Peesblessure, hoe hebben jullie dat gedaan, stappe

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Twinklebel

Berichten: 4590
Geregistreerd: 16-09-03
Woonplaats: Delft

Peesblessure, hoe hebben jullie dat gedaan, stappe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-09-04 19:43

Ik ben nu bijna drie maanden aan het stappen met mijn paard met een peesblessure, en ze wordt met de dag gekker. De eerste acht weken heb ik zo kunnen stappen, daarna toch op muisjes over gegaan omdat het te gevaarlijk werd. Ik liep alleen nog maar benen te ontwijken. Maar ook aan muisjes wennen ze, je moet steeds meer gaan geven voor hetzelfde effect. Aangezien ik nog waarschijnlijk wel even hier mee door moet gaan, ben ik bang dat ik straks op de maximale dosis zit en ze daar ook doorheen springt.
Hoe hebben jullie medebokkers dat gedaan toen jullie paard zo lang moest stappen? Biks krijgt ze al niet meer, alleen maar hooi, peen en een beetje brood. Niet echt energieleveraars dus.
Iemand ervaring met bijv. homeopathische middelen, bachbloesemtherapie of misschien iets anders dat goed werkte? Ik zou graag jullie ervaringen horen.

Toscana (Uniform) 21-6-2000 * 22-3-2005,Vienna (Casco) 09-5-2002 31-10-2018
Esmeralda 15-04-2009 * 14-12-2015
Nijn 15-06-2018


Twinklebel

Berichten: 4590
Geregistreerd: 16-09-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-09-04 20:44

Kom op jongens, er zijn hier vast veel meer mensen die een paard met een peesblessure hebben gehad. Wil graag jullie ervarigen horen.

Toscana (Uniform) 21-6-2000 * 22-3-2005,Vienna (Casco) 09-5-2002 31-10-2018
Esmeralda 15-04-2009 * 14-12-2015
Nijn 15-06-2018


blensink

Berichten: 5608
Geregistreerd: 21-03-04
Woonplaats: Benidorm

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 21:07

je kan het misschien beter aan je dierenarts vragen

iniak

Berichten: 532
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 21:36

Hoi, ik heb een jaar getobd met een paard met peesblessure die ook niet meer te handelen was. Ik ben verhuisd naar een pensionstal met stapmolen. Dat was de enige veilige manier om te stappen. 2x per dag kwartiertje. Maandenlang........inmiddels is dit 15 maanden geleden en is hij in de tussentijd ook wel weer min of meer goed geweest, maar helaas is er nu weer een nieuwe blessure naast het littekenweefsel van de oude plek ontstaan. DA advies: weer een half jaar uittrekken met box & staprust. Toen heb ik dus gezegd dat ik daar echt niet meer aan ging beginnen. Ik heb het paard nu (in overleg met de DA) permanent op de wei staan, het hele jaar rond en dat gaat stukken beter. Hij blijft in elk geval rustig en ik ben ervan overtuigd dat hiermee de genezing een stuk sneller zal verlopen. Je wordt zelf ook stapelgek van dat gedoe met een beest dat zichzelf niet kan zijn.....bij elke rare sprong lig je weer wakker omdat je je zorgen maakt of het niet nog meer schade heeft veroorzaakt. Het is niet te doen. Ik doe het ook nooit meer zo. Paard met peesblessure gewoon langere tijd wegzetten zou ik zeggen. Natuurlijk is de ene blessure de andere niet en moet je alles in overleg doen met je DA maar die hele periode op stal met staprust heeft uiteindelijk ook niet echt geholpen bij mijn paard.
Ik wens je veel sterkte en geduld..... Ach gut

Twinklebel

Berichten: 4590
Geregistreerd: 16-09-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-09-04 07:16

blensink schreef:
je kan het misschien beter aan je dierenarts vragen

Wat de dierenarts er van vind weet ik wel, wil graag ervaringen van mensen die in het zelfde schuitje hebben gezeten horen.

Toscana (Uniform) 21-6-2000 * 22-3-2005,Vienna (Casco) 09-5-2002 31-10-2018
Esmeralda 15-04-2009 * 14-12-2015
Nijn 15-06-2018

esther82

Berichten: 2160
Geregistreerd: 02-06-03
Woonplaats: Bennebroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 07:56

De merrie van mijn zus heeft op een bepaald moment de druppels van Nervo Horse gekregen. zij moets ook stappen n.a.v. een langdurige peesblessure. Muisjes zijn toch vaak wat hefig, en dit is op basis van homeopatie. Je mag de druppels echter niet altijd gebruiken, en maar in een periode van twee weken. Je moet anders de bijsluiter even lezen, of je DA om advies vragen.
Het middel is gewoon in een ruitersportzaak te koop.
Succes!

...

Henriette
Berichten: 725
Geregistreerd: 30-01-02
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 08:36


UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 15:54

ULTRA GELUID via een fysotherapeut ik zat na 2 maanden weer op mijn paard.

