op stal staan...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Bonny4life

Berichten: 7081
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Bunschoten-Spakenburg

op stal staan...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-09-04 16:54

hi! mijn pony staat zodra het te nat word dag en nacht op stal.. is dit erg? ze kan egt niet buiten want het is veels te nat en we hebben geen paddock ofzo.. ik probeer dan wel elke dag te komen maar ze staat natuurlijk meer binnen. ik wandel dan ook met haar naast t rijden enzo maar meer kan ik er niet aan veranderen. is dit schadelijk voor de benen van je paardje ofzo? en zijn er meer mensjes wiens pony/paardje dag en nacht op stal komt met de winterperiode? alvast bedankt!

Bonny>B+14>L1+22>L2+30>M1+20>M2+14>Z1+5
Ushi>L1+11>L2+20>M1+10>M2+1!
Ready To Go L2+10
Vicktor >Z1+26>Z2+2


balans
Berichten: 1589
Geregistreerd: 03-10-03
Woonplaats: Elburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 18:34

opzich kan het geen kwaad voor de benen, maar je moet wel zorgen dat je pony er wel elke dag uitkomt. Dat is wel zo fijn voor de pony. En het gedrag van je pony kan er ook dooor veranderen .. Dat die drukken wordt. Als ze binnen staat zou ik wel de bix of wat die krijgt verminderen. en ipv dat meer hooi.

Marl1tje

Berichten: 476
Geregistreerd: 26-08-03
Woonplaats: Castricum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 18:36

Volgens mij staan heel veel paarden 's winters dag en nacht binnen, wel proberen om hem minstens 1,5 uur per dag van stal te halen. Tenminste dat vind ik! Al dan niet door te rijden, hem los te zetten in de bak of door een stuk te gaan wandelen. Jij wilt toch ook je beentjes strekken als je de hele dag op school gezeten hebt... Knipoog

Don't cry because it's over, laugh because it happened!
Whatever doesn't kill you, will only make you stronger!
Wees jezelf, er zijn al zoveel anderen!

annek
Berichten: 117
Geregistreerd: 04-07-04
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 18:40

Je doet je pony er geen plezier mee. Pony's zijn bewegings dieren en die kun je dan niet dag en nacht op stal zetten. Ik vergelijk het altijd maar met een gevangenis.

Groetjes,
Anneke

muiszje

Berichten: 3104
Geregistreerd: 04-01-04
Woonplaats: Am*dam!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 19:43

hmm, als je alleenmaar komt om te rijden, (denk dan aan een uur) zo dat betekenen dat hij gemiddeld 23 uur op stal zou staan.. vind ik wel erg lang!
wat ik zou doen, is hem 2 keer per dag eruit halen, ipv 1 keer heel lang, bijvoorbeeld, s ochtends ff wandelen, en smiddags of s avonds rijden ofzo.
en NATUURLIJK ELKE DAG KOMEN! (of een verzorgster nemen voor de winter!)

start paardensport Zie profiel voor meer info

ellepel

Berichten: 47267
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 20:15

op manege's staan ze toch ook altijd binnen?
zolang hij zijn beweging krijgt en wat afleiding kan t niet zoveel kwaad en wennen ze er ook wel aan.

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 20:38

Jammer maar helaas. Dat is heel herkenbaar voor mij. Zorg er wel voor dat hij er iedere dag lang genoeg uitkomt en beweging krijgt + voldoende afleiding op stal. Misschien kan je met iemand afspreken dat zij de jouwe even eruit halen en jij die van hun? Komen ze er 2x per dag uit.

haf_jessie

Berichten: 2561
Geregistreerd: 05-07-04
Woonplaats: haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-04 14:26

ik vind het ook vreselijk paarden die als maar binnen staan.daarom ben ik van stal verandert en komt ze nu in een inloopstal,met 5 andere paarden

Aishlyn 1a premie op de keuring

Bonny4life

Berichten: 7081
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Bunschoten-Spakenburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-09-04 15:22

ik heb het verder erg naar mijn zin op stal dus ik ga niet van stal veranderen, ik probeer haar er ook zoveel mogelijk eruit te halen maar op zondag is de stal gesloten, ik zorg voor veel afleiding in de stal en ze krijgt 's winters meesdtal meer hooi verdeeld, ik wil natuurlijke gt het beste voor haar! meer kan ik er ook niet aan doen!

