Vergunning lichtmasten?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lermy
Berichten: 896
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Laren

Vergunning lichtmasten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-04 21:26

Hoi Bokkers!

Wij willen in het voorjaar beginnen met de aanleg van een buitenbak.
Natuurlijk willen we hier graag lichtmasten bij plaatsen.
Nu heb ik hier op Bokt een advertentie gezien van masten van 6.25 meter hoog (boven maaiveld)
Heb ik hier een vergunning voor nodig?

(voor de bak is alles in orde, deze wordt op een agrarisch bouwperceel aangelegd)

Wie heeft informatie voor mij?
Alvast bedankt!

Wiesje

Berichten: 2914
Geregistreerd: 09-12-02
Woonplaats: America

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 21:39

Zoals altijd mijn advies: vraag het na bij je gemeente. Alleen die kunnen je het juiste antwoord geven. Bij iedere gemeente kunnen andere regels toegepast worden. Dus wat in maastricht wel mag, mag misschien in lutjebroek niet. Vraag het dus gewoon even na.

Lermy
Berichten: 896
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Laren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-04 21:59

We hebben over anderhalve week een afspraak bij de gemeente.
In de tussentijd wilde ik graag een aantal ervaringen van Bokkers horen zodat ik niet onbeslagen ten ijs kom.
Misschien woont er iemand in de omgeving van Laren/Lochem (gelderland) die het heeft gevraagd?
Wie heeft meegemaakt dat de gemeente "lastig" deed? En wat kan je hier eventueel aan doen? (is er een compromis gesloten?)
Alle info is welkom!

wouterpaard

Berichten: 3143
Geregistreerd: 18-02-04
Woonplaats: sappemeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 22:02

Wij zouden voor bij de manegebak ook baklichten krijgen maar dat mag niet de gemeente zit dwars. Dus vergunning!

Lermy
Berichten: 896
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Laren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-04 22:12

Bedankt voor je reactie!
Misschien mag ik je nog wat vragen:
Is er een reden gegeven voor hun protest?
Wat gaan jullie er aan doen? Is er nog hoop?

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 22:12

Hmmm, als je gewoon in het buitengebeid woont, niet over praten, gewoon doen. Doe het wel op een manier die de buurman niet lastig valt. (dus geen bouwlamp gericht op het raam van zijn huis!).
Met lantaarnpaal-verlichting voorkom je sowieso veel ellende, die worden sneller geaccepteerd als zijnde "zacht licht'.

Woon je in een dichtbevolkt gebied, of heb je vervelende buren, is het verstandig het middels vergunningen te regelen. Maar als je dan kunt ontwijken, zal het zeker makkelijker gaan.
Als ze er eenmaal staan en niemand heeft er last van, valt het verder wel mee. Slapende honden vooraf wakker maken, is vragen om moeilijkheden, veelal...

Lermy
Berichten: 896
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Laren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-04 22:23

Dat dacht ik dus ook Dees!
Het is heel erg buitengebied (8 km buiten het dorpje)
De buurman zit bijna een kilometer verder op. Helaas wonen we er nog niet, we krijgen 6 oktober de sleutel!
De lampen zijn 150 Watt, op beide lange zijden komen 2 masten te staan.
Ik verwacht niet dat iemand er last van zal hebben, maar je weet nooit wat de gemeente er van denkt.

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 22:29

Lekker gewoon doen.
Geen gemeente ambtenaar die er achter gaat komen, en als het zo treft dat juist je buurman op de vergunningen bij de gemeente werkt, dan nog zal hij er waarschijnlijk geen last van hebben dat enkele uurtje dat die lamp brandt af en toe...

Daar kraait geen haan naar, in het buitengebied....
Tenzij je het zicht op de langlopende snelweg belemmerd en er daardoor verkeersongelukken geburen; zorg dus wel voor verlichting van ALLEEN jouw (!) bak Knipoog

Lermy
Berichten: 896
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Laren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-04 22:43

Het is inderdaad niet de bedoeling om de rondom gelegen 100 hectare weiland te verlichten Haha!
Er loopt wel een weg vlakbij, deze is 3 meter hoger gelegen dan het land en er zit 2 meter dichte begroeiing naast.
De bak komt helemaal achter de boerderij en stallen te liggen, dat is iets van 70 meter vanaf de weg. Daar zullen ze geen last van hebben toch?
De lampen zullen in de winter iets vaker branden maar zeker niet meer dan 2 uur per dag.

wouterpaard

Berichten: 3143
Geregistreerd: 18-02-04
Woonplaats: sappemeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 22:59

Bij onze manege zijn de buren ook verweg en tegenover de bak zit een bos!! We hebben op het erf een grote zware lamp staan staat s'nachts altijd aan. En de baklampen achter mogen tot 22.00 aan maar hiertegenover ongeveer 200 m (niet goed in afstanden schatten) Een woonwijk dus gewoon onzin van de gemeente!!

