Stijf of toch kreupel?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Letizia

Berichten: 12147
Geregistreerd: 24-04-02

Stijf of toch kreupel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-04 14:42

Darmoor loopt nu zo'n 7/8 weken met een peesblessure, de eerste maand hebben we alleen maar gestapt, dit ging heel goed, niks kreupel, na een maand kwam de DA voor controle, zij was zeer tevreden, bovenverwachting goed zei ze, en we mochten weer kleine stukjes draven, de eerste twee weken hebben we om de dag kleine stukjes gedraafd naast de fiets en nu doen we elke dag kleine stukjes draven, de ene keer er op de andere keer naast de fiets, nu is ze sinds 1,5/2 weken elke keer stijf als ze uit de wei komt, de ene keer erger dan de andere keer, maar dat is vaak na 5 minuten stappen weer over, is dit nu een terugslag of komt het misschien door dat ze weleens aan het rennen is in de wei (ongelijke bodem/te veel belasting), op stal zetten is een mogelijkheid, maar stil staan is ook weer niet bevordelijk voor de blessure, waar doe ik het best aan, iemand tips?

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 09:23

Spierpijn kan zeer wel de oorzaak zijn, als ze heeft lopen rennen.
Kijk, ze begint zich nu na die lange blessure weer goed te voelen en heeft duidelijk geen pijn meer, dus alle opgebouwde energie, moet er ook weer uit. En ja, dat kan spierpijn als gevolg hebben, want conditie heeft nu natuurlijk niet meer.
Overleg met je DA of het kwaad kan, voor de blessure, want op stal lijkt me geen goed idee.
Een optie zou een kleiner stukje weiland kunnen zijn, waardoor ze minder de kans krijgt om te gaan rennen.
Succes.

Letizia

Berichten: 12147
Geregistreerd: 24-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-04 16:20

M'n moeder kwam vandaag op stal, wat bleek ze waren al heel de dag aan het vliegen in de wei, dus we hebben haar toch maar binnen gezet en gaan dan wel 2 x per dag wandelen.

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 18:57

Vreemd trouwens dat je al weer zo snel mocht beginnen met draven. Meestal staat voor een pees toch wel minimaal 3 maanden stappen. Heeft de dierenarts een scan gemaakt of zo met het blote oog gekeken (dat laatste is niet zo betrouwbaar). Voor peesblessure moeten ze op het harde lopen: gek doen in de wei is dus funest. Beter dat je haar binnengezet hebt.

Letizia

Berichten: 12147
Geregistreerd: 24-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-04 19:07

Ze hebben geen scan gemaakt (vonden ze niet nodig, ik had verder geen ervaring met peesblessures maar baalde daar wel van, achteraf)
Ze is ook nooit echt stokkreupel geweest, ze liep onregelmatig in draf en de pees was opgezet (de peeskapsel om het spronggewricht) Ze loopt nu zuiver in draf, soms de eerste paar pasjes wat stijf en we doen maar kleine stukjes draven en daar tussen veel stappen, dit alles op het harde, hier nog een link naar een topic wat ik eerder had geplaatst, waar nog wat meer info in staat:
[MD] Hoe effectief is de buigproef?