Zou jij een embryo kopen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Zou jij een embryo kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 21:22

http://www.marktplaats.nl/markt/dieren/ ... /55220.htm

Zou dit nu echt de toekomst kunnen worden, alleen maar "topveulens" fokken terwijl je een middelmatige merrie hebt waar je gewoon een "topembryo" in laat zetten.
Zou dit de volgende logische stap zijn na de KI?
Nu klinkt alles wat in deze advertentie was erg veel belovend, maar er zitten natuurlijk behoorlijk wat haken en ogen aan.

*edit: typefoutje*
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 19-09-04 21:27, in het totaal 1 keer bewerkt

toscana

Berichten: 1120
Geregistreerd: 08-08-04
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 21:25

Volgens mij krijgen we dan heel veel "eenheidsworsten" en bovendien is het nog maar de vraag hoeveel van die "topembryo's" er daadwerkelijk een "topveulen" geven.

alabastro
Berichten: 844
Geregistreerd: 09-04-04
Woonplaats: Hasselt-Kuringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 21:26

Als je echt een topembryo wil kopen, moet het genetisch gemannipuleerd zijn, anders weet je nog niets. Fokken blijft gokken, je kan wel proberen de kwaliteit te verhogen door goede paarden te gebruiken maar je weet nooit wat het wordt. Ik zou het niet doen. Je maakt er vooral de eigenheid van de sport mee kapot denk ik. Ieder zoekt zijn eigen soort paard wat bij hem past, dan kan je het bijna op bestelling bekomen.
Laatst bijgewerkt door alabastro op 19-09-04 21:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 21:29

In de koeien word het al meer gebruikr, maar is behoorlijk prijzig. ik denk dat het nog niet zo'n vaart loopt.

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 21:32

Als ik geld zou hebben dan had ik zeker de gok genomen!

Jady

Berichten: 2099
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Nootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 21:37

Paarden IVF Haha!

Jady

Berichten: 2099
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Nootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 21:37

LuvdaTossa schreef:
Als ik geld zou hebben dan had ik zeker de gok genomen!


Precies, als ik het geld kon missen stel dat het een mislukking werd had ik het zondermeer gedaan!!

Stephany

Berichten: 9061
Geregistreerd: 12-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 23:32

Ik twijfel wel, mijn gevoel zegt nee, maar misschien als ik de kans zou krijgen, dat ik het wel zou doen...moeilijk!

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 23:49

Illindra je hebt een merriestam, die ken je en die wil je steeds verbeteren. DAT is fokken.
Dit soort dingen zijn voor mensen die snel resultaat willen. Dat heeft niks met fokken te maken.

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 07:58

Ilindra schreef:
Zou dit nu echt de toekomst kunnen worden, alleen maar "topveulens" fokken terwijl je een middelmatige merrie hebt waar je gewoon een "topembryo" in laat zetten.


Dit is weer achterhaald.


Klonen maakt van ruinen dekhengsten

SONCHAMP/FRANKRIJK – Over pakweg vier jaar dartelen ergens in een weide de eerste nakomelingen van ET (v Espri) en Calvaro (v.Cantus) rond. Tenminste, als alles naar wens verloopt voor het Frans bedrijf Cryozootec. Dat Calvaro vorig jaar in oktober al overleed en dat beide paarden hun sportcarriëre als ruin uitbouwden onder Hugo Simon (ET) en Willy Melliger (Calvaro) is daarbij geen bezwaar. Want Cryozootec hoopt binnenkort de geboorte van de klonen van beide springwonderen aan te kondigen.
lees verder in De Paardenkrant

http://www.vgl.ucdavis.edu/

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 08:40

Gatver nee dat zou ik niet willen.Dat klonen ook niet. Een paard word door mijn mening voor het grootste deel door zijn omgeving gevormd.
en aangezien je een paard nooit precies hetzelfde kan laten meemaken als het paard waarvan het gekloond is krijg je nooit meer hetzelfde paard terug.
volgens mij zou dat vreselijk tegenvallen.
Ik zou het niet willen.Ook een topembryo kopen trouwens.Nou zal het erg lang duren voor dat bij het IHW gaat gebeuren maar dan koop je toch een goede merrie en geen slechte als je toch wil fokken?

