enten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xcynthiax

Berichten: 3319
Geregistreerd: 11-09-03
Woonplaats: hoogvliet

enten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-04 07:57

hoeveel x per jaar moet je een wedstrijdpaard enten die niet op de wei staat. en hoe zit dat met een basis-enting?

kellymoppie

Berichten: 96
Geregistreerd: 26-07-04
Woonplaats: hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 12:05

in principe 1x per jaar. als je langer dan een jaar gewacht heb op je volgende enting, dan moet je een extra enting geven: namelijk de basis, maar als je gewoon op tijd ben, dan hoef je die basis enting nooit meer te geven, dus alleen als je daar te laat mee ben, snap je het nu? anders moet je me nog maar ff pben Lachen

MarchaL

Berichten: 2848
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 12:21

Ik begreep laatst van mijn kliniek dat zowel Influenza als Tetanus maar 10 maanden ''geldig'' is, een wedstrijd paard zou volgens hun dus in principe iedere 10 maanden geent moeten worden. Rhino zou zelfs om de 6 maanden opnieuw geent moeten worden.

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 19:04

Is nu verplicht 1x per jaar, maar ze willen overgaan tot 2x per jaar begreep ik. Klopt inderdaad dat het geen jaar werkt, daarom is 2x per jaar beter als je veel met je paard op vreemd terrein komt c.q. veel paarden wisselen op stal. Zou als je maar 1x per jaar ent in ieder geval zorgen dat je sept/okt ent omdat er in de zomer minder risico is dan in de herfst en winter.
Basisenting: moet aantoonbaar in je paspoort staan (of door dierenarts als verklaring dat de basisvaccinatie correct is). 2 entingen dicht opelkaar met dacht een tussenpoos van 4 tot 6 weken.