Bezorgdheid over Anky :D

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Bezorgdheid over Anky :D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-04 22:25

Ik lees heel vaak over aankomende moeders en paardrijden, over dat het niet zo goed is om tijdens je zwangerschap nog te rijden, omdat je tijdens het rijden ook je sluitspier zou trainen en daarom de bevalling langs natuurlijke weg bemoeilijkt...

Maar overal waar Anky komt, lees ik naderhand dat ze aldaar ook een demonstratie rijden heeft gegeven plus afsluitende kür op muziek...

Gaat dat wel helemaal goed? Dat kan toch helemaal niet?

HHD_Foto

Berichten: 4437
Geregistreerd: 14-04-02
Woonplaats: N.W. Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 22:31

Volgens mij heeft ze vanmiddag op de Horse Event niet gereden, alleen lesgegeven (ik zag haar tenminste redelijk op tijd weer in haar Mini stappen Haha! ) en ik begreep dat Edward ook al zeer bezorgd om haar was Knipoog

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-04 22:35

O, nog even voor de goede orde: NEE, ik ben zelf niet zwanger.

pmarena

Berichten: 48066
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 22:39

Volgens mij zit je sluitspier in een andere opening , maar okee Haha!

Het lijkt mij juist wel goed om gecontroleerd bezig te blijven , alles een beetje soepel houden Lachen
Wel langzaam afbouwen gaandeweg de zwangerschap omdat anders de bewegingen teveel doorwerken in die bult Tong uitsteken

Maar dat is puur mijn gedachte hoor.

Faline

Berichten: 7798
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 22:39

Dees schreef:
O, nog even voor de goede orde: NEE, ik ben zelf niet zwanger.

Toch ben je wel helemaal into kids (zie reply op mijn topc in AM Knipoog)
Niet stiekem een kinderwens die je op korte termijn wilt laten uitkomen Tong uitsteken (wat een woordkeuze ook weer *LOL*)

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 22:42

ik heb vrouwen gekend die tot hun 7e maand in de zwangerschap doorreden. ik weet niet wat de mogelijke consequenties zijn, maar deze kinderen zijn normaal en gezond ter wereld gekomen.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23417
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 22:43

pmarena schreef:
Volgens mij zit je sluitspier in een andere opening , maar okee Haha!



*LOL* *LOL* *ligt helemaal dubbel*

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 23:58

De gyn zal haar goed in de gaten houden en als ze verstandig is, luistert ze naar haar lichaam. Veel kunnen heel lang door rijden en andere weer niet. De kleine Sjef/Anky zit goed ingepakt in de baarmoeder en wiebelt lekker mee op het paard.
Een vriendin van mij reed onze fries en heeft dat gedaan tot ze er niet meer op kon Haha! . Ze voelde dat het kindje het heerlijk vond dat gewiebel. Zelf vond ze dat haar buik ook ging ontspannen. Ze heeft de laaste tijd alleen maar gestapt. Als het lichaam het gewent is, dan kan het geen kwaad om lang door te rijden.

Pauline
Berichten: 12188
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 00:02

Ze zeggen dat je bekkenbodem daardoor zo sterk is dat je beeb er moeilijker uitkomt, maar bij mij was dat in 2 minuten gepiept Haha! Valt allemaal wel mee denk ik, het enige risico wat j loopt is als je valt, volgens mij. En een ander risico is de incontinentie aan het einde Nagelbijten / Gniffelen

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 00:13

Rijden tijden zwangerschap voor meiden die dagelijks zoveel rijden als Anky is geen probleem. Maar na de bevalling te snel weer op een paard stappen is heel gevaarlijk. Ik ken minstends 2 professionele amazones die voor hun leven gehandicapt zijn omdat ze te snel weer gingen rijden.

Ineke2

Berichten: 33098
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 00:26

Hoezo dat dan, sarabande?

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 00:31

Ze onderschatten de invloed die de dracht en bevalling op de spieren gehad hadden en werden van de paarden gegooid met vrij desastreuze gevolgen zoals langdurige coma.

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 01:38

Hmmm, ik denk dat Anky heel goed in staat is om dat zelf aan te voelen. Paardrijden is idd niet iets waar je mee moet beginnen als je zwanger bent maar als je al jaren rijdt is het geen probleem hoor. Ik heb tijdens mijn zwangerschappen ook gewoon gereden. Op een gegeven moment gaat de buik in de weg zitten en stop je er vanzelf wel mee. Tijdens de zwangerschap van mijn eerste heb ik tot bijna 8 maanden doorgereden. Jennifer schopte zelfs in de buik als ik te lang stilstond met het paard, die vond dat gewiegel blijkbaar erg prettig.

Die moeilijke bevallingen ging bij mij ook niet op; over de eerste heb ik een kwartiertje gedaan, de tweede was er in 4 minuten. Ik krijg nog steeds liever een kind dan dat ik naar de tandarts ga....

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 09:06

Mijn moeder heeft ook gereden tot de 7de maand.. Nou wil ik niet zeggen dat ik helemaal normaal ben maar oke Haha! Het kan dus wel..
Edward was gisteren idd bezorgd.. Hij deed net alsof Anky invalide was Tong uitsteken

Kirsty

Berichten: 695
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: Wageningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 09:39

Er staat deze maand in de Cavallo een hele reportage over zwangere vrouwen en paardrijden en die zijn er helemaal niet negatief over. Het enige is dat de eerste twee maanden worden afgeraden, omdat dan de kans op miskraam toch al hoger ligt en dat gehobbel het kan, maar niet moet, versterken en daarna is het niet slecht en niet goed. Maar er staan daar verschillende meningen verwoord, ik zal eens kijken of ik het artikel op het net kan krijgen.........

