Fries pakt bit iedere keer vast..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
breezerlover

Berichten: 303
Geregistreerd: 31-01-04
Woonplaats: Akersloot

Fries pakt bit iedere keer vast..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-08-04 19:56

Mijn nichtje heeft een Friese merrie en we vermoeden day ze al eerder voor de kar heb gestaan.. en daarom zo dr bit vast pakt. Nu willen we haar terug onder het zadel hebben. maar als ze iedere keer het bit vast pakt en der eigen gangetje gaat kan dat niet..
wie kan ons helpen ??

Groetjes Silvie en Gaby

Lieffii, kzOu je missen moppii.. Wie gaat er allemaal naar Geldermalsen ?? Pb me ff..


Ineke2

Berichten: 33094
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 20:41

Zelf loslaten dan heeft de merrie niks om vast te pakken
Vooral proberen op je zit terug te rijden en met je gewicht en benen te sturen.

Bovendien werkt een stemhulp vast ook goed als ze voor de wagen heeft gestaan.
Heeft je nichtje ook les? Een goede instructrice kan beter helpen dan wij hier vanachter de computer

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Helina0611

Berichten: 1196
Geregistreerd: 03-02-04
Woonplaats: Voorburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 12:05

ik heb ook het zelfde probleem ik weet ook niet hoe ik het moet verhelpen. gelukkig benik niet de enige groetjes franca

Ik ben verpleegkundige en in het bezit van een Fjord Donna :D

yolande

Berichten: 309
Geregistreerd: 04-08-04
Woonplaats: Egmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 12:31

Halsstrekkend losrijden in stap, draf en als je het kunt ook in galop!

Daarna normaal oppakken en je paard flink bezig houden!

Veel figuren en veel overgangen en veel tempowisselingen!

Op het moment dat ie gaat vastpakken (of eigenlijk 3 seconden ervoor) drijven en de buitenhand licht sluiten. Reageert hij hier niet op probeer dan als je voelt dat ie gaat vastpakken naar een halsstrekken toe te rijden. Als hij daarbij nog vast kan houden teugels helemaal los doen en rustig weer oppakken en overnieuw beginnen!

Succes

Buitenkans voor de paardenliefhebber, ons droomhuis nu te koop ivm emigratie 2011

Spetterlover
Berichten: 17862
Geregistreerd: 01-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 13:06

Ze pakt het bit alleen vast, als jij haar iets geeft om vast te pakken.
Teugels langer laten en flink drijven, niet in die mond zitten. Als je je teugels wat langer laat geef je haar ook de kans om zelf ontspanning te vinden, dan heeft ze geen rede om dat bit vast te pakken.

-

luuntje

Berichten: 13961
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 15:53

Goede tips die hierboven staan. Heb je ook al naar haar gebit laten kijken?

[o]

Lisjuh87

Berichten: 3665
Geregistreerd: 20-08-04
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 23:27

Heb ik ook last...ik heb vaak de teugels te strak en dan rent hij gewoon met me weg dan zegt me instructeur handen naar voren!!!!!!!!! en dan heeft hij het bit gelijk los....Is gewoon een aanwenning van de manege paarden geweest denk ik die ik er nu uit moet zien te krijgen om te voorkomen dat mijn paard straks een harde mond krijgt Verward

#FriezenGek 1#
L1 + 13 Met Neelke de Super Fries....
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=63&t=752593&hilit=

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 23:48

Ineke2 schreef:
Zelf loslaten dan heeft de merrie niks om vast te pakken


Dit zeg/zei ik ook altijd.
Tot vandaag Haha!
Mijn 4 jarige blijft het bit vastpakken op sommige momenten, het helpt allemaal niet.
Hem loslaten voren, lange teugel (dan heeft ie het nog tussen z'n tanden Verward), en nog allerhande oplossingen..

Nu schop ik hem gewoon ff naar voren Bloos en dan laat ie wel los Lachen

Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht ;)

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 01:01

Zorgen dat je paard goed aan de hulpen is. Minste hulp=meteen reactie, zo niet, tik geven of iets doen waar hij sterk van onder de indruk is (bijv. stem verheffen/tik).

En dan proberen meer naar de hand toe te rijden. Let op dat je hand rustig is, ga op de makkelijkste kant rijden en rij heel veel overgangen. Naar voren, terug, naar voren, terug en metéén laten reageren. Geef hem de ruimte zodat hij weet dat hij ook mag ontspannen en zakken met zijn hoofd. Maar hou een actieve kuitdruk erbij.

