Keuze Winterdeken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Phynix
Berichten: 1179
Geregistreerd: 14-06-04
Woonplaats: Breda

Keuze Winterdeken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-09-04 10:28

Hallo allemaal

Ik heb sinds een paar maanden voor het eerst een pony. Met de winter voor de deur moet er natuurlijk een winterdeken komen. Behalve prijs en kleur zijn er heeeel erg veel verschillen in die dingen. Iemand enig idee hoe je een keus maakt????? Vorig jaar is mijn pony niet geschoren en zal dat denk ik dit jaar dus ook niet doen. Hoe zit het dan met gewicht en materiaal enzo??

Ik hoop dat iemand mij kan helpen, zodta ik wel meteen een goede, maar toch betaalbare koop. Thanks!!!!!!!!!!!!!!!!!!! *LOL*


zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 10:34

Rambo dekens, de enige echte goede en nu in de aanbieding bij de Drunense ruiterhuis!!

Phynix
Berichten: 1179
Geregistreerd: 14-06-04
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-09-04 10:51

Dank je wel, maar bedoel meer welke materialen moet ik voor kijken, wat bepaald welk gewicht deken je neemt en dat soort dingen.

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 11:02

Komt je pony buiten, dan een goede ademende waterdichte deken. Zoniet, dan een staldeken. Dikte zal afhangen van je pony zelf. Sommige hebben voldoende aan een 200 grams, andere hebben over de 1000 grams totaal aan verschillende dekens op als het echt koud is. Liever met verschillende lagen werken dan een hele dikke deken van over de 400 grams. Bijvoorbeeld een tussendeken kopen (staldeken) van 200 en 400 grams en een ongevoerde regendeken voor erop. Dat zijn dan drie dekens waar je veel mee kan varieren.

TeamSpirit
Berichten: 5818
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: De meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 11:20

ik vind loopsplitten in dekens ook altijd erg handig
en het liefst heb ik er een staartflap aan met kruissingels en achterbeen-singels.
wat is de site van het drunense ruiterhuis?

Teamspirit... Je bent een toppertje!

Phynix
Berichten: 1179
Geregistreerd: 14-06-04
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-09-04 13:50

Oh dank je wel!! Ja, loopsplitten en riemen enzo neem ik er sowieso wel bij. Mijn pony komt met mooi (in de winter?!) een halve dag in de wei te staan. Dus het wisseld nogal. Maar staat meestal binnen, omdat er geen dekens gewisseld worden als ze naar buiten gaan. Dus hoeveel grams is gebruikelijk bij een pony die weinig zweet en dus niet geschoren wordt en veelal binnen staat. Ik neem sowieso een waterafstotende, voor het geval hij wel eens buiten staat. Bedankt voor jullie hulp!!

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 14:04

Phynix schreef:
....
Ik heb sinds een paar maanden voor het eerst een pony. Met de winter voor de deur moet er natuurlijk een winterdeken komen......


Niks moet. Als jij het geen probleem vindt dat je pony een wintervacht krijgt, zou ik geen deken omdoen. (Het is een hoop gezeur, met het mooie weer van gister is het bijvoorbeeld lastig in te schatten of ie nou wel of niet op moet.)
Paarden en ponies zeker, kunnen prima zonder deken! Dekens doe je om omdat je het zelf makkelijk vind, ivm zweten na het rijden en omdat het mooier staat (kortere haartjes). Aan jou de keus.....
(Ik ben er geen voorstander van, maar dat hadden jullie vast al wel gemerkt Haha! )

Dani2
Berichten: 103
Geregistreerd: 15-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 14:45

Heb net een nieuwe Rambo deken

TeamSpirit
Berichten: 5818
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: De meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 15:29

Dani2 schreef:
Heb net een nieuwe Rambo deken

gaaf! waar gekocht en wat voor type?

Teamspirit... Je bent een toppertje!

teriema

Berichten: 2119
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: net buiten Den Haag in het Westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 15:31

Ik las pas ergens een test waar een deken van Imperial Riding (volgens mij heet de deken Tornado) goed uit de test kwam.

