Koliek voorkomen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
minka

Berichten: 5689
Geregistreerd: 25-12-02
Woonplaats: Oost-Souburg

Koliek voorkomen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-04 20:30

Ik ben even flink met de zoekmachine aan de gang geweest, maar kan hier eigenlijk weinig over vinden. M'n verzorgpony stond de afgelopen week nogal flink naar z'n buik te trappen en leek echt buikpijn te hebben. Hij staat momenteel nog gewoon op de wei en krijgt dus gras, want als je ze geen gras geeft gaan ze de pollen eruit lopen trekken en krijgen ze zand binnen Verward

Maar wat is nou de beste methode om koliek te voorkomen, we hebben hem na het rijden een beetje lijnzaad gegeven, en als hij last blijft houden, gaat hij terug op stal. Hij heeft nu nog geen echte koliek, maar dit moet natuurlijk ook worden voorkomen...

Patriesje

Berichten: 339
Geregistreerd: 24-05-04
Woonplaats: Doetinchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 23:01

Kun je hem naast het gras niet ook nog hooi bijvoeren?
Volgens mij is ruwvoer nog steeds het beste middel...
En als je bijvoert (brok of zo): kleine beetjes verdeeld over de dag. De lijnzaadolie zorgt ervoor dat er een klein laagje aan de binnenkant van zijn darmen komt zodat die wat minder gevoelig voor irritatie zijn, maar dat alleen is volgens mij niet genoeg.
Maar goed, ik ben natuurlijk geen dierenarts. Dit zijn enkel de dingen die ik zelf doe. En hier werkt het goed.

Succes ermee!

Oh ja, mocht je de indruk hebben dat hij wat last heeft van buikpijn, dan zou je hem een snoepje of klontje kunnen geven met wat pepermuntolie. Dat werkt rustgevend op zijn darmen. Soms is er aan ruiken al genoeg... Maar als hij echt buikpijn heeft natuurlijk wel de DA bellen!

Letizia

Berichten: 12147
Geregistreerd: 24-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 09:39

Idd ruwvoer bijvoeren (hooi), maar je kan ook zemelen bijvoeren om de darmfunkties te bevorderen, ik weet niet hoe de wei bij jullie is, maar bij ons staat er bijna niks meer op waardoor de darmen niet genoeg gestimmuleerd worden en er kans bestaat op koliek, ik geef Darmoor op het momment elke dag wat zemelen door het voer

ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 09:52

beweging, heel goed voor de darmen.
verder idd ruwevoer, en ook constnt voeren, dus elke dag de zelfde hoeveelheid en het goed afstemmen op het werk

minka

Berichten: 5689
Geregistreerd: 25-12-02
Woonplaats: Oost-Souburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-04 19:12

Bij ons is de wei afgezet met draad, dus ze krijgen nog steeds iedere dag een strook gras. Het probleem is als je ze geen gras geeft, maar wel op de wei laat staan, ze ook blijven eten en vervolgens alle pollen eruit trekken en dus zand binnen krijgen...

minka

Berichten: 5689
Geregistreerd: 25-12-02
Woonplaats: Oost-Souburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-04 19:13

Ooh en ze lopen iedere dag hoor Lachen

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 19:17

Als je niet wilt dat ze teveel gras eten kun je ze een grasmasker om doen. Hierdoor blijven ze wel goed bezig, maar krijgen veel minder gras binnen.

minka

Berichten: 5689
Geregistreerd: 25-12-02
Woonplaats: Oost-Souburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-04 17:11

Bedankt voor de tip, ik zal het tegen de eigenaresse van de pony vertellen Lachen

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 19:49

Onbeperkt hooi voor zijn snufferd zetten.

minka

Berichten: 5689
Geregistreerd: 25-12-02
Woonplaats: Oost-Souburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-04 22:38

Ja het is een fjord he, weet niet of dat zo'n top idee is Knipoog

Janski

Berichten: 6498
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 09:34

Geef je paard twee of dier keer per week wat slobber (zemelen) bij met een scheutje lijnzaadolie (maisolie kan ook) en inderdaad veel ruwvoer en voldoende beweging.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 09:50

minka schreef:
Ja het is een fjord he, weet niet of dat zo'n top idee is Knipoog

Ze worden er niet dik van hoor. Alleen moet je dan geen krachtvoer meer geven.

Janski

Berichten: 6498
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 11:08

Nou ik durf bijna wel te wedden dat ze er wel dik van worden. Jiust om paarden dikker te krijgen voer je ruwvoer. Een fjord die goed op gewicht is (geen een paard trouwens) zou ik onbeperkt hooi geven. Het voer en de hoeveelheid moet wel een beetje in verhouding staan met de beweging en het werk wat een dier doet. Straks heeft ie geen koliek maar staat ie bevangen.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 14:30

Koliek kan je niet voorkomen hoe banketstaaf het ook is maar je loopt altijd het risico.