Ik zou lang niet zo blij zijn met een gekocht embryo als met een zelf gefokt veulen waarvan ik de oeder heb gekozen en de hengst erbij heb gefokt.
daarnaast doet opfok ook een boel, als je niet goed op je topembryo past kan er zoveel mis gaan voor het paard 3 jaar is.
en zelfs als je er goed op past heb je veel risico en dat voor al dat geld? nee dank je

WWWiske
Berichten: 1187
Geregistreerd: 12-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 09:03

In een tijdschrift voor de medische wereld ( mbt mensen ) staat (kort samengevat) dat gekloonde "produkten" zwakker zijn, eerder vatbaar voor ziekten en een gemiddelde levensverwachting hebben die de helft bedraagt van het eigenlijke "produkt" ( lees: mens/dier) ook hebben ze op dit moment gemiddeld 300 mislukkingen voordat ze 1 kloontje hebben die het wel doet, maar de wetenschap staat echt niet stil, dus ze gaan hier echt mee verder of je het wilt of niet wilt....... (maar goed dat over klonen, het ging hier over embryo's he)

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 09:46

Gezien het ongetwijfelt enorme prijskaartje wat hier aan komt te hangen, is dit alleen interresant voor mensen met een teveel aan (zwart?) geld en een gebrek aan kennis.
Anders wisten ze wel, dat je meer nodig hebt dan een stikdure bloedlijn (embryo) om een top sport/fokpaard te maken.

alabastro
Berichten: 844
Geregistreerd: 09-04-04
Woonplaats: Hasselt-Kuringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 11:15

Kitten schreef:
Gezien het ongetwijfelt enorme prijskaartje wat hier aan komt te hangen, is dit alleen interresant voor mensen met een teveel aan (zwart?) geld en een gebrek aan kennis.
Anders wisten ze wel, dat je meer nodig hebt dan een stikdure bloedlijn (embryo) om een top sport/fokpaard te maken.

Kan ik me wel in vinden.

Yoghurt
Berichten: 264
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 11:21

Voor mij klinkt embryotransplantatie niet geheel onbekend in de oren. Wij fokken namelijk met koeien, en regelmatig kopen we embryo's aan. We hebben nu 5 kalfjes in de wei lopen die allemaal van dezelfde moeder zijn, maar bij verschillende draagmoeder waren ingezet. Voor de koe (of het paard) maakt het op zich weinig uit of ze nou met K.I. wordt bevrucht of dat ze een embryo inzetten. Wel moet het dier (misschien) eerst met hormonen behandeld worden. Voordeel van embryo's is dat je een enorme sprong vooruit maakt in je fokkerij, anders zou het misschien nog wel 10 jaar duren voordat je zo'n goede nakomeling zelf zou fokken. Je moet echter wel rekening houden met het feit dat het kalfje of veulen in de buik niet van de moeder zelf is. Dit kan bij de geboorte problemen opleveren als het kalf of veulen 'te groot' is voor de moeder. In dat geval wordt het een keizersnee. Dat komt bij ons af en toe voor. Maar meestal gaat het vrij goed. Je neemt met embryo's een risico omdat ze niet goedkoop zijn (vooral de echte toppers), dus je steekt er veel geld in. Wanneer het dan misgaat heb je gewoon pech. Fokkerij is gokkerij. Wanneer het goed gaat heb je een superdier in de wei staan waar je, als je die verkoopt, veel geld voor kunt vangen.
Ik denk niet dat je de ontwikkeling van K.I. of embryotransplantatie echt tegen kan houden, dat gaat alleen maar verder. Ik weet niet of het echt bij paarden goed werkt, maar in de rundveefokkerij is het niet meer dan normaal, die loopt op dat gebied ver vooruit op de paardenfokkerij.

Ellebel
Berichten: 4202
Geregistreerd: 15-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 12:20

Ik zou het niet doen, om redenen die hierboven al genoemd zijn. Bovendien moet je volgens mij heel erg oppassen dat je niet een hele smalle genetische basis krijgt, iedereen wil ongetwijfeld een embryo van Ratina maal de een of andere tophengst, maar dan krijgen andere genen/lijnen veel minder kansen.

besita
Berichten: 6777
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 12:43