Lermy
Berichten: 896
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Laren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-04 11:08

Wederom bedankt!
Wat ontzettend flauw zeg!
Ik ben nu wel heel erg benieuwd hoe "mijn" gemeente gaat reageren.
Ik hoop voor jou dat alles toch goed gaat komen! Succes!

yarka

Berichten: 761
Geregistreerd: 16-08-04
Woonplaats: gelderland; Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 11:51

Lermy schreef:
Dat dacht ik dus ook Dees!
Het is heel erg buitengebied (8 km buiten het dorpje)
De buurman zit bijna een kilometer verder op. Helaas wonen we er nog niet, we krijgen 6 oktober de sleutel!
De lampen zijn 150 Watt, op beide lange zijden komen 2 masten te staan.
Ik verwacht niet dat iemand er last van zal hebben, maar je weet nooit wat de gemeente er van denkt.



Als je idd zo ver buitenaf zit, zou ik ze gewoon zetten. Je zou hoogstens bij je buren even kunnen melden dat je lichtmasten gaat plaatsen en vragen of ze het vervelend vinden. Wel zo netjes toch?!

BJuwel

Berichten: 979
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 12:01

Ligt eraan of het binnen de bebouwde kom is of er buiten. En of andere in de omgeving er hinder van kunnen onder vinden. Hier zijn verschillende regels over.

Lermy
Berichten: 896
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Laren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-04 12:23

Yarka, we gaan ook zeker even een praatje maken met de buurman/vrouw! Gewoon om even kennis te maken en ze te vertellen over onze plannen.
We gaan in het buitengebied van een dorpje wonen en ik denk dat het verstandig/gebruikelijk is om ze op de koffie uit te nodigen.

furie26

Berichten: 189
Geregistreerd: 30-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 13:06

Ik ben medewerker bouw en woningtoezicht en ik adviseer je echt vergunning aan te vragen. Gemeentes worden van hogere hand steeds strenger in de gaten gehouden of ze wel voldoende doen aan buiten toezicht. Dus als je je zelf een hoop ellende en kosten wil besparen...........

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 13:18

furie26 schreef:
Ik ben medewerker bouw en woningtoezicht en ik adviseer je echt vergunning aan te vragen. Gemeentes worden van hogere hand steeds strenger in de gaten gehouden of ze wel voldoende doen aan buiten toezicht. Dus als je je zelf een hoop ellende en kosten wil besparen...........


Paniekvoetbal van de overheid; dikke kans dat er nooit iemand achter komt.
Logisch dat de overheid graag een vingertje in de pap wil hebben = leges.

Maar dit soort 'burgerlijke ongehoorzaamheid' wordt niet streng aangepakt. Je krijgt hooguit leges achteraf te betalen. Maar als je werkelijk zo vrij woont als ik uit je reacties begrijp... komen ze er gewoon domweg nooit achter. Er mag wel meer niet Knipoog

yarka

Berichten: 761
Geregistreerd: 16-08-04
Woonplaats: gelderland; Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 13:35

al die leges gaan vast in het potje algemeen belang waaruit men al die uitstapje betaalt die de ambtenaren nogal vaak hebben.
Neem als voorbeeld de herindeling. Hier gaan alle ambtenaren van 5 gemeentes gezellig 2 dagen uit met z'n allen onder het motto 'kennismaken en alvast aan elkaar wennen'. een uitstapje met alles erop en eraan. Wie denk je dat dat betaald???
Ik vindt het prima dat ze eens een keer wat doen, iedereen heeft weleens een personeelsfeestje, helemaal goed. Maar zo vaak hoeft van mij nu ook weer niet.
En om voor werkelijk ieder wissewasje een hoop leges te betalen vind ik echt geldklopperij.
Sorry, maar dit zijn ff mijn gedachten.

