Plotselinge overgang weide -> stal

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Plotselinge overgang weide -> stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-04 23:54

Fleurtje gaat na een lange vakantie op het land volgende week weer terug naar stal. Bij het land heb ik geen stal tot mijn beschikking, en op stal is het land volgens mij al dicht.

Ze zal dus van 24/7 wei naar stal zonder wei moeten. De wei is al een beetje kaal aan het worden en ze is al een tijd met biks bijgevoerd.

Hoe doe ik de overgang zo goed mogelijk?

Uiteraard voldoende beweging, afhankelijk van de temp. op stal een dun dekentje op, meer voer, maar ben ik nog iets vergeten of heeft iemand tips?

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 00:04

goed ruwvoer en meerder portie per dag voeren.
Dat doe ik ook anders (denk ik) heb je eerder kans dat ze zich vervelen en de stal gaan anvreten of luchtzuigen enzo. en wat je zelf zei veel beweging geven.

Dani2
Berichten: 103
Geregistreerd: 15-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 17:01

Of een speeltje in de box geven??

Jac

Berichten: 874
Geregistreerd: 27-06-01
Woonplaats: Mooi brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 17:20

Rap een andere stalling vinden waar ze wel naar buiten kan....
Helaas is het niet altijd mogelijk, maar 23 uur op stal en 1 uurtje beweging vind ik crimineel...

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 18:37

Mirk had ook zo'n overgang van het land opeens in de stal qua beweging. Omdat het een al wat ouder paard is, was het voor hem extreem moeilijk. Ik heb met overleg met mijn stalhouder dat hij elke dag Mirk een uurtje in de bak gooide... Misschien is dat een optie om hem naast de gewone arbeid nog even in een paddock of bak los te gooien?

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-04 21:18

Jac"]
Rap een andere stalling vinden waar ze wel naar buiten kan....
Helaas is het niet altijd mogelijk, maar 23 uur op stal en 1 uurtje beweging vind ik crimineel...
[/quote]
Het is me helaas nog niet gelukt om met welk budget dan ook een stal in Amsterdam eo te vinden waar ze in de winter op het gras mogen.. Bovendien heeft Fleur net de hele zomer 24/7 op een megagroot land gestaan, nu het winter is zal ze het met rijden en een zandpaddock moeten doen. 23 uur op een dag op stal staan zal heus een keer voorkomen, maar ik doe mijn uiterste best er voor te zorgen dat ze minimaal 2x eruit komt, 1x om te werken en 1x om buiten te spelen.

Maar goed, bedankt voor de tips! Fleur is gelukkig niet echt een type dat zich gaat vervelen zolang er eten is (en ze staat op stro, dus dat komt wel goed Knipoog ) Maakte me voornamelijk een beetje zorgen over de temperatuur en voer omslag, maar volgens mij heb ik alles nu redelijk opgevangen..

[quote="kimmy schreef:
Mirk had ook zo'n overgang van het land opeens in de stal qua beweging. Omdat het een al wat ouder paard is, was het voor hem extreem moeilijk. Ik heb met overleg met mijn stalhouder dat hij elke dag Mirk een uurtje in de bak gooide... Misschien is dat een optie om hem naast de gewone arbeid nog even in een paddock of bak los te gooien?
Fleur is een jonge dame, maar ook dan hebben ze inderdaad even wat *benenstrektijd* nodig, dus de paddock gaat ze zeker in! Fijn datj Mirk ook naar buiten kan.. is soms zo'n drama je paard in de winter buiten te krijgen..

Duhelo

Berichten: 28547
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 21:32

probeer om de eerste paar dagen ze een paar uur op de paddock te zetten met genoeg hooi
en snachts op stal
en bouw zo op naar de hele tijd op stal

Eilandje

Berichten: 2825
Geregistreerd: 05-01-02
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 09:41

Het advies dat ik eens gekregen heb en dat ik nu altijd toepas is om in zo'n situaties tijdens de eerste week op stal "nat" voedsel bij te geven. Ik geef haar de eerste dagen geweekte bietenpulp en wortelen. Dit om de overgang nat voer (gras) -> droog voer (hooi, biks) wat minder bruusk te maken.

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 09:49

Batje, waar sta jij eigenlijk met Fleur als ik vragen mag? Ik mag Escala nl. ook in de winter -mits het landje niet te nat is- op haar eigen privelandje zetten, ideaal! Zulke (betaalbare Knipoog ) stallen zijn er dus wel in/nabij Amsterdam... on-topic: ik zou zoveel mogelijk ruwvoer geven, daar gaat mijn voorkeur sowieso naar uit. Escala krijgt veel kuilgras en betrekkelijk weinig biks.