de aanschaf van een twenter.. hoeveel als?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

de aanschaf van een twenter.. hoeveel als?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-04 12:44

Hallo,

Mijn instructrice en ik vragen ons eigen iets af en misschien dat hier iemand het weet.

(ik hoop dat ik het goed formuleer, ik probeer het nu al voor de twaalfde keer op te schrijven Bloos )

Hoeveel mag de aanschafprijs van een twenter (ruin) ongeveer zijn, als het dekgeld van de (goede bekende) vader bekend is?

dit is heel moeilijk Verward
kleine uitleg:

(Twenter is een ruin vader is Gribaldi, het dekgeld van gribaldi is 950 euro, hoeveel mag de twenter ongeveer kosten.)

of heeft het ook allemaal met kleur te maken enz?

Bacannie

Berichten: 1305
Geregistreerd: 02-05-02
Woonplaats: Vechtstadje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 12:54

Zoveel als een gek ervoor wil geven... Haha! het ligt ook heel erg aan de moederlijn. Is het een paardje wat uit een zeer goede moederlijn komt dan kan de prijs vrij hoog liggen. Ik bedoel dan dat de moederlijn bijv. keur pref. prest. is al meerdere generaties lang. De verwachtingswaarde ligt dan gemiddeld hoger dan bij een minder intressante moederlijn. En ja, als ik erover nadenk blijft het antwoord: wat een gek ervoor wil geven. En de kleur maakt in feite niets uit, de een wil een bruine, die wil een zwarte en weer een ander heeft liever een vos. Het is maar wat jouw het meeste aanstaat.

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-04 13:07

hm okee dat is een duidelijk antwoord Haha!...
ik dacht namelijk dat over het algemeen zwarte paarden duurder waren, maar goed dat heb ik dan weer verkeerd Haha!

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 15:16

In principe mag kleur niet een prijs bepalen maaar er zijn kleuren waar meer voor gevraagt wordt en inderdaad is het prijskaartje van een zwart gekleurde veulen toch meestal iets hoger dan een 'gewone' bruin of vos. (Laat staan de prijskaartje van een wb palomino gekleurde 2 jarige!!)

Desiree83

Berichten: 352
Geregistreerd: 26-08-03
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 18:55

Zo'n paard moet je toch écht eerst zien voor je kunt zeggen wat hij zal moeten kosten. Daarbij is het maar net welke verkoper je treft (en voor hem welke koper). Wat die kleur betreft: die doet echt niks aan de prijs af in mijn ogen.

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-04 19:31

hm okee desiree wat bedoel je met eerst zien...
de bouw oid?
want je kan toch niet zien aan een paardje dat nog niet is uitgegroeid of hij de goede bouw heeft:?
of heb je misschien wat meer uitleg daarvoor? Lachen

Remember

Berichten: 6005
Geregistreerd: 13-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 19:52

Cow_horse schreef:
hm okee desiree wat bedoel je met eerst zien...
de bouw oid?
want je kan toch niet zien aan een paardje dat nog niet is uitgegroeid of hij de goede bouw heeft:?
of heb je misschien wat meer uitleg daarvoor? Lachen


Je kunt wel aan de bouw nu een voorspelling doen over hoe hij wordt als hij uitgegroeid is Knipoog Daar kun je dan het beste iemand voor meenemen die al de nodige paardjes heeft op zien groeien (fokker?!) en dus weet wat hij kan verwachten. De beweging van een veulen is ook behoorlijk goed te beoordelen, je kunt zeker een scheiding trekken tussen goed en slecht bewegende veulend. Daarnaast bepalen predikaten in de moederlijn en behaalde prestaties van familie ook een rol (halfbroers/zussen uit de moederlijn die goed gepresteerd hebben? Geld, geld! bij de vraagprijs). Kleur zou zoals eerder gezegd geen rol mogen spelen, maar over het algemeen is er meer vraag naar donkere paarden en is daar dus de vraagprijs vaak hoger van. En natuurlijk moet het paard jou ook aanspreken...

Maar het is wat de gek ervoor geeft! Je kunt duizenden euro's voor een goed paard neerleggen er zijn ook paarden die (helaas voor de fokker) voor minder weggaan dan dat ze gekost hebben...