Bonny>B+14>L1+22>L2+30>M1+20>M2+14>Z1+5
Ushi>L1+11>L2+20>M1+10>M2+1!
Ready To Go L2+10
Vicktor >Z1+26>Z2+2

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15429
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-04 15:27

Bonny4life schreef:
ik heb het verder erg naar mijn zin op stal dus ik ga niet van stal veranderen, ik probeer haar er ook zoveel mogelijk eruit te halen maar op zondag is de stal gesloten,


Dat zou persoonlijk voor mij al een reden zijn om van stal te veranderen. Mag je op zondag echt niet komen? Worden de paarden dan niet even losgelaten in een bak of paddock?

Er staan inderdaad veel paarden dag en nacht op stal. Een situatie die in mijn ogen hard moet veranderen.

Kendra

Berichten: 8714
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-04 17:53

Bonny4life schreef:
ik heb het verder erg naar mijn zin op stal dus ik ga niet van stal veranderen, ik probeer haar er ook zoveel mogelijk eruit te halen maar op zondag is de stal gesloten, ik zorg voor veel afleiding in de stal en ze krijgt 's winters meesdtal meer hooi verdeeld, ik wil natuurlijke gt het beste voor haar! meer kan ik er ook niet aan doen!

Is het niet zo dat je eigenlijk een bevestiging wilt......dat je hoopt dat iedereen hier zegt: "Valt wel mee, er staan zoveel paarden altijd op stal, je doet toch je best, enz. enz??" Je zegt dat je niet van plan bent om van stal te veranderen - nou dan is dit dus de consequentie.
Persoonlijk vind ik het niet echt een prettig bestaan voor een pony, zeker die zondag niet - als jij dus zaterdagmiddag om 5 uur weggaat en maandagmiddag er om 5 uur weer komt, heeft ze dus geen 24 maar 48 uur op stal gestaan. Ik vind dat erg lang! Afleiding..het zal allemaal wel maar een paard is toch een bewegingsdier en dat mist ze wel.

annek
Berichten: 117
Geregistreerd: 04-07-04
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-04 20:08

Ik zou het vreselijk vinden om mn paard de hele dag op stal te zien staan. Hij zou er trouwens ook helemaal gek worden. Als je echt het beste wil voor je paard zou ik zeker van stal veranderen, ook al heb je het naar je zin. Je moet tenslotte ook aan je paard denken en niet alleen aan jezelf.

Bonny4life

Berichten: 7081
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Bunschoten-Spakenburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-09-04 17:23

Citaat:
Is het niet zo dat je eigenlijk een bevestiging wilt......dat je hoopt dat iedereen hier zegt: "Valt wel mee, er staan zoveel paarden altijd op stal, je doet toch je best, enz. enz??"


nee ik zette deze topic niet daarvoor!!!! maar gewoon om de reacties te zien! en sorry hoor als het zo overkomt!!! ik zoek eigelijk meer mensen die dit probleem op stal ook n beetje hebben want er zijn er egt wel meer wiens paarden binnen blijven in de winter..

Bonny>B+14>L1+22>L2+30>M1+20>M2+14>Z1+5
Ushi>L1+11>L2+20>M1+10>M2+1!
Ready To Go L2+10
Vicktor >Z1+26>Z2+2

annek
Berichten: 117
Geregistreerd: 04-07-04
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 13:37

Yep, dat is helaas waar. Maar dat wil niet zeggen dat het goed is.

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 17:31

annek schreef:
Yep, dat is helaas waar. Maar dat wil niet zeggen dat het goed is.


Mee eens. En trouwens, ik heb m'n paard liever een paar uur in de blubber dan de hele dag op stal.

appie_rulez

Berichten: 1177
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 18:28

dag en nacht op stal vind ik niet zo'n probleem...
dat krijg je over het algemeen toch als je op een pensionstal staat.

mits je paard er wel elke dag een paar uur uit komt en dan bedoel ik niet alleen rijden maar zeker dat hij/zij even lekker kan ravotten met andere paarden...

ik ga zelf 1 x per dag naar mijn paarden toe, ze staan dan gemiddeld anderhalf uur buiten als ik er ben en daarnaast worden ze ook nog door andere mensen buiten gezet als ik er niet ben.

hierdoor komen ze toch 2 x per dag hun stal uit en staan ze niet de hele dag in een bushokje te wachten...

!!de appies worden ondergewaardeerd!!

