werking van een praam

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ethelate

Berichten: 21120
Geregistreerd: 02-10-01

werking van een praam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-04 11:51

Van de week helaas een aantal keren de praam nodig gehad, om bij een paard wondjes op het hoofd te kunnen behandelen.
De 3e keer begon het paard al te flippen toen het de praam zag, en toen onstond er een discussie op stal.
De een zei dat paarden dat juist fijn zouden moeten vinden, en ze het eigenlijk gek vond dat dat paard zo te keer ging. Want bij gebruik van zo'n praam komt er een bepaalde stof vrij, waar ze rustig van worden.
Iemand anders zei ongeveer het zelfde als wat ik hier onder van internet heb geplukt, en toen ontstond er een hele discussie.
Want dat zou niet waar zijn, het zou juist een fijn gevoel geven, dat zou in menig paardenboek staan, en zo altijd uit worden gelegd.
Hoe is het jullie uitgelegd?
Dat het pijn doet, en daarom staan ze dan wel stil, of dat er doordat je die lip opdraaid, een stof vrij komt, waar ze rustig van worden?


De individuele reactie op een bepaald middel is zeer wisselend. Soms kan zelfs het tegendeel - grotere angst, nervositeit, opwinding - het gevolg zijn. De meest gebruikelijke manier om het verzet van het paard in het algemeen te breken, is het gebruik van de praam.

Een 50-80 cm lange stok, met aan het einde een lus van touw (koord touw), van 50 cm lengte. Het touw moet van soepel materiaal zijn, ± 0,8 cm dik. Een dikker touw werkt zachter, een dunner touw daarentegen scherper. Te dik touw heeft tot gevolg dat de praam bij aandraaien gemakkelijk van de lip afglijdt. Te dun touw kan gemakkelijk verwondingen veroorzaken. De praam wordt meestal op de punt van de bovenlip geplaatst en vervolgens aangedraaid.
Te strak aandraaien verdooft de bovenlip, zodat na enige tijd de praam niet meer wordt gevoeld. Gewoonlijk is het wenselijk bij het plaatsen van de praam ermee te 'spelen',

Laten we ons niets wijs maken. De gevoelige bovenlip is voorzien van een groot aantal zenuwuiteinden (de bovenlip is immers een zeer gevoelig tastorgaan van hele paard, waarmee het paard zijn omgeving verkent). Het plaatsen van de praam geschiedt om het paard op deze gevoelige plaats een zodanige pijn toe te brengen, dat het alle (onaangename) handelingen vergeet, in alles toegeeft en allerlei behandelingen toelaat, waartoe het anders niet bereid zou zijn.

In veel gevallen staat ons geen beter middel ter beschikking. Wij moeten echter steeds voor ogen houden dat het een primitieve, wrede benadering is. Op grond daarvan moeten we het gebruik van de praam tot het uiterste beperken.
Recent onderzoek, dat zou wijzen op een verdovende werking van de praam, is nog niet voldoende uitgediept, om daarmee tot een milder oordeel over het gebruik van de praam te komen.
Behalve op de bovenlip, wordt een praam ook wel op ander plaatsen gezet, zoals de onderlip, het oor en zelfs de tong. Een praam op deze plaatsen is nog pijnlijker dan op de bovenlip en dus onaanvaardbaar. Dit kan zelfs leiden tot een weerzinwekkende dierenmishandeling.

Unity
Berichten: 2116
Geregistreerd: 14-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 12:35

Door de praam komen er pijnprikkels vrij. Die veroorzaken weer de aanmaak van endorfine, waar ze weer rustig van worden.

Endorfine is een lichaamseigen morfinesoort die dus pijn onderdrukt, maar KAN ook zorgen voor een gevoel van geluk, eurforie of een roesachtige toestand.