Helina0611

Berichten: 1196
Geregistreerd: 03-02-04
Woonplaats: Voorburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 10:31

jah leuk dat jullie dit schrijven maar ook al laat ik haar teugels los hangen blijft ze het bit beet houden als ik bv haar hoofdstel af wil doen houd ze het ook nog vast en pas als ik ffies wacht dan pas laat ze het los. ik rijd ook vaker met losse teugels en ook met op maat gemaakte teugels. het maakt niet uit. het bit is na gekeken maar heeft volgens mij geen efect dus wat voor een ander bit raden jullie mij aan als ik een ander bid wil gaan gebruiken ik rijd met een enke gebroken bit groetjes franca en patty

Ik ben verpleegkundige en in het bezit van een Fjord Donna :D

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 10:57

Aan welke kant pakt ze het bit vast?

Dit lijkt me een evenwichts proobleem doordat ze scheef is. Meestal pakken ze ook aan de buitenkant vast.

Zoals gezegt eerst goed op het been krijgen en dan buiging in het lichaam gaan vragen aan de kant die ze vast pakt. Het makkelijkste is om daarme in stap te beginnen. Let op dat je de makkelijke kant ook mee pakt.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

M3isSi3j

Berichten: 3180
Geregistreerd: 19-12-03
Woonplaats: Monster/Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 14:27

een paard die het bit vast pakt is vaak het vertrouwen in de hand kwijt OF heeft last van zn rug..

laat zn rug en gebit controleren en neem les zodat je leert hoe je zonder je handen te veel te gebruiken je paardje kan rijden zodat die het vertrouwen weer terug krijgt..

Shoot Annika en Sophie.. Ook een shoot van je paardje!? PB snel!

fresanna

Berichten: 175
Geregistreerd: 07-09-04
Woonplaats: Nieuw-vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 16:09

wat voor bit gebruik je ?

sannie is me schatje

YvonneR

Berichten: 42
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Dongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 20:20

Zorg er voor dat je je paard in eerste instantie 'electrisch' voor je been hebt! Doet ie dat, dan zoek een aanleuning waarbij je paard jou hand opzoekt. Dit krijg je door de teugels kort genoeg te nemen. (bij een normale springteugel en normale lengte hals, ca. achter het tweede passantje) Dat betekend dat jij met deze teugellengte je elleboog aan je lichaam moet houden en je hand moet je richting zijn mond openen. Gaat je paard dan hangen of trekken, hou je hand voor... geen langere teugel! En schop 'm ongeloofelijk naar voren. Klink minder leuk, maar zo simpel is het eigenlijk wel! Ik weet niet of je sporen aan hebt, maar trek een paar keer, scherpere aan. Actie=Reactie Wat je ook doet! Het kan ook wel eens zijn dat je, (als je paard op je been reageert) het bit even iets moet bewegen in zijn mond. Soms zit dat, zie het als een beetje vaccuum, in de mondhoeken. Beweeg het ietsjes zodat en meer leven in z'n mond komt.

Als dit een doorgewinterde Fries is, zal dat nog niet zo handig zijn voor je nichtje!!! Hoe oud is je nichtje en het paard, eigenlijk.

Cursus Totaal... Brabants Cursus/workshop Centrum voor en met paarden!
Kijk voor het cursus aanbod op: www.cursus-totaal.nl

op lokatie bij: www.dressuurstalroosenheuvel.nl[b]in Dongen
Positief zijn, dat helpt!

Helina0611

Berichten: 1196
Geregistreerd: 03-02-04
Woonplaats: Voorburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 10:10

nou eigenlijk pakt ze het bit vast aan beide kanten en aan het vertrouwen mond en rug zal het niet liggen ze heeft een keuring laatst nog onder gaan en ze was er goed door heen gekomen. het enige is dat ze eerst haar achter benen niet goed onder haar lichaam zette maar dat is al helemaal goed gekomen. ze had vel spieren voor en veel minder achter.
ik rijd met een enkel gebroken bit. en we hebben het zadel en hoofdstel na laten kijken alles was in goede staat een licht goed op haar rug groetjes franca Verward

Ik ben verpleegkundige en in het bezit van een Fjord Donna :D

Kimmy1
Berichten: 25
Geregistreerd: 13-09-04
Woonplaats: Etten-Leur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 09:16

messchien heeft hij last van zijn tanden of je trekt te hard aan de teugels en je moet met je benen sturen en met je teugels wijzeneen messchien werkt een lepel dat gebreuken ze metstal bij paarden die de bit onder de tong krijgen maar messchien wekt het wel veel suc6 groetjes kim

Helina0611

Berichten: 1196
Geregistreerd: 03-02-04
Woonplaats: Voorburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 11:41

okeej bedankt neej ik teek helemaal niet zo hard als ik trek trek zij harder terug dus krijg ik erg veel last van mijn armen ik rijd altijd met spanning op de mond maar niet echt van het vast zetten met je handen. ik weet niet of ik bij een pony haffie van 5 jaar een lepel kan gaan gebruiken maar bedankt voor de tip groetejes franca

Ik ben verpleegkundige en in het bezit van een Fjord Donna :D

marn
Berichten: 1066
Geregistreerd: 07-04-04
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 15:13

laat je eens goed informeren in een goede ruitersportzaak over een ander bitje.. Helpt vast wel...
En wat lessen nemen en vragen of degene die je les geeft de aandacht op dat punt wil leggen.. Vaak ligt het probleem bij de ruiter en anders kan je ook nog een tandarts erbij halen, misschien is er wel watmis met zijn gebid.