Patriesje

Berichten: 339
Geregistreerd: 24-05-04
Woonplaats: Doetinchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 15:26

Tja, maar of je het nu leuk vindt om het uitstapje te bekostigen of niet, als de gemeente bepaalt dat je er een vergunning voor aan moet vragen heb je gewoon pech. En als je dan ook nog buren hebt, zoals wij, die eerst vertellen waar je palen goedkoop kunt halen en daarna komen zeggen dat ze niet op de hoogte waren en de gemeente hebben ingelicht, ben je zuur dat je niet meteen voor info naar de gemeente bent geweest. Mij overkomt het geen tweede keer. Ik betaal ook liever niet mee aan de schatkist, maar het scheelt je soms een hoop ellende!

yarka

Berichten: 761
Geregistreerd: 16-08-04
Woonplaats: gelderland; Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 15:45

Maar een lichtmast is toch niet iets wat bouwtechnisch goed in elkaar moet zitten i.v.m. veiligheid e.d. En het hoeft toch ook niet door een schoonheidscomissie o.i.d. goedgekeurd te worden, dus...
Wat jouw is overkomen met je buren is wel erg vervelend. Als je je buren al niet kunt vertrouwen. Gewoon een rotstreek in jouw geval.

En waar staat dat je voor een lichtmast een vergunning moet aanvragen?
Ik kan dat op de site van onze gemeente niet vinden en ook op de site van het VROM wordt daar niet over gepraat.

Patriesje

Berichten: 339
Geregistreerd: 24-05-04
Woonplaats: Doetinchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 22:53

Ik kon het ook nergens vinden, maar mooi dat het wel moest. En nog een reguliere bouwvergunning ook. Met tekeningen en al. Met de daarbij behorende kosten. En ik heb maar hele normale lantarenpalen die voor binnen de bebouwde kom zijn (minder hoog). Wij dachten dat het onder terreinverlichting viel (naar aanleiding van een artikel in een tijdschrift), maar mooi niet dus!

furie26

Berichten: 189
Geregistreerd: 30-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 08:27

Ach je kan denken over de gemeente zoals je wilt, ik word er echt niet wijzer van als je een vergunning aanvraagt of niet. Het was alleen een waarschuwing. In bepaalde gemeentes was het idd zo dat ambtenaren weinig naar buiten gingen, maar na de VROM inspecties is/wordt dat wel anders.

Dees en yarka hebben duidelijk geen verstand van hoe wetgeving in elkaar zit en waar leges voor bedoeld zijn. Je kan maar beter je mond houden als je niet weet waarover je het hebt, straks moet Lermy de bak weghalen of verplaatsen en zijn jullie daar mede schuldig aan.
Oh ja tegen een bak die er al een tijd ligt en waar geen vergunning voor is afgegeven kan ook nog opgetreden worden hoor!

Misschien is het handig om je er eens in te verdiepen wat een gemeente doet en waarom. Ik begrijp dat betalen nooit leuk is (vind ik ook niet), maar je geld gaat echt niet naar personeelsuitjes.

Als je de vragenlijst op VROM goed invult krijg je vanzelf het antwoord of je bouwplan vergunningvrij, licht vergunningplichtig of regulier is.

Ik hoop voor alle mensen met een illegale bak dat de buiteninspecteur per ongeluk jullie bak voorbij gaat zonder iets te zien en Lermy wens ik succes.

yarka

Berichten: 761
Geregistreerd: 16-08-04
Woonplaats: gelderland; Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 08:29

Sorry, maar ik vind dat echt belachelijk.
Ik denk dat ik het risico zou nemen.

yarka

Berichten: 761
Geregistreerd: 16-08-04
Woonplaats: gelderland; Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 08:40

Furie ik snap jouw reactie, jij bent immers een gemeente ambtenaar...ik bedoel jij hebt hart voor je werk, neem ik aan.
Verder ben ik al eens in discussie geweest met een ambtenaar hier in de gemeente over de hondebelasting, dat is echt lachen, op de vraag waar dat geld heen ging werd er gezegd dat het in het potje 'algemeen belang' verdween. Mooi dus dat het niet aan voorzieningen als hondentoiletten besteed werd! Dus ga mij nu niet vertellen dat ik niet weet hoe die spelletjes gespeelt worden.

