Bitloos riden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
bol
Berichten: 1304
Geregistreerd: 15-01-02
Woonplaats: delft

Bitloos riden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-09-04 22:18

Hallo vraagje moet je om met een bitloos hoofdstel te rijden dit eerst leren?Heb op de site van emiel goes gekeken en vondt het er intresant uit zien vandaar mijn vraag.Is het ook vriendelijker daar ben ik erg voor zo natuurlijk mogelijk rijden.

tranen duizende tranen, slaap zacht mijn meisje,voor altijd in mijn hart.


dylectie.


Ukster

Berichten: 2773
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Barendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 22:20

je moet hard oefenen in de bak! hahahaha Tong uitsteken ben ik ook nog steeds mee bezig.

Beter een pony die steigert, dan een paard dat weigert.
....

bol
Berichten: 1304
Geregistreerd: 15-01-02
Woonplaats: delft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-09-04 22:29

Is het zo moeilijk dan?Of ligt het aan je paard die van mijn heeft erg gevoelig mondje.

tranen duizende tranen, slaap zacht mijn meisje,voor altijd in mijn hart.


dylectie.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 22:31

Makkelijkste manier is:
zorg dat je een roundpenn hebt (of ze de bak af). Neem een bitloze optoming (bijvoorbeeld een touwhalster). Zadel je paard op (dan zit je steviger) en probeer gewoon. Eerst in stap (zoveel mogelijk met benen en zit rijden), dan in draf en galop. Het gaat eigenlijk redelijk vanzelf.

Succes!


cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 22:32


Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 00:00

Mijn ervaring is dat als je paard goed naar je benen luistert je makkelijk bitloos kan rijden, ik stuur Jeddah helemaal op mijn benen en heb mijn zit en stem om haar langzamer te laten gaan, alleen als ze echt een beetje fris doet gebruik ik mijn looptouw die aan het halster vast zit.

Lekker eerst oefenen in de bak of round pen, en zeker ook je lichaam gebruiken met sturen, vooral kijken waar je naartoe wilt.

Wat betreft paardvriendelijker, als jij normaal rijdt met een bit, ook al heeft je paard een wat gevoelige mond, als jij zachte handen hebt is dat ook paardvriendelijk, imo. Jeddah heeft een heel gevoelig mondje, maar staat te springen om haar bit in te doen wanneer ik met bit rij.

Feel the fear and do it anyway
~Accept the things you cannot change and fight for everything else~

Pocahontas

Berichten: 593
Geregistreerd: 26-12-03
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 09:23

Ik ben met melody in de bak begonnen met een halster en een touw,simpelweg omdat ik geen passend hoofdstel had,en die ook niet passend kon maken. Bloos
Hier reageerde ze al heel erg goed op,vandaar dat ik later een side-pull heb gekocht.
Je moet het inderdaad gewoon eerst in de bak proberen.
Je merkt vanzelf wel of het lukt of niet.
Als het in de bak al niet lukt,zou ik het al helemaal buiten niet proberen. Scheve mond
Succes ermee! *LOL*

Ik kna 354 woodren per minuit typen!!!!

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 10:11

Het is idd een kwestie van gewoon uitproberen. Ik ben begonnen met een touwhalster, omdat ik dacht dat ik dan toch nog meer "te zeggen" had bij mijn paard. Later heb ik gewoon aan allebei de kanten van haar gewone halster een touw geknoopt en dat ging eigenlijk veel beter. Misschien toch omdat er dan meer zijwaartse druk is Verward . Heb ook een keertje dat bitloze hoofdstel van Emiel Voest geprobeerd. Dat werkte voor mijn paard super. Maar elk paard is anders. Gewoon uitproberen in een veilige omgeving dus.

e_horse

Berichten: 2907
Geregistreerd: 15-03-03
Woonplaats: Rustenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 21:16

Heb je met een side-pull meer in te brengen dan een gewoon- of touwhalster?

www.paardenbuitenhouden.nl
Geef je paarden zelf de keus of ze binnen of buiten willen lopen!

Nieuwe website! http://www.ruiterburcht.nl
Equitherapie en paardencoaching.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 22:23

geen idee, ik ben nooit verder gekomen dan dat touwhalster want dat bevalt prima.

Overigens heb je met geen enkele optoming echt wat in te brengen als je paard besluit te gaan. Dan helpt een bit ook niet meer. Het is dus ook een kwestie van vertrouwen.

Op Lanna rij ik rustig buiten met een touwhalster. Op de pony van mijn vriendin (een arabierachtige hittepetit) zou ik dat niet in mijn hoofd halen.

jeanette

Berichten: 4894
Geregistreerd: 08-03-02
Woonplaats: Hengelo (o)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 22:38

hihihi. Ik zou het je ook niet aanraden. Die hittepetit van mij zou er gelijk gebruik van maken

O
http://www.getyourwallie.com/vote/7093/TexasNTe Graag ff op klikken
Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd
<'\___~ <'\___~
...(\...)\... ...(\...)\...

