Paard eet paardendrollen. Waarom? Schadelijk?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Paard eet paardendrollen. Waarom? Schadelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-04-02 17:30

Ik zag Maddox vandaag in de paddock 2 paardenkeutels van een ander paard opeten. Jakkie!

Betekent dit dat hij een tekort heeft aan bepaalde dingen?
Hij krijgt biks, vijfgranenmix, knoflook, lijnzaadolie, wortels, zoutblok en appels.

Is het schadelijk?

"Horses are not just a mass of muscles to be shaped in order to satisfy our desires or to produce a performance, they are sensitive beings. Expressions such as: 'The horse must do this... The horse must give that' are all too common jargon. The horse owes us nothing, it is we who have a duty to make ourselves understood." — Phillipe Karl


*Stallie*

Berichten: 49
Geregistreerd: 29-06-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-02 17:46

nee het is niet schadelijk maar ze zeggen dan dat ze tekort aan mineralen komen en dan gaan ze poep eten !!!!

Houw VaN M'n PaaRdje

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-02 17:57

Net zoals het likken van de muur, is het eten van drollen een aanwijzing dat het paard een mineralen tekort heeft. Hang een mineralenblok neer dus. Eventueel kan je eenmalig een mineralen/vitaminenstoot aan het paard geven.
Omdat je het paard ook nog maar net hebt, kan het ook zijn dat de omschakeling van het voer niet goed is gegaan. Vraag nog eens aan de oude eigenaren wat voor voer hun gaven, of ze extra mineralen ofzo gaven en of dit bij hun ook al bekend was.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

Riëtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-02 19:32

Het hoeft lang niet altijd een tekort te wezen hoor, soms is het gewoon een gewoonte (wel een vieze). In principe niet zo heel schadelijk mits het niet met wormeitjes-besmette poep is. Ik zou het dus zo min mogelijk toestaan (mest zoveel mogelijk uit het land halen) en sowieso zo goed mogelijk ontwormen.
Mijn paard snuffelt altijd op mest, dan ben je op buitenrit, zit je lekker in draf, he daar ligt poep: pieeeep (op de rem) kop naar beneden en snuffelen... Snuf het paard, zeg ik maar....


Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-02 19:41

Ik ken ook een pony die het deed. Beesje had geen tekorten van wat dan ook, het was gewoon een smerige gewoonte, verveling waarschijnlijk. Hij heeft er nooit iets van gekregen, dus schadelijk zal het niet zijn, maar je moet natuurlijk wel oppassen met wormbesmetting.

Chantal

Berichten: 4910
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-02 21:50

Ja ik weet niet waarom Verward

MAAR WEL MOOI MAKKELIJK Pling
HOef je niet uit te meste Haha! Pling

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-02 08:34

Onze Leonardo deed het laatst ook en op advies van de VA heb ik 'm eerst vitamine- en mineralenkorrels door de biks gedaan. Hielp niet voldoende. Toen, wederom met VA, vitaminestoot gegeven, en doorgegaan met de korrels. Binnen vier dagen na de vitaminestoot was het probleem over. Oftewel: toch niet voldoende vitamines en/of mineralen uit de biks gehaald. Hoeft niet automatisch te zeggen dat je biks te 'arm' is of dat je te weinig voert. Kan ook zijn dat je paard tijdelijk minder weerstand heeft en de spijsvertering minder optimaal werkt, of dat je paard bv onvoldoende kauwt op z'n eten.
Leo heeft trouwens een mineralenliksteen, altijd, en likte daar niet vaker aan dan anders, dus dat was ook geen indicatie.

Je kunt ook een bloedproef laten doen bij de VA, dan zien ze waar het tekort zit, maar de mijne was zo eerlijk om te zeggen dat ik gerust eerst even zelf kon experimenteren, en als het dan binnen drie weken niet verholpen was, dan zou hij even een bloedmonstertje komen halen.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 91 bezoekers