'straks moet Lermy de bak weghalen of verplaatsen en zijn jullie daar mede schuldig aan.
Oh ja tegen een bak die er al een tijd ligt en waar geen vergunning voor is afgegeven kan ook nog opgetreden worden hoor!'

Nu heb je het ineens over een bak, het ging over de lichtmasten.
En over het aanvragen van een vergunning van een bak is ook nergens iets te vinden, ook niet als je de vragenlijst op de site van het vrom invult!!!

En het is absoluut helemaal niet zo dat wij hier zeggen dat Lermy iets moet doen. Ze vraagt advies/ervaringen en die geven we haar.
Jij die van jouw en de rest spreekt ook voor zichzelf. Iedereen zijn mening.

En wij weten niet hoe de regelgeving in elkaar zit? Ik kan je vertellen dat ik dat al meerdere malen heb na proberen te kijken/vragen, maar echt wijzer wordt je ook niet van gemeenten.
En waar zijn die leges dan volgens jou voor bedoeld???

Ennuh..ik laat mij liever niet vertellen dat ik mijn mond moet houden, dank je...

Sorry voor deze 'felle' reactie, als ik er echt naast zit zal ik dat ook toegeven. Laat het me dan maar weten waar ik kan vinden hoe het dan wel in elkaar steekt. Mij ontgaat namelijk alle logica in dat geval.
Excuses dus voor de mensen die zich nu beledigd voelen. Maar dit is nu gewoon mijn mening.

Lermy
Berichten: 896
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Laren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-04 09:01

Ik heb ook al op VROM.nl gekeken, maar daar kan ik niets over een mast of iets vergelijkbaars vinden. Ook op internet met de trefwoorden licht/lichtmast en vergunning krijg ik geen goede informatie.
Vandaar mijn vraag hier op Bokt.

Voor de bak zelf ben ik al bij de gemeente geweest!
Aangezien ik deze op een agrarisch bouwblok wil aanleggen is hier geen vergunning voor nodig. Daar mag ik ook een gesloten hekwerk omheen maken, iets wat niet mag om het weiland. (palen met planken ertussen)
Dit komt dus letterlijk uit de mond van een gemeente-ambtenaar.

Fury26, kan jij mij dan vertellen wat voor soort vergunning ik dan nodig heb? En wat dat dan inhoud?

furie26

Berichten: 189
Geregistreerd: 30-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 09:28

Leuk een discussie, helaas heb ik niet veel tijd, maar toch even snel een reactie.

Heb je ook gevraagd wat diegene bedoelde met algemeen belang, of wist die ambtenaar dat niet?
Zal een paar dingen noemen, subsidies, onderhoud gemeentelijke plantsoenen, betrating, jou te woord staan als je vragen hebt (ja we worden ook betaald al is het echt niet veel haha).

Met bak bedoel ik inclusief lichtmasten. Komt er bij jou vergunningvrij uit dan als je de lijst invult, zal straks ook eens kijken. Mocht het echt niet duidelijk zijn dan moet daarover een klacht naar het VROM.

Ik bedoel ook niet letterlijk dat je je mond moet houden, maar om nou dingen te zeggen die echt niet waar zijn. Bv dat we zo vaak uitstapjes maken op kosten van de gemeenschap, we zijn vorig jaar een keer wezen zeilen (op eigen kosten, maar wel in de baas zijn tijd).

Het is jammer dat er niet meer voorlichting voor burgers is over wat een gemeente doet, het is jammer genoeg niet even snel samen te vatten, maar het komt er op neer dat we er zijn voor de burger en niet om ze te pesten. De wetgeving is helaas nodig, zonder wetgeving wordt het een zootje. Wacht maar tot je buren iets in hun tuintje gaan doen waar jij een hele hoop overlast van hebt.

Ben zeker niet beledigd, ben wel gewend aan vooroordelen. Als je niet beter weet zou je misschien idd denken dat een ambtenaar niets anders doet dan slapen en uitstapjes maken.
Ik weet niet waar je woont ander kom je gewoon een keer bij ons langs (gemeente midden-delfland) dan leg ik je uit en laat ik je zien wat we doen.

P.s. heb nog een goede grap.
Wat doen ze met ambtenaren als ze zijn overleden????????????