En idd een stapmolen als hij dan gek deed dan maar daarin ik zetten hem dan we bij zodat hij niet echt ophoog kon komen. Harde ondergrond is eigenlijk het beste maar ja moest wat.

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 17:14

Stoppen met krachtvoer geven als je haar echt alleen op stal houdt.

Zelf het ik avalla gewoon op de wei gedaan. Zolang ze niet opgejaagd wordt is dat geen probleem, en ze blijven een stuk rustiger. Maar goed, ik weet niet of dat een mogelijkheid is met alle vormen van peesblessures.

Let_be
Berichten: 7796
Geregistreerd: 25-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 17:56

Ik deed altijd een singeltje om met bijzets (uiteindelijk, als je ze ook stuk minder voert, veel hooi dan wordt hun conditie ook minder, dus ook minder gek).

Savannah (Z2) :):) & Aldate <3 & Giorado :~ !
http://www.horse4u.nl

Astragirl

Berichten: 2717
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Westvlaanderen, Belgïe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 18:07

Ken je geen paarden therapheut? Ik heb al veel goede reacties gehoord van dergelijke methodes. succes!

Mijn maantje, mijn sterretje...
Just remember in the winter far beneath the bitter snows
Lies the seed that with the sun’s love, in the spring becomes the rose

Twinklebel

Berichten: 4590
Geregistreerd: 16-09-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-09-04 22:05

Bedankt voor jullie reacties. Zoals ik al schreef, krachtvoer krijgt ze al niet meer.
Mijn moeder werkt met Bachbloesemremedies bij mensen, ze gaat woensdag mee om te kijken of ze ook wat voor Tos en mij kan doen. Is kijken of dat werkt.

Toscana (Uniform) 21-6-2000 * 22-3-2005,Vienna (Casco) 09-5-2002 31-10-2018
Esmeralda 15-04-2009 * 14-12-2015
Nijn 15-06-2018

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 07:30

Heb goede ervaring met de rescue remedy; paard werd daar echt rustiger van.

AnjaKos

Berichten: 2426
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Huizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 10:21

QuijoSavan schreef:
Ik deed altijd een singeltje om met bijzets (uiteindelijk, als je ze ook stuk minder voert, veel hooi dan wordt hun conditie ook minder, dus ook minder gek).



Haha dat werkte bij Miro averechts..die kwam met 4 benen los van grond omdat hij als het ware vastgezet was..ik liet hem maar een beetje dribbelen en springen...het duurt dan wel langer voor dat de pees genezen is maar om nou een paard 3x per dag te sederen en dat 1,5 jaar lang leek me nog slechter Scheve mond

Twinklebel: gebruik de zoekfunctie met peesblessure eens, ik denk dat je daar wel genoeg informatie vind (helaas Scheve mond ) Verdrietig

**Look where all this talking got us baby!!**

Mar_Nimbus

Berichten: 4777
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: zwijndrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 11:09

hoi

die van mij stat nu 6 weken stil
mag maar 5 minuten per dag eruit en springt dan letterlijk boven mijn hoofd uit
als ik kom en hij staat al te stuiteren in zijn box geef ik hem wat sedasan
wordt hij iets rustiger van
bachs bloesem heb ik geprobeerd maar 4 druppeltjes op zo'n groot paard werkt ook niet echt, dus als er nog een optie is graag
in de wei ging bij mij niet, hij gaat dan echt steeds rennen en verder kwijnt hij weg want hij vindt het niet leuk
het is inderdaad een probleem
zaterdag komt de DA weer scannen en dan vraag ik gelijk weer wat ik er aan kan doen
als hij iets goeds weet hoor je het nog

ORUN instructrice
KNHS jury B/L
FNRS jury F1 t/m F20, vaardigheid - zitcompetitie en A (aangepaste) proeven

Maitu
Berichten: 619
Geregistreerd: 28-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 14:21

Toen mijn paard een peesblessure had, had ik hetzelfde probleem. Stappen was eigenlijk elke keer een zelfmoordpoging. Ik heb hem toen na overleg met de da naar een soort rusthuis voor paarden gebracht (alles was daar 25 +). De eerste dag is hij daar flink onder verdoving gehouden, vervolgens heeft hij daar 3 kwart jaar 24/7 buiten gelopen! Hij was weer helemaal opgeknapt en had nergens last van.

Het voordeel van zo'n paardenrusthuis is dat er enorm veel rust is in de groep, die oudjes gaan echt niet meer idioot doen!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 14:35

wandelen met hoofdstel in, en desnoods ketting over de neus.
En zolang je nog niet op de maximale hoeveelheid zit je verder geen zorgen maken. Wel zou ik geluidstherapie adviseren om de revalidatie te verkorten. Als het wandelen moeilijk is aan de hand kun je ook vragen of je er op mag en dan alleen maar stappen...heb je iig meer in te brengen dan dat je er naast staat.

Je suis Charlie.

