Wat te doen met lange manen op wedstrijd?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Mews

Berichten: 5499
Geregistreerd: 22-06-04
Woonplaats: Kopenhagen

Wat te doen met lange manen op wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-09-04 22:26

Ik heb een paso peruano met vrij lange manen:

Afbeelding

Ze staan vast niet onder de rassen die de manen los mogen hebben, aangezien er maar zo'n 30 zijn in Nederland, maar wat moet ik in godsnaam wel doen met die manen als ik ooit een wedstrijd met haar rij? Het is een raskenmerk en ik vind het erg mooi, dus ik ga ze echt niet halveren... M'n schoonzus zei dat tussen de paarden starten met een hengstenvlecht ook geen geslaagd idee is en ik denk dat dat idem geld voor een matje? Maar als ik het loslaat krijg ik vast lage punten voor de verzorging omdat het niet onder de rassen staat (zoals bijv. haf, ijslander, tinker, fries) die de manen los mogen omdat het bij het ras hoort, terwijl het wel ook hier zo is.

Iemand suggesties? (erg voorbarig, maar ik vroeg me dit ineens af na de ARK met m'n ijslander)


Ganna

Berichten: 854
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Bijna in Utrecht. De dames in HR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 22:34

Henstenvlecht

The longer, the pony!
Remember it is the speed that kills the horse, not the distance!

mirjamalvaro

Berichten: 14616
Geregistreerd: 19-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 08:13

mijn paard heeft ook lange manen en vlecht gewoon knotjes. Je moet alleen de vlecht wat vaker dubbelslaan

MT sporthorses, voor uw dressuur- en/of ponyveulens.

Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 08:39

ik zou voor een hengstenvlecht gaan. Maar je mag de manen toch ook los laten als ze allemaal aan een kant hangen oid?? Ik weet het ook niet precies Haha!

Je hoeft niet meteen een vlinder te zijn
Obsession SL (v. Orbaldo II) mijn grote trots :+:

ikdus
Berichten: 216
Geregistreerd: 19-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 10:38

Ik zou dan een hengstenvlecht doen. Een matje vind ik echt GEEN GEZICHT.
Nee, knotjes gaan denk ik niet lukken, ze zijn wel erg lang.

VValar

Berichten: 6579
Geregistreerd: 05-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 10:43

Matjes vind ik afschuwelijk! Hengsten vlecht Lachen

rachel15

Berichten: 408
Geregistreerd: 06-03-03
Woonplaats: ugchelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 11:19

hey, je zag ut bij hunter, lekker loslaten! kreeg een 9 voor me verzorging op de ark, als opmerking, die 9 voor je manen... oke wel wat overdreven maar ben toch blij....

cavallo one's tu rurnore
(L) hunter (L) yke (L) freule (K) meike (K)
profiel vernieuwd! alleen nog niet helemaal klaar!

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 12:23

mijn pony heeft ook lange manen, en ik maak gewoon knotjes, die vlechtjes sla ik dan een paar keer dubbel.
Knipoog succes in ieder geval!

**..Dos estrellas en el cielo.. **
Lieve Jolanda en Vanity, we missen jullie!

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 12:33

Waarom zou een hengstenvlecht 'tussen de paarden' geen succes zijn? Er zijn ook heel wat Arabieren en Friezen die met een hengstenvlecht worden uitgebracht. Ik vind het altijd wat netter staan, de hals komt mooi uit en er zit niet zo'n giga bos manen in de weg bij je handen. Knipoog

In jouw geval zou ik ook een hengstenvlecht doen. Lachen

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

mriekie

Berichten: 1760
Geregistreerd: 11-09-04
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 12:36

ik zou ook een hengstenvlecht doen!!! onze pony's hebben ook lange/dikke manen! en maken dan 2 hengstenvlechten! zeg maar 1 aan de linker kant en 1 aan de rechterkant!
mijn zusje vlecht ze altijd! en die kan ook onderhands ofzo.... en dan lijkt het of de vlecht erboven op ligt ofzo Verward


Pasha

Berichten: 7111
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Winterswijk/ harreveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 13:51

Jehp zeker voor de henstenvlecht gaan!!
Doe ik ook altijd is ideaal!!
Als je het door hebt ben je er met 3 min mee klaar Knipoog

:+: Trotse eigenaresse van GUCCI BROWN(v. Bordeaux)16-05-2011
[KS-ITP] Droom ik? M'n 1e EIGEN paard: prachtige hengst GUCCI BROWN!
Besselink's Benti M1 + 8 :D, Springen B+ 15 :D [RIJ-ITP] Geweldige fotoshoot van knap paard en geweldige outfit LOOK!

