Zweren onder buik zogende merrie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cil_
Berichten: 809
Geregistreerd: 20-02-04

Zweren onder buik zogende merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-04 09:49

Onze 24-jarige zogende merrie heeft zeven vuistgrote bulten onder haar buik, verder is haar buik erg bol terwijl ze mager is. De merrie heeft het bij een hengstenhouder in de wei heel slecht gehad (geen bijvoer) en is daar erg slecht van teruggekomen.
Een paar weken geleden zat er één bult op wat zo'n dikke ader lijkt, die naar het uier loopt. De DA zei toen dat dat een bloeduitsorting was. Vrijdag is de bloeduitstorting opgebarsten en er komt pus uit. Ook zijn er nog een aantal grote en kleine bulten onder de buik bij gekomen. Het veulen is zondag afgespeend. De merrie eet goed en heeft een temp. tussen de 37.7 en 38.2. Wie o, wie weet wat dit is?
Ik heb de DA gebeld maar die zei alleen dat het goed was om het veulen af te spenen.

LindaT

Berichten: 134
Geregistreerd: 09-06-04
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 10:55

Wat stom dat dierenarts niet even komt kijken zeg. Als ik dit verhaal lees lijkt het me toch dat er meer aan de hand is dan een bloeduitstorting.
Een bloeduitstorting behoort naar mijn weten niet zomaar open te barsten, en er hoort zeker geen pus uit te komen! Bovendien is een temperatuur van 38.2 net iets te hoog.
Ik kan het verder moeilijk beoordelen, ik weet niet hoe de bulten er uit zien of hoe ze aanvoelen (warm/koud, hard/zacht). En ik kan me ook geen aandoening bedenken waarbij een paard bulten onder de buik krijgt.
Ik zou toch proberen om een dierenarts zo ver te krijgen dat hij even komt kijken.

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 16:06

Ik denk dat het idd beter is, dat er een DA naar kijkt.
In eerste instantie kan het op een bloeduitstorting geleken hebben (en dit kan idd omslaan in een pus abces, als de hoeveelheid te groot is om door het lichaam afgevoerd te worden).

Maar als er nu meerdere bulten bij komen, lijkt dit veel meer op een een lymphebaan ontsteking en zal ze toch redelijk snel behandelt moeten worden, daar dit naar binnen kan slaan en de organen kan aantasten. Ook bloedvergiftiging is dan niet uitgesloten.
Ik zou een andere DA raadplegen, als die van jou niet wil komen, maar wachten zou ik zeker niet.