Het enige wat me tot nu toe heeft weerhouden om een embryo te spoelen uit mijn merrie is het prijskaartje wat er aanvasthangt anders zou ik het wel al overwogen hebben .
Onze merrie loopt op het hoogste niveau in de springsport en dan haal je ze niet zomaar een jaartje naar huis om er een veulentje uit te fokken ,hoe graag ik het ook zou willen.Hoewel het in het begin al gauw 4000 € kostte + het dekgeld en weinig garantie op"geslaagd" is het nu al sterk gereduceerdnaar ongeveer 2000€ +dekgeld.
alleen mijn merrie heeft al een beetje een speciaal karakter en al die hormonen kuren ,inseminaties,spoelen e.d zouden dan weer nadeel hebben op haar prestaties,dus voorlopig doe ik het nog niet.
Maar wees nou eens eerlijk ,als je er het geld voor zou hebben dan wil toch iedereen een veulen van "ratina" of "poetin " of een andere droommerrie in zijn stal hebben

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 12:48

Ik heb een paard voor mezelf en niet voor een ander. Dus ook als het geen topper is, ik hou van mijn paard, en ze gaat nooit meer weg. Zou ik een kloon van een topper in huis willen hebben? Nee. Ieder paard is uniek, en zoals je misschien hier kunt lezen:

[ON] Paarden klonen is big business

Is maar 35% van de prestatie van een veulen genetisch bepaald. Een paard wordt gevormd door opfok, voeding stalling, training en omgang.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 12:52

Ellebel schreef:
Ik zou het niet doen, om redenen die hierboven al genoemd zijn. Bovendien moet je volgens mij heel erg oppassen dat je niet een hele smalle genetische basis krijgt, iedereen wil ongetwijfeld een embryo van Ratina maal de een of andere tophengst, maar dan krijgen andere genen/lijnen veel minder kansen.



OK dan! Jij hebt het begrepen!

WWWiske
Berichten: 1187
Geregistreerd: 12-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 13:37

Cassidy schreef:
Is maar 35% van de prestatie van een veulen genetisch bepaald. Een paard wordt gevormd door opfok, voeding stalling, training en omgang.


OK dan! OK dan! OK dan! OK dan! juist ja!!!! heb jij ooit nog iets van de kinderen van Einstein gehoord?? nee, want die waren helaas niet zo slim als hun pappa Haha!

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 13:40

Embryotransplantatie staat in Europa nog in de kinderschoenen, maar in Amerika wordt het al op grote schaal toegepast. Vooral in de racerij, maar ook in de standaard Western-onderdelen, omdat mensen hun merrie niet aan het wedstrijdseizoen willen onttrekken om moeder te kunnen zijn.

Natuurlijk is het alleen voor de 'grote jongens' weggelegd en ik ben er ook geen voorstander van om reden die hierboven al genoemd zijn.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 14:02

Embnryotransplantatie nog tot daar aan toe, (dus een merrie met verschillende veulens van dezelfde hengst) maar klonen? Dat betekend dus een hengst die heel veel veulens de wereld op kan zetten. En dat is in mijn ogen gevaarlijker dan die een of twee veulens die gespoeld worden en bij draagmoeders worden ondergebracht.

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 14:27

En daar ging het item tenslotte over Haha!
Citaat:
Zou jij een embryo kopen?

Bucephalus

Berichten: 2467
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 15:26

Ja, ik zou wel een embryo kopen uit een hele goede bewezen combinatie, om mijn fokkerij vooruit te helpen, waarom niet? Ik zie daar de nadelen niet van in. Het is een ontwikkeling die niet te stoppen is, denk ik. De posts van Yoghurt en Sugarmiss geven het al aan.
Er waren vroeger o.a. grote bezwaren tegen KI, nu is dat de normaalste zaak van de wereld...

Ik ben geen voorstander van klonen.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 17:56

Zelfs al heb je een embryo van een een hengst, kan het resultaat nog heel anders uitpakken dan met een embryo die tegelijkertijd uit de zelfde merrie is gehaald en van dezelfde hengst stamt. Ieder paard is een combinatie van chromosomen en genen van zijn ouders, die allen op hun beurt weer de genen van hun voorouders hebben geerfd. Tijdens Meiose worden de chromosomen anders verdeeld en een volle broer van paard X of Y kan heel anders uitpakken. Het paard hoeft (en doet het doorgaans ook niet) er niet perse hetzelfde uit te zien of dezelfde eigenschappen te hebben. Lopen te schermen met de resultaten van aanverwandte paarden is in mijn ogen gebakken lucht.