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-04 19:58

okee Remember bedankt voor de uitleg..
van alle paardjes die ik nu zo'n beetje heb gezien (komen dan wel van een fokker) ligt de prijs van donkere paarden inderdaad hoger dan bijvoorbeeld een schimmel of een vos.

maar ik snap wat er wordt bedoeld Lachen

Desiree83

Berichten: 352
Geregistreerd: 26-08-03
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 20:02

Remember heeft je vraag al beantwoord Lachen En wat betreft die kleur: ik ben nog steeds van mening dat die niks uitmaakt. Een goed paard heeft geen kleur namelijk...Knipoog

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-04 20:03

Desiree83 schreef:
En wat betreft die kleur: ik ben nog steeds van mening dat die niks uitmaakt. Een goed paard heeft geen kleur namelijk...Knipoog



Daar ben ik het volkomen mee eens... dachten de meeste fokkers er ook maar zo over.. Haha!

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 13:58

Dachten ook de meesten kopers er ook zo over !
Een goede VOS gekleurde paard wordt voor beduidend minder verkocht dan een goede zwarte ! Zelfs als ze van dezelfde bloedlijn (laat staan combinatie) komen.

Remember

Berichten: 6005
Geregistreerd: 13-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 15:12

Je betaalt voor de kwaliteit van het product, maar ook voor wat het oog ziet! Natuurlijk heeft een goed paard geen kleur, maar iedereen wil nu eenmaal ook graag een 'mooi' paard op stal hebben staan. Toevallig vinden de meeste mensen donker mooi en wordt daar dus meer voor gevraagd. Pure commercie, en geef ze is ongelijk want zolang de klant ook voor het plaatje wil betalen en niet alleen voor kwaliteit is het geld mooi meegenomen toch?!

Ik hou over het algemeen ook van donker, maar lang niet alle donkere paarden vind ik mooi! Per vos verschilt het ook enorm, de vos in mijn profiel vind ik echt een plaatje van een dier, net als een merrie van Amsterdam die ik gekend heb (ook vos, mooie bles, 4 witte voetjes, als ik er ooit zo 1 op stal mag hebben!)....

Replay

Berichten: 442
Geregistreerd: 04-12-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 13:26

nou, de kleur doet er wel degelijk toe hoor.
Ik had dit jaar gehoopt op een zwart (in ieder geval donker) veulen, en toe kwam er een stekelharige roodschimmel met bles en drie witte benen uit, dan wordt het verhaal natuurlijk wel even anders.
het beste kun je uitrekenen wat het dekgeld zou kunnen zijn van die hengst, kun je navragen door dekadministratie van KWPN te bellen, dat optellen met gemiddelde kosten voor stalling en onderhou en daar nog 1000 a 2000 bovenop, dat is wat je ervoor zou moeten kunnen betalen, tenzij het een echte topper gaat worden.

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-04 15:35

zou het kwpn stamboek dan zomaar informatie weg geven over paarden die in het stamboek staan ? (hier dan gesproken over de hengst)... Scheve mond

Remember

Berichten: 6005
Geregistreerd: 13-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 15:43

De meeste bedragen zijn ook wel op het internet te vinden hoor.

Citaat:
dat optellen met gemiddelde kosten voor stalling en onderhou en daar nog 1000 a 2000 bovenop, dat is wat je ervoor zou moeten kunnen betalen, tenzij het een echte topper gaat worden.


Denk dat de meeste fokkers blij mogen zijn als ze dat voor hun veulen kunnen krijgen. Zeg dat het gemiddelde dekkosten voordat het veulen geboren is minstens rond de €1000,- ligt (en voor dat geld kun je van veel hengsten nog niet eens een rietje krijgen), dan zouden volgens jouw 'formule' de veulens gemiddeld voor €2500,- verkocht moeten worden. De meeste fokkers mogen blij zijn als ze de onkosten terugverdienen, misschien met een heel klein beetje winst, maar die opslag van €1000-2000 pure winst kun je er echt niet zomaar bij rekenen

JollyJumper

Berichten: 1325
Geregistreerd: 17-12-02
Woonplaats: Vortum Mullem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 10:17

Ben ik blij dat ik val op vossen met veel wit.... Zou ik dus goedkoper kunnen kopen... nou mooi niet dus! Ik ben trouwens wel benieuwd naar wat een tweejarige opbrengt want ik krijg er hier volgende week eentje (gratis, maar dat is gewoon mazzel en de juiste connecties hebben Lachen )