WestBest
Berichten: 2458
Geregistreerd: 19-12-03
Woonplaats: A1-lokatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 15:36

Bij een nette hengstenvlecht is er bij het totaal plaatje niet eens te zien dat het geen knotjes zijn. Alleen van dichter bij.

Hengstenvlecht dus!

mickey1989

Berichten: 4773
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 16:57

of een matje Lachen

Ik breng mijn kleine tranen
naar die hele grote zee
zachtjes nemen die kleine golven
al mijn grote zorgen mee...

Marith_Ov

Berichten: 2553
Geregistreerd: 25-07-03
Woonplaats: Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 18:29

Ik rij met mijn pony tussen de paarden met een hengstenvlecht, ik heb er altijd een 7 of een 8 voor. Dus geen probleem lijkt mij Haha! , gewoon een hengstenvlecht er in knopen.

Luna Bashirah

DAWRA; Let's go and ride... our greatest pride! Dé vereniging voor jou en je westernarabier of partbred met minimaal 50% Arabisch bloed.

Mews

Berichten: 5499
Geregistreerd: 22-06-04
Woonplaats: Kopenhagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-09-04 23:06

Hihi maar rachel15, jij rijd met een fries, dan 'hoort' het toch eigenlijk ook los? Pasos zijn niet zo bekend, ik denk dat ze nog het snelst met iets temperamentvols als kruising arabier nogiets zou worden vergeleken door een jury (tja, weten zij veel...) dus ik denk dat ik dan geen hoge punten voor losse manen zou krijgen. Enne met de manen van m'n ijsco moet ik al goed kijken of ik in de goede galop zit, eigenlijk voorover buigen als ik geen proef rij, dusse daar is het ook handig voor natuurlijk. Nagelbijten / Gniffelen En ik vind bij m'n ijslander eigenlijk de losse manen al minder staan tussen alle geknotte enz. paarden, als ik op de foto's kijk, dus ik denk dat ik er zeker wel wat mee ga doen als het er ooit van komt...

Iig bedankt iedereen! Lachen

Percy

Berichten: 12023
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 23:20

Ga ik toch ook nog even reageren Knipoog

Mijn Tinker heeft ook hele lange manen, die hoeven niet ingevlochten te worden maar ik kom er soms mee in de knoop en dat is niet zo handig tijdens een proef. Knotjes lukken me niet maar de afgelopen wedstrijden had ik een matje en dat stond bij hem best mooi. Een vriendin heeft afgelopen zondag een hengstenvlecht gemaakt en die stond helemaal sjiek maar ik weet niet of ik dat zo netjes kan.

Ik heb een foto met matje en met hengstenvlecht maar ik heb ze nog niet laten uploaden helaas. Mocht je ze willen zien dan ga ik er wel mijn best voor doen.

Mews

Berichten: 5499
Geregistreerd: 22-06-04
Woonplaats: Kopenhagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-09-04 23:22

Ja, dat zou ik wel willen zien ja. Lachen Tja, da's weer het lastige van lange manen, de klitten... Knipoog

Ohja rachel15, het ligt denk ik ook aan de jury die je hebt. Ik denk dat niet alle jury's van lange losse manen houden...