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 22:40

Haha ik had het idd over Seven Lachen

Pocahontas

Berichten: 593
Geregistreerd: 26-12-03
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 00:27

e_horse schreef:
Heb je met een side-pull meer in te brengen dan een gewoon- of touwhalster?


Ik merk bij beiden geen verschil,Melody reageert op allebei heel goed..
Dus ik kan hier niet over oordelen.. Bloos
Ik ben het ook helemaal met Anya eens,als het paardje echt wil,ben je met een bit ook nergens meer..,het is inderdaad ook een kwestie van vertrouwen ..

Ik kna 354 woodren per minuit typen!!!!

bol
Berichten: 1304
Geregistreerd: 15-01-02
Woonplaats: delft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-09-04 08:06

Dus ik kan een gewoon halster met 2 touwen aan de zijkant van het halster gebruiken.

tranen duizende tranen, slaap zacht mijn meisje,voor altijd in mijn hart.


dylectie.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 08:18

Dat kan, alhoewel ik zou beginnen met een touwhalster... (zie foto)
Afbeelding

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 11:28

Gave foto Anya! Erg gestressed paard Clown !

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 11:31

dank je! Lanna vindt dit altijd heel leuk om te doen. Geeft haar het gevoel dat ze niet hoeft te werken Clown

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 11:38

Anya schreef:
dank je! Lanna vindt dit altijd heel leuk om te doen. Geeft haar het gevoel dat ze niet hoeft te werken Clown

Hihi .. mentaal dus ook erg verantwoord, zo'n touwhalster Cool

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 11:40

Jazeker! Ik gebruikt het altijd op pleasure te oefenen... Ze heeft dan al de rust die nodig is.

Yessy

Berichten: 23021
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 11:48

Ik rij regelmatig op een normaal halster met aan iedere kant een halstertouw en daarop is ze net zo makkelijk te rijden als op een hoofdstel. Mijn idee is dat het komt doordat ik normaal zonder neusriem rij en nu ineens met iets over haar neus waardoor ze daar druk op krijgt. Ik gebruik het vooral als ik zonder zadel ga rijden, zodat ik niet in haar mond hang als ik m'n evenwicht verlies Lachen

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 11:51

Ik rijd ook bitloos, met een gewoon stalhalster. Ik heb de eerste keer het hoofdstel eronder gelaten geloof ik en dan de teugels van het hoofdstel door laten hangen en alleen gebruikt wanneer ik ze nodig had (maar nodig had ik ze niet)
Een touwhalster heb ik nog nooit gebruikt, dus ik weet niet of dat fijn rijd.
Het ene stalhalster rijd heel fijn, schuift niet en werkt goed in, de andere die ik op een ander paard heb die schuift alle kanten op en is dus niet fijn om mee te werken. Mijn ervaring is dat als je een stalhalster gebruikt, dat het dan strakker moet zitten dan je normaal zou doen, dan heb je minder kans op schuiven.
Afbeelding

Zijkantfoto, misschien wat duidelijker (maar wel al wat ouder)
Zoals je ziet gaat het erg goed zo. De pony is zonder het bit in ook veel sneller, maar toch net zo goed terug te pakken.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 17:29

Dat ziet er ook heel ontspannen uit. Grappig dat paarden vaak van die slaapoogjes kijken als ze lekker ontspannen lopen Lachen

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 17:33

Volgens mij werkt dat ding zeer ontspannend ofzo Haha!
Afbeelding

mawa

Berichten: 272
Geregistreerd: 27-05-04
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 19:24

Wat een fantastische foto's allemaal!!
Toch heerlijk zo zonder bitje OK dan!

Huertecilla

Berichten: 26851
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 15:19

....er zijn tíg bitloze optomingen. De BitlessBridle is met simpelweg de teugels aan een normaal halster de 'vriendelijkste'. Een touwhalster is bijna ideaal om mee te beginnen of mee om te schakelen en kan je ook eenvoudigweg mee blíjven rijden. Je kan er zelfs een mecate aanknopen.
Wij rijden één merrie Bitless, een andere op een touwhalster, de derde is nog te ondeugend en pielemans doet het in de picadero (Spaanse voorloper van de roundpen) uitstekend op een Bitless.
Geen van allen echter in de wijde wereld met hun neus zó laag. Ontspannen ja, maar ons setje is wat euh.... voorwaards zeg maar Haha!
De teugels omhoog en ze stoppen, maar een echt sláppe teugel vatten ze op als een 'toe maar'.

www.homocaballus.net


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 bezoekers