Zo heb ik het altijd geleerd.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 12:52

Er zit een acupuntuurpunt op de bovenlip die je ook door zachte druk middels massage op de bovenlip ervoor kan zorgen dat de endorfines vrijkomen. Een paard hoeft niet perse pijn te lijden om endorfines vrij te maken. Probeer maar eens de bovenlip van je paard te masseren, en kijk naar zijn ogen. Ze krijgen er een heerlijk loddering uitdrikkung in hun ogen van.

toscana

Berichten: 1120
Geregistreerd: 08-08-04
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 13:10

Heb al meer gehoord dat een paard er rustig van wordt... Maar mijn merrie moet je echt geen praam op haar neus zetten want daar flipt ze van. Onrustig, steigeren, bokken zet haar een praam op en er is niets meer mee te beginnen. Ik heb meer succes door haar te aaien en rustig toe te spreken. Want dan laat ze alles toe. Zij voelt het dus wel als heftige pijn en maakt geen endorfine aan om haar rustig te maken hoe strak ze de praam ook aandraaien het helpt echt niet. De dierenarts zegt ook dat bij een op de zoveel een praam niet werkt en daar doe je niets aan als een verdoving te geven in de vorm van tranquigel of verdovingsspuitje van de da zelf.

Ethelate

Berichten: 21120
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-04 18:50

Cassidy schreef:
Er zit een acupuntuurpunt op de bovenlip die je ook door zachte druk middels massage op de bovenlip ervoor kan zorgen dat de endorfines vrijkomen. Een paard hoeft niet perse pijn te lijden om endorfines vrij te maken. Probeer maar eens de bovenlip van je paard te masseren, en kijk naar zijn ogen. Ze krijgen er een heerlijk loddering uitdrikkung in hun ogen van.

dat vind ze wel fijn, maar bij een praam begint ze te flippen.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 18:55

Kun jij (of een helper) dan niet een beetje aan haar bovenlip friemelen als je de wondjes moet behandelen? Ze zal dan toch op den duur wel doorhebben dat dat lekkerder is?
Neem gewoon de tijd die nodig is om haar te laten wennen dat je aan haar hoofd zit, dan kost het minder tijd later...

kiana
Berichten: 1646
Geregistreerd: 29-06-04
Woonplaats: brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 23:43

hoe kan het dan zo wezen dat je bij een paard met bv een ernstige wond, die je moet behandelen, elke keer de praam weer opkrijgt.

Ze zijn niet bang voor de praam, terwijl een paard veel eerder bang is van een zweep.

Dit bij meerdere paarden, niet een enkel geval dus.

Mijn idee is ieder geval de endorfine en niet de pijn.

Laat eens horen ?

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78507
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 23:51

Ook ik heb altijd geleerd dat de endorfine ervoor zorgt dat ze rustig worden.

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 08:28

Er zijn paarden die niet goed op een praam reageren, die worden gek, bij deze paarden is een praam zinloos.
Bij de meeste paarden is het toch wel eens nuttig. Wij hadden een keer een erg kopschuw paard, hoofdstel omdoen was een ramp. Toen hebben we een weekje elke keer met hoofdstel aandoen een praam opgezet, dan bleef ie rustig en konden wij voorzichtig het hoofdstel omdoen. Na een week had ie door dat hoofdstel omdoen niets engs was en hebben we de praam nooit meer nodig gehad.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 08:36

Voordat ik naar een praam grijp, ben ik eerst al bezig geweest met mijn vingers, met mijn vingers pak ik dan de neus, maak er een bolletje van en speel daarmee. 9 van de 10 heeft daar genoeg aan. Bijkomend (en dat staat heel stom Haha! Haha! Haha! ) ga ik met een been op "rust" staan en ontspan mijn schouders en rug zo veel mogelijk, daarnaast praat ik altijd heel zachtjes tegen het dier. Voor een heleboel paarden werkt het zo heel best. Ik ben heel snel in mijn reactie, en kan een paard redelijk lezen.... ik kan dus ook uit zo een ontspannen houding ingrijpen per direct mocht dat nodig zijn......... bij die enkele paarden dat dit niet werkt doe ik gerust een praam op.