dat iets sneller naar beneden komt en ontspant. In stap gaat het soms goed, soms niet maar dat hangt er vanaf. Mijn paard heeft Z2 gelopen en ik kan op zich ook wel redelijk rijden maar omdat ik binnenkort in de L zit wil ik dit toch wel goed onder de knie hebben en ik vind dat het om ontspanning gaat. Ik wil om deze reden ook een instructrice die mij hierbij kan helpen, aan de ontspanning zonder dat ik hard hoef te doen en ik kan best naar de locatie toegaan, zolang het niet tever weg ligt van Bilthoven/Zeist. Ik wil dan 1x per 2 weken of 1x per maand lessen en wil maximaal 12 euro betalen voor een half uur. Wie weet een oplossing voor mijn probleem en doe ik het op de goede manier en is het een kwestie van geduld of moet ik nog iets anders weten? En wie weet een instructrice die me kan helpen?? Alvast bedankt!!

Miss_Blimm
Berichten: 4429
Geregistreerd: 03-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 19:51

Citaat:
Ik wil absoluut gene hulpteugels maar gewoon een paard dat iets sneller naar beneden komt en ontspant.


Denk dat jij je paard zelf het beste kent. Je hebt ook een paardje wat waarschijnelijk gewoon wat langer los gereden moet worden. Kijk, 3 kwartier is wel wat lang maar met training en het juiste aanvoelen dan wordt die tijd vanzelf wel korter. Maar denk toch dat je paardje toch wat langere tijd nodig heeft om los te worden. Moet toch verder niets uitmaken. Als ie maar energy over heeft om een wedstrijd te lopen. En wat betreft je les, kan je niet al voor je les losrijden?

alexandra15

Berichten: 2591
Geregistreerd: 09-05-04
Woonplaats: Zeist (vlakbij Utrecht). Spullen daar op te halen, of in Delft, Leiden, Arnhem,Velp, Den Haag, R'dam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-04 20:24

nou, als hij ontspant en goed loopt dan is hij vaak al best moe en kan hij niet nog een hele les lopen.

AnnaBabs
Berichten: 1363
Geregistreerd: 20-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 20:40

wat Miss_Blimm zegt kan idd kloppen. Ik ken wel meer paarden die er lang over doen voordat ze echt los zijn. Ik denk dat jij je paard het beste kent en bovendien moet je doen wat jij denkt dat het beste is. Wat de rest daarvan vindt is hun probleem. (trouwens petje af dat je niet naar hulpteugels wilt grijpen! niet dat ik hier altijd op tegen ben, maar het toont wel inzet dat je het zonder doet!)

Kun je er niet met je lesgeefster over praten? Misschien kun je een half uurtje van tevoren beginnen met losrijden en dan gewoon korter lesnemen? zodat hij het toch vol kan houden?

alexandra15

Berichten: 2591
Geregistreerd: 09-05-04
Woonplaats: Zeist (vlakbij Utrecht). Spullen daar op te halen, of in Delft, Leiden, Arnhem,Velp, Den Haag, R'dam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-04 20:54

Ja maar mijn lesgeefster wil gewoon andere manieren dan ik en ze geeft ook niet zo goed les. Daarom zoek ik iemand die mij wil lesgeven. Ik kan naar diegene toekomen maar ik wil er niet meer dan 15 euro per half uur privéles voor geven. IK wil gewoon aan ontspannig werken en zo ver mogelijk komen zonder alles wat mijn instructrice wil!

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 21:59

misschien kun je via marktplaats en advertentie zetten, of hier bij gezocht. Dan kun je een paar proeflessen nemen van de mensen die reageren en jou geschikt lijken. Diegene die het best bij jou en je paard past houd je dan Knipoog Succes!

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 10:28

Heel goed dat je vast houd aan jouw manier van rijden. Ga zo door zou ik zeggen. Het duurt misschien wat langer, maar het resultaat mag er dan wel zijn.
Ik zelf geef niet echt wedstrijd gericht les, hoewel ik enkele westrijd ruiters les geef die goede resultaaten bereiken. Je bent dus welkom.

Marja

Berichten: 1693
Geregistreerd: 16-03-01
Woonplaats: Op m'n berg in Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 12:47

Ik denk dat jouw paard een loopje met je neemt en er gewoon eens goed doorheen gereden moet worden door iemand die weet wat hij doet. En eigenlijk iemand die dat jou ook daarna uit kan leggen en je erin kan begeleiden. Uren rondrijden en kilometers maken in afwachting van het moment dat je paard de ingeving krijgt om weer eens aan het werk te gaan lijkt me niet de juiste oplossing.

Je hebt het over een paard dat al eens Z2 heeft gelopen (al zegt dat natuurlijk ook niet alles), ik denk dat hij jou gewoon niet zo serieus neemt, en aangezien dat prima lukt zo en hij voor zijn doen niet aan het werk hoeft kan ik hem geen ongelijk geven Haha! .

Miss_Blimm
Berichten: 4429
Geregistreerd: 03-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 17:25

Jah wat dat loopje nemen met je kan ook wel. Maar zo af te gaan op jouw verhaal kies ik voor mijn mening. Maar moet erbij zeggen dat ik de combinatie niet ken of heb gezien. Dus laat idd es een nieuwe instructrice ernaar kijken en een mening geven. Misschien wel zo makkelijk een nieuw oog erop Lachen suc6!

