boomloos /pommel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
vhnele
Berichten: 126
Geregistreerd: 09-01-04
Woonplaats: belgie

boomloos /pommel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-04 23:54

Ik heb een boomloos zadel en 1 paardje is er tevreden over maar mijn ander paard wil er niet van weten (oren in de nek, proberen bijten bij het opzadelen, regelmatig stilstaan en omkijken).
Zou het kunnen dat de pommel te eng is en zo net als een te kleine boom in de schouders nijpt van mijn paard?
Als ik het zo goed bekijk dan komt de zijkant van de pommel niet veel minder ver over de schouder dan de boom bij een gewoon zadel. Zijn er nog mensen met die ervaring?

Wat ik ook merk is dat de singelstoten/singel niet erg leuk bevonden worden bij mijn paardjes. Ik heb nu geprobeerd om er mijn chaps onder te plaatsen en dat is voor de paarden wel meer aanvaardbaar maar geen zicht natuurlijk en ook niet echt handig voor de benen. Is er nog iemand met problemen met de singel/singelstoten en er een oplossing voor vond.

Zijn er trouwens nog boomloze ruiters die het moeilijker vinden om met stijgbeugels te rijden. Ik rij nu altijd zonder beugels want met ben ik meer bezig met het zoeken naar een goede beenhouding dan met het rijden zelf.

Tenslotte vraag ik mij af waarom er in het zadel niet gezorgd wordt voor ruggegraadvrijheid maar dit door een pad meot gebeuren?

Groetjes
Nele

PS ik zag dat er een 'huiskamer' is over boomloze zadels maar hoe kom ik daarin?

Ann

Berichten: 13253
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 10:19

Citaat:
Tenslotte nog even dit: je bent welkom in de HK als je minimaal 50 (inhoudelijke) posts hebt geplaatst op de specifieke paardenfora. Deze regel is er om te voorkomen dat mensen alleen maar op Bokt komen ‘omdat daar zo’n gezellig kletsforum is’. Aanmelden voor de HK doe je via deze link.

Je moet dus 50 posts hebben om lid te mogen worden van de HK.

Verder kun je misschien beter pmarena even een pbtje sturen, zij zal je wrs veel info kunnen geven over de problemen die je hebt met je boomloze zadel.

Huertecilla

Berichten: 26852
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 11:40

vhnele schreef:
Ik heb een boomloos zadel en 1 paardje is er tevreden over maar mijn ander paard wil er niet van weten (oren in de nek, proberen bijten bij het opzadelen, regelmatig stilstaan en omkijken).

Ál mijn paarden vinden het na een paar ritten niks meer. Volgens mij is het omdat hun zadels mét boom de druk van de stijbeugelbevestiging en die van de singel over een groter oppervlak verdeeld. Hiervoor, of voor het tegendeel, is echter geen feitenmateriaal.

vhnele
Berichten: 126
Geregistreerd: 09-01-04
Woonplaats: belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-04 11:16

Dag Huertecilla,
Welk zadel rij je dan nu? Zou een dikkere moes of gelpad dan geen oplossing kunnen zijn?

vhnele
Berichten: 126
Geregistreerd: 09-01-04
Woonplaats: belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-04 11:17

Nog een vraagje (hoewel ik de indruk heb dat iedereen in de huiskamer blijft zitten en mij niet horen omdat ik nog aan de deur sta).
Mag een boomlooszadel ook gereden worden met een gel zonder ruggegraadvrijheid onder het zadel (met natuurlijk de grandeurpad met ruggegraadvrijheid dan tussen die gel en het zadel)?

Heeft een BM wel kussen in het zadel of komt de ruggegraadvrijheid hier ook van de pad?

Groetejs
Nele

vhnele
Berichten: 126
Geregistreerd: 09-01-04
Woonplaats: belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-04 15:18

[quote="Ann"]Je moet dus 50 posts hebben om lid te mogen worden van de HK.

Hoe moet ik dat dan doen want ik heb (eindelijk) mijn 50 posts