Mijn paard had nog nooit last ervan gehad en toch lag die opeens op de tafel. Oke hij gaat niet meer terug op stro maar ja van lucht of zand kan die het ook krijgen. Goede controle op stal kan erge koliek voorkomen.
Op je weiland genoeg hooi en desnoods stro leggen kan voorkomen dat ze veel zand binnen krijgen. Zand krijgen ze altijd wel binnen.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 14:36

Riant schreef:
Nou ik durf bijna wel te wedden dat ze er wel dik van worden. Jiust om paarden dikker te krijgen voer je ruwvoer. Een fjord die goed op gewicht is (geen een paard trouwens) zou ik onbeperkt hooi geven. Het voer en de hoeveelheid moet wel een beetje in verhouding staan met de beweging en het werk wat een dier doet. Straks heeft ie geen koliek maar staat ie bevangen.

Bevangen raken ze van teveel eiwitten (biks en te vette wei). In hooi zitten zo weinig voedingsstoffen dat het onmogelijk is om er bevangen te raken.

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 14:40

Prisca schreef:
Zand krijgen ze altijd wel binnen.

Mijn paarden staan nu al 7 jaar in een zandpaddock, waarvan 's zomers 24/7. Afkloppen... maar ik heb nog nooit last gehad van zandkoliek en geef ook niet regelmatig een zandverwijderaar (Sandclear oid).
Goed en veel hooi is dan dé oplossing om te zorgen dat evt teveel zand uit de darmen wordt verwijderd.

Bij indikatie dat er teveel zand in de maag/darmen komt (dunne mest en regelmatig drollen testen op zand) is een kuur met psylium natuurlijk wel nodig.

minka

Berichten: 5689
Geregistreerd: 25-12-02
Woonplaats: Oost-Souburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-04 14:50

In de zomer krijgen ze gewoon voldoende gras, ze krijgen dagelijks een strook erbij. Ze krijgen 6 dagen in de week flink beweging (4x een uur les en de rest zijn grote buitenritten). Verder krijgen ze een 1/4 biks, met daarin vitaminesuplementen, dir werd geadviseerd door de veearts en hoefsmid (hoeven groeide niet voldoende).

In de winter staan ze op stal met uitloop. Ze krijgen dan 3x per dag een plak hooi en 2x 1/4 biks. Lijkt me op zich niet dat ze te weinig ruwvoer krijgen. En van ruwvoer krijgen ze inderdaad een buikje, met biks heb je dit minder.

Ooh ze krijgen eiwit-arme biks Lachen

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 14:57

Zo te zien doe je niets verkeerd. Maar het ene paard is nu eenmaal gevoeliger voor buikpijn(koliek) dan de ander. Ook heb je natuurlijk meerdere soorten koliek. Gaskoliek is weliswaar een pijnlijke soort, maar niet zo erg als zandkoliek of darmverstopping.

Ook is het ene paard wat kleinzeerderiger dan de ander Haha!

Wat je zo kunnen proberen is wat olie (ik gebruik maiskiemolie) door de biks te doen. Dit kun je langzaam opvoeren tot een kopje per dag.

Ik heb er iig goede ervaringen mee.

minka

Berichten: 5689
Geregistreerd: 25-12-02
Woonplaats: Oost-Souburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-04 16:59

Ja het is gewoon frustrerend dat het zomaar opeens mis kan zijn, maar goed als ze ook maar een beetje naar hun buik staan te trappen krijgen ze wat lijnzaad en gaat de eigenaresse 's nachts d'r bed uit om te checken of het allemaal oke is.

Dat van die olie vind ik een goed idee, maar wat doet dat precies, voordat ik het als tip ga geven en kan je het gewoon bij de supermarkt halen of moet je naar de ruitersportzaak (zo hee wat een vragen) Lachen

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 17:09

Gewoon in de supermarkt is het voordeligst.
De olie maakt de boel wat smeuiger zodat het niet zo kan klonteren en makkelijk door de darmen gaat.
Het heeft ook een positief effect op het opnemen van mineralen en de verbranding is beter.

minka

Berichten: 5689
Geregistreerd: 25-12-02
Woonplaats: Oost-Souburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-04 18:18

Oke bedankt, zal het morgen meteen even doorgeven, super Lachen

Janski

Berichten: 6498
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 09:02

Jantine2 schreef:
Bevangen raken ze van teveel eiwitten (biks en te vette wei). In hooi zitten zo weinig voedingsstoffen dat het onmogelijk is om er bevangen te raken.


Dit is dus per definitie niet waar. Of jullie hebben heel slecht hooi.
Van hooi worden ze wel degelijk dik en naast hoefbevangen door eiwit kan een paard dat te zwaar is ook spierbevangen raken.
Te dik zijn is voor dieren gewoon niet gezond en je kan een paard niet zomaar onbeperkt hooi geven.

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 12:28

Riant schreef:
...je kan een paard niet zomaar onbeperkt hooi geven.
Idd niet zomaar, maar als je je paard er voorzichtig aan went dan is het op termijn wel mogelijk.
Als een paard weet dat er altijd eten beschikbaar is, dan zal het ook rustiger eten.
Het is evenwel niet voor alle paarden geschikt, want sommigen kunnen nu eenkeer geen maat houden. Net als bij mensen eigenlijk Haha!

minka

Berichten: 5689
Geregistreerd: 25-12-02
Woonplaats: Oost-Souburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-04 16:42

Ja ik vrees dat je bij Pim onbeperkt hooi wel uit kan sluiten, want die stopt NOOIT met eten Knipoog