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 09:58

Kirsty schreef:
Er staat deze maand in de Cavallo een hele reportage over zwangere vrouwen en paardrijden en die zijn er helemaal niet negatief over. Het enige is dat de eerste twee maanden worden afgeraden, omdat dan de kans op miskraam toch al hoger ligt en dat gehobbel het kan, maar niet moet, versterken en daarna is het niet slecht en niet goed. Maar er staan daar verschillende meningen verwoord, ik zal eens kijken of ik het artikel op het net kan krijgen.........

Volgens mij slaat dat nergens op de eerste 2 maanden.. vaak weet je het dan al niet eens en daarbij als het goed zit is het goed..
Een miskraam gebeurt alleen als het vruchtje niet goed is..

Carolinef

Berichten: 4939
Geregistreerd: 30-03-03
Woonplaats: Sleeuwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 11:09

ik heb tot 6 weken voordat kindlief kwam nog doorgehobbeld, ik rijd in de verste verte niet op een niveau van Anky maar heb er geen lichamelijke belemmeringen aan ondervonden.

Mijn zus die ook altijd fantiek amazone was werd zelfs gevraagd of ze altijd had geregeden want t blijkt dat je bekken er soepldler door wordt, dit natuurlijk ook ten voordele tijdens een bevalling.

spokie79

Berichten: 3010
Geregistreerd: 06-08-03
Woonplaats: Berkel en Rodenrijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 11:58

Mijn vriendin is arts. Zij zegt dat je gewoon door kan rijden tot je 7e maand als je er geen last van hebt. Andere vriendin van mij wild eook doorrijden tot minimaal haar 7e maand, maar die is eerder gestopt omdat het pijn deed. Je kind zit heel veilig daar in je baarmoeder. Dus je moet gewoon doorgaan tot je lichaam aangeeft, dat het niet fijn meer is.

En je bekkenbodemspieren zijn al jaren getraind met paardrijden, dus die paar weken extra zal ook niet uitmaken.

joke20

Berichten: 11092
Geregistreerd: 23-02-04
Woonplaats: Hoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 12:05

ik denk ook wel dat Anky heel goed zelf kan aanvoelen hoe hoeverre ze kan rijden.
Ze zal wel stoppen met rijden als ze vind dat het niet meer kan

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-04 12:30

joke20 schreef:
ik denk ook wel dat Anky heel goed zelf kan aanvoelen hoe hoeverre ze kan rijden.
Ze zal wel stoppen met rijden als ze vind dat het niet meer kan


Nou ja, dat ze maar niet door rijdt omwille van eerder aangegane verplichtingen... Scheve mond


[naam verwijderd] weet overigens nu ook waar de sluitspier zit Knipoog

spokie79

Berichten: 3010
Geregistreerd: 06-08-03
Woonplaats: Berkel en Rodenrijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 12:42

Dees schreef:
Nou ja, dat ze maar niet door rijdt omwille van eerder aangegane verplichtingen... Scheve mond



Ik denk niet dat Anky zo is, hoor. Ze zal best wel om haar eigen gezondheid en dat van haar kind denken.

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 12:58

Anky zal vast en zeker wel goed onder medische controle staan en ik geloof ook wel dat ze zal doen wat voor haar baby het beste is.

Je mag idd gewoon doorrijden, tot het voor jezelf onprettig word.
De gyn heeft mij verteld dat je, mits je slappe bekkenbodemspieren wil (mijn sluitspier houd ik geloof ik, toch maar goed strak Haha! Bloos ), 3 jaar voor je geplande kind moet stoppen met rijden... dus, daar kan het niet aan liggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 13:24

Je kan gewoon doorrijden tot het niet meer gaat. Na de bevalling tesnel gaan rijden is niet zo goed, staat minimaal 6 weken voor geloof ik, maar met een beetje ruptuur heb je daar ook geen behoefte aan geloof me.
Het is natuurlijk wel verstandig om een betrouwbaar paard te rijden en daar ligt natuurlijk wel een aandachtspunt voor Anky, ze zit natuurlijk niet op een koelbloedig recreatiepaard. Maar het is aan haar om de risico's af te wegen en aan niemand anders!

ikkemetwikke

Berichten: 4801
Geregistreerd: 24-06-03
Woonplaats: in 't Zeeuwse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 13:32

mijn arts zei dat je gewoon moet blijven doen,wat je altijd doet,zo ook paardrijden,en je voelt vanzelf wanneer het niet meer prettig is.
en het gaat meer over je bekkenbodemspieren,ipv je sluitspier.

Irre

Berichten: 2153
Geregistreerd: 02-07-03
Woonplaats: Kaatsheuvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 13:35

Ik heb gisteren nog op Rinus gereden, ben nu 7 maanden zwanger. We hebben alleen wat gestapt. Comfortabel is het al lang niet meer. Met 18 weken ben ik gestopt met het meer intensieve rijden. Maar dat is voor iedereen anders. Zolang je jezelf nog prettig voelt op je paard is er niks aan de hand.