Paard niet naar voren te krijgen.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BoreasJarig
Berichten: 181
Geregistreerd: 19-08-03
Woonplaats: Rijsenhout

Paard niet naar voren te krijgen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-04 08:24

Hoi Allemaal,

Sinds een paar dagen heb ik echt complete strijd zodra ik op mijn paard stap.

Ik moet er wel bij zeggen dat het (helaas) nooit een werklustig voorwaards paard geweest is maar dit slaat echt alles.

Het instappen gaat nog wel (zolang het op zijn eigen tempo is) maar vraag ik hem om door te stappen, aan te draven of door te draven dan is het mis.

Ik kan doen wat ik wil maar hij reageert totaal niet meer op het been, hij wil niet naar voren.

Zolang mijn instructrice in de bak staat gaat alles redelijk, maar zodra die uit zicht is begint het gemier.

Ik kan hem een tik geven, maar dat lost niets op, hij gaat dan in 1 x stilstaan en geeft een giga bok, en daarna is hij dan helemaal niet meer naar voren te krijgen, en gaat op rust staan.

In de draf reageert hij helemaal niet op de zweep, hij gaat er echt geen pas harder van lopen.

Van de week heb ik samen met mijn instructrice sporen uitgeprobeert, hij reageert daar de eerste 3 x op maar daarna weet hij wat het is en gaat vervolgens weer geen pas harder.

Met iemand anders op zijn rug probeert hij het ook wel, maar uiteindelijk geeft hij toe en doet hij wat er van hem gevraagd wordt.

Er worden tijdens het rijden helemaal geen dingen van hem gevraagd die hij niet aankan, en ik heb het idee dat dit meer een dominantie probleem is.

Heeft iemand misschien een suggestie wat ik alsnog kan proberen, want dit is echt frustratie. Verward

ellepel

Berichten: 47336
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 08:36

ander voer?
misschien toch iets meer voeren waardoor hij meer voorwaarts wordt.

en met sporen moet je heel consequent rijden, klinkt alsof je een nogal slimme pony hebt die jou de baas is..

oosterhoff

Berichten: 4894
Geregistreerd: 09-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 08:54

Niet opgeven.Misschien moet je het paard dan even door iemand anders laten rijden als die het wel lukt zodat hij goed aan de hulpen komt. Als hij begint te bokken als je een tik geeft zou ik er zo nog een achter aan geven tot hij luisterd pas als hij voorwaarts is belonen. (wel eerst uitsluiten dat het niets medisch is maar dat zal wel niet als een ander het wel lukt.)

BoreasJarig
Berichten: 181
Geregistreerd: 19-08-03
Woonplaats: Rijsenhout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-04 09:13

Het probleem is dat een ieder ander die erop stapt het wel voor elkaar krijgt. We hebben het al geprobeert om hem er een tik, of meerder tikken achteraan te geven, maar het intereseert hem echt niet.

Het is voor mij uitgesloten dat het iets medisch is, omdat hij bij andere wel goed loopt.

Wat het voer betreft hij staat op sportbrok en granen, maar of je meer granen geeft of meer brok ( behalve dat hij er dik van wordt) wordt hij er niet wakkerder van.

Ook hebben we ( ben ik vergeten te zeggen) veel overgangen proberen te rijden, maar helaas.

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 09:28

Ik wet niet hoe lang je al les hebt van je instructrice, maar als het iedereen lukt behalve jou dan zou ik iemand anders zoeken om les van te nemen...klinkt misschien erg kort door de bocht en natuurlijk moet je het ook even tijd geven, maar als het te lang duurt gewoon naar een ander gaan. Soms klikt het met de een beter dan met de ander, op rijtechnisch gebied bedoel ik dan, niet persoonlijk.
Mijn paard is erg veranderd sinds ik van instructeur ben gewisseld!

oosterhoff

Berichten: 4894
Geregistreerd: 09-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 09:30

Blijkbaar licht het aan jou (geen probleem want iedereen kan leren.) Misschien even een maandje of twee weken door iemand anders laten rijden die hem heel scherp aan de hulpen maakt. Als jij er dan weer op stapt moet het lukken.

marn
Berichten: 1066
Geregistreerd: 07-04-04
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 14:45

wat vreemd dat het sinds een tijdje is... Als hij eerst wel goed liep als jij erop zat en sinds kort niet, moet er wat aan de hand zijn. Het is vast niet zo dat jij ineens een geheel andere rijstyle hebt wat hij niet accepteert.. Heel vreemd. Ik zou dan (wat oosterhoff ook alzegt) een tijdje iemand anders erop laten rijden en zelf veel longeren dat hij goed op je stem reageert en het na een maandje zelf weer proberen. Kijken of dat werkt..

Heb je niet toevallig iets verandert aan de uitrusting, bijvoorbeeld een ander bit of het hoofdstel verandert of een ander dekje of iets dergelijks? Ik heb ook een tijdje problemen gehad met niet goed aan de hulpen zijn, doordat ze last had van mijn dekje wat op een of andere manier niet lekker zat bij haar..

pearl_tje
Berichten: 3759
Geregistreerd: 29-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 15:07

Dominantie is het idd volgens mij..

Je moet een keer gigantisch doorpakken, niet een tik en dan stoppen, gewoon door blijven tikken totdat hij er wel op reageerd. Kijk als hij het met een ander erop na een tijdje wel doet kan ie het bij jou ook.
Gewoon even goed doorpakken laten zien dat jij de baas bent..

Ragne
Berichten: 1931
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 15:24

heel heeel heeel consequent zijn, duidelijk zijn wat wel en niet mag. Been = voorwaarts. Probeer het rijdend op te lossen (voer lost nix op) met je instructrice. Het is misschien even een rotperiode waar je doorheen moet, maar laat je niet kennen, niet opgeven...Blijf om hulp vragen bij je instructrice, want in je eentje is het lastig op te lossen..
suc6! OK dan!