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 23:55

gewoon gaan oefenen op een mooie strakke hengstenvlecht
mooiste als je hem met naald en draad doet
dan kun je hem echt goed vastzetten zonder dat je hem superstrak op zijn nek trekt

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:

Pasha

Berichten: 7111
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Winterswijk/ harreveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 10:19

Als je in mijn profiel kijkt zie je ook wel een foto van een hengstenvlecht.. zal ff voor je zoeken

:+: Trotse eigenaresse van GUCCI BROWN(v. Bordeaux)16-05-2011
[KS-ITP] Droom ik? M'n 1e EIGEN paard: prachtige hengst GUCCI BROWN!
Besselink's Benti M1 + 8 :D, Springen B+ 15 :D [RIJ-ITP] Geweldige fotoshoot van knap paard en geweldige outfit LOOK!

Scum

Berichten: 33098
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 10:22

Een matje vind ik echt iets voor A of B pony'tjes. Ik zou gewoon vlechtjes maken en die tig keer dubbelvouwen totdat je een knot hebt.

Percy

Berichten: 12023
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 11:22

Iedereen vond mijn matje bij mijn giga-Tinker mooi afgelopen zondag hoor Haha! En ik had ook nog een 8 voor verzorging maar aan het eind van de dag heeft een vriendin voorgedaan hoe ik een hengstenvlecht moest maken. Die vond ik ook erg mooi staan.
Ik weet niet zeker of mijn uploadsite het doet maar anders zie je hier zowel het matje als de hengstenvlecht.

Afbeelding

Afbeelding

gabyfedde

Berichten: 11895
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 14:18

Een matje vind ik vaak wat kinderlijk staan (Percy, ik kan je foto's niet zien helaas).
Een hengstenvlecht vind ik wel heel mooi staan, maar wel als hij strak bij de manenkam ligt.

Don't dream your life, live your dreams!

Mews

Berichten: 5499
Geregistreerd: 22-06-04
Woonplaats: Kopenhagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-09-04 15:50

Een matje wordt het denk ik in ieder geval niet, inderdaad omdat veel mensen het ws kinderlijk vinden staan en zelf vind ik het niet zo heel mooi of netjes staan. Percy, je foto's doen het voor mij inderdaad ook niet. Alhoewel het natuurlijk wel lastig vergelijken is als ze het doen omdat ze totaal niet op een tink lijkt Knipoog. Pasha, ik heb wel in jouw profiel gekeken voor de hengstenvlecht. Lachen Weet iemand misschien of een oud topic waar staat hoe je een hengstenvlecht kan maken, of kan iemand het uitleggen? Ik heb altijd ruzie met die zoekmachine, ik ben echt vreselijk in zoeken... Scheve mond (kan ik gaan oefenen Tong uitsteken.)

Ik heb met m'n IJslander tot nu toe twee keer een 7 gehad voor verzorging, dat is dus met losse manen aangezien er weinig anders kan plus goed staat.

Percy

Berichten: 12023
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 18:38

Ik zie de foto's wel maar dan ben ik waarschijnlijk de enige.

Een hengstenvlecht maken heb ik zondag geleerd: je plakt drie plukjes net als bij gewoon vlechten maar elke keer pak je bij het plukje wat links hangt weer een nieuw plukje losse manen erbij en zo ga je door tot je aan het laatste plukje bent, dat kan je dan in een klein vlechtje laten afhangen. Het is wel heel handig als ze helemaal uitgekamt zijn en goed nat anders kom je een hand te kort en wordt het niet netjes.

Mews

Berichten: 5499
Geregistreerd: 22-06-04
Woonplaats: Kopenhagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-09-04 18:51

Percy ik zie ze ook, als ik eerst rechtsklik, de properties bekijk en vervolgens de URL invul in de adres-balk! Hmm ik vind het matje er wel mooi uit zien bij jouw tinker, zo mooi heb ik nog geen matjes gezien! Ik zie ze weleens bij haflingers, maar daar gaan ze weleens bol staan. Bij die van jou loopt het ook iets in een punt of niet? In ieder geval mijn complimenten. Knipoog Ik denk niet dat een matje goed gaat staan bij Domi dus wie weet probeer ik ooit een keer een hengstenvlecht! Misschien moet ik iemand in de buurt zoeken die het mij in de praktijk kan leren... Knipoog


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 bezoekers