Jasmijn

Berichten: 3757
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 15:03

Toen Jesper niet meer te houden was met stappen, deed ik een singeltje om en stapte ik hem aan de slof.
Bij hem werkte dat heel goed, hij kon zijn hoofd niet meer omhoog doen om van alles te verzinnenom van te schrikken en ervan door te gaan.

Als hij braaf was deed ik de slof los, bleef hij druk, dan bleef hij aan de slof.
Leuk was het zeker niet, ik vond het echt zielig, maar het was de enige manier om veilig met hem te stappen.

Navragen is beter dan afvragen.

Twinklebel

Berichten: 4590
Geregistreerd: 16-09-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-09-04 20:54

Cassidy schreef:
wandelen met hoofdstel in, en desnoods ketting over de neus.
En zolang je nog niet op de maximale hoeveelheid zit je verder geen zorgen maken. Wel zou ik geluidstherapie adviseren om de revalidatie te verkorten. Als het wandelen moeilijk is aan de hand kun je ook vragen of je er op mag en dan alleen maar stappen...heb je iig meer in te brengen dan dat je er naast staat.

Mijn paard is hiervoor ongeveer drie maanden onder het zadel geweest, en daar tussendoor nog drie keer op rust gestaan. Er is dus nog maar zo weinig bevestigd onder het zadel dat het onverantwoord is om er op te gaan zitten. Denk dat ik helemaal opnieuw kan beginnen met inrijden straks.

Toscana (Uniform) 21-6-2000 * 22-3-2005,Vienna (Casco) 09-5-2002 31-10-2018
Esmeralda 15-04-2009 * 14-12-2015
Nijn 15-06-2018

Twinklebel

Berichten: 4590
Geregistreerd: 16-09-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-09-04 21:04

Mijn moeder is vanochtend mee geweest en heeft wat druppeltjes klaargemaakt. Wat haar opviel was dat we het vertrouwen in elkaar behoorlijk kwijt zijn. Paard springt weg, ik schrik daarvan, wordt gespannen, ga haar heel erg "vast" houden, zij wordt erger gespannen, gaat erger springen enz.. Vanochtend heb ik nadat zij geweest is met de helft van de hoeveelheid muisjes die ik daarvoor gaf gestapt en ze heeft geen pas verkeerd gezet. Vanavond helemaal geen muisjes meer gegeven en op een rustig moment gaan stappen. Ze is een keer opzij gesprongen, heb een rukje aan de hengstenketting gegeven, is een keer diep in en uit geademd, en madame liep zo weer braaf achter me aan.
Soms heeft mijn moeder wel eens gelijk. Muisjes bewaren we voorlopig maar voor bij heftige storm, enge dingen en voor als haar verzorgster met haar stapt (een of twee keer per week).
Moet zeggen dat ze een stuk makkelijker liep zonder, er zat weer enigsinds coordinatie in haar benen. Moet alleen een stuk harder doorlopen zo.

Ben trouwens erg blij met jullie reacties. Weet zo dat ik niet de enige ben die in dit schuitje zit en hoor ook is de ervaringen van anderen. En nog twaalf dagen stappen, dan weten we meer!

Toscana (Uniform) 21-6-2000 * 22-3-2005,Vienna (Casco) 09-5-2002 31-10-2018
Esmeralda 15-04-2009 * 14-12-2015
Nijn 15-06-2018

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 23:36

Fijn dat je toch wat aan ons advies hebt gehad. Ik hoop voor je dat je snel weer met haar aan het werk mag, helemaal nu we de winter weer ingaan.

Je suis Charlie.

Twinklebel

Berichten: 4590
Geregistreerd: 16-09-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-09-04 11:24

Cassidy schreef:
Fijn dat je toch wat aan ons advies hebt gehad. Ik hoop voor je dat je snel weer met haar aan het werk mag, helemaal nu we de winter weer ingaan.

Helaas, als ik geluk heb moet ik nog heel de winter stappen, als ik pech heb is het over twee weken einde verhaal (in elk geval als rijpaard dan, denk dat ik haar ergens het land opgooi, ze loopt namelijk niet kreupel).

Toscana (Uniform) 21-6-2000 * 22-3-2005,Vienna (Casco) 09-5-2002 31-10-2018
Esmeralda 15-04-2009 * 14-12-2015
Nijn 15-06-2018

Gracia

Berichten: 2441
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 11:10

graas heeft ook een peesblessure. ik moet een uur per dag met haar stappen op het harde. ik zag wandelen ook niet zitten met haar. rijden mocht wel maar dan is ze ook vrij druk. het was beter om haar voor de wagen te laten stappen.
daar ben ik nu dus ook me bezig. ik heb een heel licht karretje gekocht en nu ga ik iedere dag mennen. ze vind het voor de wagen lopen erg leuk en gedraagd zich tot nu toe erg goed... maar ze staat nog in de wei... weet niet hoe het gaat als ze straks weer op stal staat...

Gracia & Zizora
Een tuigpaard is goud waard!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: hokke en 76 bezoekers