Ik weet alleen niet hoe die is met loopsplit etc.

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 15:35

Mijn paarden staan buiten, alleen wedstrijdpaarden een deken op. Momenteel lopen ze buiten onder een dunne 200 grams (is niet meer 200 grams) en 's nachts in stal bloot. Als het zo rond de 5 graden is overdag dan komt er een staldeken onder van 200 grams. Op stal alleen de stal deken en overdag de waterdichte winterdeken erover heen. Dus zo'n kleine 400 grams. Moet genoeg zijn Haha!

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 15:39

mijn haf krijgt een dunne regen deken op,

Karaat_the_newforest op Instagram

simongek

Berichten: 5331
Geregistreerd: 18-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 15:44

[quote="teriema"]Ik las pas ergens een test waar een deken van Imperial Riding (volgens mij heet de deken Tornado) goed uit de test kwam.

Deze heeft mijn paard op. Is alleen geschikt als staldeken. Hij is namelijk wel spatwaterdicht maar kan niet tegen een hoosbui.

Mijn paard staat op stal maar de deken moet geloof ik ook buiten gebruikt worden.

Ik denk dat je het beste een 200 of 300 grams winterdeken kan kopen en een ongevoerde of lichtgevoerde regendeken. Als je een hele dikke deken koopt kan je hem pas heel laat in het seizoen op doen en in het voorjaar staat hij ook weer te zweten.

Phynix
Berichten: 1179
Geregistreerd: 14-06-04
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-09-04 18:01

Het nadeel van een losse regendeken is, dat ik die dan steeds al de avodn van de voren op moet doen. Ook dus als het toch weer niet gaat regenen. Daarom had ik me al bedacht dat ik dan sowieso een waterdichte neem, dan is het meteen altijd goed. Dus een waterdichte van 350 grams zou dus wel goed moeten zijn voor en op de wei en de uurtjes op stal. Toch, als ik iedereen zo een beetje goed begrijp??!!! (Wat een gedoe eigenlijk he, zo'n deken kopen Ach gut )

Naatus

Berichten: 945
Geregistreerd: 18-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 18:09

wat je nu zegt de 350 grams waterdicht (zou niet waterafstotend nemen) is voldoende hoor! doe ik ook altijd bij mijn paard vind het alleen zelf drama wanneer te beginnen.....


wendyke
Berichten: 2258
Geregistreerd: 06-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 18:13

Wij hebben altijd van die canvas dekens erop liggen en die sceuren haast niet open goeie warme en sterke dekens.

droebel

Berichten: 882
Geregistreerd: 21-04-03
Woonplaats: wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 19:07

simongek"]
[quote="teriema schreef:
Ik las pas ergens een test waar een deken van Imperial Riding (volgens mij heet de deken Tornado) goed uit de test kwam.

Deze heeft mijn paard op. Is alleen geschikt als staldeken. Hij is namelijk wel spatwaterdicht maar kan niet tegen een hoosbui.


Ik heb die deken ook voor Tieme. volgens mij zijn deze niet meer te koop. ik heb hem 3 jaar geleden in de uitverkoop gekocht voor f100,- gulden. ik heb een paard maanden geleden imperial riding nog gemaild met de vraag of hij 100% waterdicht was of spatwaterdicht en ze wisten eigenlijk niet eens welke deken ik bedoelde. deze werd niet meer verkocht.
hij is in ieder geval wel 100 % waterdicht. die van mij heeft al verschillende hooisbuien van een hele dag weerstaan.

verder heb ik nog 2 dekens van Rambo en 1 van Bucas. dit zijn echt superdekens. wel duur, maar zeker het geld waard.

Hoe beter ik de mens leer kennen,
hoe meer ik m'n hond waardeer!

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 19:12

Ik heb even een paar reacties gesplit op verzoek, er komt in de bit van de volgende maand een test van dekens. Lachen


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Foreverkliek, Fudge, Isab123, Trendiction en 33 bezoekers