PartTwo

Berichten: 1349
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 18:47

Mijn paard staat ook altijd dag en nacht op stal en in de zomer gaat ze naast het rijden/longeren de rest of de halve dag in de wei, maar snachts staat ze dan ook gewoon op stal.
Ik vind het wel raar dat jou stal op zondag dicht is en ik zou daar wel goed over na denken want het is niet goed voor je paard om een hele dag niks te doen.

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 22:23

Mijn paard staat in de winter ook op stal, maar ik zorg wel dat ie er altijd minimaal 3 uur per dag uit komt, verdeeld over 2 keer per dag. Ik vind dat je het niet kunt maken om je paard een dag op stal te laten, maar goed dat moet je zelf weten..

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 22:42

Geef m onbeperkt hooi in zijn stal, daarmee verzacht je het leed een beetje. Maar het beste is toch weidegang. Jullie hebben ook geen rijbak ofzo waar ze een tijdje in kunnen staan?


Pauline
Berichten: 12186
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 23:57

Ik vind dat nogal,je paard zo'n 22 uur per dag eenzame opsluiting zonder contact met anderen, geen kans om zijn benen te strekken.. Sorry maar dat het vaak voorkomt wil niet zeggen dat het goed is. Niet voor neits zijn er zoveel manegepaarden met stalondeugden, en dikke benen. Het is gewoon neit goed voor je paard, het is een kuddedier en een vluchtdier gemaakt om te lopen en vrijwel de hele dag in beweging te zijn.

Jij hebt het dan wel naar je zin op stal, maar wat is nu belangrijker? Jouw sociale contacten of het welzijn van je paard? Ik zou er nog maar eens goed over na denken wat je nu met je paard wilt, dag en nacht op stal is gewoon niet goed voor paarden en ponies.

Overigens ken ik ook maneges waar de paarden elke dag samen in de bak mogen om te spelen, te rennen en te kroelen, los van alle lesuren die ze moeten lopen.

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 00:27

ellepel schreef:
op manege's staan ze toch ook altijd binnen?


Dat vind ik het domste excuus wat ik ooit gehoord heb. Een paard is en blijft een bewegingsdier. Bovendien lopen de meeste manegepaarden minstens 2 uur. Dus dat zijn dan 'nog maar' 22 uren stal.

En ik ga met Pauline mee. En denk ook aan koliek die je kan krijgen van te weinig beweging.
Gewoon in de blub ermee.

[RT-HAW] Supergave rijfoto's van Rongo (AdB manier)
Waarom denkt iedereen dat door die kop maar omlaag te trekken, die rug gelijk ontspant?
Wie een paard zoekt zonder gebreken, kan beter te voet gaan.
Als je twijfelt, doe dan wat het vriendelijkste is.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 15:00

Op sommige pensionstallen, willen ze trouwens niet dat de paarden buiten staan met zulk weer als nu, dan staan ze dus ook 24/7 in de stal. Tsja als de regel is regen->binnen, doe je er weinig aan. Dat is wel jammer......

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 15:21

waarom mag je er zondag niet komen Verward
lekker voor je paard!

ik sta ook op pension en de paarden gaan zo lang mogelijk naar buiten
als het echt te nat wordt blijven ze wel binnen, maar we hebben wel een paddock waar we ze zelf in kunnen zetten Lachen

Dag lieve mama...

simongek

Berichten: 5331
Geregistreerd: 18-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 16:53

Mijn paard staat ook altijd op stal. Hij is inderdaad wel frisser natuurlijk als een paard wat buiten staat. Hij krijgt zijn voer verdeeld over 4 maaltijden per dag en regelmatig een plak stro.

Veel mensen vinden dit zielig maar het grootste deel van het jaar mag hij niet buiten door zijn zomereczeem en 's winters niet door het weer.

Hij komt wel iedere dag zijn stal uit en ik laat hem vaak even buiten los en even rollen maar dan gaat hij weer bij het hek staan en mag hij weer binnen.

Pauline
Berichten: 12186
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 20:51

Ik vind zomereczeem weer een heel ander verhaal. Ik denk dat je net zo lang naar een stal moet zoeken totdat jullie BEIDE blij en tevreden zijn, niet alleen jij als eigenaar.
Natuurlijk is het moeilijker in de Randstad dan in Brabant maar je kunt ook door blijven zoeken, misschien moet je dan zelf voeren, mesten ed ipv vol pension maar who cares?


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _Utah_, Area51, elin2412, Flip, IASCrawler, Iris_123, MightyMickey, redbutton, SemrushBot, xSannee en 29 bezoekers