Dressuurgek

Berichten: 2287
Geregistreerd: 18-10-03
Woonplaats: Zuid-Oost Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 15:09

Een slof hoef je niet altijd te gebrijken om een paard in de 'krul' te krijgen, je kan m ook gebruiken zodat ie zn hoofd in elk geval niet zooo hoog kan doen.
Hiermee zeg ik niet dat met hulpteugels rijden goed is, als je maar weet wat je doet.

EngeltjeS

Berichten: 16634
Geregistreerd: 06-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 15:16

ik weet niet of dit een *goede* tip is voor je, maar overgangen rijden wilt ook vaak helpen. Lachen
enne ik hoop dat je paard en jij over een tijd lekker ontspannend door een wedstrijd kunnen rijden Haha!

LindaT

Berichten: 134
Geregistreerd: 09-06-04
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 17:22

@Marja: Ik rij dit paard zelf ook en het is gewoon waar wat Alexandra zegt. Dit is geen paard waar je op gaat zitten en hopla aan de teugel rijdt. Ik heb net wat meer ervaring dan Alex en hij gaat bij mij wel meteen voorwaarts-neerwaarts, maar in het begin blijft hij proberen naar boven te komen, dus moet je constant corrigeren. En voordat hij echt een nette constante houding heeft ben je inderdaad minstens een half uur verder.

Ik heb alleen maar bewondering voor Alexandra dat ze het op deze vriendelijke manier wil doen, terwijl anderen trekken, zagen of een hulpteugel gebruiken.

Ilsuuuh

Berichten: 704
Geregistreerd: 23-06-04
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 15:46

heey Alexandra... zoals ik jou verhaal gelezen heb zit je paar eigenlijk best wel in de knoop met z'n eigen lijf... Hij wil Wel maar hij heeft gewoon moeite ermee om het te doen!!Ik neem aan (weet neit cker) dat het paard maar 1 x per dag uit zijn stal komt? Wat je dan kan proberen is om hem bijv sochtends los te gooien of longeren of in het land ( zorgen dat hij in ieder geval ongeveer 20 minuten uit zen stal is, wel ontspannende dingen doen!!) en als je dat een poosje volhoud (later als hetgoed gaat met bijzet longeren enzow) word hij vanzelf veel meer ontspannender als je er smiddags of savonds op gaat zitten!!! Hoop dat hj ewat aan mijn tip hebt! Vraagje waar sttaat dat paard?ik woon in driebergen!!!!xx

Assiej
Berichten: 3670
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 16:19

ik zou in ieder geval een andere instructrice nemen Clown ik bedoel, als ze van jou iets eist, wat je zelf niet correct vind, dan moet je het gewoon niet doen, en daarmee uit.. ik bedoel.. lijkt me ook niet fijn zeg..!!

Verder heb ik niet veel tips.. het is misschien verstandig om een martingaal om te doen tegen het sterrenkijken (voor het geval het soms erg word, en misschien helpt een thielemann ook wel.. (soort martingaal, werkt bij mijn pony heel goed, heb ook een sterrenkijkertje (arabiertje) en zodra je bij hem je teugels kort neemt zet hij zijn mooie giraffennekje op, en loopt hij heel het uur niet meer. MIjn pony is Z1 startgerechtig geweest.. dus hij kan het wel, daar gaat het neit om.


Ik denk dat het bij jou, net als bij mij, het een duidelijk geval is van geduld hebben. Ik heb mijn pony nu 14 maanden ofzo, waarvan hij een tijd ziek is geweest, en nu nog ben ik bezig met het rijden, wat nog neit helemaal lukt. Gewoon geduld hebben en een instructrice zoeken die wel op jouw manier lesgeeft.. succes! (voor vragen kan je ook bij mij komen hoor..)

_Replay_

Berichten: 18
Geregistreerd: 14-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 19:57

ik had dat ook heel erg rij nu met slof en dat gaat primaa hij komt uit het wild (wales) en ben iets voor zn 3e begonnen met inrijden...en steeeds ging zn hoofd omhoog nu heb ik dus die slof der is aan gemaakt om dat te begrenzen en het gaat super hij is nu 3.5 en heb de slof niet meer nodig..hij loopt prima aan de teugel maar wil wel eerst 5 minuten losse teugel voor hij dat doet nja miss tog niet zon slecht idee dus hoor zon slof Knipoog

letsgo

Berichten: 680
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 21:43

Ik vind het top van je Alex.....geen slof! lees alleen het stuk in de bit maar weer eens over: Verslaafd aan de slof!
Ik weet zeker dat het je met een goede intructeur gaat lukken!

alexandra15

Berichten: 2591
Geregistreerd: 09-05-04
Woonplaats: Zeist (vlakbij Utrecht). Spullen daar op te halen, of in Delft, Leiden, Arnhem,Velp, Den Haag, R'dam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-04 21:46

Het gaat al 100.000 ker beter! Nu hoeft ik alleen maar kneepjes te geven links en rechts, om de beurt zonder dat ik mijn handen beweeg. Als ik Jur goed voorwaarts rijdt gaat het echt steeds beter!