Kanzi
Berichten: 2656
Geregistreerd: 29-06-04
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 20:52

Klinkt inderdaad als een dominantie probleem; hij probeert de leiding te nemen. Met sporen gaan rijden zou ik niet doen; je lost de oorzaak er niet mee op en voor je het weet heb je hem opgesloten tussen allerlei hulpteugels etc, maar je probleem is niet weg.
Als ik jou was zou ik (gewoon op de grond) een soort gehoorzaamheidstraining gaan doen, waarbij je telkens weer bevestigt bij je paard dat jij boven hem staat.
Kijk hier op Bokt eens bij Uit Het Zadel, en dan bij Natural Horsemanship.
Daar kan je een hoop tips vinden.
Heel veel succes!

Kendra

Berichten: 8729
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 22:48

pearl_tje schreef:
Je moet een keer gigantisch doorpakken, niet een tik en dan stoppen, gewoon door blijven tikken totdat hij er wel op reageerd. Kijk als hij het met een ander erop na een tijdje wel doet kan ie het bij jou ook. Gewoon even goed doorpakken laten zien dat jij de baas bent..

Heb zelf ook wel eens zo'n type gehad (heb 'em nog trouwens, super aan het been tegenworodig, gelukkig!!) en dat doorpakken, daar werd ie dus niet anders van. Een echt dikhuid. Sluit zich volledig af, wou soms ook niet op de trailer - nou je kon hem aan gort slaan.......intersseerde hem niks.

Ok, wat dan wel. Ik heb drie dingen gedaan (alle goeds komt in drieen, zeggen ze toch?).
Allereerst: veel buitenrijden, daar konden we het samen goed vinden.
Daarnaast: veel samen met m'n isntructice gerden; zij eerst 20 minuten, daarna ik nog een kwartier.
En ten derde heb ik leren rijden met 'bijna niks'.....ik ben begonnen met hem voorwaarts te schoppen. Dus niks zweep, niks sporen, gewoon schoppen. Keihard in galop - en weer terug, ho is ho (en braaaf!!).
Als ik dat een paar keer deed werd ie opeens veel actiever aan m'n been. Ook heb ik moeten leren om hem te vertrouwen. Dus als hij stapt niks meer doen. Eigenlijk is ie best wel gevoelig ondertussen.......

expresso
Berichten: 206
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: den helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 02:38

tik je hem met de zweep op de kont? sommige paarden protesteren daar erg tegen vooral hengsten of jonge ruinen en gaan dan bokken dat probleem heb ik ook met mijn paard gehad. ik kreeg de tip om hem op de voorhand te tikken dus langs de hals met de zweep en dat hielp stukken beter

pearl_tje
Berichten: 3759
Geregistreerd: 29-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 12:45

expresso schreef:
tik je hem met de zweep op de kont? sommige paarden protesteren daar erg tegen vooral hengsten of jonge ruinen en gaan dan bokken dat probleem heb ik ook met mijn paard gehad. ik kreeg de tip om hem op de voorhand te tikken dus langs de hals met de zweep en dat hielp stukken beter


Nou de merrie's beginnen er ook echt wel om te bokken hoor niet alleen de ruinen en hengsten

fortissimo
Berichten: 2
Geregistreerd: 08-09-04
Woonplaats: terheyden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 15:42

Ik ben het met veel bovenstaande reacties eens, ik heb zelf zo'n paard. We zijn ook begonnen met haver bij te voeren, dat heeft wel iets geholpen maar is niet alleen de oplossing.
Je paard moet dus voorwaarts worden als hij niet reageert op je been kan je bij de 2de keer vriendelijk vragen er een flinke tik met de zweep bijgeven, een zachte help niet dus je moet meteen duidelijk zijn.
Mijn paard gaf dus daar altijd reactie op door te bokken en ik kon hem op een gegeven moment niet meer aan.
Toen heeft mijn instructeur hem in de africhting genomen en nu is hij goed voorwaarts. Hij gaf hem dus een tik en zolang hij daarop steeds bokte gaf hij hem een mep.
Het heeft uiteindelijk geholpen want het paard heeft de strijd opgegeven en nu geeft hij dus geen bok meer als ik hem een tik geef met de zweep maar geeft hij de reactie die ik wil hebben.
( we hebben voordat we dit deden wel door een fysiotherapeut en dierenarts laten onderzoeken en er bleek lichamleijk niets met hem aan de hand te zijn )

nirvanahorse
Berichten: 91
Geregistreerd: 25-07-04
Woonplaats: nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 15:50

Extra voeren helpt waarscheinlijk niet veel. Haver al helemaal niet, daar worden ze alleen maar vervelend van.
Ik heb het idee dat jou paard jou de baas is. Je moet zelf de baas zijn! Het klinkt misschien hard, maar als hij zo'n bok geeft op een tik, geef hem dan nog een tik! doet hij het weer, tik hem dan nog een keer! Jij bent de baas en dat moet je paard weten ook!
Als je dat voor elkaar hebt kun je beginnen met het paard voor je been krijgen. Je geeft een lichte kuithulp. Reageerd het paard niet, geef dan een flink duidelijke kuithulp. Weer geen reactie? tik hem! en dan niet een zacht veegje, maar flink!
Probeer dit eerst maar eens. Het zal niet zo 1,2,3 lukken, maar met veel geduld zal het waarscheinlijk langzaamaan beter gaan. Vraag anders nog eens iemand erop te laten zitten die hem wel baas kan en kijk hoe hij/zij teken je paard optreed.
Suc-6 Lachen