MissStynk

Berichten: 478
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 13:36

Denk dat het niks met trekken te maken heeft maar gewoon dat het paard het niet snapt!! Friezen en zeker als ze voor de kar hebben gelopen zijn gewend druk op hun onderkaak te voelen, daardoor kunnen ze onder het zadel makkelijk hun rug wegdrukken dus: kop omhoog en rennen maar!!

Heb dit probleem ook met mijn fries gehad.. en nu na bijna 2 jaar gaat het eindelijk lekker. Eerst voorwaarts rijden het koppie komt later wel... als je paard niet aan je been is ga je alleen maar vechten om ze aan de teugel te rijden met een verkeerd effect.

Gewoon rustig aan veel overgangen rijden (worden ze sterk van achter), figuren voor de balans... beetje vragen met druk op beide teugels geeft ie na.. meteen lucht! belonen met je stem. Je zult merken dat je paard steeds nageeflijker wordt... Veel geduld en het lijkt makkelijk maar ik weet als geen ander (bloed, zweet en tranen) dat het moeilijk is maar uiteindelijk ga je het snappen en dan ben je er nog lang niet dan begint het pas.... maar eerst rust er in rijden!!!

Ik rij trouwens op een K&K scholingsbit.. maar ik zou eerst eens even de tanden na laten kijken op haken en wolfskiezen voordat je bitten gaat proberen.

Succes OK dan!

Helina0611

Berichten: 1196
Geregistreerd: 03-02-04
Woonplaats: Voorburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 14:57

bedank voor het berichtje ik ga toch maar eens de tanden na laten kijken. ik rijd al 8,5 jaar en heb andere paarden ook ingereden maar zij hebben eigenlijk nooid zo moelijk gedaan. ze is een haffie en heeft echt heeeeeeel veel kracht. vandaar dat ik raad vraag ik ben naar de hypoplaza gegaan maar echt duidelijk werd ik niet van hoe op wat ik moet doen.

Ik ben verpleegkundige en in het bezit van een Fjord Donna :D

Monieck
Berichten: 664
Geregistreerd: 19-08-04
Woonplaats: Oldenzaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 14:56

Haken op de kiezen kan het goed zijN!!

remember, if the world didn't suck we'd all fall of .

qwinty

Berichten: 2212
Geregistreerd: 16-02-04
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 18:20

helpt ook een rolbit niet? dat ze hem niet meer vast kan pakken?

M3isSi3j

Berichten: 3180
Geregistreerd: 19-12-03
Woonplaats: Monster/Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 18:48

qwinty schreef:
helpt ook een rolbit niet? dat ze hem niet meer vast kan pakken?



ook daarmee lukt het ze hoor.. je moet de oorzaak van het probleem zoeken en op die manier het verhelpen..

Shoot Annika en Sophie.. Ook een shoot van je paardje!? PB snel!

CalvinM

Berichten: 1195
Geregistreerd: 26-08-04
Woonplaats: hengelo (gld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 20:48

ik heb een watertrens en een bolletjes bit, deze kan de pony niet vastpakken.

als je pony het bit niet meer vast kan pakken kan je beginnen met het evenwicht te verbeteren, etc. etc. het is een hulpmiddel en het kan je heel goed helpen om de andere problemen aan te pakken!
had je pony voor de kar gelopen?? ik heb het zelfde probleem gehad met een van de paarden van jaap (zie profiel voor info) de bonte willem is ook heel moeilijk in zijn mond! hem rij ik wel met een gewone trens, omdat het me niet uitmaakt hoe hij loopt, ik rij alleen met hem langs de weg. ben niet van plan om hem op wedstrijden uit te brengen.

Helina0611

Berichten: 1196
Geregistreerd: 03-02-04
Woonplaats: Voorburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 21:11

sorry dat ik niks van me heb laten horen had weinig tijd ik heb de dieren arts laten kijken geen haken dus! Hyper!:) ik heb van ee vriendin een bozal geleend een soort hacemoor ik ga het eerst daar mee proberen de dieren arts weet ook niet wat het is is geen medisch probleem ze is net weer bekapt en de hoefsmid zei ook dat er niks is met haar maar ja zit nog steeds met haar probleem

Ik ben verpleegkundige en in het bezit van een Fjord Donna :D


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 61 bezoekers